2015-12-01, 10:39
  #43693
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Om man tror att det osäkra läget kommer att gynna SD, kommer det först att visa sig nästa månad.
Möjligtvis att en sen Novus kan fånga upp lite sund islamofobi.

Själv sitter jag och väntar på SCB stora undersökning som kommer ut den 1:a dec.
Har bettat att Sd ligger under 20.0 (14.4 sist). Har lastat in så mycket jag fick.

Inte för att jag tror att de ligger under 20 i verkligheten. Men här gäller ju SCB´s verklighet.
Aldrig någonsin att de skulle ge SD en ökning med ca 6 %.
Vid vinst löser det hela julklappshandeln rent ekonomiskt.
I annat fall får jag byta skinkan mot nudlar.

Puh..Vilken tur jag hade. Vill minnas att SCB justerade siffrorna förra gången. Nya bearbetade siffror släpps ju på onsdag. Men står sig 19.9 är det jackpott.
Sd fick mycket högre än jag kunde föreställa mig.

Edit: Pengarna sitter nu på kontot. Skönt.
__________________
Senast redigerad av Grevelesevi 2015-12-01 kl. 11:03.
2015-12-01, 10:42
  #43694
Medlem
Steff83s avatar
Det var som jag och många till skrev. Detta som hänt sista veckorna gynnar SD..inte tvärtom. Har man tagit steget..så varför gå tillbaka? Bättre att hålla sig till originalet om man nu tycker dessa frågor är viktiga.

Övriga partier har svikit så många gånger nu för många är insatta och politiskt intresserade.

Det är bara fanatiker och korkade förskockar som röstar på sjuklövern numera.
2015-12-01, 10:51
  #43695
Medlem
Thunderaces avatar
Den perfekta stormen håller på att bildas och med den lyfts SD till Sveriges största parti. Alla etablerade partier måste byta ut sina partiledare utom KD och näringslivet måste ta aktiv ställning för M och de gamla allianspartierna bl a genom att visa svart på vitt, inte att Sverige tjänar på invandringen, men att vi förlorar betydligt mindre än de faktiska kostnaderna som visas hos kommunerna under 2017 när staten slutar ge ersättning för ca 250.000 nykomna.

Lyckas man inte på ett trovärdigt och övertygande sätt visa att ja; de faktiska kostnaderna är närmare 500 miljarder men ca 350 miljarder går tillbaka till samhället i form av löner, avgifter, hyror, skatt och konsumtion, ja då är det game over för Sverige. När skattetrycket i det bäst förspända kommunerna ligger på 33:50 och närmare 38:00 i de sämst ställda kommunerna kommer väljarna att proteströsta på SD om regeringspartierna och de migrationsvänliga partierna inte kan bevisa att skattehöjningarna inte kan härledas till massinvandringen.

Fram tills de faktiska kostnaderna inte syns (2015-2017) kommer SD att skvalpa runt 16-24% i opinionsundersökningarna. Lagom till valet 2018 kommer raketen. M och S har fortfarande chans att bryta detta men varken Löfven eller AKB kan sitta kvar i så fall och klockan tickar.... Start är det 2016 och kostnaderna för dom som redan tagit sig hit kan inte suddas ut även om Turkiet nu stänger porten mot Europa och mot förmodan inte en enda flykting kommer över gränsen fram till valet.
Så ligger kartan över framtiden tyvärr.
2015-12-01, 11:10
  #43696
Medlem
svenabs avatar
Någon på SCB har kanske tänkt tanken att det är risk för ett nyval. Då skulle det vara pinsamt om siffrorna visade alltför mycket fel. Folk skulle ju kunna förlora förtroendet för statistik och anrika SCB.

Nu finns det inte en chans att Sifo och Ipsos kommer att ligga kvar på sina låga siffror. De vågar inte hålla tillbaka siffrorna längre.

En uppgång från 14,4 till 19,9 är en ökning med 38% eller med 5,5 procentenheter.

Tyckte bara det låter lite imponerande med 38%.

SD vet hur de skall fånga väljare vilket är det viktiga för att skaffa sig inflytande. Att släppa fram alltför radikala röster kan hindra den utvecklingen. Trots allt så är den stora skaran SD väljare motiverade, framför allt, av sitt äckel för övriga partier.

Även om det är sant att det behövs lösningar som är radikalare än vad SD föreslår så är det en bättre strategi att skaffa sig inflytande först och främst.
2015-12-01, 11:17
  #43697
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Någon på SCB har kanske tänkt tanken att det är risk för ett nyval. Då skulle det vara pinsamt om siffrorna visade alltför mycket fel. Folk skulle ju kunna förlora förtroendet för statistik och anrika SCB.

Nu finns det inte en chans att Sifo och Ipsos kommer att ligga kvar på sina låga siffror. De vågar inte hålla tillbaka siffrorna längre.

En uppgång från 14,4 till 19,9 är en ökning med 38% eller med 5,5 procentenheter.

Tyckte bara det låter lite imponerande med 38%.

SD vet hur de skall fånga väljare vilket är det viktiga för att skaffa sig inflytande. Att släppa fram alltför radikala röster kan hindra den utvecklingen. Trots allt så är den stora skaran SD väljare motiverade, framför allt, av sitt äckel för övriga partier.

Även om det är sant att det behövs lösningar som är radikalare än vad SD föreslår så är det en bättre strategi att skaffa sig inflytande först och främst.
Ganska övertygad om att SCB inte tänker så. Här pratar vi om sanna byråkrater och statistiknördar, som förmodligen gör sitt yttersta att presentera en rättvisande undersökning.

Däremot har de med all säkerhet fortfarande svårigheter att mäta SD, pga. stort bortfall och att respondenterna inte är ärliga i sina svar. Det erkände de öppet efter valet 2014 i en eftervalsanalys i SVT.
2015-12-01, 11:22
  #43698
Medlem
Grevelesevis avatar
Det gäller nu för SD att fortsätta dra gränsen åt sitt håll.

Först sa 7-klövern Tut åt alla. SD sa Put.
Sen sa 7-klövern Put åt alla. Sd sa gränsbevakning.
Sen sa 7-klövern gränsbevakning. SD sa stäng gränsen.
Sen sa 7-klövern (M) Stäng gränsen. SD sa skicka hem dem som redan är här (illegalt).

Bronspengen måste bytas mot ädlare valörer snart..
2015-12-01, 11:23
  #43699
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ganska övertygad om att SCB inte tänker så. Här pratar vi om sanna byråkrater och statistiknördar, som förmodligen gör sitt yttersta att presentera en rättvisande undersökning.

Däremot har de med all säkerhet fortfarande svårigheter att mäta SD, pga. stort bortfall och att respondenterna inte är ärliga i sina svar. Det erkände de öppet efter valet 2014 i en eftervalsanalys i SVT.

Ja. Och så länge man kan bli socialt utstött och mobbad eller riskera sin anställning eller karriär för att man röstar SD kommer detta bestå.

Tänk till exempel en lärare som egentligen sympatiserar med SD. Det ringer hem på kvällen och någon utger sig för att vara från SCB och frågar om partisympatier. Vågar läraren svara SD? Det kan vara elever som ringer, eller föräldrar till elever, eller en kollega, eller studierektorn som gör "värdegrundskoll", eller en journalist, någon från våldsvänstern.

Denna undersökning av SCB är telefonintervjuer. Det är ganska självklart att samma faktorer som fått SCB att missa SD:s egentliga siffror med stor marginal gäller även denna gången.
2015-12-01, 11:23
  #43700
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Fast 8,1 var ju väldigt gamla siffror vid valet, så så kan man inte räkna riktigt.

Jag är för slö för att själv räkna men vad gav sista mätningen före valet 2010 multiplicerat med inkompetenskoefficienten i sista mätningen inför valet 2014 för resultat jämfört med valet 2014?
2015-12-01, 11:23
  #43701
Medlem
15,4 av kvinnorna skulle rösta på SD. Lågt, men 2% högre än det valresultat som SD fick när män och kvinnor räknades ihop, så det rör på sig.

Det blir intressant att se hur SD-stödet bland kvinnor utvecklas nu när 7K har lagt om politiken. Skillnaden mellan könen i Sverige är mycket större i det avseendet än i jämförbara länder. Brittiska kvinnor är t ex lika invandringskritiska som männen. En hypotes kan vara att kvinnor är mer auktoritetstroende än män och därför har köpt den gamla 7K-linjen mer okritiskt. Frågan är vad som då händer när det kommer från högre ort (regeringen) att det är rätt att minska invandringen kraftigt, ändrar sig kvinnor då?
2015-12-01, 11:28
  #43702
Medlem
En ökning med 38% sedan maj i SCB. I sentio är det likaså 38% för SD mellan Maj - November, Yougov har 35.5%.
2015-12-01, 11:32
  #43703
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ganska övertygad om att SCB inte tänker så. Här pratar vi om sanna byråkrater och statistiknördar, som förmodligen gör sitt yttersta att presentera en rättvisande undersökning.

Däremot har de med all säkerhet fortfarande svårigheter att mäta SD, pga. stort bortfall och att respondenterna inte är ärliga i sina svar. Det erkände de öppet efter valet 2014 i en eftervalsanalys i SVT.

Det finns ju också en möjlighet att SD efterhand normaliseras. Dels bekräftas deras huvudfråga av den senaste tidens utveckling ("Hade SD så himla fel?") dels sker ett idogt arbete med att desarmera "profilpolitiker" och utsortering av stollepolitiska ställningstaganden (Vi är faktiskt inte razzar! Kolla här på de vi utesluter").

Om vi antar att sympatisörer efterhand blir säkrare på vad de tycker och framförallt berättar det kan det ju förklara en uppgång.

Många fastnar i viktningsmodeller och glömmer bort att populationens eget beteende är en del av det hela. Ändrar populationen sitt beteende (i det här fallet, antagandet att i mindre omfattning mörka sina SD-sympatier) blir ju alla simplistiska historiska korrektionsfaktorer fel.
2015-12-01, 11:34
  #43704
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
15,4 av kvinnorna skulle rösta på SD. Lågt, men 2% högre än det valresultat som SD fick när män och kvinnor räknades ihop, så det rör på sig.

Det blir intressant att se hur SD-stödet bland kvinnor utvecklas nu när 7K har lagt om politiken. Skillnaden mellan könen i Sverige är mycket större i det avseendet än i jämförbara länder. Brittiska kvinnor är t ex lika invandringskritiska som männen. En hypotes kan vara att kvinnor är mer auktoritetstroende än män och därför har köpt den gamla 7K-linjen mer okritiskt. Frågan är vad som då händer när det kommer från högre ort (regeringen) att det är rätt att minska invandringen kraftigt, ändrar sig kvinnor då?

Alla partier utom SD har övervikt av kvinnor. T.o.m hos kategorin övriga.
Dock är skillnaden inte lika stor som hos SD. Lustigt..
Betyder det att alla partier tappar män till SD?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in