Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Hur, om jag får fråga, tänker du se till att DNA i det första blodet är obrukbart, så att ändå nästa blodprov är brukbart? Vet du att det öht går? Jag kan inte komma på något tillnärmelsevis säkert sätt som inte skulle upptäckas som en icke-fackman kan använda. Om du vet bättre än jag i det avseendet, så är det dags att komma upp till bevis. Hur gör du?
Därför att man måste ha DNA i överskott för att trycka ner den DNA-profil från blodet som du absolut aldrig kan vara garanterad att det inte innehåller amplifierbart DNA.
Nej, det är serum du får på det viset. Om du centrifugerar ner koagelfraktionen, vill säga. Och serum ser inte ens ut som blod, och kan inte användas för att simulera en blodfläck. Du har ingen aning, du bara jiddrar. Är du verkligen så självgod att du tror att du kan få en fackman att tro att du begriper en sakmateria som du inte har greppat?
Tillräckligt för att utföra exakt vadå? Kan du beskriva exakt hur du tänker dig gå tillväga för att att plantera DNA i ett blodprov så att du kan vara hyfsat säker på att NFC tolkar det som blodet kommer från en annan person, och enbart från denna?
Jag antog att du visste hur man gjorde DNA i blodet obrukbart i det exemplet. Hur DNA i Lisas blod blev obrukbart för DNA test vet jag inte. Något kemiskt ämne som kanske förstör det mesta av det DNA som fanns och som senare snabbt är förbrukat då nytt DNA kommer i kontakt med blodet? Jag vet att du antagligen tycker att det skulle störa ut främmande DNA också och inte kan förbrukas, jag gör det inte, ännu.
Jag skulle ha använt blodplasma eller serum (separerad del med röda blodkroppar och få vita) eller med ämnen som lurar blodtestet och DNA man tagit från någon (saliv, snor, sperma, hår (sopor)) men det kanske inte fungerar och det är möjligt att jag jiddrar, metoder lärdes ut på bla. ett amerikanskt forum och det verkade inte vara några duvungar men vem vet. Mer avancerade metoder och liknande har Israeliska forskare tagit fram.
http://www.nytimes.com/2009/08/18/science/18dna.html
Ta det lugnt fackman, du vet att jag inte är din like, jag vet det med, så vem är det som är självgod här? Din område är säkert djupt vad det gäller kunskapskrav men principerna är enkla att förstå. Man får väl testa metoderna och skicka på analys någon gång man får tid och lust, vad kan det kosta 10-20KSEK? Att göra något olagligt för att bevisa någon metod vore dumt men någon kanske redan har gjort det.
Citat:
Nu ljuger du om vad jag skriver igen. Det som är osannolikt, så osannolikt att det inte ryms inom rimligt tvivel, är att DNA från en och endast en människa avsätter sig från ett golv just på blodfläckar vars DNA inte går att analysera, och att det avsatta DNA likafullt går att analysera.
Vad ljuger jag om och vad använder du för argumentationsteknik med dom orden? Mitt tidigare antagande var att det finns mer en en människas DNA på kläderna ("från minst två personer") men att det finns mycket mer av NB:s beroende på att han jobbat där med att ta ner utrustingen. Hur mycket mer vet vi inte. Han kan ha spottat, snorat och blött där och vi vet att det finns sperma i rummet intill. Att IB:s DNA avsatts på trosorna utan att NB:s DNA är med tycker jag är osannolikt.
Du skrev:
Citat:
Det finns kritiska DNA-träffar på andra ställen, som inte påverkas av detta. Det är vidare djupt osannolikt att man bara skulle få upp just NB:s DNA av att släpa Lisa längs med golvet. Varför inte några av de andra som jobbat där?
Påståendet är behandlat men du tycker av någon underlig anledning att jag ljuger om vad du skrev. Frågan jag hade var "Varför skulle DNA från olika källor inte kunna plockas upp på kläder som dras efter golvet?" Var det "olika källor" som gav kullerbyttan? Jag menade saliv, snor, sperma, etc. I bemötandet av det så kastar du sen in blodfläckar (ohederlig argumentation?) men vi tar det också eftersom jag inte finner den varianten för blodfläckar och DNA omöjlig heller. En gammal blodfläck som fått nytt dominerande DNA över sig som det tas prov på anser jag skulle fungera alldeles utmärkt om det just finns rikligt med DNA. Hur kan man utesluta att inte stora delar av jackan och byxorna är täckta av DNA, har man testat hela jackan? Kan man utesluta att inte golvet är fullt av NB:s DNA i tillräcklig mängd? Nej, det är inte testat och kan då inte uteslutas. Rikligt med sperma finns i hörnrummet och vad hade hänt om kroppen blivit funnen där efter att ha släpats runt?
Citat:
Det betyder alltså inte att man inte kan se om det finns okänt DNA närvarande. Att du öht ställer upp en hypotesen visar att du inte har en blekaste aning om ens grunderna i DNA-profilering.
Grunderna i DNA-profilering är enkla, tekniken avancerad, jag kan vad jag behöver kunna som lekman. Din härskarteknik gör sig gällande och du tog bara med den sista meningen i frågeställningen. Jag gjorde ett antagande eftersom NFC skrev att proven visar en blandning av DNA från minst två personer att det kunde finnas fler. Om det funnits fler så hade den personen inte redovisats eftersom dom bara testade mot fyra profiler, enkelt eller hur? Nej du skulle säga att dom måste skriva okänd, jag vet.
Citat:
Det är inget konstigt alls. Det konstiga skulle snarast ha varit om sådant DNA hade funnits. Om någon gäst eller anställd hade nyst på henne, eller nåt, hade det kunnat ske, men DNA har inte egna vingar.
Ja, men varför redovisas inte fler träffar på annan DNA då det är så många ställen som analyserats? Jag finner det orimligt att det inte finns mer främmande DNA på kläderna. Har hon inte suttit ner någonstans? Har hon inte torkat av handen mot byxan efter ett handslag? Har hon inte varit på toaletten? Har hon inte tagit i dörrhantag och sedan tagit i jackan? Vi plockar nog upp mängder av främmande DNA dagligen men här är det tydligen bara NB:s och IB:s som fastnar och kan analyseras, och då bara genom beröring, inte via golv eller ting, märkligt.
Citat:
Hennes mors och fars profil är med förkrossande sannolikhet inte för lika för att identifieras som särskilda mot hennes.
Jag tog fasta på meningen "om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting."
Citat:
Oftast inte när de diskuterar med varandra eller undervisar - även om få naturvetenskapsmän går omkring och leker Popper hela dagarna. Men när vi diskuterar med personer som står för ett pseudovetenskapligt förhållningssätt - som till exempel alternativteoretiker i krimtrådar - så händer det. Bara för att vetenskapen inte kan vara spiksäker på vad som är rätt, så betyder det nämligen inte att inte vetenskapen kan vara alldeles spiksäker på att somliga saker är
fel. (Det var ju i själva verket det som Popper sa.

)
Men sen låtsas du på samma ohederliga sätt som jag har noterat tidigare som om jag hade varit mycket mer kategorisk än vad jag har. Sånt imponerar inte, i all synnerhet inte om du vill fortsätta en diskussion.
Nu ska jag berätta en sak för dig: Om det är
nånting som är gemensamt för alternativteoretiker i Flashbacks krimfora så är det att de väldigt ofta har en förskräcklig lust att undervisa
bona fide vetenskapsmän i vad som är ett korrekt vetenskapligt förhållningssätt.
Så om du inte redan hade hamnat i alldeles rätt låda tidigare, så hoppade du upp i den och stängde locket om dig alldeles själv därmed.
Jag har ingen anledning att undervisa någon om du syftar på mig här med ditt bona fide och alternativteoretiker. Jag ställer frågor och ifrågasätter en del vilket du inte tolererar.
För mig spelar det ingen roll vilken låda jag sitter i här på flashback. Jag är ju anonym och finner inget behov av status här, jag skriver bara av mig åsikter och tankar. Då blir det värre för dig och framför allt då en lekman hoppar fram och rör till det.
Vi avrundar. Då har du kallat mig självgod, alternativteoretiker och lögnare med skenbart hövlig ton samt med ohederlig argumentation. Övriga mobben hoppar av hatfylld glädje och det är alltid intressant att studera. Det säger mer om er än om mig och nej, jag vill inte fortsätta en diskussion, det har du rätt i så slösa ingen tid då du bara tar illa vid dig.