Citat:
Ursprungligen postat av
Tlagnoj
Pengar, men hur länge och vad gör det för framtiden? Har man ambitioner att bli bättre går man sällan till turkiska andraligan eller dylikt utan nästan alla spelare som har ambitioner att gå vidare vill hamna i en västeuropeisk klubb då det är ett mycket bättre skyltfönster. Jag förstår att spelare som känner sig lite till åldern och kanske inser själva att de aldrig kommer ha något att göra i de större ligorna väljer Cetinkaya, men jag kommer aldrig förstå unga spelare som faktiskt har en framtidspotential som nöjer sig med att håva in i ett bottenlag i Superlig.
Jag kan bara jämföra med mig själv, jag hade i min yrkesroll kunnat byta från mitt nuvarande jobb för att tjäna betydligt mer pengar, men jag har andra mervärden som i det långa loppet kommer gynna mig mer.
Visst är det så. Å andra sidan är en fotbollsspelares karriär väsentligt mycket kortare än en vanlig yrkeskarriär. Vi snackar alltså i bästa fall 15 år av fotboll på professionell nivå. Då tycker jag inte det är så konstigt att spelare gör val där pengar är av största vikt. Sen är det en annan sak att en Ronaldo stannar i Real Madrid med 150(?) om året, även om han säkert skulle kunna få 500 i Mellanöstern. I det fallet kan han välja viljan att vinna föra monetära incitament eftersom han redan är ekonomiskt oberoende. I Allsvenskan och/eller Danmark blir du inte ekonomiskt oberoende på samma sätt, även om du förstås är lyckligt lottad som får vara fotbollsspelare. Vilken dag som helst kan ditt knä ryka och din karriär är över. Då står du i bästa fall med en gymnasieutbildning och inga arbetslivserfarenheter.
Jag verkar också i en sådan bransch att jag skulle kunna tjäna väsentligt mycket mer om jag flyttade till något mindre socialt trevligt ställe. Nu verkar jag visserligen också utomlands, och bor utomlands stora delar av året, men likafullt så är jag i samma situation som du. Jag har å andra sidan varit lyckligt lottad att dels växa upp i en familj där monetära medel knappast varit ett problem, och samtidigt har jag en hög akademisk utbildning, varför jag naturligtvis har något att falla tillbaka på. Då kan jag också värdesätta andra aspekter som socialt liv, AIK (för bövelen), familj och liknande istället för pengar.
Vad gör Bahoui om hans karriär är över imorgon?
Jag förstår din poäng, samtidigt som jag har all förståelse i världen för att spelare "väljer pengarna". Så också i tidig ålder. Sagan kan ta slut när som helst, och risken att den gör det är astronomiskt mycket större än att en "vanlig" yrkesverksam ska behöva lägga ned sin yrkeskarriär. Risken ska således ha en premium - pengar.
--
Vad gäller eventuella ersättare till Carlgren så är förstås Anton Cajtoft det givna valet.