Citat:
Ursprungligen postat av
159abc
Ha ha. Jag förstår inte varför inte bensos anses vara bra för OCD. Tvångssyndrom är ju en stark ångestsjukdom. En sjukdom som är svårt handikappande.
Får man ökad hunger av Imovane? Behöver en sömntablett som får mig att inte vakna på nätterna. Att somna går bra, men jag vaknar alltid efter några få timmar.
Man har ju testat det många gånger i flera studier. Patienter har inte fått så bra effekt mot sina OCD-problem, däremot kan nästan alltid ångest finns som komorbiditet hos patienter med OCD. Här kan bensodiazepiner vara mycket effektiva, men det är inte optimalt att medicinera ångest långvarigt med bensodiazepiner.
Bensodiazepiner har dock visat sig kunna minska OCD-problematik för några patienter och förskrivs ibland som off-label-avändning inom området. Man får helt enkelt testa sig fram om andra preparat visat sig vara effektlösa.
Nej, generellt får man ingen ökad hunger av Imovane, halveringstiden är kort dessutom. Imovane kan faktiskt vara bra vid uppvaknande under sömn, men då i mycket lägre doser och då att doseringen sker precis när man vaknat. I USA har man godkänt en medicin för detta ändamålet, preparatet kallas för "Intermezzo" och består helt enkelt av aktiva ämnet i Imovane, fast i låg dos. Generellt är alltså Imovane lämpligare mot insomningsproblematik snarare än att bibehålla sömn (och förhindra uppvaknande under sömnen). Här kan melatonin med modifierad frisättning vara bättre eller ett antihistaminergt preparat. Det finns ett par bensodiazepiner som har mycket god effekt vid sömnproblem, exempelvis Flunitrazepam, som du troligen känner till under dess gamla namn Rohypnol. Tyvärr har dessa högre tillvänjningsrisk och är ingen bra val för kontinuerlig behandling av sömnproblematik.