2015-12-01, 12:33
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
De obekräftade uppgifterna kommer från olika användare, och det är mer eller mindre därför som det har tagits på större allvar än en skapad trådsanning som någon har sagt långt tillbaka. Jag har hört från en källa (som ej hänger på flashback) att det här stämmer, och det sa personen utan att jag nämnde det. Men jag tror inte på något till hundra procent förrän jag själv kan läsa om det i FUP:en. Skulle gissa på att det är anhöriga till antingen BO eller GM som har läckt i så fall, och därifrån har det spridits.

Med tanke på hur uttalandena sett ut kring det här fallet är det uppenbart att något är obehagligt med det. Man skulle heller inte snabbt dra slutsatsen om en "signatur" om det inte var ovanligt iögonfallande och unikt. Inte heller skulle man snabbt uttala sig om att det "handlar om en väldigt sjuk människa" om det endast var ett våldtäktsmord (trots att det i sig är stört) till exempel.

Att döda en annan människa har ett uppenbart syfte - att bli av med personen på ett eller annat sätt. Så själva döden är målet. Om man innan, under eller efter mordet utför onödiga handlingar som räknas "utöver" själva dödandet, så är min slutsats att det kan handla om en sjuk och farlig människa. Defensiv styckning räknas då inte in här, eftersom det är ett rent praktiskt tillvägagångssätt.

Det är därför jag personligen bedömer uppgifterna kring pinnarna som relativt trovärdiga. Men jag är beredd på att det inte handlar om just pinnar, utan något annat som rör brott mot griftefriden. Alla som inte är öppna för alternativ, eller kan skapa sig en egen uppfattning eller teori utifrån uttalanden och fakta vi vet och endast önskar smaskiga detaljer bör dock inte ta ryktet på allvar förrän det är bekräftat.
Jag tror dock att det räcker med något väldigt lite i ett sådant här fall för att det ska bli rykten. Att GM dragit några varv med silvertejp runt huvudet eller att byxor och trosor är avtagna. Det skulle ju räcka för att polisen säger "Vi fattade direkt att det var mord".

I och för sig så har ju åklagaren sagt att "Jag har en ganska så bra uppfattning vad detta är för typ av människa" och "Jag har gjort mig en profil utav mördaren". Det antyder ju att Krille kanske gjort något sjukt, å andra sidan så tror jag åklagaren sade detta innan GM gripits och då är det nog så att han säger det för att media ska kunna få underlag för en ny artikel. Åklagaren och poliserna vill gärna ha utrymme i media innan de har en misstänkt då detta förbättrar tipsinströmningen något enormt. För att få utrymme utan att något nytt har inträffat en månad efter händelsen så måste åklagaren ställa upp och säga något som media kan bygga en ny artikel på. Det är ett ömsesidigt spel. Åklagaren gick ju ut och gav uttalandet "Det finns kopplingar till linköpingsfallet". Det är förstås jättespännande. Man kan dock notera i den artikeln att reportern inte följer upp med frågor kring vad han menar med detta. Det beror förstås på att journalisten vet att det inte finns några linköpingskopplingar. Om någon, vilket inte är så troligt, skulle fråga åklagaren nu i efterhand vad sjutton han menade med det så skulle han dra till med att omständigheterna liknade varandra.

Leif GW snackar om en signatur. Han är ju pensionär och omfattas lika mycket av förundersökningssekretessen som vem som helst. Snutarna som läckte sket väl dock i det, det var allt för spännande för att hålla käften kring.

Att anhöriga till BO skulle ha vetskap om eventuella pinnar kan vi utesluta direkt. Varför skulle polisen åka hem till dom och berätta det? Det skulle ju kunna sabba hela utredningen. Att mördarens morsa fått det berättat utav mördaren själv och sen gått och sagt det till väninnor är ju också jäkligt osannolikt.

Att snutarna som fann henne inte klarade av att jobba vidare tror jag inte ett skvatt på. Det låter ju dock förstås väldigt coolt att säga.

Poliser övergår till att bli soldater vid krig, de kan inte få ett mentalt sammanbrott av en lemlästad kropp. De är själva beredda på att när som helst döda i tjänst.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2015-12-01 kl. 12:38.
Citera
2015-12-01, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jag tror dock att det räcker med något väldigt lite i ett sådant här fall för att det ska bli rykten. Att GM dragit några varv med silvertejp runt huvudet eller att byxor och trosor är avtagna. Det skulle ju räcka för att polisen säger "Vi fattade direkt att det var mord".

I och för sig så har ju åklagaren sagt att "Jag har en ganska så bra uppfattning vad detta är för typ av människa" och "Jag har gjort mig en profil utav mördaren". Det antyder ju att Krille kanske gjort något sjukt, å andra sidan så tror jag åklagaren sade detta innan GM gripits och då är det nog så att han säger det för att media ska kunna få underlag för en ny artikel. Åklagaren och poliserna vill gärna ha utrymme i media innan de har en misstänkt då detta förbättrar tipsinströmningen något enormt. För att få utrymme utan att något nytt har inträffat en månad efter händelsen så måste åklagaren ställa upp och säga något som media kan bygga en ny artikel på. Det är ett ömsesidigt spel. Åklagaren gick ju ut och gav uttalandet "Det finns kopplingar till linköpingsfallet". Det är förstås jättespännande. Man kan dock notera i den artikeln att reportern inte följer upp med frågor kring vad han menar med detta. Det beror förstås på att journalisten vet att det inte finns några linköpingskopplingar. Om någon, vilket inte är så troligt, skulle fråga åklagaren nu i efterhand vad sjutton han menade med det så skulle han dra till med att omständigheterna liknade varandra.

Leif GW snackar om en signatur. Han är ju pensionär och omfattas lika mycket av förundersökningssekretessen som vem som helst. Snutarna som läckte sket väl dock i det, det var allt för spännande för att hålla käften kring.

Att anhöriga till BO skulle ha vetskap om eventuella pinnar kan vi utesluta direkt. Varför skulle polisen åka hem till dom och berätta det? Det skulle ju kunna sabba hela utredningen. Att mördarens morsa fått det berättat utav mördaren själv och sen gått och sagt det till väninnor är ju också jäkligt osannolikt.

Att snutarna som fann henne inte klarade av att jobba vidare tror jag inte ett skvatt på. Det låter ju dock förstås väldigt coolt att säga.

Poliser övergår till att bli soldater vid krig, de kan inte få ett mentalt sammanbrott av en lemlästad kropp. De är själva beredda på att när som helst döda i tjänst.

Varför hänvisar du till Lisa Holm-mordet? Jag vet inte vart du vill komma med att det var lätt för polisen att konstatera att det var mord, det är ganska uppenbart. Vad menar du med att det "räcker med något väldigt lite för att det blir rykten, och får polisen att säga att det är ett mord"? Jag pratade om den s.k signaturen, inte om det är ett mord eller inte.

Vad åklagaren har gått ut och sagt lite för att underhålla medierna är inget jag har tagit med i min tolkning av situationen, eftersom man - som du säger - märker att det har noll värde. Det borde du nog också släppa.

Tror inte heller på att tre poliser blivit sjukskrivna, men däremot har du fel när du säger "poliser KAN INTE får ett mentalt sammanbrott av att se en lemlästad kropp". Poliser är inte känslokalla robotar som tål allt bara för att de har gått igenom en 2,5-årig utbildning.. Även poliser är människor, inte gjorda av stål. Dare to dream du...
Citera
2015-12-01, 13:26
Medlem
5549s avatar
I början hette det ju att det var en hundförare som hittat kroppen, och att han eller hon hade blivit svårt chockad.
Citera
2015-12-01, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Varför hänvisar du till Lisa Holm-mordet? Jag vet inte vart du vill komma med att det var lätt för polisen att konstatera att det var mord, det är ganska uppenbart. Vad menar du med att det "räcker med något väldigt lite för att det blir rykten, och får polisen att säga att det är ett mord"? Jag pratade om den s.k signaturen, inte om det är ett mord eller inte.

Vad åklagaren har gått ut och sagt lite för att underhålla medierna är inget jag har tagit med i min tolkning av situationen, eftersom man - som du säger - märker att det har noll värde. Det borde du nog också släppa.

Tror inte heller på att tre poliser blivit sjukskrivna, men däremot har du fel när du säger "poliser KAN INTE får ett mentalt sammanbrott av att se en lemlästad kropp". Poliser är inte känslokalla robotar som tål allt bara för att de har gått igenom en 2,5-årig utbildning.. Även poliser är människor, inte gjorda av stål. Dare to dream du...
Lisa Holm? Vart läser du det?

Varför var det uppenbart att det var mord? Du har ingen aning om varför det var uppenbart.

Du skriver visst om de uttalanden som gjorts kring mordet. I dessa är åklagarens sådana självklart inkluderade.

Ja, ja - allt är väl möjligt om du ska vara goddag yxskaft. Nej, poliser behöver inte sjukskriva sig efter att ha utfört sitt arbete.

Du har för övrigt en otrevlig jävla attityd.
Citera
2015-12-01, 15:59
Medlem
5549s avatar
Citat:
Tror han syftar på detta som du skrev: "Att GM dragit några varv med silvertejp runt huvudet eller att byxor och trosor är avtagna."

Förövrigt hoppas jag att tonen i den här tråden kan hållas på en bra nivå, till skillnad mot hur det ser ut i just Lisa Holm-tråden. Där har folk helt tappat vettet sedan länge.
Citera
2015-12-01, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Tror han syftar på detta som du skrev: "Att GM dragit några varv med silvertejp runt huvudet eller att byxor och trosor är avtagna."

Förövrigt hoppas jag att tonen i den här tråden kan hållas på en bra nivå, till skillnad mot hur det ser ut i just Lisa Holm-tråden. Där har folk helt tappat vettet sedan länge.
Jaha, jag visste inte att Lisa hade fått trosorna avtagna. Det var bara exempel jag hittade på i stunden.

Ja, för fallets skull är det gott om tonen kan hållas på en fin nivå. Jag ska avstå i från att ge igen framöver här i tråden eftersom du nu ber om det. Tack för att du tog upp det.
Citera
2015-12-01, 16:28
Medlem
Citat:

Varför var det uppenbart att det var mord? Du har ingen aning om varför det var uppenbart.

Du skriver visst om de uttalanden som gjorts kring mordet. I dessa är åklagarens sådana självklart inkluderade.

Ja, ja - allt är väl möjligt om du ska vara goddag yxskaft. Nej, poliser behöver inte sjukskriva sig efter att ha utfört sitt arbete.

Du har för övrigt en otrevlig jävla attityd.

Jag har inte ens sagt att det var uppenbart att det var mord, det är poliserna själva som har sagt det. Okej, men jag syftade inte på åklagarens uttalanden om att det liknade ett annat fall. Håll dig till ämnet och diskutera/svara på frågorna jag ställt istället för att hoppa på mig.
Citera
2015-12-01, 16:33
Medlem
Citat:
Jaha, jag visste inte att Lisa hade fått trosorna avtagna. Det var bara exempel jag hittade på i stunden.

Ja, för fallets skull är det gott om tonen kan hållas på en fin nivå. Jag ska avstå i från att ge igen framöver här i tråden eftersom du nu ber om det. Tack för att du tog upp det.
Ska man vara noga så var Lisas trosor och byxor nerdragna och inte avtagna.
Citera
2015-12-01, 18:51
Medlem
Senast från Expressen:

http://www.expressen.se/nyheter/19-aringen-erkande-mord--tillbaka-i-haktet/
Citera
2015-12-01, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TommySthlm
Senast från Expressen:

http://www.expressen.se/nyheter/19-aringen-erkande-mord--tillbaka-i-haktet/

Det är alltså en störd människa som inte anses vara allvarligt psykiskt sjuk enligt lagens mening, ändå lite förvånande. Blir väldigt spännande att läsa FUP:en. Åtalet lär väl komma snart nu när den rättspsykiatriska undersökningen är klar.
Citera
2015-12-01, 19:17
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Så du kan bekräfta pinnarna?

Jag kan säga att jag hört det från två oberoende källor från trakten. Jag anser dom vara pålitliga. Vad som är helt klart är att KA har lämnat en signatur, att lämna en signatur är väldigt typiskt beteende för just seriemördare. Eftersom GW bekräftat det samt åklagaren sagt att han kommer åtala för minst 2 brott varav brott mot griftesfriden nästan helt säkert är en av de ytterligare åtalspunkterna så ser jag inga skäl att tvivla på att KA lämnat en signatur.

Att han är tidigare ostraffad och begick ett så grovt mord i en så pass ung ålder tyder på att den här killen hade kunnat bli en riktig farlig seriemördare om han fått gå fri. De flesta seriemördare begår sina första mord när de är närmare 30 och har en rad mindre brott som sexuellt ofredande bakom sig innan det. Nu kan man ju inte säkert veta någonting men övertygelsen om att han skulle döda igen om han inte gripits var enligt mycket goda källor väldigt stark bland de som ledde polisutredningen.

Skrämmande att han kan vara ute igen om bara 9 år. Han lär inte få rättspsykiatrisk vård om han har förts tillbaka till häktet i Sollentuna.
Senast redigerad av Darwinist 2015-12-01 kl. 19:21.
Citera
2015-12-01, 19:38
Medlem
Citat:
Är det större risk för upprepning om det finns bestialiska inslag? Jag argumenterar inte emot dig, frågan är bara en fråga.

Jag vet att dömda mördare är mer osannolika att begå ytterligare mord än genomsnittsbefolkningen. Det gäller dock alltså de lagförda. Rent statistiskt är Krille alltså mer säker än en random person från gatan.

Statistik kan inte appliceras på enskilda fall. Granskar du mördare som dödat för dem okända offer, ja då blir statistiken annorlunda. KA har lustmördat. Utan exakt statistik till hands vågar jag påstå att denna mycket ovanliga grupp förövare (bland de ca. 90 mördare som årligen mördar i Sverige, d.v.s.) har hög återfallsrisk. Detsamma gäller kategorins andra typ, d.v.s. kriminella yrkesmördare, vilka inte heller hör till vardagen.
Senast redigerad av ErichKaestner 2015-12-01 kl. 19:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in