2015-11-26, 00:59
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umbertotozzi
Läste att Carlgren hade kajan som agent då blir det semi-bosman/bosman för hans del.Vem hade du velat se som ersättare om han lämnat i vinter?
Bra fråga. Spontant kommer jag inte å tänka på nån särskild, eller kanske Rinne/Jansson från ÖSK är realistiskt samt godtagbart.
2015-11-26, 01:00
Medlem
Captain.Johanssons avatar
För att spinna vidare på mitt tidigare inlägg om vår ekonomi så hade vi ett negativt kapital på ungefär 3 Mkr inför året och efter den här säsongen kommer vi ha 0 eller lite plus, vi hade ett högre publiksnitt än budgeterat och försäljning av Lundström och VF Emil Forsberg bidrog till ett bra resultat. Så vi är i en situation där vi inte kan säga nej och vi har vår plats i näringskedjan, Dibbas familj bor ju i Stockholm om jag förstått hans uttalanden rätt så han vill säkert dit.
2015-11-26, 09:36
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Pengar, men hur länge och vad gör det för framtiden? Har man ambitioner att bli bättre går man sällan till turkiska andraligan eller dylikt utan nästan alla spelare som har ambitioner att gå vidare vill hamna i en västeuropeisk klubb då det är ett mycket bättre skyltfönster. Jag förstår att spelare som känner sig lite till åldern och kanske inser själva att de aldrig kommer ha något att göra i de större ligorna väljer Cetinkaya, men jag kommer aldrig förstå unga spelare som faktiskt har en framtidspotential som nöjer sig med att håva in i ett bottenlag i Superlig.

Jag kan bara jämföra med mig själv, jag hade i min yrkesroll kunnat byta från mitt nuvarande jobb för att tjäna betydligt mer pengar, men jag har andra mervärden som i det långa loppet kommer gynna mig mer.

Visst är det så. Å andra sidan är en fotbollsspelares karriär väsentligt mycket kortare än en vanlig yrkeskarriär. Vi snackar alltså i bästa fall 15 år av fotboll på professionell nivå. Då tycker jag inte det är så konstigt att spelare gör val där pengar är av största vikt. Sen är det en annan sak att en Ronaldo stannar i Real Madrid med 150(?) om året, även om han säkert skulle kunna få 500 i Mellanöstern. I det fallet kan han välja viljan att vinna föra monetära incitament eftersom han redan är ekonomiskt oberoende. I Allsvenskan och/eller Danmark blir du inte ekonomiskt oberoende på samma sätt, även om du förstås är lyckligt lottad som får vara fotbollsspelare. Vilken dag som helst kan ditt knä ryka och din karriär är över. Då står du i bästa fall med en gymnasieutbildning och inga arbetslivserfarenheter.

Jag verkar också i en sådan bransch att jag skulle kunna tjäna väsentligt mycket mer om jag flyttade till något mindre socialt trevligt ställe. Nu verkar jag visserligen också utomlands, och bor utomlands stora delar av året, men likafullt så är jag i samma situation som du. Jag har å andra sidan varit lyckligt lottad att dels växa upp i en familj där monetära medel knappast varit ett problem, och samtidigt har jag en hög akademisk utbildning, varför jag naturligtvis har något att falla tillbaka på. Då kan jag också värdesätta andra aspekter som socialt liv, AIK (för bövelen), familj och liknande istället för pengar.

Vad gör Bahoui om hans karriär är över imorgon?

Jag förstår din poäng, samtidigt som jag har all förståelse i världen för att spelare "väljer pengarna". Så också i tidig ålder. Sagan kan ta slut när som helst, och risken att den gör det är astronomiskt mycket större än att en "vanlig" yrkesverksam ska behöva lägga ned sin yrkeskarriär. Risken ska således ha en premium - pengar.

--

Vad gäller eventuella ersättare till Carlgren så är förstås Anton Cajtoft det givna valet.
2015-11-26, 14:35
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Ja den killen går verkligen en ljus framtid till mötes. Knappt torr bakom öronen men redan så duktig. Vad är han, 17? 29? 31?

Det handlade mer om att han kom till Bajen utan att vara i form efter att han kontrakt gått ut och han hade tagit semester. Det var inte så att han pga ålder inte kommit upp i kvalitet.

Dock ställer jag mig lite tveksam till om han ö.h.t. blir den vi hoppas att han ska bli. Har en olustig känsla vad gäller Khalili.
2015-11-26, 14:43
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Det handlade mer om att han kom till Bajen utan att vara i form efter att han kontrakt gått ut och han hade tagit semester. Det var inte så att han pga ålder inte kommit upp i kvalitet.

Dock ställer jag mig lite tveksam till om han ö.h.t. blir den vi hoppas att han ska bli. Har en olustig känsla vad gäller Khalili.

Jag är generellt mycket kritisk till att värva spelare som är ur form/skadade. I AIK har vi ju haft Teteh, Etuhu och Bangura som samtliga kommer skadade/"ur form".

I fallet Khalili blir det ju en oerhört dyr värvning eftersom att tiden då spelaren ska "komma i form" är en sk sunk cost som inte ger någonting i mervärde. Detta måste man addera på hans månadslön från och med när han är till förfogande på riktigt. Med förmodad topplön så är det ännu dyrare att då ha honom obrukbar i över ett halvår. Visst, nu spelade han ju en del matcher i höstas, men bidrog ju knappast med någonting av värde.

Det är någonting man bör beakta när man värvar någon i förtid och sedan "ger honom en försäsong". Spelaren är ju inte gratis fram tills dess. Man bör då nästintill förvänta sig extraordinär sportslig utväxling av Khalili för att motivera kostnaden. Hans restvärde är noll om han inte levererar.
2015-11-26, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a.e.g
Zdeněk Ondrášek kommer troligtvis ersätta Goitom enligt mina vanligtvis initierade och trovärdiga källor.

Hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.

Info om honom? Behöver övriga lag vara oroliga?
2015-11-26, 15:15
Medlem
John Owoeri klar för BK Häcken
2015-11-26, 15:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av The_dude2
John Owoeri klar för BK Häcken

Trevliga nyheter! Även om man kanske hade hoppats på ett ännu vassare namn så är det såklart ett jättelyft för oss.
2015-11-26, 15:38
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Trevliga nyheter! Även om man kanske hade hoppats på ett ännu vassare namn så är det såklart ett jättelyft för oss.

Hur mycket går du in med som skytteligasegrare?
2015-11-26, 15:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Hur mycket går du in med som skytteligasegrare?

Det skulle jag nog inte våga spela på, men 10-15 mål borde han kunna mäkta med. Palle kommer förmodligen vara våran bästa målskytt även nästa säsong.
2015-11-26, 15:51
Avslutad
Citat:
Det skulle jag nog inte våga spela på, men 10-15 mål borde han kunna mäkta med. Palle kommer förmodligen vara våran bästa målskytt även nästa säsong.

Kaxigt...
Två forwards som tillsammans gör runt 30 mål betyder förmodligen topp 3 placering.
2015-11-26, 16:12
Medlem
Citat:
Grattis till Owoeri. Fullständigt lysande anfallare som med bättre spelare runt omkring sig kommer utmärka sig ännu mer. Häcken anno 2016 kommer vara väldigt intressant att följa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in