2015-05-27, 00:09
Medlem
Styrka som truckförare

Måste man ha lite muskler för att arbeta som truckförare? Jag menar, det kan ju hända att man måste lyfta av mindre ekipage och då kan man ju inte stå utan muskler? Kommer arbetsgivaren anställa en som har muskler framför en som inte har?

MVH
Henrik
Citera
2015-05-27, 00:23
Medlem
jamescarters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeBush
Måste man ha lite muskler för att arbeta som truckförare? Jag menar, det kan ju hända att man måste lyfta av mindre ekipage och då kan man ju inte stå utan muskler? Kommer arbetsgivaren anställa en som har muskler framför en som inte har?

MVH
Henrik

Hoppat in och kört lite truck för kompisens företag när det krisat men aldrig behövt lyfta något, tror knappast det har så mycket med saken att göra.

Sen finns ju tanken hos många som anställer att dom hellre väljer en person som tar hand om sin kropp för att minska sjukskrivningar etc men helt annan fråga.
Citera
2015-05-27, 04:26
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamescarter
Hoppat in och kört lite truck för kompisens företag när det krisat men aldrig behövt lyfta något, tror knappast det har så mycket med saken att göra.

Sen finns ju tanken hos många som anställer att dom hellre väljer en person som tar hand om sin kropp för att minska sjukskrivningar etc men helt annan fråga.

De flesta truckjobben innefattar en del lyft. De vanligaste truckjobbet är plockare = otroligt mycket lyft. Sen finns det vissa jobb där du endast lyfter fysiskt om du river något eller något enstaka kolli här och där, dessa är såklart svårare att få av självklar anledning.
lagerarbete kan i princip vem som helst få oavsett fysik men självklart kommer ett arbete som innefattar mycket tunga lyft välja den uppenbart starkare sökanden.
Citera
2015-05-27, 08:58
Medlem
Det beror nog mycket på vad det är för lagerjobb, vad det är för något dom lagrar!
Jobbade på ett boklager förut och det var ju inte direkt några tunga luft för att man sorterade böckerna en och en, men det är klart bra att vara stark dom gångerna man gör fel och vickar pallen så att man måste lyfta den tillrätta innan någon annan ser

Men om det är plockjobb på ackord så kan det vara bra att vara stark .....
Citera
2015-05-27, 12:06
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Jag har kört mycket truck och är inte särskilt stark. Kör man plocktruck är det mycket lyft, men om du mest flyttar pallar från A till B är det inte tungt alls, så länge trucken har servostyrning. Har den inte det, och lagret är trångt, kan man bli lite trött i armarna efter ett tag .
Citera
2015-07-26, 09:18
Medlem
Pope666s avatar
Undrar också om hur svårt/lätt det är att få truckjobb. Jag hatar mitt nuvarande jobb som telefonterrorist så tänkt skaffa truckkort A och B i augusti. Hoppas jag fixar det...men något jag "oroar" mig för är att jag inte kommer ha någon erfarenhet, så i värsta fall står jag där med ett truckkort men får inget jobb ändå. Men måste försöka, men segt att slösa pengar på något som inte leder till jobb.

PS: Om man jobbar som truckförare men t ex skulle behöva vara ledig en gång månaden typ mån-onsdag kan man då be om att få jobba helg så man kan kompensera upp inkomstbortfallet?
Citera
2015-11-30, 23:40
Medlem
Truckförare utan gymnasieutbildning.

Hej!
Har anmält mig till utbildning för truck. Hur ser det ut med tillgång på jobb? Har ingen gymnasieutbildning pga psykiska problem. Vill nu ta tag i mitt liv och undrar hur chanserna är med truckkort men utan gymnasie.
Någon som har en aning?
Mvh
Citera
2015-11-30, 23:59
Medlem
-Mystics avatar
Det beror mycket på var du bor, och om du har körkort då många lager ligger utanför stadskärnan.

Men visst bor du på rätt ställe där det finns mycket logistik samt har körkort och får en bra referens ifrån utbildningen så har du en ganska stor chans.
Citera
2015-12-01, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Det beror mycket på var du bor, och om du har körkort då många lager ligger utanför stadskärnan.

Men visst bor du på rätt ställe där det finns mycket logistik samt har körkort och får en bra referens ifrån utbildningen så har du en ganska stor chans.
Tack för ditt svar. Men är skolutbildning något de tänker mycket på, eller är truckutbildningen det viktiga(gissar det).
Mvh
Citera
2015-12-01, 00:49
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuuuarkBraah
Tack för ditt svar. Men är skolutbildning något de tänker mycket på, eller är truckutbildningen det viktiga(gissar det).
Mvh
Öh. Truck utbildning betalar man ca 2000 för. Vad är det för anmälning du snackar om.
Tror du att man anmäler sig för att ta vanligt körkort och sedan kör dom roulette?
Har du pengarna så får du kortet.

Förövrigt vet jag inte hur framtiden ser ut, truckförare blir robotar (kolla ullared)
Passa på att få för ledstaplare också. Kan du jobba på affärer osv
Citera
2015-12-01, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Öh. Truck utbildning betalar man ca 2000 för. Vad är det för anmälning du snackar om.
Tror du att man anmäler sig för att ta vanligt körkort och sedan kör dom roulette?
Har du pengarna så får du kortet.

Förövrigt vet jag inte hur framtiden ser ut, truckförare blir robotar (kolla ullared)
Passa på att få för ledstaplare också. Kan du jobba på affärer osv
Menade ifall arbetsplatsen bryr sig om annan utb än kortet
Mvh
Citera
2015-12-02, 20:02
Medlem
Både ja och nej. Som vilket jobb som helst så är en godkänd gymnasieutbildning meriterande, men har du erfarenhet inom området så bör det inte vara några problem. Tror dock det blir svårt och få jobb direkt som truckförare på något logistik företag utan någon som helst erfarenhet, men med lite tur och tajming är det inte omöjligt. Annars kan du söka jobb som typ packare eller något på ett lager, för att sedan avancera och få köra truck. Foten in är det viktigaste!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in