Citat:
Läser man boken så framgår att det är mer problem. Inte bara chefer som beter sig på ett sätt som kan verka märkligt. Man hade ingen ordentlig planering, och i dom fall där det fanns planering var den inte inövade, eller följdes inte. Man hade inte rätt utrustning på plats etc. Det fanns också minst en person med ledaransvar som gick iväg till sitt omklädesskåp för att fira med lite extra koskenkorva när nyheten om vem som tvingats kila vidare på sveavägen kom in. Tror knappast han ansträngde sig mer än absolut nödvändigt för att jaga någon mördare. Inte så att han visste vilka som låg bakom, eller på något sätt var inblandad. Utan för att han själv tyckte att var så jävla lämpligt att bete sig som han gjode. Och det är alltså bara en gubbe, som är väl beskriven. Resten då? Alla vet att Plame var måttligt populär i stora delar av samhället och det var nog en och annan polis som plötstligt kände en akut lust på kaffe, korv med räksallad eller bara en helt vanlig tupplur när "spaningarna" kom igång.
Vad Holmér höll på med har jag idag ingen uppfattning om. Han kanske var i BLG. Kanske i solna. Kanske blev han skjusad runt på stan i en väl infesen volvo? Vem vet? Inte jag.
Att folk omserverats med att testa radioapparter är intressant. Men man kan inte avfärda att dessa inte hade med mordet att göra. Det kan dom ha haft. Och dom kan ha utfört testerna på arbetstid, helt legitimt. Vi har ju ett antal poliser som är med i den tjocka bunten av misstänkta. Om någon undrar vad dom höll på med kan dom enkelt visa att det var tjänsteärende. Vem kan säge emot? Skall poliser inte få göra sambandstester?
Snarast kan det ha varit ett skydd att bli iaktagen. "Vadå? Jag är polis och jobbar i området. Klart jag går runt i kvarteren med radio lite då och då, det är en del av jobbet". Och plötsligt blir det väldigt svårt att knuta observationen till MOP. För det är ju helt rätt; klart en polis kan stå och göra sambandstest på stan mitt på ljusa dagen.
Iaktagelserna av WT-män är alltså svåra att knyta till mordet.
Dessutom finns goda skäl att misstänka att OP var övervakad av personer som inte alls var inblandade i mordet. Men att dessa skulle komunicera öppet med radio ser jag som tveksamt. Man borde agerat mer proffesionellt.