2013-10-04, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Man behöver inte vara kärnfysiker för att förstå att 15% är närmare sanningen än 10%.

M går framåt, C är över 4 % och SD tappar jag tror vi ser ett trendbrott. SD har sannolikt nått sin pik nu.
2013-10-04, 09:13
Medlem
murder_us avatar
Det där med att 9,9 skulle vara vanligare har en användare redan stuckit hål på tidigare i tråden. Räkna själv antalet 9,9or och tior på status.st. Myth already busted.

Däremot känns det här som en kalibreringsmånad exakt ett år innan valet där instituten går från en spread på 6-7 procent till att till och med Skop med sin konstiga fråga ligger runt 10 jämnt.
Senast redigerad av murder_u 2013-10-04 kl. 09:22.
2013-10-04, 09:16
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
M går framåt, C är över 4 % och SD tappar jag tror vi ser ett trendbrott. SD har sannolikt nått sin pik nu.
Så har det låtit sedan SD gjorde sitt inträde i Riksdagen.
2013-10-04, 09:18
Medlem
SD +1 procentenhet sedan i våras

status.st medel med Skop
2013 mar 10,0%
2013 apr 9,1%
2013 maj 9,2%
...
2013 sep 10,3%

SD gick ner ca 1 procentenhet i april.
SD har nu hämtat in nedgången och lite till.

En mätning en månad av förändringen för ett parti från ett institut
är sällan (nästan aldrig) statistiskt säkerställd.
Motsvarande med 7 - 8 institut är statistiskt säkerställd
när det gäller förändringar på delar av en procentenhet.
Senast redigerad av amalrik 2013-10-04 kl. 09:27.
2013-10-04, 09:19
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Sd nått sin peak? Så sade man när SD fick 6-7% också.
2013-10-04, 09:25
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Tja, sanningen enligt dig och en del andra drömmare här i tråden är väl 15% eller 20%.
Din trovärdighet som spåkärring är sedan länge skjuten i sank av dig själv. Så sent som för ett par veckor sedan skrev du självsäkert om "kräftgång" som en ny "trend".
Även den gode rejdar – salig i åminnelse – gjorde både de här misstagen, att tro att SD nått toppen vid 6% och att de hela tiden inlett en ny nedåtgående "trend" så fort två institut i rad visade brus nedåt på någon tiondel.
Citat:
Vad jag skrev var en fortsättning på tidigare inlägg från mig alltså från och med att SD började sin kräftgång dvs det jag kallade en ny trend.

Under spoilern finns det senaste av mina inlägg som beskriver detta faktum.

Ovanstående skrev jag den 7/9 och tittar man två mätningar tillbaka från detta datum så stämmer mina siffror fortfarande. SD går kräftgång.
https://www.flashback.org/p45231560#p45231560
2013-10-04, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aerianne
Demoskop i oktober. SD 9,9%

http://www.expressen.se/nyheter/svettigt-for-reinfeldt-i-ny-valjarbarometer/

Nödvändigt att ens röra SDs siffra? Är en så liten ändring att det förmodligen inte ens gick att mäta rätt, kunde inte ha dem på samma som MP igen kanske. Vägde väl mellan ökning, status quo och minskning, behövdes nog inte många sekunders betänketid.
2013-10-04, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
SD +1 procentenhet sedan i våras

status.st medel med Skop
2013 mar 10,0%
2013 apr 9,1%
2013 maj 9,2%
...
2013 sep 10,3%

SD gick ner ca 1 procentenhet i april.
SD har nu hämtat in nedgången och lite till.

En mätning en månad av förändringen för ett parti från ett institut
är sällan (nästan aldrig) statistiskt säkerställd.
Motsvarande med 7 - 8 institut är statistiskt säkerställd
när det gäller förändringar på delar av en procentenhet.

Ja, förhoppningsvis kommer SD öka minst 3 procentenheter fram till valet. Gå in i valspurten med siffror en bra bit över 10 vore jävligt skönt.
2013-10-04, 09:44
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Din trovärdighet som spåkärring är sedan länge skjuten i sank av dig själv. Så sent som för ett par veckor sedan skrev du självsäkert om "kräftgång" som en ny "trend".
Även den gode rejdar – salig i åminnelse – gjorde både de här misstagen, att tro att SD nått toppen vid 6% och att de hela tiden inlett en ny nedåtgående "trend" så fort två institut i rad visade brus nedåt på någon tiondel. https://www.flashback.org/p45231560#p45231560

Du, som spåkärring må jag vara oduglig men som jämvikt mot alla drömmare här väger jag tungt.
2013-10-04, 09:57
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Du, som spåkärring må jag vara oduglig men som jämvikt mot alla drömmare här väger jag tungt.

Nej fjäderlätt. Sanningen är att alla i tråden som spått en stadig uppgång för SD över tid hittills fått rätt.
De få som spått motsatsen (rejdar, powergirl + några andra som försvunnit från tråden) har alltid visat sig ha fel. Trist för dig men ett faktum.
2013-10-04, 10:03
Medlem
Osäkra väljare tycks bli ännu mer osäkra när någon ringer...

Ipsos: 18,5% (tele)
Novus: 19,6% (tele)
Demoskop: 17,9% (tele)

UM: 14,2% (web)
Sentio: 10,0% (web)

Det gömmer sig nog en del SD-väljare i dessa mörkertal, det skulle förklara en del av skillnaden mellan telefon och web. Novus-Sjöström säger själv att SD-siffror och andelen osäkra går hand i hand:

Citat:
"Men det finns en aspekt som visar att det är långt ifrån klart, andelen osäkra väljare är rekordstor. Enligt dagens väljarbarometer så vet inte 19,6 procent av väljarna vilket parti de skall rösta på.

Gruppen osäkra började öka samtidigt som vi kunde se en uppgång för Sverigedemokraterna, trots till synes negativa händelser som ”järnrörsskandalen”.

Uppgången av dessa två är två sidor av samma mynt. Det bottnar i en osäkerhet och ett missnöje med bilden av Sverige. Det finns en önskan till förändring där regeringen och den rödgröna oppositionen saknar svar på problemen utifrån väljarnas perspektiv
. I många fall stämmer inte heller politikernas problembeskrivning överens med väljarnas."
Hög andel osäkra kan tas som ett bra tecken för SD.
2013-10-04, 10:07
Medlem
karnstans avatar
Citat:

Som exempel på hur verklighetsfrånvänd den genomsnittlige sossen är väger du tungt. Men det är nog det enda sammanhanget där du inte tävlar i fjäderviktsklassen. Du har haft fel om allt hittills och eftersom du inte har ändrat din ståndpunkt undrar jag vad som får dig att tro att du har rätt den här gången?

Citat:
Ursprungligen postat av Albert Einstein
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Senast redigerad av karnstan 2013-10-04 kl. 10:14.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in