2015-12-01, 21:51
  #43813
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Det finns nu också mer information om SCBs försök med webbenkäter:



Kolla också in grafen över valhandlingsminnet. Jag gissar att SDs ökning i uppgiven röstning valet 2014 beror på att andelen SD-sympatisörer som ställer upp i SCBs undersökning, och som svarar sanningsenligt, ökat. Om skäms-effekten även avtagit bland nya sympatisörer så kan detta vara en förklaring till det oväntat höga resultatet. Om detta stämmer har alltså SCB blivit (lite) mindre dåliga på att mäta SD. Eventuellt beror detta på webbenkäterna.

Samtidigt hörde jag att svarsfrekvensen var rekordlågt vilket tyder på en ovanligt stor underskattning av SD. Har däremot inte kollat upp det...

Edit:
15,8% i bortfall
__________________
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-12-01 kl. 21:54.
2015-12-01, 21:59
  #43814
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Samtidigt hörde jag att svarsfrekvensen var rekordlågt vilket tyder på en ovanligt stor underskattning av SD. Har däremot inte kollat upp det...

Edit:
15,8% i bortfall

November 2012 var det 18.9% som avböjde medverkan.

Totalt bortfall var som störst maj 2015, 49.8% (ngt bättre denna gång med 44.9%).
2015-12-01, 22:01
  #43815
Medlem
SVT förnekar sig inte.
I Aktuellt vid kl 22 visades en grafisk skylt där blocken jämfördes.
Vad visar de; jo en grafik som jämför höjden på en yta där bredden på SD s yta är ca 1/3 av alliansens och de röd/grönas.
Detta är väl det mest flagranta beviset på deras totala förakt för sanningen OCH tittarna !! om nu någon inte visste vad de sysslar med på SVT.

NU ÄR DET FAN I MIG DAGS ATT AVSKAFFA SVT !!!!
2015-12-01, 22:09
  #43816
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
November 2012 var det 18.9% som avböjde medverkan.

Totalt bortfall var som störst maj 2015, 49.8% (ngt bättre denna gång med 44.9%).

Då var det jag hörde aningen överdrivet men fortfarande är 44,9% ett mycket stort bortfall. Finns nog en hel del SD'are där.
2015-12-01, 22:10
  #43817
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Jag svarade på en enkät från göteborgs universitet idag men vet inte när den publiceras.

Medborgarpanelen? Det brukar ta flera månader innan de publiceras. De är mer avsedda för att följa samma personer över tid.
2015-12-01, 22:20
  #43818
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Då var det jag hörde aningen överdrivet men fortfarande är 44,9% ett mycket stort bortfall. Finns nog en hel del SD'are där.

Bortfallet är de människor som inte svarar eller som uppger att de inte vill vara med i undersökningar per telefon när någon ringer. Det är i det närmsta omöjligt att nå mer än 40-50% deltagande per telefon pga att det är många telefonförsäljare, opinionsmätare och marknadsundersökare som ringer nuförtiden. Det var annorlunda på 80-talet när det många tycker är "okynnesringande" knappt existerade. Snarare kunde då folk bli glada över att bli utslumpade som en representant för svenska folket, och känna en medborgerlig plikt att delta. Så är det inte idag.

Handen på hjärtat: svarar du själv i telefonen och deltar i en undersökning minst 50% av gångerna? Gör även din släkt det? Dina vänner? Dina kollegor? Eller hör du ibland talas om folk som gnäller över "telefonterror"?

50% är så högt deltagande i en telefonundersökning i dagens klimat att jag närmast ser siffran som suspekt. Tyvärr. Det bara är så. Det är en brist men det finns inte mycket man kan göra åt det eftersom man inte kan tvinga folk att delta.

När det gäller webundersökningar är naturligtvis deltagande större - men det är skenbart: om SCB skickade ut 2000 webenkäter och 1800 svarade skulle ju bortfallet bara vara 10%. Men då glömmer man att de som 2000 som skickades ut var de som förra gången per telefon gick med på att få utskicket. De som tackade nej är ju inte med. Inte heller de som vägrade delta helt och hållet vid telefonsamtalet. Eller de som inte gick att få tag på via telefon trots försök.

(Källa: Jag jobbade i branschen för ett par år sedan.)
2015-12-01, 22:22
  #43819
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Bortfallet är de människor som inte svarar eller som uppger att de inte vill vara med i undersökningar per telefon när någon ringer. Det är i det närmsta omöjligt att nå mer än 40-50% deltagande per telefon pga att det är många telefonförsäljare, opinionsmätare och marknadsundersökare som ringer nuförtiden. Det var annorlunda på 80-talet när det många tycker är "okynnesringande" knappt existerade. Snarare kunde då folk bli glada över att bli utslumpade som en representant för svenska folket, och känna en medborgerlig plikt att delta. Så är det inte idag.

Handen på hjärtat: svarar du själv i telefonen och deltar i en undersökning minst 50% av gångerna? Gör även din släkt det? Dina vänner? Dina kollegor? Eller hör du ibland talas om folk som gnäller över "telefonterror"?

50% är så högt deltagande i en telefonundersökning i dagens klimat att jag närmast ser siffran som suspekt. Tyvärr. Det bara är så. Det är en brist men det finns inte mycket man kan göra åt det eftersom man inte kan tvinga folk att delta.

När det gäller webundersökningar är naturligtvis deltagande större - men det är skenbart: om SCB skickade ut 2000 webenkäter och 1800 svarade skulle ju bortfallet bara vara 10%. Men då glömmer man att de som 2000 som skickades ut var de som förra gången per telefon gick med på att få utskicket. De som tackade nej är ju inte med. Inte heller de som vägrade delta helt och hållet vid telefonsamtalet. Eller de som inte gick att få tag på via telefon trots försök.

(Källa: Jag jobbade i branschen för ett par år sedan.)

Det du beskriver är väl just en del av svagheterna med telefonundersökningar och en förklaring till att de misslyckas så stort.
2015-12-01, 22:22
  #43820
Medlem
Utbuads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
SVT förnekar sig inte.
I Aktuellt vid kl 22 visades en grafisk skylt där blocken jämfördes.
Vad visar de; jo en grafik som jämför höjden på en yta där bredden på SD s yta är ca 1/3 av alliansens och de röd/grönas.
Detta är väl det mest flagranta beviset på deras totala förakt för sanningen OCH tittarna !! om nu någon inte visste vad de sysslar med på SVT.

NU ÄR DET FAN I MIG DAGS ATT AVSKAFFA SVT !!!!

Tv 4 nyheterna hade ett fylligare reportage om SD nu kl 22,med analyser av Gissén,i motsats till svt
2015-12-01, 22:23
  #43821
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Det finns nu också mer information om SCBs försök med webbenkäter:



Kolla också in grafen över valhandlingsminnet. Jag gissar att SDs ökning i uppgiven röstning valet 2014 beror på att andelen SD-sympatisörer som ställer upp i SCBs undersökning, och som svarar sanningsenligt, ökat. Om skäms-effekten även avtagit bland nya sympatisörer så kan detta vara en förklaring till det oväntat höga resultatet. Om detta stämmer har alltså SCB blivit (lite) mindre dåliga på att mäta SD. Eventuellt beror detta på webbenkäterna.

Valhandlingsminnet måste vara något av det mest intressanta SCB redovisat för det bevisar ju att deras mätmetoder är urusla. Deras metod visar att SD tappat nästan 40 % väljare på en dryg månad.
Detta borde göra att deras statistik skall åtföljas med en brasklapp att SD s värde är MYCKET FÖR LÅGT.
Tolkar jag SCB s statistik helt fel, eller ?
2015-12-01, 22:24
  #43822
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det var ingen dålig reklam SD fick ikväll. Samtliga media toppade stort med nyheten att SD hade växt så kraftigt och framgång föder som bekant framgång.

Visst hade media de sedvanliga "obligatoriska experterna" som sa att SD växer på grund av folks missnöje men sådant gör numera folk främst arga. Och PM Nilsson som stod och sa att en av orsakerna till att man inte kan samarbeta med SD är att vi redan har så många invandrare i landet som man inte får stöta sig med, typ

Och sen intervju med sjukt snygga och vältaliga Linnéa Cortés i TV4 som representant för unga stortads-SD. Extremt bra reklam, bara där fick de nog 50.000 nya röster.
2015-12-01, 22:25
  #43823
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Helt rätt. Alla mätningar som ger SD ökad väljarpopularitet är givetvis strikt objektiva, medan sådana mätningar som visar vikande popularitet för SD är konspiratoriska propagandautspel av illasinnade krafter. Fler som tror så?

Är det inte precis motsatsen SD-hatarna säger, till och med i media. När en seriös undersökning ger SD för mycket stöd så är den "oseriös", "ett påhitt" och "beställd av SD".
2015-12-01, 22:26
  #43824
Medlem
Svithjods avatar
Jaha ja vad var det jag skrev för några veckor sedan när idioter i tråden gapade och skrek om att SD backade och nu var slutet nära.
SD har inte backat, SD har växt, och 19,9 är rejält avrundat nedåt, vi kan med säkerhet säga att var fjärde väljare stödjer SD inte var femte.

Får vi ett nyval i närtid så kommer det bevisas, får vi det inte så lär SD nå minimum var tredje vid valet 2018.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in