2015-11-24, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
Frågan är ju hur debatterna kommer att se ut när dels fascistepitetet blir totalt ohållbart med tanke på s+mps gränskontroller osv osv. Och dels själva moraliska skuldfrågan när det blir alltmer uppenbart att 7K har saboterat Sverige, Sveriges asylsystem, men även saboterat utvecklingen för de fattiga människor som aldrig lyckades ta sig hit.

7Ks höga moraliska svansföring har ju levt på lånad tid pga MSM men nu börjar det svida rejält i kanterna.

Jag tror vi kommer att få se fler politiska avhopp i närtid. Romson, Fridolin och Lööf är nog de som hänger mest löst i toppen. Men vi har ju även migrationsverkets chef, Mona Sahlin, Public Service, osv osv
Låt oss hoppas att du har rätt. Men jag är rädd att vi istället kommer få se en publik uppvisning i fenomenet kognitiv dissonans.

Likt Jesu lärjungar inte kunde acceptera Messias död och därmed "uppfinner" återuppståndelsen för att lindra gruppens ångest (med reservation för att Jesus faktiskt återuppstod, men det tror jag personligen inte) kommer nog regeringen - ja, hela sjuklövern - reagera enligt samma princip. Ty det kan ju omöjligen vara fel på deras "humanitära stormakts"-politik, eller? Det måste vara någon annans fel, de andra EU-länderna till exempel, med sin inhumana politik - visst?! Och det är ju givetvis inte Sverigedemokraternas politik vi tar efter, utan vi är ju tvingade av nöden att ändra kurs, inte sant?
För att arbeta bort denna ångest - se bara på hur Romson uppträdde idag! - måste man rationalisera, skylla ifrån sig och så vidare. Man måste till varje pris hålla fast vid tankar som leder från ångest, oavsett om de stämmer med verkligheten eller ej.

Men oavsett tror jag att en hel del av väljarna kommer svepas med i denna irrationella "känslovåg" av politiska kursändringar, och därmed kommer SD tappa.
2015-11-24, 20:54
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Låt det välla in miljoner araber (min fetning)? Menar du allvar? Då finns det ju inget Sverige kvar. Då spelar ingenting någon roll, valrörelsen 2018 kan inte göra den katastrofen ogjord.

Den här hösten har verkligen varit dyster. I slutet på sommaren såg det ut som om svenska folket hade börjat få upp ögonen. Sen har invandringen ökat explosionsartat, och vad händer, jo SD går ner i opinionen. De kommer att vända upp igen tror jag, men klockan är redan kvart över tolv, halv ett, och loppet verkar kört.

...och 2022 eller möjligen 2026 kan bli den sista valrörelsen öht - i imamriket Nordkalifatet Scandiastan kommer det fan inte finnas utrymme för något flerpartisystem.

Trots YouGovs senaste är man ju ytterst tveksam vad gäller det svenska allmäntillståndet... med en folkutbytespolitik i en accelererande takt man inte ens i sina vildaste mardrömmar kunde föreställa sig landar Sd på en fjärdedel??? Satans jävla fega lokalpolitiker i Katrineholm och Borlänge och.. ...snart överallt som sitter och lipar över "välfärdskollaps", "vi klarar inte detta", etc, etc...MEN gör något då! Byt parti! Här måste Sd ha gjort ett pissjobb, har man ens något kansli a la "marknadsavdelning"? Varför har man inte farit land och rike runt och "smort" dessa främst sossar och moderater???

Och folket... låter sig luras av skenmanövrer som "ökade gränskontroller" och andra icke-händelser. Fy fan, vi förtjänar att gå under.
2015-11-24, 20:54
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Men oavsett tror jag att en hel del av väljarna kommer svepas med i denna irrationella "känslovåg" av politiska kursändringar, och därmed kommer SD tappa.

Jag tror att det krävs lite mer än en ny partiledare eller ett nytt namn för att övertyga väljarna. Plötsligt bara vänder dom och går tvärsemot sin tidigare benhårda kurs. Det inger väl inget förtroende. Segraren i detta kaos måste väl ändå bli den som hade rätt från början.
Jag är verkligen ingen som brukar tänka positivt men jag kan inte se hur en seger i sakfrågan skall kunna missgynna SD. (Men även jag har haft fel någon enstaka gång)
2015-11-24, 21:27
Medlem
Pungs avatar
Ska bli mycket intressant att se hur SD utvecklas av regeringens besked. Det är väldigt ovanligt att politiker i 7k säger något om begränsningar, krav osv. Men det har ändå hänt. Vanligtvis utspel från de som för tillfället är i opposition som slänger ur sig något om volymer, språktest, förbjuda terrorist-resor.

Det här är, såvitt jag vet, första gången ett begränsande åtgärd faktiskt införs.

Jag tycker det är bra. Vissa har någon idé om att det är bra ju galnare folkutrotningen blir, ju mer anti-vit kultur, ju mer självhat i media osv för att "det måste bli värre innan det kan bli bättre".

Jag tror mer på att det måste börja bli bättre om det ska kunna bli bättre. Vi kan inte bara sitta och hoppas på mer angrepp hela tiden för det kommer leda till en reaktion. Det är inte säkert. Bättre bara hoppas på en reaktion.

Och det har vi fått nu.

Medier har börjat reagera, politiker har börjat reagera, åtgärder har för första gången börjat införas som är till det bättre.

Kommer det leda till att folk andas ut och tänker att allt återigen är bra? Det tror jag inte. Feminismen dog inte ut iom kvinnlig rösträtt. Homolobbyn tappade inte sitt momentum när homosexuella fick gifta sig.

Tvärtom så är framsteg peppande och en rörelse i en riktning, oavsett hur liten den är, visar att samhället är på väg i ny riktning. I trettio år har det pratats om hur svenskar inte finns, att invandring är lönsam, att invandring ska vara fri och det har accelererat till fullständigt bisarra nivåer där det mot slutet började talas om att vita måste utrotas, vita män undanbedes.

Men nu börjar samhället glida i en ny riktning. Invandringen måste begränsas, invandringen leder till kollaps, "vi har varit naiva", "staten har ansvar mot sina egna medborgare i första hand", id-krav.

Vilka kommer gynnas av det? Självklart det parti som förkroppsligar denna riktning.

Vänsterpartiet var som störst när det blåste vänstervindar även om andra kopierade deras frågor. På samma sätt kommer SD ha medvind när Sverigevänliga vindar blåser.

Men nu kommer knappvändarna undan?

Nej då, politiker och journalister som försökt driva Sverige till självmord kommer inte bara kunna smita ut bakvägen. Tvärtom är själva förutsättningen för att de någonsin ska kunna ställas till svars (enligt befintliga lagar) att det blir en vindvändning i hela samhället.
2015-11-24, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Plötsligt bara vänder dom och går tvärsemot sin tidigare benhårda kurs. Det inger väl inget förtroende. Segraren i detta kaos måste väl ändå bli den som hade rätt från början.
Ja, i ett friskt samhälle hade det varit precis så. Men Sverige är inget friskt samhälle, Sverige är mycket, mycket sjukt. Tänk att för endast 5 år sedan var det blott 1/20-del av befolkningen som ville minska invandringen. När den når extrema nivåer att hela mottagningssystemet faller sönder (och vi i bakgrunden vet om hur skör vårt välfärdssystem är, med alla larm från vården och skolan, och vad till exempel alla de 80.000 vi tagit in på två månader kommer göra med dessa system), så har denna andel endast ökat till drygt 1/5. Att runt 75-80% tyckte att det inslagna spåret som förde det förarlösa loket raka spåret mot bergväggen var bra, igår, innebär - tror jag- att samma andel kommer tycka spårändringen är bra. Vi har ju nu plötsligt undvikit en katastrof, tack vare deras fantastiska ledarskap. "Wow! Tack och lov för vår regering och deras kloka beslut!"

Jag hoppas innerligt att jag har fel, och du har rätt. Det gör jag verkligen. Och kanske underskattar jag mina medmänniskor. Men vi får väl se hur det ser ut i December, när chockvågorna efter dagens helt otroliga presskonferensskalv vibrerat ner i opinionsundersökningarna. Spännande tider väntar!!
2015-11-24, 22:02
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Ska bli mycket intressant att se hur SD utvecklas av regeringens besked. Det är väldigt ovanligt att politiker i 7k säger något om begränsningar, krav osv. Men det har ändå hänt. Vanligtvis utspel från de som för tillfället är i opposition som slänger ur sig något om volymer, språktest, förbjuda terrorist-resor.

Det här är, såvitt jag vet, första gången ett begränsande åtgärd faktiskt införs.

Jag tycker det är bra. Vissa har någon idé om att det är bra ju galnare folkutrotningen blir, ju mer anti-vit kultur, ju mer självhat i media osv för att "det måste bli värre innan det kan bli bättre".

Jag tror mer på att det måste börja bli bättre om det ska kunna bli bättre. Vi kan inte bara sitta och hoppas på mer angrepp hela tiden för det kommer leda till en reaktion. Det är inte säkert. Bättre bara hoppas på en reaktion.

Och det har vi fått nu.

Medier har börjat reagera, politiker har börjat reagera, åtgärder har för första gången börjat införas som är till det bättre.

Kommer det leda till att folk andas ut och tänker att allt återigen är bra? Det tror jag inte. Feminismen dog inte ut iom kvinnlig rösträtt. Homolobbyn tappade inte sitt momentum när homosexuella fick gifta sig.

Tvärtom så är framsteg peppande och en rörelse i en riktning, oavsett hur liten den är, visar att samhället är på väg i ny riktning. I trettio år har det pratats om hur svenskar inte finns, att invandring är lönsam, att invandring ska vara fri och det har accelererat till fullständigt bisarra nivåer där det mot slutet började talas om att vita måste utrotas, vita män undanbedes.

Men nu börjar samhället glida i en ny riktning. Invandringen måste begränsas, invandringen leder till kollaps, "vi har varit naiva", "staten har ansvar mot sina egna medborgare i första hand", id-krav.

Vilka kommer gynnas av det? Självklart det parti som förkroppsligar denna riktning.

Vänsterpartiet var som störst när det blåste vänstervindar även om andra kopierade deras frågor. På samma sätt kommer SD ha medvind när Sverigevänliga vindar blåser.

Men nu kommer knappvändarna undan?

Nej då, politiker och journalister som försökt driva Sverige till självmord kommer inte bara kunna smita ut bakvägen. Tvärtom är själva förutsättningen för att de någonsin ska kunna ställas till svars (enligt befintliga lagar) att det blir en vindvändning i hela samhället.
Jag tror du underskattar hur villig svensken verkar vara att förlåta. Mona Sahlin är ju ett bra exempel på en person som borde vara borta från offentligheten och politiken efter sitt högförräderi med Kreditkortsskandalen. Men hon kom inte bara tillbaka några år senare utan blev ändå nominerad till partiledare för Sveriges största parti och hade goda chanser att bli statsminister.

Likadant kommer det bli med Fridolin och Romson och Lööf och alla de andra. Om de får lämna sina poster kommer de dyka upp i TV-sofforna som "experter" och åka runt och hålla föredrag över hela landet. Om något år kommer ingen längre bry sig om att de ruinerade en nation.

Jag tror också att hur SD:s opinionssiffror påverkas av detta beror väldigt mycket på hur de hanterar situationen. Hade jag varit SD:s propagandachef hade jag genast lanserat en MASSIV reklamkampanj över hela landet med orden: "Vad var det vi sa?". På varenda TV-apparat, datorskärm, spårvagn, busskur och tunnelbanevägg skulle man se "Vad var det vi sa? - Sverigedemokraterna". Svensken hade TVINGATS att tänka till om att SD hela tiden varnat för det som nu sker, regimens narrativ om att "Sverige har haft en bra invandring fram tills de senaste två månaderna och det är därför vi måste vara lite stränga ett tag" hade inte fått stå oemotsagd. Det skulle inte få finnas några tvivel om "var SD står i frågan", för alla i landet hade blivit påminda om det varje dag, av SD själva.

Men jag tror att SD antingen inte har resurser eller stake nog att genomföra något sådant. Snarare kommer de nog snällt sitta och vänta på samtalet om att få kommentera det hela i SVT som aldrig kommer.
2015-11-24, 22:07
Medlem
Schlaktarnns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Jag tror du underskattar hur villig svensken verkar vara att förlåta. Mona Sahlin är ju ett bra exempel på en person som borde vara borta från offentligheten och politiken efter sitt högförräderi med Kreditkortsskandalen. Men hon kom inte bara tillbaka några år senare utan blev ändå nominerad till partiledare för Sveriges största parti och hade goda chanser att bli statsminister.

Likadant kommer det bli med Fridolin och Romson och Lööf och alla de andra. Om de får lämna sina poster kommer de dyka upp i TV-sofforna som "experter" och åka runt och hålla föredrag över hela landet. Om något år kommer ingen längre bry sig om att de ruinerade en nation.

Jag tror också att hur SD:s opinionssiffror påverkas av detta beror väldigt mycket på hur de hanterar situationen. Hade jag varit SD:s propagandachef hade jag genast lanserat en MASSIV reklamkampanj över hela landet med orden: "Vad var det vi sa?". På varenda TV-apparat, datorskärm, spårvagn, busskur och tunnelbanevägg skulle man se "Vad var det vi sa? - Sverigedemokraterna". Svensken hade TVINGATS att tänka till om att SD hela tiden varnat för det som nu sker, regimens narrativ om att "Sverige har haft en bra invandring fram tills de senaste två månaderna och det är därför vi måste vara lite stränga ett tag" hade inte fått stå oemotsagd. Det skulle inte få finnas några tvivel om "var SD står i frågan", för alla i landet hade blivit påminda om det varje dag, av SD själva.

Men jag tror att SD antingen inte har resurser eller stake nog att genomföra något sådant. Snarare kommer de nog snällt sitta och vänta på samtalet om att få kommentera det hela i SVT som aldrig kommer.

Det fetmarkerade håller jag helt och hållet med om.
Det andra, nja. SD ska bara avvakta nu, inget behöver göras. Folk förstår att det som händer nu är 7-klöverns ansvar.
2015-11-24, 22:09
Medlem
Guitarsmokes avatar
Såg ni intervjun med Åkesson i kvällens Aktuellt? För första gången (någonsin?) så hade programledaren någon form av respekt i rösten.

Det är nu att betrakta som konsensus, att SD hade rätt: Vår vansinnigt generösa invandringspolitik skulle komma att utsätta välfärden för enorma påfrestningar och till slut skulle politikerna behöva välja mellan massinvandring eller samhällskollaps.

Medias envetna försök att hålla SD ute ur 7-klöverns anpassning till flyktingkrisen kommer snart att upphöra helt. SD kommer inte bara återfå stort mediautrymme utan även uppgraderas till rollinnehavare av klarsynthet och partipolitisk trovärdighet.

Vågar rent av påstå att frågan inte längre är om SD kommer bjudas in under borgerlighetens fisljumma täcke, utan om borgerligheten kan komma att bjudas in till SD:s sprakande kamin.
2015-11-24, 22:56
Medlem
stee-vos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
Såg ni intervjun med Åkesson i kvällens Aktuellt? För första gången (någonsin?) så hade programledaren någon form av respekt i rösten.

Det är nu att betrakta som konsensus, att SD hade rätt: Vår vansinnigt generösa invandringspolitik skulle komma att utsätta välfärden för enorma påfrestningar och till slut skulle politikerna behöva välja mellan massinvandring eller samhällskollaps.

Medias envetna försök att hålla SD ute ur 7-klöverns anpassning till flyktingkrisen kommer snart att upphöra helt. SD kommer inte bara återfå stort mediautrymme utan även uppgraderas till rollinnehavare av klarsynthet och partipolitisk trovärdighet.

Vågar rent av påstå att frågan inte längre är om SD kommer bjudas in under borgerlighetens fisljumma täcke, utan om borgerligheten kan komma att bjudas in till SD:s sprakande kamin.
Skulle man kunna få en länk till den intervjun?

edit: tror jag hittade den förresten http://www.svtplay.se/video/4909930/aktuellt/aktuellt-511
Senast redigerad av stee-vo 2015-11-24 kl. 23:05.
2015-11-24, 23:05
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stee-vo
Skulle man kunna få en länk till den intervjun?

http://www.svtplay.se/video/4909930/aktuellt/aktuellt-511?start=auto

Första inslaget handlar om flyktingpolitiken.

Nu bedriver alltså S, MP, KD och M en invandringspolitik som ligger relativt nära SD. M och SD har i praktiken samma linje, iallafall på kort sikt. Med tanke på den omsvängning som nu skett är steget inte särskilt långt till att börja samarbeta med SD. Den imaginära barriären mot förändringar av svensk invandringspolitik har sprängts och nu är dammluckan öppen för fler politiska omsvängningar som tidigare varit otänkbara. SD har bevisats ha rätt i sin beskrivning av tillståndet i svensk invandringspolitik, det kommer få följder.
2015-11-24, 23:15
Medlem
Elohirs avatar
Dom är rädda att förlora makten, sd växer och dom har provocerat det svenska folket över bristningsgränsen. Därför nu en omsvängning i invandringsfrågan. Glöm inte att det har varit 80 000 ipå tvåmånader, även 10 000 i månaden gör 120 000 på ett år vilket är extremt mycket.

De hoppas nu på att de skall ta röster rån sd vi får se hur det blir med den saken, jag tror faktiskt inte folk är fullt så lättlurade.
2015-11-24, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen

Mitt förslag till rubrik på ev. affisch-kampanj: "Vi var aldrig naiva".

Edit: sen vill jag påpeka att det inte är svenska folket som är förlåtande, det är etablissemanget som är förlåtande mot de egna. Att Mona får ny chans eller syns i TV är inget folket kunnat råda över.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in