2015-11-24, 23:33
Medlem
freddmasters avatar
Hej!
Jag pluggar på högskola och jobbar även en del bredvid. Mina dagar ser lite annorlunda ut men i snitt jobbar jag ca 2 dagar i veckan och pluggar i snitt ca 1.5-2 timmar/dag resterande dagar.
Jag bor hemma och har därmed inga fasta utgifter. Jag har inga dyra hobbys.
Jag har en inkomst på ca 10-11 tusen kronor. Känns som jag har allting jag behöver. Jag har bil, klocka, kläder, tv i rummet osv.

En vanlig månadsbudget ser ut på följande sätt för mig:
*1000 kr sprit. Inte mycket att säga om detta. Dricker mycket på förkrök och köper för väldigt lite inne på självaste klubben där det är dyrt.
*1000 kr på mat. Jag gillar helt enkelt att äta ute.

Vilket resulterar i ett positivt resultat på ca 8-9 tusen kronor.

Mina frågor lyder:
* Hur mycket tjänar ni som studerar och vad gör ni med era pengar?(Tänker framförallt på er som bor hemma).
* Har ni några tips på vad jag ska lägga mina pengar på?
* Vad gör ni andra studenter med era pengar?
* När jag frågar polarna vad de gör med sina pengar får jag ofta samma svar som är i form av"de försvinner bara". Men var tar de vägen???

Känns som att alla knarkar- eller super iväg sina pengar...
Citera
2015-11-24, 23:36
Medlem
Kirk.Douglass avatar
De flesta studenter har också en hyra att betala vilket tar det mesta av hushållsbudgeten. Förståligt att du liksom många får bo hemma p.g.a. Sveriges bostadsbrist, men varför betalar du ingen hyra till dina föräldrar? Det minsta de kan begära av dig när du har en egen inkomst.

Att dina vänner säger att "pengarna bara försvinner" låter rätt skrämmande. Inte märkligt att många hamnar i Lyxfällan när inte ens basal hushållsekonomi kan hanteras...
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2015-11-24 kl. 23:38.
Citera
2015-11-24, 23:39
Medlem
freddmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
De flesta studenter har också en hyra att betala vilket tar det mesta av hushållsbudgeten. Förståligt att många får bo hemma med Sveriges bostadsbrist, men varför betalar du ingen hyra till din föräldrar? Det minsta de kan begära av dig när du har en egen inkomst.

Mor har alltid sagt att jag inte behöver betala för någonting hemma så länge jag studerar. Tror de flesta som pluggar inte betalar någon hyra till sina föräldrar.
Citera
2015-11-24, 23:42
Medlem
Relativts avatar
Av CSN på totalt cirka 10k så går:
3,000 på fasta utgifter (hyra, mobil m.fl.)
1000-1500 på mat o alkohol (kan variera i storlek beroende på festligheter) men mat-budgeten ligger alltid runt tusenlappen. Äter i princip aldrig ute och småhandlar väldigt sällan.
Runt 1000 kronor läggs på studielitteratur
Resten går till övriga nöjen, hemresor, kläder osv.
Sparar mellan 1000-2500 varje månad och jobbar på sommar- och vinterledighet för att lägga undan.
Citera
2015-11-24, 23:42
Medlem
freddmasters avatar
Tycker också det är helt sjukt på vilket sätt folk slänger iväg sina pengar.
Citera
2015-11-24, 23:46
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddmaster
Tror de flesta som pluggar inte betalar någon hyra till sina föräldrar.
De som har en egen lägenhet betalar rimligtvis till hyresvärden istället för sina föräldrar, ja.
Citera
2015-11-24, 23:48
Medlem
freddmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relativt
Av CSN på totalt cirka 10k så går:
3,000 på fasta utgifter (hyra, mobil m.fl.)
1000-1500 på mat o alkohol (kan variera i storlek beroende på festligheter) men mat-budgeten ligger alltid runt tusenlappen. Äter i princip aldrig ute och småhandlar väldigt sällan.
Runt 1000 kronor läggs på studielitteratur
Resten går till övriga nöjen, hemresor, kläder osv.
Sparar mellan 1000-2500 varje månad och jobbar på sommar- och vinterledighet för att lägga undan.

Så din inkomst är CSN lån+ bidrag? Om ja: Får jag fråga varför du inte jobbar nånting?
Av all kurslitteratur jag köpt(vilket är till två kurser) har jag endast gått plus. Så kan inte heller räkna in kurslitteraturen som en utgift...

Om du är student och har flyttat hemifrån kan jag ändå förstå hur 5 tusen kan försvinna på hemresor, mat och boende.

Men ni som bor hemma, jobbar och pluggar??? Hur försvinner era pengar????
Citera
2015-11-24, 23:49
Medlem
freddmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
De som har en egen lägenhet betalar rimligtvis till hyresvärden istället för sina föräldrar, ja.

Men de som bor hemma och pluggar då? Som t.ex. jag
Citera
2015-11-24, 23:51
Medlem
isberg15s avatar
mycket läggs på mat, dricka och hygien. sedan intressen som alkohol och annat skoj.
Citera
2015-11-24, 23:52
Medlem
freddmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isberg15
mycket läggs på mat, dricka och hygien. sedan intressen som alkohol och annat skoj.

Detta är väl det "standard" svaret jag brukar få.

Men vad är din totala inkomst? Hur disponerar du den?
Citera
2015-11-24, 23:58
Medlem
Relativts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddmaster
Så din inkomst är CSN lån+ bidrag? Om ja: Får jag fråga varför du inte jobbar nånting?

Jobbar under lov och uppehåll. Väljer att lägga all krut på plugget under skoltiden. Känner inte att jag behöver jobba heller för att klara mig (ekonomiskt). Ska ju arbeta resten av livet, kan lika gärna ta't lite lugnt på den fronten.
Citera
2015-11-25, 00:07
Medlem
freddmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relativt
Jobbar under lov och uppehåll. Väljer att lägga all krut på plugget under skoltiden. Känner inte att jag behöver jobba heller för att klara mig (ekonomiskt). Ska ju arbeta resten av livet, kan lika gärna ta't lite lugnt på den fronten.

Det är väl egentligen en bra plan.
Men jag känner att det inte är en så stor idé att kötta för att få de höga betygen. Jag nöjer mig med mina D och C.

Egentligen skulle jag inte heller behöva jobba utifrån en ekonomisk synvinkel. Men jag gör det för meriterna och erfarenheten för framtida jobb.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in