2015-11-30, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Vittnet Annika sa i ena förhöret att hon kom hem till Thomas på fredagen den 5 Juni och andra förhöret sa hon att hon kom hem till Thomas på lördagen den 6 Juni, det kallar jag inte ett pålitligt vittne.

Mötet med NB på söndag är inte förankrat i tid i Thomas eller Annikas medvetande i förhållande till när Annika kom till Thomas. Det är förankrat i tid i förhållande till när Thomas körde Annika till lägenheten i stan. Hur svårt skall det vara?
2015-11-30, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jaha, då hittade jag följande anvisningar på krattig svenska:
http://www.svea.se/Domstolar/sveahovratt/checklista.pdf
Kanske denna handling också kan begäras ut ?

Tack. Få se om advokaten denna gång kan lämna in en klar bevistema.
2015-11-30, 22:38
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, jag noterade denna "bekantskap" i inlägget och det vore intressant att ta del av iom att jag personligen finner Långström som oerhört kunnig - samt följdfrågan på vilken grund han döms ut.

Från Långström till Åsgård så fann jag en artikel om just profileringsarbetet samt dennes erfarenhet i läkartidningen. En intressant artikel (1997) med reflektioner kring utvecklingsarbetet psykologi och poliser. GMP har funnits länge inom FBI, startade sent i Sverige (1994) men är på stark frammarsch. En tvärvetenskaplig grupp som jag tror tillför mycket i polisiärt arbete, speciellt spaningsmord.
GMP var ju inkopplade i detta mord och likaså i rättegången som expertutlåtande.
Här är en informativ artikel i läkartidningen om profilering via GMP och Ulf själv och hans bakgrund:

http://www.lakartidningen.se/OldArticlePdf/#!/1997/16549

Ett mycket angeläget och intressant område. Det handlar om vetenskap och inte minst beprövade erfarenheter. Det har hänt att Åsgård gått fel men det är ju så kunskap byggs undan för undan. I just vårt fall finns ingen uppsjö i Sverige av liknande fall, och här kom förstås Niklas Långström in. Tillbaka till Ulf Åsgård. Åsgård har tveklöst en jäkla bra näsa för gärningsmanna profiler. När Ulf Åsgård eller också Elisabeth Kwarnmark i AB yttrar sig om karaktären på gärningsmannen markerar de inom vilket kluster (jfr familj.. ) störningarna indikerar. Minns btw att Åsgård var tidigt ute och ansåg Tomas Quick mer som en seriebekännare än en seriemördare.
2015-11-30, 22:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jag ifrågasätter inte DNA träffarna som sådana, men min ursprungliga fråga kvarstår. När labbet har fått fram tillräcklig mängd DNA för test, kan man då se vilken typ av celler som DNA-t härstammar ifrån?
Ja, det går, men för att kunna göra det måste man göra speciella test som jag inte tror att NFC någonsin gör. De gör det under inga förhållanden rutinmässigt.

Citat:
D v s, kan man med säkerhet hävda att det är blod-dna? En snorloska eller saliv borde väl kunna dominera dom få dna molekylerna som finns i en blodbesudling?
En tydlig snorloska eller salivfläck ses ju som en besudling den också. Är det så lite snor eller saliv så det inte syns är det god chans att blod-DNA:t dominerar, och i vart fall bör de vara med i en blandbild.

Men det är ju inte så oerhört viktigt om gm har lämnat spår via en snorloska eller en blodfläck. Bådadera visar ju att h*n har varit i kontakt med föremålet i fråga ungefär lika väl.
2015-11-30, 23:02
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja, det går, men för att kunna göra det måste man göra speciella test som jag inte tror att NFC någonsin gör. De gör det under inga förhållanden rutinmässigt.

En tydlig snorloska eller salivfläck ses ju som en besudling den också. Är det så lite snor eller saliv så det inte syns är det god chans att blod-DNA:t dominerar, och i vart fall bör de vara med i en blandbild.

Men det är ju inte så oerhört viktigt om gm har lämnat spår via en snorloska eller en blodfläck. Bådadera visar ju att h*n har varit i kontakt med föremålet i fråga ungefär lika väl.

Min fråga kvarstår tyvärr, den som ursprungligen var riktad till dig, Hamilkar:
Kan en blodbesudling sakna DNA-spår?
2015-11-30, 23:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Mötet med NB på söndag är inte förankrat i tid i Thomas eller Annikas medvetande i förhållande till när Annika kom till Thomas. Det är förankrat i tid i förhållande till när Thomas körde Annika till lägenheten i stan. Hur svårt skall det vara?
Problemet om TheF, A1, m.fl., liksom försvaret, har när de skall förklara bort T&A's vittnesmål är att NB inte har någon alternativ biltur som kan förklara mötet på söndagkvällen. Resan med IB till handlaren skedde för sent, och fel väg såvitt jag förstått. Han har svårt att neka till att de inte skulle ha känt igen varandra, så därför försöker han lamt hävda att, "jo, just det, vi sågs på lördagen, när jag skulle iväg och tanka". Hela lördagshistorien framstår som en efterhandskonstruktion den15/9 han den 18/8 säger att han åkte hem 17:30 och sedan åkte iväg 20:00,
2015-11-30, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tack. Få se om advokaten denna gång kan lämna in en klar bevistema.
Jag har läst på lite och gör följande tolkning:
Bevistemat är ett påstående om ett sakförhållande som skall bevisas (styrkas) med ett visst bevismedel.

Det låter mycket pregnant och väl avgränsat i jämförelse med advokatens exposé i tingsrätten över världens ofullkomlighet och inneboende ondska samt dess tjänares allmänna otillräcklighet. Hur ska hon klara utmaningen i denna helt väsensskilda stilart ? Spännande läsning.
2015-11-30, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, jag noterade denna "bekantskap" i inlägget och det vore intressant att ta del av iom att jag personligen finner Långström som oerhört kunnig - samt följdfrågan på vilken grund han döms ut.

Från Långström till Åsgård så fann jag en artikel om just profileringsarbetet samt dennes erfarenhet i läkartidningen. En intressant artikel (1997) med reflektioner kring utvecklingsarbetet psykologi och poliser. GMP har funnits länge inom FBI, startade sent i Sverige (1994) men är på stark frammarsch. En tvärvetenskaplig grupp som jag tror tillför mycket i polisiärt arbete, speciellt spaningsmord.
GMP var ju inkopplade i detta mord och likaså i rättegången som expertutlåtande.
Här är en informativ artikel i läkartidningen om profilering via GMP och Ulf själv och hans bakgrund:

http://www.lakartidningen.se/OldArticlePdf/#!/1997/16549

Tack #develi för din ork o vilja att "utbilda" oss, att ge oss så bra information jämt
Vad intressant det är att läsa om profileringsarbete och arbetet kring psykologi och poliser.
Åsgård verkar vara en riktigt kunnig och erfaren räv med mycket gott spårsinne!

GMP:s insatser i detta fall gav ju faktiskt väldigt mycket, på kort tid.
Mycket bra om GMP får rätt resurser, så de kan utöka sin verksamhet, kan underlätta mycket i polisarbetet vid vissa fall.
Senast redigerad av blackmolly123 2015-11-30 kl. 23:35.
2015-11-30, 23:40
Medlem
Theforeigners avatar
Personen i den svarta Kia som setts köra vägsträckan på AJs felt där Lisa's alla tillhörigheter hittades HAN VAR KRIMINELL !!!
Var det samma svarta Kia/person som stod vid ladan och som Lisa pratade med den 7 Juni då cafeet hade stängt!!!

I förhör vid rättegången med Claes-Göran Bennhage

Claes-Göran Bennhage, Vittne, Inspelning 17, 20645850.mp3 (46,2 MB)

Läs mer: http://www.xn--rttegng-5wan.se/lisa-holm-blomberg/

38:50 inne i förhöret:
CB säger: Att Lena har sagt att någon har berättat at hen såg Lisa stå vid en svart Kia og pratat med bilföraren.

39:19 inne i förhöret:
CB säger: Att polisen säger om den svarta Kia som i början av Augusti setts körde över AJs fält där all Lisa's tillhörigheter hittades:
Polisen: "- Det är ingen mördare han är väl känd som kriminell bara"
Det var Gustav Jönsson som hade kört efter Kia'n och tagit registreringsnumret och lämnat det till polisen.
Claes hade också kollat upp detta reg. nr. och vem det tillhörde men säger att han inte visste vem den personen var.

Så det är alltså möjligt att personen i den svarta Kia som i början av Augusti sågs köra den vägsträckan på AJs fält där Lisa's alla tillhörigheter hittades, att det är samma person som sågs den 7 Juni vid cafeets stängdags parkerad vid ladan i en svart Kia och som Lisa stod vid och pratade med.

Och personen som sågs i Augusti är KRIMINELL!
Och polisen säger bara att han är ingen mördare han är väl känd som kriminell bara !!!

VARFÖR har detta inte utretts ordentligt???

Hur som helst, vad antigen denna Kia förare är inblandad i mordet eller ej, så är det ju
av ALLRA STÖRSTA VIKTIGHET att få reda på EXAKT vilken tid denna person i den svarta Kia stod parkerad vid ladan och pratade med Lisa, samt vad han pratade med Lisa om ?!

Det är ju mycket möjligt att det var denna person som Lisa pratade med vid fickringningen.
Senast redigerad av Theforeigner 2015-12-01 kl. 00:28.
2015-11-30, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag har läst på lite och gör följande tolkning:
Bevistemat är ett påstående om ett sakförhållande som skall bevisas (styrkas) med ett visst bevismedel.

Det låter mycket pregnant och väl avgränsat i jämförelse med advokatens exposé i tingsrätten över världens ofullkomlighet och inneboende ondska samt dess tjänares allmänna otillräcklighet. Hur ska hon klara utmaningen i denna helt väsensskilda stilart ? Spännande läsning.

Sakförhållanden? Det blir något nytt. Men hon har kanske insett att Slasken och ogrundade fantasitips frän Flashback inte bär särskilt långt. Speciellt absolut inte i HR. Tja, det bet inte i TR heller.
2015-11-30, 23:44
Medlem
Theforeigners avatar
I samma förhör, 38:15 inne i förhöret, säger CB att han hört att:

En utlänning den 7 Juni skulle ha hotat Lisa på cafeet pga att han inte fått det han beställt serverat.
2015-11-30, 23:52
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det är väl inte alls ointressant!

När hon kan blanda ihop fredag och lördag så kan ju också blanda ihop lördag och söndag.

Första förhöret hölls på torsdagen, fyra dagar efter att Lisa försvunnit, hon var ännu inte hittad. På måndagen fick bygden höra vad som hade hänt, en flicka som jobbade på cafeet hade försvunnit efter jobbet.

I en sån situation tänker man genast efter: Oj vad hemskt, vad gjorde jag då? Har jag sett något misstänkt?

Därför tror jag att deras minne är pålitligt trots att vittnesuppgifter kan vara opålitliga, speciellt om det gått lång tid. Eller om man är gärningsman.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in