2015-11-30, 16:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande-

Nu ska du devli ta mig fan sluta upp med att påstå att vi, som sätter frågetecken vid om NB nu också är rätt GM, att vi försvarar en mördare och sexualsadist!

Det finns så klart inte en enda person här i tråden som försvarar Lisa's mördare eller hans eventuella sexualsadistiska fantasier/gärningar, så sluta upp med dina skitiga tricks som du anväder dig av bara för att försöka få dom här i tråden som inte tycker det samma som du att framstå som äckliga/skjuka individer.

Det finns flera eksempel i rättshistorien där polis och åklagare har menat sig ha stark bevisning inclusive DNA etc där det senare visat sig att de anklagat och fått fel man dömd, så det är förståss också en möjlighet i detta fall.
Nu ska fan Foreigner sluta yla. Eftersom mordet är sexuellt motiv av en sexualsadist som njuter av det hela så försvarar ni en sådan om ni anser att NB är oskyldig.
Han är hittills dömd i TR och fortsättning följer i HovR.
2015-11-30, 16:55
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mycket väsentliga frågor som borde tas upp i hovrätten med inkallad DNA expert från tillex UK, viktigt tycker jag med 100% opartisk expert.
Jag tycker dessutom att alla de tunga DNA/blod bevis bör testas igen av en sådan 100% opartisk expert.

På vad sätt menar du att NFC inte är "100% opartisk expert"? Menar du att svenska myndigheter är korrumperade? Sån jävla smörja hör i sånt fall inte hemma i den här tråden att diskutera eftersom det faller under konspirationsfantasier som ju har en egen tråd.
2015-11-30, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är väl snarare så att det förekommer ATT man rekonstruerar. Exempel jag kommer på är Kalamarksfallet och och det klassiska Keith Cederholm-fallet där man kontrollerade hur lång tid bilresorna tog eftersom det fanns tydliga klockslag som måsta matchas mot gärningsbeskrivningen. Den okända variablen i de fallen var en och densamma: hur lång tid tar det att köra en bil under givna förhållanden mellan A och B.

I detta fall är det svårt att se vad en rekonstruktion skulle ge, eftersom vi inte exakt vet vad som hänt, det är flera olika skeden och det dessutom är förhållandevis gott om tid. Det är tveklöst att en rekonstruktion skulle kunna visa att man kan överfalla, hänga, plocka ner, transportera och gömma LH på 30-45 minuter, men det skulle inte ändra bevisläget åt något håll.

Vi bör slutligen notera att försvaret inte gjort någon större sak av tidsförloppet heller. Hade däremot NB haft starkt alibi från säg 19:05, då hade nog en rekonstruktion varit påkallad.
(Ansluter)
Man har åtminstone provkört alla sträckor av intresse: FUP Sid 923-930.

Själva handlingen vet man inte några detaljer om. Ur rättsligt perspektiv räcker det att något förlopp ryms inom den tillgängliga tiden. Om attiraljerna var förberedda (vilket jag tror), så krävs rent fysiskt några få minuter till fullbordad akt. "Det ger väl inget utrymme för GM:s upplevelse" invänder någon. Men det är inte domstolens sak att visa respekt för GM:s driftsliv, om man säger så. Städningen av brottsplatsen kan ha varit mera tidsödande, med emballering och allt. 5-10 minuter ? Anslå lika mycket tid för dumpningen i byssjan. Utöver provkörning kan jag inte se behov av någon rekonstruktion. Hade det varit i USA kanske man hade gjort en ansträngning för att bevisa premeditation , i detta fall genom förberedelser, för att kunna skicka GM till sällare jaktmarker. Det verkar troligt att hela förloppet fram till den egna bostaden skulle ha kunnat vara klart till 19-tiden. Troligen användes en halvtimme till, dvs det fanns gott om tid.
2015-11-30, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Det är verkligen tragikomiskt att se alla dessa alternativtänkare som tror sig ha kommit
på saker som ingen annat hittills har kunnat se i utredningen. Utan att ha någon kunskap i ämnet
håller man på och tjafsar om små små detaljer som man hakar upp sig på och tror att detta
har ju ingen annan tänkt på. Polis och åklagare har naturligtvis redan kollat upp alla dessa
petitesser ni kommer med hela tiden. Att man skulle banka in pusselbitarna för att få allt
att stämma är ju bara ett påhitt för att strö tvivel om att utredningen inte har gått rätt till.
Det konstiga är att ingen av dessa oliktänkare kan presentera ett eget gångbart scenario
som kan visa på dessa brister i utredningen. Bara massa konstiga antydningar och ifrågasättande
om saker som inte är viktiga i det stora hela. Tydligen har man i alla fall gjort ett så bra arbete
att tingsrätten inga problem hade att döma mannen till livstid och utvisning. Ni som påstår
att det blir en helt annan dom i hovrätten, kan ni inte förklara på viket sätt detta skulle kunna
hända? Med den advokaten och med tanke på att mannen totalt målat in sig i ett hörn så
är nog risken lika med noll att hovrätten ändrar domen.
Det som är avgörande för åtalet och domen mot NB är att han skall ha kört i hög fart 19.00 mot Martorp och sedan åkt tillbaka i hög fart 19.20 till Blomberg. Det fanns vittnen som har sett hans bil på de här färderna och han har även hälsat på trafikanterna.
Åklagaren har gjort den bedömningen att NB åkte till Martorp för att placera kroppen i boden och sedan snabbt tillbaka mot Blomberg.
Lisa hon försvann den 7 juni, men när NB åkte till Martorp och därifrån var den 6 juni och hans ärende till Martorp var för att fylla på diesel till sin bil.
Det här viktiga beviset är fel dag, därför blir det beviset naturligtvis värdelöst.
Tror du verkligen att inte det kommer att påverka domen i Hovrätten.
Allt enligt FUP 1653
Senast redigerad av Fagro 2015-11-30 kl. 17:29.
2015-11-30, 17:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Enligt Hamilkar finns det metoder som på ett säkrare sätt kan visa vem en blodbesudling kommer ifrån. Några sådana tester har inte gjorts. Man borde kräva kompletterande tester inför förhandlingarna i Hovrätten. Försvaret bör absolut anlita experter som kan tala om villka kompletterande tester som man kan kräva.
Men hur menar du att bevisläget ändras om man med mer noggrann och avancerad teknik skulle kunna avgöra om blodet kom från NB, LH eller båda två? DNA från båda har man ju hittat oavsett.

Jag är osäker på vem som får stå för notan för en sådan undersökning (vissa kostnader för försvaret i TR föll på de tilltalade när han förklarades skyldig, om jag inte missminner mig?), men oavsett vem det skulle vara så måste det ju finnas ett motiv till att undersöka saken närmare.
2015-11-30, 17:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
De har då fan så mycket mer erfarenhet av förundersökningar och "pussel" än er alternativteoretiker iaf. Fördel polisen är att det inte enbart är ett sammanställt papper - de har varit på platserna, de har sett den döda, de har samtalat med aktuella personer, med varandra och med utomstående med erfarenhet.

Fortsättningsvis har ni alternativteoretiker uppenbart inte koll på vad som är relevant i en FU - vad som leder till bevis - utan snöar inne på små skitdetaljer som ältas om och om igen som om det vore det ultimata med ett specificerat exakt händelseförlopp.

Det är riktigt intressant att se all den hybris som förekommer samtidigt. Att sitta bakom en skärm utan utbildning, erfarenhet och utan den IRL bild som polis har tillgång till. Att nu sen tros sig vara förmer än TR och dess domare tar nog alla rekord i stollerier.
Så jag är en "alternativteoretiker" för att jag inte tror att allt i åtal och dom är sant? Och gäller det allmänt att de som ser brister i en utredning har hybris?

Som redan har konstaterats har TR att ta ställning till vad som anförs under förhandlingarna och inte att ta reda på verkliga skeenden. Men jag som vill veta vad som verkligen hände ska alltså attackeras med tillmälen. Varför?
2015-11-30, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det som är avgörande för åtalet och domen mot NB är att han skall ha kört i hög fart 19.00 mot Martorp och sedan åkt tillbaka i hög fart 19.20 till Blomberg. Det finns vittnen som har sett hans bil på de här färderna och han har även hälsat på trafikanterna.
Åklagaren har gjort den bedömningen att NB åkte till Martorp för att placera kroppen i boden och sedan snabbt tillbaka mot Blomberg.
Lisa hon försvann den 7 juni, men när NB åkte till Martorp och därifrån var den 6 juni och hans ärende till Martorp var för att fylla på diesel till sin bil.
Det här viktiga beviset är fel dag, därför blir det beviset naturligtvis värdelöst.
Allt enligt FUP 1653

Med tanke på att du hoppar från den ena åsikten till den andra hela tiden så är det inte längre
relevant att bry sig om vad du skriver. Och det är inte avgörande för åtalet eller för att han blev dömd i tingsrätten. Det finns många andra bevis som talar för att han är rätt gärningsman. Ingen mer än du tror att dagen har förväxlats av åklagaren. Vittnena är helt säkra på vilken dag dom har sett mannen komma från Martorp i hög fart. Nämligen på söndagen då han mördade offret och gömde kroppen i boden uppe vid Martorp. På hemvägen därifrån se vittnena mannen komma i hög fart på väg hem för att skaffa alibi för mordet. Kan du förklara att det har svängt från att vara utländsk makt med flera personer inblandade till ett styckmord som du har påstått tidigare, sen till att du skriver att mannen är skyldig i ett inlägg och nu är han oskyldig igen helt plötsligt. Eftersom det bara är i din fantasi det är fel dag så kommer det inte att ändra ett enda dugg i hovrätten. Mannen kommer att dömas för mordet till livstid och utvisning ytterligare en gång. Sen återstår bara för dig att ta på dig dummerjönshatten och konstatera att du hade fel.
2015-11-30, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Med tanke på att du hoppar från den ena åsikten till den andra hela tiden så är det inte längre
relevant att bry sig om vad du skriver. Och det är inte avgörande för åtalet eller för att han blev dömd i tingsrätten. Det finns många andra bevis som talar för att han är rätt gärningsman. Ingen mer än du tror att dagen har förväxlats av åklagaren. Vittnena är helt säkra på vilken dag dom har sett mannen komma från Martorp i hög fart. Nämligen på söndagen då han mördade offret och gömde kroppen i boden uppe vid Martorp. På hemvägen därifrån se vittnena mannen komma i hög fart på väg hem för att skaffa alibi för mordet. Kan du förklara att det har svängt från att vara utländsk makt med flera personer inblandade till ett styckmord som du har påstått tidigare, sen till att du skriver att mannen är skyldig i ett inlägg och nu är han oskyldig igen helt plötsligt. Eftersom det bara är i din fantasi det är fel dag så kommer det inte att ändra ett enda dugg i hovrätten. Mannen kommer att dömas för mordet till livstid och utvisning ytterligare en gång. Sen återstår bara för dig att ta på dig dummerjönshatten och konstatera att du hade fel.

Mördare och Sexualsadist.

Det är inte normalt Att vara en mördare och sexualsadist.
Det är inte normalt Att överfalla en ung oskyldig flicka.
Det är inte normalt Att lägga en snara runt halsen på en ung flicka.
Det är inte normalt Att mörda en liten fin tös.
Det är inte normalt Att hänga upp en flicka i snöre/rep i ett rör.
Det är inte normalt Att därefter blotta bröst och kön på en liten flicka.
Det är inte normalt Att därefter stå och onanera framför en ev: död flicka.
Det är inte normalt Att också linda tejp flera varv runt flickans huvud.
Det är inte normalt Att sedan göra sig av med kroppen som det vore skräp.
Det är inte normalt Att därefter vägra inse vad han gjort.
Det är inte normalt Att också inte kunna ha rimliga förklaringar.
Det är inte normalt Att sedan säga att han inget vet.
Det är inte normalt Att inte inse att det finns stark bevisning DNA.
Det är inte normalt Att sedan sitta och gunga fram och tillbaka och inget vet.
Det är inte normalt Att inte kunna visa något medlidande.
Det är inte normalt Att vara 35 år och hårt beroende av mamma.
Det är inte normalt Att inte inse att hans korta njutning kan ge livstid.

Ja denna lista skulle kunna byggas på enormt lång.
Men man brukar säga som så: Som man bäddar får man ligga.

2015-11-30, 17:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Det som är avgörande för åtalet och domen mot NB är att han skall ha kört i hög fart 19.00 mot Martorp och sedan åkt tillbaka i hög fart 19.20 till Blomberg. Det finns vittnen som har sett hans bil på de här färderna och han har även hälsat på trafikanterna.
Allt enligt FUP 1653
DET AVGÖRANDE FÖR DOMEN ÄR DEN TEKNISKA BEVISNINGEN ihop med vittnesiakttagelser och annat som stödben.
2015-11-30, 17:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Så jag är en "alternativteoretiker" för att jag inte tror att allt i åtal och dom är sant? Och gäller det allmänt att de som ser brister i en utredning har hybris?
Som redan har konstaterats har TR att ta ställning till vad som anförs under förhandlingarna och inte att ta reda på verkliga skeenden. Men jag som vill veta vad som verkligen hände ska alltså attackeras med tillmälen. Varför?
Definition:
Du är en alternativteoretiker när du anser att det finns annan GM än den som dömts för mordet i TR samt därutöver hittar på alternativa tillvägagångssätt.
2015-11-30, 17:34
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej det lär vara NB som vet detaljer om det så är egna tankar, exakt händelseförlopp..
Men det är inte ett välgrundat argument som frånsäger sexuell njutning. Du gör det väldigt enkelt för dig: "vi kan inte veta".

Det finns fallbeskrivningar som däremot visar att sexualsadister ägnar sig åt exakt denna form av bindning - just att binda är ofta det ultimata om det så är rep, snören, handklovar eller silvertejp. Fortsättningsvis ses ett visst intresse av autoerotic asphyxia - att hon kvävs - vilket är uppenbart eftersom det finns tre delmoment gällande kvävning: Strypning, hängning och att tejpa över andningsvägar. Att hon dör av syrebrist är väldigt centralt i mordet.

Jag ska göra frågan enkel och vända på den.
Om han inte är sexualsadist med allt detta arrangemang i form av tre meter silvertejp runt huvudet etc:
Vad är han och varför gör han allt detta om det inte har med lust att göra?
Gm kan ha virat tejp runt hennes huvud för att hindra blodflöde under transport. Och beträffande autoerotic asphyxia så handlar det om att någon utsätter sig själv (auto) för en sådan behandling enligt Wikipedia:

The term autoerotic asphyxiation is used when the act is done by a person to themselves. Colloquially, a person engaging in the activity is sometimes called a gasper.[1] The erotic interest in asphyxiation is classified as a paraphilia in the Diagnostic and Statistical Manual of the American Psychiatric Association.
Senast redigerad av iesho 2015-11-30 kl. 17:38.
2015-11-30, 17:34
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Allt enligt FUP 1653
Eh, va?
NB säger i ett förhör att han åkte och tankade på lördag kl.19. Detta säger han 15/9 efter att han fått veta att han blivit sedd på söndag-kvällen av T&A. I ett tidigare förhör den 18/8, däremot, är versionen en annan (FUP.1619):
Citat:
Förhör med Bilevicius, Nerijus; 2015-08-18 09:40 diarienr: 5000-K698204-15
Mmm, ja det är så jag menar att du har berättat tidigare också, eh vet du när du
slutade på lördagen?
Halv sex kanske, minns inte exakt
Ja, vet du vad du gjorde efter att du hade slutat jobbet den här dagen [lördagen, min anm.]?
Nej nu kan jag inte, ja vänta, eh när jag gjorde färdig efter jobbet då åkte jag hem, jag tror jag
åt, jag minns inte, eh och då kom jag på att vi lämnades så att säga på gårdsplan det här
sågen, de för det Lars skulle tagit med sig hem, men han glömde, då åkte jag och tog den och
körde hem till Lars

Och sen åkte jag till Källbymacken
Okej
Men det är efteråt
Mmm, från Lars till Källbymacken?
Nej, jag kom tillbaka hem och hämtade pengar, så åkte jag till Källby, sen kom jag hem
När, vet du vad klockan är ungefär när du åker till Källbymacken?
Cirka åtta
Cirka åtta när du är på macken?
Ja jag minns inte.
Du får nog hitta något bättre om du skall undanröja T&As vittnesmål från hundpromenaden söndag kväll.
Senast redigerad av farbror_barbro 2015-11-30 kl. 17:37.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in