2015-11-28, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Källa till den undersökningen. All empiri säger att partier som väser fort har lättast att tappa väljare. Jämför exempelvis FP under Leijonborg respektive Westerberg eller C under Fälldin.

Det är utan tvekan så att SD kommer att tappa framförallt till S frågan är hur mycket.

Ojdå. Lite jobbigt när verkligheten inte stämmer överrens med kartan...
Dagens Novus:

http://www.svd.se/regeringspartierna-backar/om/sverige

Citat:
Socialdemokraterna får 25,8 procent, den lägsta noteringen sedan Håkan Juholts avgång.
...
Sverigedemokraterna får 19,1 procent, den högsta siffran hittills i Svensk Väljaropinion.

Det går bra nu!
2015-11-28, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Aftonbladet presenterar en del siffror från en undersökning av Inizio som är rätt intressant:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article21844883.ab

Förtroendet är sämre för de som röstat SD sedan länge än nya sympatisörer. Är det en rimlig tolkning att anledningen till det är något som jag misstänkt länge: att medias svartmålning* av SD-väljare som outbildade, dumma i huvudet, rasister med mera faktiskt bidrar till att cementera åsikter än hårdare? För att ta ett lite långsökt exempel: Ungefär som en tjej som blir ihop med en badboy och desto mer hennes vänner försöker svartmåla honom desto hårdare drivs hon in i deras armar?

*svartmålningen ja, den kommer ju att ifrågasättas så att då tar jag och citerar ett kort stycke från ABs artikel här: "När det gäller socialt utanförskap är skillnaderna mellan hela väljarkollektivet, SD:s väljare och sympatisörer inte särskilt stora."
2015-11-28, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Ja, frågan kanske håller på att bli ett spörsmål om olika siffror. Intressant tanke! Det skulle innebära att SD gett upp sin tidigare politik med våldsamt etnocentriska för att inte säga rasistiska inslag och numera nöjer sig med att enbart överbjuda övriga partiers invandringspolitik i fråga om numerärens minskning.

Hellu! Kan du ge något exempel på "våldsamt etnocentriska för att inte säga rasistiska inslag" i SDs politik?

ps. Vad någon kanske har sagt på Facebook för 7 år sedan eller vad som spelats in i smyg av en full SDare på någon fest för lika många år sedan räknas inte.

Är genuint nyfiken på vad jag (och 20-25% av svenskarna) har missat.
2015-11-28, 11:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
SD växer vidare trots KG Bergströms och Lena Melins desperata drapor om att SD minskar.
Ett nyval rycker närmare då Mp antagligen kommer hoppa av regeringen när Flyktinguppgörelsen 3.0 kommer lagom till årsskiftet.
Vad kan man tänka att SD får i ett val 2016? 25 %? Och SD blir etablerat som ett av blocken inom svensk politik.
2015-11-28, 11:40
Medlem
RudyardKiplings avatar
Undrar hur opinionen tar emot Jomshof och också Åkessons utspel om att dra in UT givna på falska grunder.

Personligen tar jag av mig hatten och applåderar till en ny positionering i politiken! Exakt det jag ville höra från SD. BRA!!!

Rent logiskt kan väl ingen vara för att man ska kunna fuska till sig UT. Hur man än vrider och vänder på det så kommer ju riktiga flyktingar drabbas.

Jag kan faktiskt tänka mig en initial dipp i OU eftersom det kan låta hårt att dra undan mattan för folk, men allteftersom tiden går och problemen blir större så kommer detta accepteras och antagligen genomföras.
2015-11-28, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Hellu! Kan du ge något exempel på "våldsamt etnocentriska för att inte säga rasistiska inslag" i SDs politik?

ps. Vad någon kanske har sagt på Facebook för 7 år sedan eller vad som spelats in i smyg av en full SDare på någon fest för lika många år sedan räknas inte.

Är genuint nyfiken på vad jag (och 20-25% av svenskarna) har missat.

Ytterst flagrant var partiprogrammets punkt om "repatriering av alla utomeuropeiska" invandrare, som anlänt till Sverige efter 70-talet. Repatrieringen skulle gälla oavsett om vederbörande erhållit svenskt medborgarskap och/eller bildat familj med en svensk eller hade barn i Sverige. Närmare NSDAP:s rasistiska lagstiftning har inget annat svenskt riksdagsparti kommit.
Kravet befanns till sist alltför magstarkt för svenska väljare, varför SD-ledningen rensade ut det under den "uppstädning" av partiet som företogs för cirka 10 år sedan.
Det faktum att många rasister, nazister och antisemiter lämnat SD eller slängts ut ur SD avslöjar effektivt hur infiltrerat partiet var av sådana element i begynnelsen. Den processen pågår förövrigt fortfarande. Förstadiet till SD - kampanjorganisationen Bevara Sverige Svenskt - hade en ordförande som dessförinnan var aktiv på ledande poster inom fascistorganisationen - tidvis extremt judehetsande - Nysvenska Rörelsen.
Jimmie Åkesson, Mattias Karlsson mfl klarsynta SD-ledare insåg tidigt den absoluta nödvändigheten av att avnazifiera partiet. Den processen pågår fortfarande. Utan denna avnazifiering är det tveksamt om SD skulle ha klarat 4-procenttröskeln till Sveriges riksdag.
Senast redigerad av menelik 2015-11-28 kl. 12:08.
2015-11-28, 12:11
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Undrar hur opinionen tar emot Jomshof och också Åkessons utspel om att dra in UT givna på falska grunder.

Personligen tar jag av mig hatten och applåderar till en ny positionering i politiken! Exakt det jag ville höra från SD. BRA!!!

Rent logiskt kan väl ingen vara för att man ska kunna fuska till sig UT. Hur man än vrider och vänder på det så kommer ju riktiga flyktingar drabbas.

Jag kan faktiskt tänka mig en initial dipp i OU eftersom det kan låta hårt att dra undan mattan för folk, men allteftersom tiden går och problemen blir större så kommer detta accepteras och antagligen genomföras.

Ja, och detta:

"En grupp på 30 män försökte tränga in i ett rum och hotade att våldta en kvinna och döda hennes tonåriga son."

Orsak:

"den ensamstående kvinnan begår en brottslig handling då hon uppehåller sig i Sverige utan man och ska därför straffas."

Vi läser om åtskilliga sådana händelser varje dag. Dessutom, ombonade asylboenden är en sak, men hur ska det bli vid gympasalar och tältläger för att inte tala om alla som nu blir lösdrivare.

SD:s numera fokus på lag och ordning lär få större aktualitet och kommer att synas i opinionen.
2015-11-28, 12:17
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Aftonbladet presenterar en del siffror från en undersökning av Inizio som är rätt intressant:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article21844883.ab

SD-väljarnas misstro mot regering, riksdag och media är närmast total. Men intressant att också bland väljarna som helhet är det bara 25% som har förtroende för regeringen. Det är ju en fullständig katastrof egentligen, men samtidigt knappast konstigt sett hur de hanterat situationen med invandringen och den allmänna kompetensnivån hos smartaste bästa tjejgänget.

Om någon hittar mer utförliga siffror så vore den snällt om ni postade dem i tråden. Tror det finns mycket intressant att kika på om man kan få mer detaljerade sifrror för enskilda partier m.m.

Edit: De har lagt till siffror under artikeln nu.

Extra kul att AB skriver så här i en artikel om statistik: "Sammanfattningsvis är det en häpnadsväckande dyster uppfattning som Sverigedemokraternas väljare och sympatisörer har om demokratiska viktiga funktioner jämfört med vanliga väljare. De sprider alltså en svartsyn om vårt samhälle som inte delas av majoriteten."

När det är just en majoritet som delar SDs mörka syn på "demokratiskt viktiga funktioner", om än inte riktigt lika extrem majoritet som bland SD-väljarna.

Det är otroligt intressanta siffror, i synnerhet vilket förtroende SD-väljarna har för regeringen och media. Sällan har enskild information varit så relevant för att förutse ett partis framtida utveckling; en SD-väljare går inte tillbaka till de gamla svikarpartierna och de låter sig inte påverkas av svartmålning i media. Det betyder att framtiden ser extremt ljus ut då det gäller SD väg uppåt i OU.
2015-11-28, 13:11
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
SD växer vidare trots KG Bergströms och Lena Melins desperata drapor om att SD minskar.
Ett nyval rycker närmare då Mp antagligen kommer hoppa av regeringen när Flyktinguppgörelsen 3.0 kommer lagom till årsskiftet.
Vad kan man tänka att SD får i ett val 2016? 25 %? Och SD blir etablerat som ett av blocken inom svensk politik.
Det blir inte nyval bara för att MP lämnar regeringen. Däremot kan man tänka sig regeringens budget får svårare att gå igenom i framtiden. Om S får med sig V så har man 133 mandat. Om SD röstar på Moderaternas budget så blir det 132 mandat. Det räcker alltså med att två kristdemokrater röstar på Moderaternas budget för att regeringen ska falla i det här exemplet.

Men det finns så många oklarheter att det är omöjligt att säga hur det blir. Kommer Moderaterna ens att rösta på sin egen budget i ett sådant läge? Kommer regeringen fortsätta göra upp med MP om budgeten även om de står utanför regeringen? Jag gissar att Löfven sitter kvar till 2018.
2015-11-28, 15:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Det blir inte nyval bara för att MP lämnar regeringen. Däremot kan man tänka sig regeringens budget får svårare att gå igenom i framtiden. Om S får med sig V så har man 133 mandat. Om SD röstar på Moderaternas budget så blir det 132 mandat. Det räcker alltså med att två kristdemokrater röstar på Moderaternas budget för att regeringen ska falla i det här exemplet.

Men det finns så många oklarheter att det är omöjligt att säga hur det blir. Kommer Moderaterna ens att rösta på sin egen budget i ett sådant läge? Kommer regeringen fortsätta göra upp med MP om budgeten även om de står utanför regeringen? Jag gissar att Löfven sitter kvar till 2018.
Rätt säker på att ett nyval ligger för handen om Mp lämnar, ett S på egen hand blir en sittande fågel med stora problem att driva sin politik.
2015-11-28, 15:29
Medlem
Citat:
Rätt säker på att ett nyval ligger för handen om Mp lämnar, ett S på egen hand blir en sittande fågel med stora problem att driva sin politik.

Nja, tvivlar på nyval. Ingen verkar egentligen vilja ha nyval förutom SD. Om mp lämnar blir det nog S regering som kommer samarbeta med såväl vänstern som högern.
2015-11-28, 15:33
Medlem
SoulSurvivors avatar
Citat:

Det är precis tvärtom. En ren sosseregering kommer att ha lättare att komma till avslut då den kan välja åt vilket håll den vill förhandla. Istället för att i varje fråga behöva inhämta miljöpartiets godkännande kan den regeringen göra upp med vilka partier den vill och som kan ge stöd i respektive fråga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in