2015-11-28, 19:03
Medlem
dreggells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 159abc
Beskriv känslan närmare. Jag blir hellre beroende av benso i hopp om att dämpa min OCD.

Tror verkligen inte att jag kan bli beroende av benso. Har ätit tramadol i många år utan problem.

Efter du käkat benzo längre period så ökar toleransen. Du behöver mer o mer för att få effekt.

Ökar du inte i dos så blir du deprimerad, får grov ångest.
Benzo skall endast äta vid akuta tillfällen. max en gång i veckan. Men de brukar börja så, sen tillslut äter man varje dag. been there, done that.

ALLA blir beroende av benzo om man äter de dagligen. Fysiskt som psykiskt.
Citera
2015-11-28, 19:05
Medlem
dreggells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreggell
Efter du käkat benzo längre period så ökar toleransen. Du behöver mer o mer för att få effekt.

Benzo skall endast äta vid akuta tillfällen. max en gång i veckan. Men de brukar börja så, sen tillslut äter man varje dag. been there, done that.

Du nämner även att du ätit tramadol I FLERA ÅR utan problem?
Varför har du då ätit tramadol i flera år?
Citera
2015-11-28, 19:08
Medlem
Citat:

Finns det inga bensos som man kan äta varje dag?

Vill du berätta vad som hände dig? är nyfiken
Citera
2015-11-28, 19:09
Medlem
Citat:
Du nämner även att du ätit tramadol I FLERA ÅR utan problem?
Varför har du då ätit tramadol i flera år?

Jag äter tramadol pga fysiska smärtor.
Citera
2015-11-28, 19:18
Medlem
dreggells avatar
Citat:
Finns det inga bensos som man kan äta varje dag?

Vill du berätta vad som hände dig? är nyfiken

Började käka benzo pga allmän ångest. Hade lätt ångest dagligen pga diverse anledningar.
Började käka 0.5 varje morgon, åt de i ca 3 veckor, sen blev jag "tvungen" ta 0.5mg till på kvälllen för att kunna sova/vara ångest fri.

Slutade med att jag käkade 1.5-2mg dagligen. Trots det hade jag ångest. Varje morgon jag vaknade kändes de som huvudet vägde 20kg, hade grov ångest.
Fick självmordstankar(aldrig haft de innan jag börja äta benz), allmänt less på livet, ingen livsgnista.
Overklighetskänslor.
Det var då jag bestämde mig för att trappa ner för att att sedan kunna sluta helt.

käkade 0.5 igen dagligen, utan vidare effekt. Enda som hände var att jag kände mig LIITE mer normal.

Efter ca 3 veckors nedtrappning slutade jag helt.
Nu hade jag fortf avtändning/ångest dagligen. Va tvungen dricka en öl till frukost daligen för kunna orka(alkohol påverkar samma receptorer som benzo) (gaba-systemet)
Efter 1 månads öl drickande kände jag att jag kunde sluta helt med alkohlen även.

Har nu inte ätit benzo/druckit dagligen på ca 2 månader. Känner mig INTE helt återställd ännu, är på kanske 90% återställd het.

Jag åt benzo 6månader dagligen. Visserligen alprosolam som är bland som "hårdaste" benzo, med kort halveringstid.
Citera
2015-11-28, 19:21
Medlem
dreggells avatar
Citat:
Jag äter tramadol pga fysiska smärtor.

Du är medveten om att tramadol kan ge ångest/depression med?

Mitt tips till dig är att sluta med tramadolen även, om du inte MÅSTE ha den pga KRAFTIGA fysiska smärtor.

Ta dig en funderare, ta reda på VARFÖR du har ångest. Lös de problemet istället. Ta tjuren i hornen istället för att ta den enkla vägen tips från coachen!
Citera
2015-11-28, 19:40
Bannlyst
Citat:
Började käka benzo pga allmän ångest. Hade lätt ångest dagligen pga diverse anledningar.
Började käka 0.5 varje morgon, åt de i ca 3 veckor, sen blev jag "tvungen" ta 0.5mg till på kvälllen för att kunna sova/vara ångest fri.

Slutade med att jag käkade 1.5-2mg dagligen. Trots det hade jag ångest. Varje morgon jag vaknade kändes de som huvudet vägde 20kg, hade grov ångest.
Fick självmordstankar(aldrig haft de innan jag börja äta benz), allmänt less på livet, ingen livsgnista.
Overklighetskänslor.
Det var då jag bestämde mig för att trappa ner för att att sedan kunna sluta helt.

käkade 0.5 igen dagligen, utan vidare effekt. Enda som hände var att jag kände mig LIITE mer normal.

Efter ca 3 veckors nedtrappning slutade jag helt.
Nu hade jag fortf avtändning/ångest dagligen. Va tvungen dricka en öl till frukost daligen för kunna orka(alkohol påverkar samma receptorer som benzo) (gaba-systemet)
Efter 1 månads öl drickande kände jag att jag kunde sluta helt med alkohlen även.

Har nu inte ätit benzo/druckit dagligen på ca 2 månader. Känner mig INTE helt återställd ännu, är på kanske 90% återställd het.

Jag åt benzo 6månader dagligen. Visserligen alprosolam som är bland som "hårdaste" benzo, med kort halveringstid.

Vädigt bra och nyanserat beskrivet.
Toleransen är en utav de viktigaste faktorerna varför man ej ska behandla med bensodiazepiner under en lång tid, då det tillslut krävs doser för att sänka en elefant.

Bensodiazepiner och alkohol interagerar ju också med varandra så där blev det ju annu värre för dig när du skulle sluta.

Vissa männsikor kan hantera en 3 månaders bensobehandling varje dag för att sedan trappa ned utan problem.
Medans andra går ner sig totalt.

Vissa kan äta dessa sporadiskt under flera år, medans andra blir fast på en vecka.
Mycket starkt jobbat att ta dig ut ur beroendet, grattis.

Just alprazolam, som är en väldigt stark benso som har en kort halveringstid, vilket gör att du får djupa dalar då det mesta har redan lämnat kroppen när du vaknar.(som du säkert redan visste)

Alltså, bensodiazepiner kan vara fruktansvärt bra mediciner, men man måste överväga fördelar gentemot nackdelar.
MVH
Citera
2015-11-28, 19:45
Medlem
dreggells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiegoCosta
Vädigt bra och nyanserat beskrivet.
Toleransen är en utav de viktigaste faktorerna varför man ej ska behandla med bensodiazepiner under en lång tid, då det tillslut krävs doser för att sänka en elefant.

Bensodiazepiner och alkohol interagerar ju också med varandra så där blev det ju annu värre för dig när du skulle sluta.

Vissa männsikor kan hantera en 3 månaders bensobehandling varje dag för att sedan trappa ned utan problem.
Medans andra går ner sig totalt.

Vissa kan äta dessa sporadiskt under flera år, medans andra blir fast på en vecka.
Mycket starkt jobbat att ta dig ut ur beroendet, grattis.

Just alprazolam, som är en väldigt stark benso som har en kort halveringstid, vilket gör att du får djupa dalar då det mesta har redan lämnat kroppen när du vaknar.(som du säkert redan visste)

Alltså, bensodiazepiner kan vara fruktansvärt bra mediciner, men man måste överväga fördelar gentemot nackdelar.
MVH

En annan sak jag kom på til TS, Läs på om blandning av benzo och opiater innan du gör något dumt.
Inget jag skulle rekommendera om du inte vill dö vill säga.
Citera
2015-11-28, 19:54
Bannlyst
Citat:
En annan sak jag kom på til TS, Läs på om blandning av benzo och opiater innan du gör något dumt.
Inget jag skulle rekommendera om du inte vill dö vill säga.

Precis!

Jag har ett par vänner som har lämnat jordelivet tack vare att de blandade opiater eller opioder med bensodiazepiner, tyvärr.

Bra input!
Citera
2015-11-28, 20:02
Medlem
dreggells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiegoCosta
Precis!

Jag har ett par vänner som har lämnat jordelivet tack vare att de blandade opiater eller opioder med bensodiazepiner, tyvärr.

Bra input!

Då är vi tyvärr 2. Opiater+alkohol=knas
Opiater + benzo= samma svar.
Citera
2015-11-28, 20:10
Bannlyst
Citat:
Då är vi tyvärr 2. Opiater+alkohol=knas
Opiater + benzo= samma svar.

Tråkigt!

Sant det du skriver, det borde vara fler folk som förstår detta.
Det kan gå bra några gånger, men sedan så kanske du sänker toleransen ang något utav ämnena och sedan är det hej då tyvärr.

Opiater/opioder förskrivs dock ut tillsammans med bensodiazepiner, men är rätt ovanligt, och då i väldigt låga doser.
Citera
2015-11-28, 20:40
Bannlyst
Citat:
Vem är du att döma ut benso som själv använder knark? Jag vill ha benso för att bli av med min ångest. Jag är INTE ute efter att punda.

I rest my case.(din ångest gör dig tydligen handikappad, vilket är grymt synd)
Jag svarade en annan användare ang en helt annan sak.

Ja man får akta sig för "knark"
Du vet att alla substanser som påverkar din kemi i hjärnan benämns som droger?

Knark är slang för gatudroger.(iaf under tidigt 70-tal )

Bensodiazepiner är en tung gatudrog+ ett moderat läkemedel!
Alkohol är också en tung drog som säljs lagligt trots dess bieftekter...Ett lösningsmedel är vad det är.
Cannabis är en psykoaktiv drog som vid missbruk kan leda till psykiska problem, men samtidig få dig att komma ur en depression om du använder det moderat.
Opiater och opioder är smärtstillande droger vilka kan hjälpa dig att uthärda smärta.
Samtidigt är de också attraktiva på den svarta marknaden, då främst opiater
, likt heroin.

Dessa som jag nu nämnde är alla enligt din definition "knaaaaaaark"
Senast redigerad av DiegoCosta 2015-11-28 kl. 20:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in