2015-11-30, 13:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Jag har också varit inne på detta. Tittar man lite närmare på hur NB måste ha agerat om åklagarens gärningsbeskrivning stämmer så framkommer så många grova motsägelser att det hela ter sig som absurt. Tyvärr är de flesta så enkelspåriga att de nöjer sig med faktumet att NB:s DNA hittats på LH:s kläder och ställer sig inga fler frågor.
Vilka " grova motsägelser" finns i gärningsbeskrivningen?
Redogör för vilken del du pratar om specifikt.

... Jag ser nämligen inget motsägelsefullt öht.
2015-11-30, 13:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Dessutom ska de ha sett NB mellan kl 19.30 och 20.00, en tid då han faktiskt har alibi, även efter det att IB och AB korrigerat sina uppgifter i en för polisen mer önskvärd riktning. Det finns ingen anledning att tvivla på att det var NB som ringde Skypesamtalet till modern 19.35. Även om han skulle vara skyldig till mordet kan man säga med säkerhet att just denna vittnesuppgift är felaktig. Det är anmärkningsvärt att tingsrätten trots allt valde att ta fasta på Thomas och Annikas uppgifter i domen.
Det två vittnena uppger tiden då de hälsar på NB strax innan hans bostad till tiden 19.30-19.45.
Så oavsett om han skypat med morsan har han inget alibi och han kommer från Martorphållet där Lisa dumpats. Det är tungt vittnesmål iom att det är granne med särbo som båda två vet vilka litauerna är samt deras bil och de bor endast 300 m bort och ser dem ofta.
Ett väldigt intressant vittnesmål även med tanke på att han själv påstår sig vara hemma hela tiden från kl 18.
2015-11-30, 13:37
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Enlig ovanstående påstående hade NB 27 minuter (18:27 – 18:54) för att:
locka Lisa in i lada,
hämtar tejpen,
hänga L. med snara och tejpa hennes huvud (det finns ingen DNA spår, så han måste ha handskar på),
drar ner och upp hennes kläder titta på henne (njutning) - (utan handskar, eftersom lämnar mängde DNA på L. kläder och sin frus DNA i L’s tosor),
gå till ett annat rum och onanera (troligtvis utan handskar),
efter hade fått adrenalin kick, gå och bajsa,
klippa/skära snöret, ta ner L. kropp– (troligtvis med handskar på, eftersom finns ingen spår efter sperma eller avföring på L kläder,
skada hand och lämna blod på röret (troligtvis utan handskar),
bära ut kroppen och placera in i bilen - (måste vara med handskar på och med skyddskläder på, eller inrullad i plast, eftersom finns inte hans DNA på L. kropp).
Sedan
Mellan 19:10 och 19.25:
komma till Martorp
ta kroppen ur bilen,
bära till byssjan, stoppa (med kraft) in i skåpet, täcka med kläder, - (borde vara med handskar och plastkläder på, eftersom finns inga DNA eller andra spår från NB i byssjan),
slänga L. jacka och hjälm i en rishög bakom byssjan - (måste vara utan handskar, eftersom lämnat mycket DNR och många blodbesudlingar på L’s jacka),
köra hem och slänga L’s tillhörigheter på vägen (enligt LGWP) – (borde vara med handskar, eftersom lämnar inga DNA).
Under händelseförlopp borde han ta på sig och ta av handskar 4 gånger.
I visa momenten lämnade NB inga DNA spår, men i andra lämnade han DNA och blod spår generöst.
Köper ni detta?
Han har inte haft tid och sitta och såsa, det är helt klart. Men du för ett ohederligt resonemang om tiden, för flera av sakerna du skriver vet vi inte alls om han gjorde där och då:
- han behöver inte alls ha gått till ett annat rum för att onanera, eller bära bort en en lampkupa.
- han kan ha bajsat i ladan vid ett helt annat tillfälle.
Om du kommer fram till att tiden är för kort för alla moment du beskriver ovan, så är den logiska konsekvensen inte att förloppet inte stämmer utan att DU gjort ett felaktigt antagande om vad som ingår.

Personligen tycker jag att 27 minuter för hela mord-förloppet är mycket gott om tid. Om jämförelse: det är mer än en halv halvlek i fotboll, och där kan det hända en hel del.
2015-11-30, 13:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Att det var ett sexuellt motiv kan man anta eftersom andra förklaringar saknas, och att det var en snygg tjej med kläderna delvis av.
Men att han nödvändigtvis njöt av dödandet vet jag inget om. Och exempelvis anders eklund njöt nog inte utan han såg nog engla mest som besvärligt skräp som borde dödas och gömmas undan.
Är det svar till mig? Vore tacknämligt om du kunde svara på inlägg så man vet vad/vem du pratar om/med.
Det saknas en hel del motivering i förhållande till mordvarianter jag räknade upp. Speciellt 3 meter tejp runt huvudet är av intresse att reflektera kring ihop med hängning.
Ett väldigt omständigt mord med andra ord utifrån att vilja döda utan att njuta av det.
Engla är inte ett relevant mord att jämföra med ur den aspekten: Pedofilen AE våldtog och ströp henne. La henne i bagageluckan och dumpar henne slutligen på en torvmosse.
2015-11-30, 13:42
Medlem
TheMiracles avatar
Jag lyssnade nyligen igenom en del av förhören från tingsrätten. Vad snopen åklagaren blev när Claes, som förväntades vederlägga NB:s påstående om att han fått kännedom om att militären varit på Martorp och sökt efter LH, istället bekräftade att han kan ha informerat NB om detta. Det framkom att polisen hade återgivit vad Claes sagt i förhöret på ett felaktigt sätt. Detta är ett av flera tillfällen där NB antas ha ljugit och det senare visat sig att det han sagt varit korrekt.
2015-11-30, 13:43
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Är det svar till mig? Vore tacknämligt om du kunde svara på inlägg så man vet vad/vem du pratar om/med.
Det saknas en hel del motivering i förhållande till mordvarianter jag räknade upp. Speciellt 3 meter tejp runt huvudet är av intresse att reflektera kring ihop med hängning.
Ett väldigt omständigt mord med andra ord utifrån att vilja döda utan att njuta av det.
Engla är inte ett relevant mord att jämföra med ur den aspekten: Pedofilen AE våldtog och ströp henne. La henne i bagageluckan och dumpar henne slutligen på en torvmosse.
Ja det var ett svar till dig. Vad jag vet vet ingen varför gm lindade 3 m silvertejp runt skallen på lisa och jag betvivlar att du med säkerhet hittar svaret med hjälp av referenslitteratur.
2015-11-30, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Detta är utrett redan, jag går inte in i en debatt om sexualsadism hur mycket du än må försöka.
Spelar ingen roll vilka metoder du försöker provocera fram en diskussion med. För den skull får du
prata om sexualsadism i vart och varannat inlägg om du vill. Nu har ju Lars Johansson gått ut med att han skall resa land och rike runt och leta liknande ouppklarade fall och se om NB även går att bindas till dessa. Det är väl bra för er om ni skulle få fullträff här och på så vis få era värsta farhågor bekräftade.
Tyvärr tror jag inte fullt ut på LJ här utan ser detta "löfte" mera som ett "medialt uttalande" utan desto
större sanningshalt. Det man gjort hittills kollat lite DNA träffar o s v är väl vad man sträcker sig till för jag tror inte Lars Johansson kommer att jaga en "sexualsadistisk seriemördare" allt för ingående.
Lilla du inte behöver du ge mig din historia, det var mera av en provokation. Man skall inte falla för
sådant. Bäst att bara ignorera. Även här är det naturligtvis er fulla rätt att spekulera om familjen
men överlag i tråden, inte bara riktat mot dig, är det bara spekulationer för vi kan inte granska då vi inget har att granska. Vi står tomhänta även här.
Långström är kontaktad av åklagaren för att få sin motivbild bekräftad. Du fick en redogörelse av honom
där han allmänt kommenterade sexualmord. T ex tejp, hängning, "fläckfri historia" , yrkestitlar på förövarna så som t ex chafför och hantverkare. Du fick även ta emot info om att porrsurfande och tvångsmässig onani kan förekomma vilket tyder på en sexuell upptagenhet. Personerna är ofta tillbakadragna men inte utslagna och förövarna är män med partner och barn. Detta passar in som handen i handsken på NB så att säga. Men utöver dessa uppräkningar ifrån NL finns mycket mer i dessa fallstudier NL refererar till men man har klippt och klistrat litegrann så det skall bli en fullträff på NB
och självklart gör man så. Långström är ju kallad av åklagaren. Här kan jag tycka att IR inte hanterade
NL alls. Helt fel frågor ställdes ifrån henne och så många frågor togs inte heller upp ifrån henne medan det från åklagarens sida gjordes tvärtom, man fick helt enkelt fram exakt det man ville få fram.

Din sista fråga om NB ville leka doktor med LH lämnar vi obesvarad. Jag kan inte med sånt trams jag.

Oj, här sitter man på höga hästar ser jag.

Nedlåtande kommentarer, traditionell manlig härskarteknik tas till istället för att föra en dialog.

Men, det är ditt problem, varför du hamnar på den nivån.

Vad är det Långström uteslutit som är viktigt i detta fall, undrar jag som "amatörpsykolog"?
Vad är det han "klippt bort"?
Citat:
Men utöver dessa uppräkningar ifrån NL finns mycket mer i dessa fallstudier NL refererar till men man har klippt och klistrat litegrann så det skall bli en fullträff på NB
Vilka frågor är det som advokaten har missat menar du? Vad borde hon ha frågat som är viktigt för fallet?
Citat:
Helt fel frågor ställdes ifrån henne och så många frågor togs inte heller upp ifrån henne medan det från åklagarens sida gjordes tvärtom, man fick helt enkelt fram exakt det man ville få fram.
2015-11-30, 13:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Varken åklagare eller domare verkar vara så bra på att lägga pussel. Det finns inte resurser för sådant inom rättsväsendet. Kan pusselbitarna bankas in så nöjer man sig med det och litar till de utredande polisernas intuition, när det gäller personer som fanns på platsen, saknade alibi och betett sig misstänkt.
De har då fan så mycket mer erfarenhet av förundersökningar och "pussel" än er alternativteoretiker iaf. Fördel polisen är att det inte enbart är ett sammanställt papper - de har varit på platserna, de har sett den döda, de har samtalat med aktuella personer, med varandra och med utomstående med erfarenhet.

Fortsättningsvis har ni alternativteoretiker uppenbart inte koll på vad som är relevant i en FU - vad som leder till bevis - utan snöar inne på små skitdetaljer som ältas om och om igen som om det vore det ultimata med ett specificerat exakt händelseförlopp.

Det är riktigt intressant att se all den hybris som förekommer samtidigt. Att sitta bakom en skärm utan utbildning, erfarenhet och utan den IRL bild som polis har tillgång till. Att nu sen tros sig vara förmer än TR och dess domare tar nog alla rekord i stollerier.
2015-11-30, 13:53
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mycket väsentliga frågor som borde tas upp i hovrätten med inkallad DNA expert från tillex UK, viktigt tycker jag med 100% opartisk expert.
Jag tycker dessutom att alla de tunga DNA/blod bevis bör testas igen av en sådan 100% opartisk expert.
Enligt Hamilkar finns det metoder som på ett säkrare sätt kan visa vem en blodbesudling kommer ifrån. Några sådana tester har inte gjorts. Man borde kräva kompletterande tester inför förhandlingarna i Hovrätten. Försvaret bör absolut anlita experter som kan tala om villka kompletterande tester som man kan kräva.
2015-11-30, 13:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Ja det var ett svar till dig. Vad jag vet vet ingen varför gm lindade 3 m silvertejp runt skallen på lisa och jag betvivlar att du med säkerhet hittar svaret med hjälp av referenslitteratur.
Nej det lär vara NB som vet detaljer om det så är egna tankar, exakt händelseförlopp..
Men det är inte ett välgrundat argument som frånsäger sexuell njutning. Du gör det väldigt enkelt för dig: "vi kan inte veta".

Det finns fallbeskrivningar som däremot visar att sexualsadister ägnar sig åt exakt denna form av bindning - just att binda är ofta det ultimata om det så är rep, snören, handklovar eller silvertejp. Fortsättningsvis ses ett visst intresse av autoerotic asphyxia - att hon kvävs - vilket är uppenbart eftersom det finns tre delmoment gällande kvävning: Strypning, hängning och att tejpa över andningsvägar. Att hon dör av syrebrist är väldigt centralt i mordet.

Jag ska göra frågan enkel och vända på den.
Om han inte är sexualsadist med allt detta arrangemang i form av tre meter silvertejp runt huvudet etc:
Vad är han och varför gör han allt detta om det inte har med lust att göra?
2015-11-30, 14:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Enlig ovanstående påstående hade NB 27 minuter (18:27 – 18:54) för att:
locka Lisa in i lada,
hämtar tejpen,
hänga L. med snara och tejpa hennes huvud (det finns ingen DNA spår, så han måste ha handskar på),
Så här skitenkelt är det med kort tre-stegs beskrivning:
1. Han har handskar på sig inledningsvis.
2. I ett visst skede - efter tejpning och att snaran sätts runt halsen - tar han av sig handskarna och kastar dem möjligen på golvet. Han monterar resten och han tänker högst troligt pilla på sig själv.
3. Han plockar upp handskarna efteråt, sätter dem på sig igen och åker mot Martorp.
2015-11-30, 14:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Han har inte haft tid och sitta och såsa, det är helt klart. Men du för ett ohederligt resonemang om tiden, för flera av sakerna du skriver vet vi inte alls om han gjorde där och då:
- han behöver inte alls ha gått till ett annat rum för att onanera, eller bära bort en en lampkupa.
- han kan ha bajsat i ladan vid ett helt annat tillfälle.
Om du kommer fram till att tiden är för kort för alla moment du beskriver ovan, så är den logiska konsekvensen inte att förloppet inte stämmer utan att DU gjort ett felaktigt antagande om vad som ingår.

Personligen tycker jag att 27 minuter för hela mord-förloppet är mycket gott om tid. Om jämförelse: det är mer än en halv halvlek i fotboll, och där kan det hända en hel del.

Absolut, inga problem för adrenalinstinn, upphetsad Nerijus som nog kände att han fick rent övernaturliga krafter just då, av makt, kontroll, njutning - det perfekta skådespelet, det ultimata förverkligandet av sin sexualsadistfantasi.
Maximalt och intensivt agerande, inte en sekund fick gå förlorad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in