Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Då var det jag hörde aningen överdrivet men fortfarande är 44,9% ett mycket stort bortfall. Finns nog en hel del SD'are där.
Bortfallet är de människor som inte svarar eller som uppger att de inte vill vara med i undersökningar per telefon när någon ringer. Det är i det närmsta omöjligt att nå mer än 40-50% deltagande per telefon pga att det är många telefonförsäljare, opinionsmätare och marknadsundersökare som ringer nuförtiden. Det var annorlunda på 80-talet när det många tycker är "okynnesringande" knappt existerade. Snarare kunde då folk bli glada över att bli utslumpade som en representant för svenska folket, och känna en medborgerlig plikt att delta. Så är det inte idag.
Handen på hjärtat: svarar du själv i telefonen och deltar i en undersökning minst 50% av gångerna? Gör även din släkt det? Dina vänner? Dina kollegor? Eller hör du ibland talas om folk som gnäller över "telefonterror"?
50% är så högt deltagande i en telefonundersökning i dagens klimat att jag närmast ser siffran som suspekt. Tyvärr. Det bara är så. Det är en brist men det finns inte mycket man kan göra åt det eftersom man inte kan tvinga folk att delta.
När det gäller webundersökningar är naturligtvis deltagande större - men det är skenbart: om SCB skickade ut 2000 webenkäter och 1800 svarade skulle ju bortfallet bara vara 10%. Men då glömmer man att de som 2000 som skickades ut var de som förra gången per telefon gick med på att få utskicket. De som tackade nej är ju inte med. Inte heller de som vägrade delta helt och hållet vid telefonsamtalet. Eller de som inte gick att få tag på via telefon trots försök.
(Källa: Jag jobbade i branschen för ett par år sedan.)