2015-11-25, 21:28
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Detta har redan avhandlats han har allt att vinna om han flyr. En mördare stannar ej kvar såvida att han vill erkänna. Om man ser på helheten så går den inte ihop därför ställer vi frågor likt två åringar. Om man kör på åklagers version rakt av kan man lika gärna avskaffa rättvisan.

Varför sitter lisas hårstrå så högt upp?
Varför finns det inget damm avskav på röret? Det sitter inte fast i väggen så det måste luta innåt men det finns bara avskav vid kopplingen.

Varför finns Lisas hårstrå där öht? Varför finns det avskav vid kopplingen? Varför är Lisa död?

Mer relevanta frågor enligt min åsikt.
2015-11-25, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Detta har redan avhandlats han har allt att vinna om han flyr. En mördare stannar ej kvar såvida att han vill erkänna. Om man ser på helheten så går den inte ihop därför ställer vi frågor likt två åringar. Om man kör på åklagers version rakt av kan man lika gärna avskaffa rättvisan.

Varför sitter lisas hårstrå så högt upp?
Varför finns det inget damm avskav på röret? Det sitter inte fast i väggen så det måste luta innåt men det finns bara avskav vid kopplingen.

Men nu är det ju tyvärr så att domstolen dömde efter åklagarens linje i fallet. Tydligen så har dom tyckt att bevisen är så starka att de klart har visat att mannen är skyldig till flickans död.
Att ni ifrågasätter precis allting särskilt massa smådetaljer som är oviktiga i sammanhanget ändrar
ju knappast något eller hur. Mannen kommer även i hovrätten dömas till livstid därom råder inga som helst tvivel. Vad gäller avskrap på slangen så är denna typ av PEM-slang så styv så den har knappast lutat något alls mot öppningen där den hänger fri. Titta på hur en sådan slang ser ut i ändan så förstår du varför. Därav att det bara är avskavt vid kopplingen. Snöret hade ingen som helst anledning att glida i sidled. Offret hade långt hår alltså sitter inte hårstråt ovanligt högt upp på väggen. Där hårstråt har fastnat är precis ovanför kakelplattan. Precis där plattan slutar och knagglig betong tar vid. Det är inget konstigt alls att hårstråt sitter precis där.
2015-11-25, 21:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Vad skulle han annars säga?"

Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Inget pekar på att han var hemma kl 19.00 utom att han säger det.

Inget pekar på att han känner medlidande med familjen utom att han säger det. Vad skulle han annars säga? Motsatsen är ju omöjlig.

Han har kvinnoförnedrande bilder på sin dator, det står helt klart. Det enda som känns genuint hittills är att han är kattkär, en god egenskap.

Att NB skulle ha känt medlidande med BO eller att han skulle hysa medlidande med hennes familj kan vi allt glömma. Detta rör honom inte ryggen. Precis som du skriver "Vad skulle han annars säga?"

Den enda person han känner medlidande över är över sig själv, och orsaken till detta är därför att han åkte fast. Han gråter och skakar på huvudet ideligen över sina stora "otur". Kanske kan han ev. också känna medlidande över sin mamma hemma i Litauen. Han förstår att hon kommer att få det "tufft".
2015-11-25, 21:48
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Så varför sätta sig i bilen och köra flera kilometer när man har mask bakom huset och på många hundra ställen innan Martorp

Det är skillnad på mask o mask. Metmask söks på speciella ställen. Så lång var brödernas agerande helt logisk - sen tror jag nog att NB hade andra baktankar med sitt maskletandet än vad AB hade ett hum om.
2015-11-25, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
IB uppger olika tider för dataspel, disk, pannkaksgräddning, rökpauser, Skype-samtal mm. Hon synes förvirrad men gör dock allt för att blanda bort korten.

Det är uppenbart att hon söker skydda NB, och när hon känner att hon själv kan vara illa ute presterar hon på sin höjd svävande svar, eller "minns inte", för att sedan när hon är tillbaka i L ändra sina tidsuppgifter - och nu är hon plötsligt säker på sin sak.

De enda uppgifter man i någon mån kan ta fasta på är AB:s, och dessa går - som tidigare visats - ut på att NB anlände till bostaden 5-10 min innan IB/NB åkte i väg till K-by vid pass 20.00.

C:a 19.45 har två vittnen sett NB:s bil i hög fart komma körande från Martorp (s. 360; f.ö. samma vittnen som sett honom även under fm då han kan antas ha köpt sig tid genom att under IB:s bortovaro fixa plåtblecket hos GJ). - NB låg med andra ord redan under fm i startgroparna.

När han sedan säger sig ha hämtat verktyg i den gamla spritfabriken är det främst för en saks skull: Han vill ha ryggen fri för den händelse några vittnen vid den aktuella tiden skulle lägga märke till hans bil i närheten av ladan. Han åker hem emellan; låtsas sakna en plåtsax men stoppar på sig en kökskniv (nyckeln till verktygsdepån hade han redan fått av AB; möjligen skulle han där också hämta någon rekvisita), för att sedan kunna säga att han vid två tillfällen besökt ladugårdsområdet i samband med att han hämtar resp. lämnar verktyg.

Hans bil har med största sannolikhet även varit synlig på norra parkeringen under em vid 17.30-17.40-tiden; det kan antas att han då inspekterat området där mopederna stod (s. 126). Precis som i fallet med joggerskan har han parkerat sin bil så att man bara kan se den bakre delen.

Det är också jag övertygad om. När IB slog igen ytterdörren för att gå till Jönssons fru dröjde det nog inte länge förrän NB lämnade bostaden. Han hade all tid i världen att förbereda sig för revanschen för det misslyckade dådet mot "joggerskan" dagen innan.

Var och hur gärningen skulle ske var för honom klart, vem var nog tämligen ointressant (om än han hade preferenser) och var objektet sedan skulle undangömmas var nog också bestämt på förhand. Kontroll och åter kontroll, vilket krävde att han behövde ägna sig åt en mängd alibibyggande för att få alla sina rörelser med bilen att få en naturlig förklaring.

Hemma i bostaden hade han två som var helt beroende av honom och i stort sett var isolerade från omvärlden. Dels kunde dom inte språk att kommunicera med och dels hade Arne inte velat att dom skulle lämna bostaden. Restriktioner som inte alls gällde NB. Bara de övriga i hushållet.

NB ägde enda fordonet dessutom.

Hans bror AB intygar inte heller att NB var hemma. "Det såg ut som han låg i sängen".

En del förundras över hur NB kunde välja ett så litet, smalt och trångt plåtskåp? Det var en del i "kränkningen" som han njöt av, enligt mig, att med stort brutalt våld knyckla in Objektet däri - ett led i gärningen. Hur han slutligen tänkt sig "slutförvaringen" (permanenta), hade varit en än värre kränkning kan jag föreställa mig.

Detta handlar om en djupt störd person. Vars tankevärld det är svårt att ta till sig.
Senast redigerad av Remark 2015-11-25 kl. 21:57.
2015-11-25, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men om dom var så intresserade av vad MPS gjorde vid Martorp, varför åkte de så fort de fått klart för sig att stacken var för färskt? Om de var nyfikna borde de väl ha "skenjobbat" vidare?

Det finns inget tvivel för mig att BS missuppfattade det mesta vad som hände vid detta tillfälle. Hans adrenalin var på topp och jag gissar på att han själv varit med och hittat kroppen i byssjan en eller flera dagar innan och såg två grepe-beväpnade monster framför sig på Martorp.

Man måste ju ändå ge dig lite cred för din livliga fantasi...
Varför skulle de skenjobba vidare efter att han hade fått sagt det han ville?
Så dum var han nog inte att han inte begrep att om han hade fortsatt att leta mask och kolla på
vad missing people gjorde under en längre period så hade det verkat skumt värre.
Ganska naturligt att åka därifrån ganska snabbt för att inte avslöja sig helt.
Dessutom ser det ut att vara ganska torr gödsel med mest halm där dom letade
efter de beryktade maskarna. Bara det var misstänkt. Maskarna trivs bäst i kladdigare gödsel
som har legat ett tag. Ja, jag har fiskat mycket när jag var yngre så jag vet var maskarna finns.
Beträffande de grepförsedda monstren som du inbillar dig att han såg framför sig så är väl den
tesen också ett prov på din livliga fantasi. vad jag har kunnat läsa i FUP så uppträdde de väl inte
som om de hotade någon med grepen. Och det är väl bara naturligt att han ville se till att de andra som hjälpte till att söka inte kom till skada av de fruktansvärda Litauiska monstren. Att de skulle hittat kroppen flera dagar innan är den värsta av dina fantasier. Det är ju inte särskilt troligt att de hade låtit kroppen ligga kvar i boden flera dagar om den hade hittats tidigare. Hör du inte själv hur dumt det låter?
2015-11-25, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nja, inte var han på BP när han greps eller ens däromkring. Han var på BP när handsken hittades på måndagen, men då blev han inte misstänkt. Han hängde vid fyndplatsen samma dag som LH hittades, men sedan greps han hemma.

I NBs värld var det antagligen helt galet att man letade efter LH 3 km från ladan. De var knappast något han förväntat sig. Som jag skrev tidigare, det finns bokstavligen 100-tals byggnader och drygt 2000 hektar mark som ligger närmare BP än byssjan han valde att lägga LH i.

Det har spekulerats i om bensindunkarna i byssjan var tänkta till en brasa. Om han hade eldat ner byssjan hade han nog klarat sig i TR, även om han kanske blivit misstänkt av alla omkring sig.
Är det fastslagit att det var brandfarlig vätska i dunken?
2015-11-25, 22:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
/.../ Hemma i bostaden hade han två som var helt beroende av honom och i stort sett var isolerade från omvärlden. Dels kunde dom inte språk att kommunicera med och dels hade Arne inte velat att dom skulle lämna bostaden. Restriktioner som inte alls gällde NB. Bara de övriga i hushållet.

NB ägde enda fordonet dessutom.

Hans bror AB intygar inte heller att NB var hemma. "Det såg ut som han låg i sängen".

En del förundras över hur NB kunde välja ett så litet, smalt och trångt plåtskåp? Det var en del i "kränkningen" som han njöt av, enligt mig, att med stort brutalt våld knyckla in Objektet däri - ett led i gärningen. Hur han slutligen tänkt sig "slutförvaringen" (permanenta), hade varit en än värre kränkning kan jag föreställa mig.

Detta handlar om en djupt störd person. Vars tankevärld det är svårt att ta till sig.
Och var han inte redan störd så det räckte och blev över - så skulle störning läggas till störning:
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, s. 46
K arbetar som polis och stod vid avspärrningen vid ladan mittemot café Blomberg. En grå bil parkerade mellan ladan och ladugården. En man från bilen gick fram till K och en person satt kvar i bilen. Mannen sade på dålig engelska "I work" och pekade bakom ladan där det stod en massa ladugårdsmaterial. Mannen frågade "Can I go fishing" och pekade mot de små blå spannmålssilosarna. K sade till honom att han inte fick gå dit. Mannen pekade igen och frågade "Can I go fishing".
K uppger att det kan ha varit så att mannen sade "Can I go fixing" eftersom han pratade dålig engelska.
AB, som vid tillfället var tillsammans med NB, om händelsen:
Citat:
Ursprungligen postat av AB. s. 1166
Mmm, ja vad hände sedan på fredagen då?
Sen åkte vi hem. Sen vi var hemma kanske en halvtimme. Och efter en halvtimme då blev jag lite sugen på mat då gjorde jag två mackor. Och då jag var inte ens klar med mina mackor när min bror säger vi åker till det här stället då får vi be polisen att dom får lov och så tillåta oss och gräva.
Du är bakom, på västra sidan av ladan i Blomberg?
Här var vi, det är här har vi parkerat.
Ja mellan Vin & Sprit och ladan i Blomberg.
Ja.
Mmm.
Min bror gick till polisen och frågade om man… jag vet inte vad han sa där jag såg bara att han skakade på huvudet. Och då när han kom tillbaka då sa han det får vi inte du vet det är avspärrat. Och då kom vi hem då satt han sig på stolen hemma och jag gick runt och lyfte på stenar och börja leta mask. Och då jag hittade kanske tio maskar kanske knappt tio och då åkte… då bestämde mig åka och fiska. Och då gick jag in i rummet plockade alla fiskegrejer och åkte, gick ut. Och då min bror säger du, du gå och fiska i alla fall.
NB börjar bli allt mer nervös. Han kan inte komma åt alla de snören han vid lämplig tidpunkt lättvindigt tänkt plocka åt sig, och han förstår instinktivt att så fort man hittat LH kommer man att vända upp och ned på allt inne i slaktrummet. AB:s handskfynd satte effektivt käppar i hjulet för NB; ladan spärrades av innan han hunnit lägga sista handen vid sin brottsplats. Nu var hans enda chans att via fisket samt ett artigt och belevat uppträdande försöka få dispens att komma in bakom ladan där han i ett obevakat ögonblick kan antas ha planerat att smita in i slaktrummet – men inte heller denna gång gick det som planerat.
Senast redigerad av letsdoit 2015-11-25 kl. 22:46.
2015-11-25, 22:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsstig
Är det fastslagit att det var brandfarlig vätska i dunken?
Nej, det bör ha varit tomma dunkar; i annat fall skulle innehållet framgå av FUP:et (dvs inte bara vad som stod på dunkarnas etiketter).
2015-11-25, 22:44
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Man måste ju ändå ge dig lite cred för din livliga fantasi...
Varför skulle de skenjobba vidare efter att han hade fått sagt det han ville?
Så dum var han nog inte att han inte begrep att om han hade fortsatt att leta mask och kolla på
vad missing people gjorde under en längre period så hade det verkat skumt värre.
Ganska naturligt att åka därifrån ganska snabbt för att inte avslöja sig helt.
Dessutom ser det ut att vara ganska torr gödsel med mest halm där dom letade
efter de beryktade maskarna. Bara det var misstänkt. Maskarna trivs bäst i kladdigare gödsel
som har legat ett tag. Ja, jag har fiskat mycket när jag var yngre så jag vet var maskarna finns.
Beträffande de grepförsedda monstren som du inbillar dig att han såg framför sig så är väl den
tesen också ett prov på din livliga fantasi. vad jag har kunnat läsa i FUP så uppträdde de väl inte
som om de hotade någon med grepen. Och det är väl bara naturligt att han ville se till att de andra som hjälpte till att söka inte kom till skada av de fruktansvärda Litauiska monstren. Att de skulle hittat kroppen flera dagar innan är den värsta av dina fantasier. Det är ju inte särskilt troligt att de hade låtit kroppen ligga kvar i boden flera dagar om den hade hittats tidigare. Hör du inte själv hur dumt det låter?
I början visste de inte att det skulle finnas så mycket DNA-spår och de kan ha bevakat platsen för att ta någon på bar gärning. Men visst kan jag ha fel.
Vad säger han?
Polis och militär har redan varit här igår. Det var ett stort sök med mycket personal. Han pekar mot gödselbrunnarana och säger att det är klart där, färdigsökt. Vi pratar i kanske 1 minut, det är en kort konversation. Det är svårt att komma ihåg exakt vad han sade men min uppfattning är att han ville förmedla att det är klart med söket. Han kan ha frågat om vi har hittat något och jag kan ha svarat att det får vi se. Detta är något som jag inte är helt säker på men både jag och David reagerade på att situationen var konstig,
Vad var klockan när detta utspelade sig?
Jag funderade på detta senare. Klockan var 1715 när jag tänkte på situationen och vad klockan var. Detta utspelade sig ca 30 minuter innan dvs 1645. Det kan stämma med när vi kom till martorp.
Den andre killen vad gjorde han?
Han gick in i den gula delen av ladugårdsbyggnaden.
Hade han med sig något in?
Jag är inte säker men han hade med sig en högaffel när han kom ut.
Hade han något mer med sig när han kom ut?
Han hade en plastbytta som var genomskinlig. Sen går de bort mot gödsellagunerna/gödselstacken.
Vad gör ni då?
Vi står kvar och tittar lite på dem först. Jag funderar på var mina kollegor är någonstans för killen har en högaffel.
Har du en felkänsla?
Jag har definitivt en felkänsla.
När ni har stått där en stund vad gör ni då?
Vi går runt ladan med den gula utbyggnaden i motsatt riktning mot vad killarna är i.
Hittar ni något där?
Nej vi hittar inget då men det är där vi hittar busskortet senare. Vi går runt och ser den övertäckta gödselstacken-högarna samt byssjan. Sen går vi bort mot rishögen och det området. Vi tar ett varv liksom. Hundföraren går bort till byssjan och tittar in. Efter att hon har tittat in så tittar jag in i byssjan och jag tittar såpass noga att jag ser att det står några urdruckna flaskor på bordet och det ligger kläder slängda som i en hög. Det är stökigt men inte så stökigt att man inte kan gå in där.
Luktar det något?
Det luktar råttor, möglig sommarstuga, inte den klassiska likdoften.
Har du känt likdoft tidigare?
Ja det har jag gjort, men det är under andra omständigheter och en annan miljö.
2015-11-25, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
[/b]

Varför finns Lisas hårstrå där öht? Varför finns det avskav vid kopplingen? Varför är Lisa död?

Mer relevanta frågor enligt min åsikt.
(Ansluter).
Den mekaniska aspekten av upphängningsanordningen har ju avhandlats åtskilliga gånger. Mönstret av snöret visar att belastningen varit intill rörkröken, vilket enligt fysikens lagar innebär mycket litet moment på slangen, som dessutom är mycket styv. Ingen märkbar nedböjning är att vänta. Det som händer är att hela anordningen inklusive det vertikala metallröret svänger ut lite. Det går inte utan kännedom om infästningen i taket att avgöra hur stor utsvängningen blir, men även om man antar det helt orimliga att infästningen är en välsmord led, så blir utsvängningen liten och det är ovisst om slangen ens rört hålet i betongväggen. Om så skett så har tryckkraften i öppningen mot ladan knappast kunnat lämna något avtryck. Ingen vet hur kroppen exakt hängt, så det finns flera sätt på vilket hårstrået hamnat där det hamnat. Huvudet kan t o m ha varit i nivå delvis över slangen. Det finns alltså inget rimligt tvivel mot att kroppen hängt där eller om att ett hårstrå kunnat hamna där som en effekt av upphängningen.
2015-11-25, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag tror faktiskt inte att porr kan göra någon till något. Det verkar troligare att en viss störning av sexualiteten uppstår tillräckligt ofta för att utgöra en marknad. Precis varenda litet specialintresse motsvaras ju av ett utbud. Kanske surrogatet porr räcker för de flesta för att tillfredsställa de avvikande drifterna så att ett normalt liv kan upprätthållas ? Med det resonemanget kvarstår ju frågan om någon av alla dessa tusenden obrottsliga kan tappa kontrollen av någon faktor, t ex en drog. Helt vanliga människor gör ju uppenbarligen en hel massa dumheter på fyllan, men eftersom de flesta inte bär på sådana hemska krafter kanske det inskränker sig till att kladda på värdinnan och skämma ut sig. Jag hade ett annat inlägg om amfetamin, som jag tyckte var skrämmande (om en armé av droggalningar som förhärjat en hel kontinent).

Det får ju inte bli så att diskussionen hindras av att ämnet lätt kan medföra missförstånd, som om att diskussionen är en diskussion om porrs vara eller icke vara. Det är också skillnad på porr och den porr Nero och hans gelikar efterfrågar.

Min tanke är att porr för personer som Nero, Anders Eklund och alla de andra sexualsadisterna som går över gränsen är av ondo. Det är enkla och störda personer som med nya möjligheter och yrken får en rörlighet som bidrar till hela problematiken kring deras brottslighet. De har alla inspirerats av nätets utbud av porr som visar på en snedvriden syn på kvinnor och sex. De vet också på ett medvetet plan att deras drifter är skamliga.

Det som är en faktor som får Nero att gå till verket är faktiskt intressant om det skulle finnas något svar. Svaret kan kanske finnas i Neros sjuka skalle, men han tiger och lever i en skamfylld förnekelse.

Vi har nu alla nätpedofiler som tar kontakt med barn genom olika sajter. Det är otroligt många pervon därute som nu har nya möjligheter att förgripa sig på kvinnor och barn. För en person som Nero är tekniken inspiration för att begå brott. Jag tror tillgänglighet till porr som öppnats sig har betydelse för det mord Nero är skyldig till. Neros isolering är en viktig faktor för att begå detta mord. Han har fått mer ansvar och förtroende än vad som är lämpligt för en person med hans egenskaper. Han kan inte tyda gränser.

Förr i tiden sa man att tillfället skapar tjuven. Det är kloka slutsatser om bortglömd visdom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in