Citat:
Ursprungligen postat av
159abc
Håller med dig ha ha
Jag vill inte ha moralinlägg som handlar om terapi och hur dåligt det är med benso. Sådant är of topic och anmäls.
Tror personen är missbrukare själv så det kanske är en öm tå, självmedicinerar troligen. Smartast är att ignorera den här typen av inlägg, det är ju flera faktafel och rena lögner som presenteras. Det mest humoristiska är dock när jag ser lekmän kalla fentiazinderivat för "allergimedicin" eller "allergipiller", det är inte direkt Clarityn vi pratar om här, hahaha.
Man är inte missbrukare för att man efterfrågar bensodiazepiner mot ångeststörning, bensodiazepiner har generellt låg tillvänjningsrisk och fungerar mycket effektivt. En stor del som missbrukar bensodiazepiner har missbrukarpersonlighet, dricker större mängder alkohol, och brukar andra typer av narkotika.
Den här artikeln i Läkartidningen tycker jag sammanfattar debatten väldigt bra:
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=17087
Finner det som mest lustigt att personen talar om att bensodiazepiner skrivs ut under "extremt kontrollerande former", detta är såklart fiktion. Narkotiska ämnen delas in i fem olika förteckningar, vilken förteckning ett narkotiskt läkemedel tillhör har viss betydelse vid förskrivning. Bestämmelser om hur narkotiska läkemedel får förskrivas hittas i Läkemedelsverkets föreskrifter (LVFS 2009:13). Man kan ganska snabbt se att det knappast rör sig om några extremt kontrollerade former. Du hämtas inte av kostymklädda män i en svart helikopter, du skickas inte ner till en underjordisk bunker i Black Mesa där Morpheus kommer fram och ger dig ett rött eller blått piller, du blir inte övervakad när du lämnar.
Läkemedelsverkets föreskrifter:
https://lakemedelsverket.se/upload/lvfs/LVFS%2013%202009.pdf
5% av Sveriges population medicineras i dagsläget med någon form av bensodiazepin eller bensodiazepinsläkting, där sistnämnda stod för ca 60%. Vi pratar alltså sammanlagt om över 450 000 patienter.