2015-11-28, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ARCALION
Nej, såklart inte. Iktorivil är en ganska vanlig bensodiazepin att skriva ut mot ångest, särskilt för en 4-5 år sedan.

Men nej den är inte en vanlig bensodiazepin att skriva ut mot ångest.
Har du några belägg för det?

Det kanske var lite mer frekvent förekommande för en 5 år sedan.
Visst finns det folk som får klonazepam utskrivet för ångest i sverige, men då är det oftast svåra fall, och verkligen ej försthandsval...Alltså där du behöver konstant ångestdämpande substans i blodomloppet så är den aktuell, men då är diazepam att föredra innan man förskriver klonazepam.

Oftast komplmenterat med alprazolam för panikångest.

Givetvis så beror det ju också på vilka problem du har iofs.
Oftast så andvänds den för att behandla epilepsi, då medicinen i fråga är ett antiepileptikum samt en bensodiazepin, även om den biter på ångest också.

Ha dock i åtanke att klonazepam ej biter effektivt på vissa personers ångest.(Men det räknar jag med att du vet)

Edit: Då ej sagt att klonazepam är en bra medicin för vissa!
Det är en riktigt bra bensodiazepin och antiepilektikum imo.
Senast redigerad av DiegoCosta 2015-11-28 kl. 21:34.
Citera
2015-11-28, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DiegoCosta
Men nej den är inte en vanlig bensodiazepin att skriva ut mot ångest.
Har du några belägg för det?

Det kanske var lite mer frekvent förekommande för en 5 år sedan.
Visst finns det folk som får klonazepam utskrivet för ångest i sverige, men då är det oftast svåra fall, och verkligen ej försthandsval...Alltså där du behöver konstant ångestdämpande substans i blodomloppet, men då är diazepam att föredra innan man förskriver klonazepam.

Oftast komplmenterat med alprazolam för panikångest.

Givetvis så beror det ju också på vilka problem du har iofs.
Oftast så andvänds den för att behandla epilepsi, då medicinen i fråga är ett antiepileptikum samt en bensodiazepin, även om den biter på ångest också.

Ha dock i åtanke att klonazepam ej biter effektivt på vissa personers ångest.(Men det räknar jag med att du vet)

Edit: Då ej sagt att klonazepam är en bra medicin för vissa!
Det är en riktigt bra bensodiazepin och antiepilektikum imo.

Självfallet eftersom att clonazepam är (förutom ett fåtal andra bensodiazepiner) godkänt för behandling av panikångest enligt FDA.

Det finns alltså drygt 60 stycken olika bensodiazepiner, där Clonazepam tillhör en av de vanligaste att förskriva mot ångeststörning.
Senast redigerad av ARCALION 2015-11-28 kl. 21:53.
Citera
2015-11-28, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ARCALION
Självfallet eftersom att clonazepam är (förutom ett fåtal andra bensodiazepiner) godkänt för behandling av panikångest enligt FDA.

Jo visst, givetvis.
Men det är ju knappast förstahandsvalet ang panikångest, då den har en relativt långsam verkan samt är en mer muskelavslappnande benso än tex alprazolam vilken har betydligt snabbare påslag samt ångestlindring, eller tycker du att jag är fel ute?

Visst att den är godkänd för behandling utav panikångest, men det jag vill påvisa är att den ej används just emot panikångest som första andra eller ens tredjehandsval.

Jag fick för mig att licens behövs för att skriva ut klonazepam, men tydligen inte.
Tack för upplysningen.

Edit: andra ångestsyndrom, visst.
Men ej panikångest.

Men oftast enligt min erfarenhet så väljer man hellre diazepam innan man ger sig på klonazepam när man tex lider utav gad och liknande.

Även om jag tycker att klonazepam borde kunna förskrivas oftare likt de gör i andra länder så är det ej verkligheten i sverige imo och erfarenheter.
Senast redigerad av DiegoCosta 2015-11-28 kl. 22:04.
Citera
2015-11-28, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreggell
Började käka benzo pga allmän ångest. Hade lätt ångest dagligen pga diverse anledningar.
Började käka 0.5 varje morgon, åt de i ca 3 veckor, sen blev jag "tvungen" ta 0.5mg till på kvälllen för att kunna sova/vara ångest fri.

Slutade med att jag käkade 1.5-2mg dagligen. Trots det hade jag ångest. Varje morgon jag vaknade kändes de som huvudet vägde 20kg, hade grov ångest.
Fick självmordstankar(aldrig haft de innan jag börja äta benz), allmänt less på livet, ingen livsgnista.
Overklighetskänslor.
Det var då jag bestämde mig för att trappa ner för att att sedan kunna sluta helt.

käkade 0.5 igen dagligen, utan vidare effekt. Enda som hände var att jag kände mig LIITE mer normal.

Efter ca 3 veckors nedtrappning slutade jag helt.
Nu hade jag fortf avtändning/ångest dagligen. Va tvungen dricka en öl till frukost daligen för kunna orka(alkohol påverkar samma receptorer som benzo) (gaba-systemet)
Efter 1 månads öl drickande kände jag att jag kunde sluta helt med alkohlen även.

Har nu inte ätit benzo/druckit dagligen på ca 2 månader. Känner mig INTE helt återställd ännu, är på kanske 90% återställd het.

Jag åt benzo 6månader dagligen. Visserligen alprosolam som är bland som "hårdaste" benzo, med kort halveringstid.

Vad hemskt! Blir tårögd

Tack för att du delar med dig!
Citera
2015-11-28, 22:25
Medlem
Citat:
Du är medveten om att tramadol kan ge ångest/depression med?

Mitt tips till dig är att sluta med tramadolen även, om du inte MÅSTE ha den pga KRAFTIGA fysiska smärtor.

Ta dig en funderare, ta reda på VARFÖR du har ångest. Lös de problemet istället. Ta tjuren i hornen istället för att ta den enkla vägen tips från coachen!

Min ångest har jag haft hela livet och Tramadolen har jag ätit i ca 5,5 år tror jag
Citera
2015-11-28, 22:30
Medlem
Citat:
En annan sak jag kom på til TS, Läs på om blandning av benzo och opiater innan du gör något dumt.
Inget jag skulle rekommendera om du inte vill dö vill säga.

Jösses, hur farligt är det? Har en närstående som äter tramadol och oxynorm + benso. Nu blir jag orolig!
Citera
2015-11-28, 22:35
Medlem
Citat:
En annan sak jag kom på til TS, Läs på om blandning av benzo och opiater innan du gör något dumt.
Inget jag skulle rekommendera om du inte vill dö vill säga.

Vill du beskriva mer?
Citera
2015-11-28, 22:37
Medlem
Citat:
Precis!

Jag har ett par vänner som har lämnat jordelivet tack vare att de blandade opiater eller opioder med bensodiazepiner, tyvärr.

Bra input!

OMG berätta gärna mer
Citera
2015-11-28, 22:42
Medlem
Citat:
I rest my case.(din ångest gör dig tydligen handikappad, vilket är grymt synd)
Jag svarade en annan användare ang en helt annan sak.

Ja man får akta sig för "knark"
Du vet att alla substanser som påverkar din kemi i hjärnan benämns som droger?

Knark är slang för gatudroger.(iaf under tidigt 70-tal )

Bensodiazepiner är en tung gatudrog+ ett moderat läkemedel!
Alkohol är också en tung drog som säljs lagligt trots dess bieftekter...Ett lösningsmedel är vad det är.
Cannabis är en psykoaktiv drog som vid missbruk kan leda till psykiska problem, men samtidig få dig att komma ur en depression om du använder det moderat.
Opiater och opioder är smärtstillande droger vilka kan hjälpa dig att uthärda smärta.
Samtidigt är de också attraktiva på den svarta marknaden, då främst opiater
, likt heroin.

Dessa som jag nu nämnde är alla enligt din definition "knaaaaaaark"

Okej.
Citera
2015-11-28, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 159abc
OMG berätta gärna mer

De led utav fruktansvärd ångest, samt att de missbrukade opiater och benso samt alkohol.
Unga och oerfarna.

Det slutade med att mina vänner fick andningsdepression och slutade att andas i sömnen.
Så var försiktig är mitt råd.

mvh
Citera
2015-11-28, 23:38
Bannlyst
.
Citera
2015-11-29, 01:47
Medlem
Citat:
De led utav fruktansvärd ångest, samt att de missbrukade opiater och benso samt alkohol.
Unga och oerfarna.

Det slutade med att mina vänner fick andningsdepression och slutade att andas i sömnen.
Så var försiktig är mitt råd.

mvh

Vad fruktansvärt Beklagar verkligen.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här