Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-28, 22:30
  #13
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Steg 1: Hon får hem ett brev. Hon säger att det inte är hon som kört fordonet.

Steg 2: Polisen skickar ut förfrågan till bilens ägare om de vet vem som kört fordonet den dagen. Du svarar då att du inte vet vem det är på bilden men att det definitivt inte är din sambo för hon jobbar vid denna tidpunkten (om hon inte har jobb så skriv att hon fikade med sin kompis eller något).

Steg 3: Polisen skickar hem en rapport på 200 sidor där slutpläderingen lyder att dem inte kan styrka brott och misstankar läggs ned.

TS vs. Polisen 1-0
Steg 1,5

Eftersom ts sambo är tillräckligt identifierad blir det inga steg 2 eller 3 utan rapport till åklagare och eventuell fråga för tingsrätten om TS fortsätter neka och inte accepterar ett strafföreläggande
Citera
2015-11-28, 22:44
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaffe
Jag säger såklart att jag var så jävla packad så jag inte kommer ihåg vem som körde, säger att bilden är väldigt dålig. Eller så håller jag käft! Det är polisen som ska bevisa vem som kör, inte jag. Det ligger ingen bevisbörda på mig.
Det stämmer i Sverige. Det hon kan hoppas på är att bilden är dålig. Om bilden är bra då och kopia på körkortsbilden kommer med. Då ska hon svara om det är hon eller inte? Svarar hon att bilden stämmer får hon ett kontorsföreläggande där hon ska skriva under eller betala böterna inom en viss tid. Det hon ska tänka på är om hastigheten eller tidigare händelser gör att hon kan få indraget körkort. Vet inte om hon får ett erbjudande om ett strafföreläggande (liknande kontorsföreläggande) av åklagare innan han begär rättegång. Du behöver troligen inte vittna vid ev. rättegång då ni är sambos.

De har bilden med dig som passagerare som normalt bara sparas en kortare tid men den sidan maskeras alltid vid utskick. Det kom fram lite pinsamheter i början när anhöriga fick se vem som var med. Torskade för drygt ett halvår sedan så jag vet. Satt och prata så jag hade inte koll.
Citera
2015-11-28, 22:49
  #15
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Steg 1,5

Eftersom ts sambo är tillräckligt identifierad blir det inga steg 2 eller 3 utan rapport till åklagare och eventuell fråga för tingsrätten om TS fortsätter neka och inte accepterar ett strafföreläggande

Jag var med om samma sak för 4 månader sedan och fick hem en lunta där jag blev fri från misstankar för två veckor sedan. Det var jag som körde men inte jag som ägde bilen. Ägaren känner jag väl och han sa att det inte var jag och att han inte visste vem det var.

Bilden var klar och tydlig och man såg ju utan problem att det var jag.


Sedan är detta inte en garanti för att samma sak händer för TS men troligtvis.
Citera
2015-11-28, 22:57
  #16
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Jag var med om samma sak för 4 månader sedan och fick hem en lunta där jag blev fri från misstankar för två veckor sedan. Det var jag som körde men inte jag som ägde bilen. Ägaren känner jag väl och han sa att det inte var jag och att han inte visste vem det var.

Bilden var klar och tydlig och man såg ju utan problem att det var jag.


Sedan är detta inte en garanti för att samma sak händer för TS men troligtvis.

Det är dock en djävulsk skillnad på att köra en kompis bil och sin sambos då de slå upp körkortet på alla på samma adress


Så nej, det är inget troligt med det öht
Citera
2015-11-28, 22:59
  #17
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Det är dock en djävulsk skillnad på att köra en kompis bil och sin sambos då de slå upp körkortet på alla på samma adress

Spelar ingen roll. Dem identifierade min polares bil då vi har ett gammalt företag tillsammans så antar att dem hittade mig på det sättet. Jag skrev att det inte var jag som svar och därefter frågade dem honom.

Samma sak i detta fall. Bara att det är en sambo. Sålänge dem hittar dig så är det dig dem frågar i första hand och först därefter frågar dem föraren.
Citera
2015-11-28, 23:02
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Steg 1: Hon får hem ett brev. Hon säger att det inte är hon som kört fordonet.

Steg 2: Polisen skickar ut förfrågan till bilens ägare om de vet vem som kört fordonet den dagen. Du svarar då att du inte vet vem det är på bilden men att det definitivt inte är din sambo för hon jobbar vid denna tidpunkten (om hon inte har jobb så skriv att hon fikade med sin kompis eller något).

Steg 3: Polisen skickar hem en rapport på 200 sidor där slutpläderingen lyder att dem inte kan styrka brott och misstankar läggs ned.

TS vs. Polisen 1-0
Hur får du till steg 3. Du hänger inte med utan bara förvirrar. Slutplädering görs i rätten. Lägger polisen ner utredningen får du en sida om att misstanken läggs ner. Är du slutdelgiven får du rätt att läsa hela utredningen. Sedan finns det förenklad slutdelgivning också.
__________________
Senast redigerad av slurppen 2015-11-28 kl. 23:10.
Citera
2015-11-28, 23:19
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Spelar ingen roll. Dem identifierade min polares bil då vi har ett gammalt företag tillsammans så antar att dem hittade mig på det sättet. Jag skrev att det inte var jag som svar och därefter frågade dem honom.

Samma sak i detta fall. Bara att det är en sambo. Sålänge dem hittar dig så är det dig dem frågar i första hand och först därefter frågar dem föraren.
Varför frågade då dom dig som förare i första hand och de ska fråga honom i första hand. Hur vet du skillnaden. De hittade dig genom företaget och henne genom skrivna adressen. Är hon inte skriven där så kan det bli svårare.
Citera
2015-11-28, 23:23
  #20
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Spelar ingen roll. Dem identifierade min polares bil då vi har ett gammalt företag tillsammans så antar att dem hittade mig på det sättet. Jag skrev att det inte var jag som svar och därefter frågade dem honom.

Samma sak i detta fall. Bara att det är en sambo. Sålänge dem hittar dig så är det dig dem frågar i första hand och först därefter frågar dem föraren.

De frågar i första hand föraren om denne är lättidentifierad då det är föraren som har begått ett brott.

Så är det. Punkt. Ditt var en mer omständig väg och du var således inte lättidentifierad, därför frågade de förmodligen ägaren först.
Ditt fall är inte likt detta även om du gärna vill tro det
Citera
2015-11-29, 00:42
  #21
Medlem
Tack för hjälpen core_

Jag tänker göra precis som du skrev att du gjort, och återkommer när jag vet mera. Stort tack!
Citera
2015-11-29, 06:12
  #22
Avstängd
qirteros avatar
Kan säga detta av egen erfarenhet, om ni står på samma adress och bilden inte blivit dålig så kommer dom matcha bilden från kameran med bilden på hennes körkort och på det sättet se att det var hon som körde din bil sen får hon hem en böter, om ni inte hade stått på samma adress hade det lagts ner.

Folk som säger annat vet inte vad dom pratar om, exakt det scenariot som hände er har hänt mig, om ni har tur blir det en dålig bild och det läggs ner.

Hon kan räkna med 2800 kr böter.
__________________
Senast redigerad av qirtero 2015-11-29 kl. 06:26.
Citera
2015-11-29, 07:58
  #23
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaffe
Tack för hjälpen core_

Jag tänker göra precis som du skrev att du gjort, och återkommer när jag vet mera. Stort tack!


Jag har inte sagt att jag har gjort någonting, jag har sagt att din sambo kommer att åka dit (och jag har rätt) Men det verkar du ha läst underligt
Citera
2015-11-29, 11:08
  #24
Medlem
Mr.Maazes avatar
Nu för tiden skickas väl boten till ägaren till bilen eftersom allt för många valt att dölja sitt ansikte när man passerar en fartkamera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback