Nej, det är jag inte. Jag är professor i
molekylärbiologi, vilket ligger lite närmare det vi pratar om. (En mycket liten del av de organismer vars studie ingår i mikrobiologiämnet har öht den typen av hypervariabla korta tandemrepeats som DNA-profileringen bygger på.) Min yrkestitel är rätt ointressant. Mer relevant är nog att jag var den förste som introducerade DNA-tekniker för personal på dåvarande SKL, nuvarande NFC, för drygt trettio år sedan, och att en stor del av min senare forskning bygger på avancerade PCR-tekniker. Så jag har mer erfarenhet av forensiska frågeställningar än random svensk molekylärbiolog.
Det är inte så många andra yrken som ger relevant erfarenhet för diskussionen, dock.
Om man inte kan analysera blod - som verkligen är blod - beror det oftast på att något hämmar PCR-reaktionen. Isåfall är det osannolikt att man kan analysera något kontaminerande DNA heller. DNA försvinner inte ur blod automagiskt. Det betyder att sådana små mängder DNA som teoretiskt skulle kunna överföras från golvet inte kan förväntas ge signal de heller.
Du håller vidare en skenbart hövlig ton, men det du skriver ovan är ett exempel på ohederlig argumentation från din sida - att du låtsas att jag har skrivit något annat, och mer okunnigt och korkat, än vad jag i själva verket har. Det jag skrev var synnerligen osannolikt är
kombinationen av att inget analyserbart DNA erhålls från en blodfläck
och att just den blodfläcken skulle ha kontaminerats genom överföring från torrt material. Inte bara det förra. Jag kan förstå om du tycker att det är bekvämare att argumentera mot din egen editerade version av min argumentation än mot min egen, men jag är inte förtjust i den sortens argumentation. Jag lägger inte ner möda på att formulera mina inlägg bara för att debattmotståndarna ska bortse från hälften av texten och sjuttio procent av den intellektuella substansen när de svarar.
Det där är ett ickeargument som jag och andra har bemött åtskilliga gånger redan. Det går inte till som du tror. Om man hittar band som inte stämmer med någon DNA-profil man vill matcha till, så måste man skriva att provet innehåller DNA från okänd person. Om man har en perfekt match till någon man vill matcha till, och man hittar ytterligare band, måste man skriva att det är en blandning mellan DNA från X och (minst) en okänd person. Det har inte gjorts på något av de analyserade DNA-proven. Alltså har det inte funnits analyserbart DNA från någon okänd person i något av de DNA-prov som har analyserats. Alltså är det fullkomligt ointressant hur många profiler man har jämfört mot. Det finns inga överskjutande band att matcha till någon annan person.
Hur, om jag får fråga, tänker du
se till att DNA i det första blodet är obrukbart, så att ändå nästa blodprov är brukbart? Vet du att det öht går? Jag kan inte komma på något tillnärmelsevis säkert sätt som inte skulle upptäckas som en icke-fackman kan använda. Om du vet bättre än jag i det avseendet, så är det dags att komma upp till bevis.
Hur gör du?
Därför att man måste ha DNA i överskott för att trycka ner den DNA-profil från blodet som du absolut aldrig kan vara garanterad att det inte innehåller amplifierbart DNA.
Nej, det är
serum du får på det viset. Om du centrifugerar ner koagelfraktionen, vill säga. Och serum ser inte ens ut som blod, och kan inte användas för att simulera en blodfläck. Du har ingen aning, du bara jiddrar. Är du verkligen så självgod att du tror att du kan få en fackman att tro att du begriper en sakmateria som du inte har greppat?
Tillräckligt för att utföra
exakt vadå? Kan du beskriva exakt hur du tänker dig gå tillväga för att att plantera DNA i ett blodprov så att du kan vara hyfsat säker på att NFC tolkar det som blodet kommer från en annan person, och enbart från denna?
Nu ljuger du om vad jag skriver igen. Det som är osannolikt, så osannolikt att det inte ryms inom
rimligt tvivel, är att DNA från en och endast en människa avsätter sig från ett golv
just på blodfläckar vars DNA inte går att analysera, och att det avsatta DNA likafullt går att analysera.
Det beror på säkerhetsgraden i identifikationen. Snackar vi om +4: or och +3: or så ingår det inte i
rimligt tvivel att profilen skulle ha innehållit DNA från fler personer.
Se ovan.
Det betyder alltså
inte att man inte kan se om det finns okänt DNA närvarande. Att du öht ställer upp en hypotesen visar att du inte har en blekaste aning om ens grunderna i DNA-profilering.
Det är inget konstigt alls. Det konstiga skulle snarast ha varit om sådant DNA hade funnits. Om någon gäst eller anställd hade nyst på henne, eller nåt, hade det kunnat ske, men DNA har inte egna vingar.
Hennes mors och fars profil är med förkrossande sannolikhet
inte för lika för att identifieras som särskilda mot hennes.
Hade det funnits okända DNA-profiler i de analyser som gjorts, hade detta alltså redovisats i provsvaren.
Oftast inte när de diskuterar med varandra eller undervisar - även om få naturvetenskapsmän går omkring och leker Popper hela dagarna. Men när vi diskuterar med personer som står för ett pseudovetenskapligt förhållningssätt - som till exempel alternativteoretiker i krimtrådar - så händer det. Bara för att vetenskapen inte kan vara spiksäker på vad som är rätt, så betyder det nämligen inte att inte vetenskapen kan vara alldeles spiksäker på att somliga saker är
fel. (Det var ju i själva verket det som Popper sa.

)
Men sen låtsas du på samma ohederliga sätt som jag har noterat tidigare som om jag hade varit mycket mer kategorisk än vad jag har. Sånt imponerar inte, i all synnerhet inte om du vill fortsätta en diskussion.
Nu ska jag berätta en sak för dig: Om det är
nånting som är gemensamt för alternativteoretiker i Flashbacks krimfora så är det att de väldigt ofta har en förskräcklig lust att undervisa
bona fide vetenskapsmän i vad som är ett korrekt vetenskapligt förhållningssätt.
Så om du inte redan hade hamnat i alldeles rätt låda tidigare, så hoppade du upp i den och stängde locket om dig alldeles själv därmed.