2015-11-24, 19:44
Medlem
The-Johnnys avatar
Är det verkligen någon här som anser att Turkarna agerade förnuftigt/logiskt? Lägg politiska åsikterna vid sidan om nu. Säga vad man vill om Ryssland och deras bombningar (som på intet sätt är mer brutala mot civila än USA & co bombningar), men att skjuta ner ett plan som man vet inte utgjorde något hot mot Turkiet och som man betraktade väldigt noggrant är enligt mig väldigt idiotiskt. Hade inte Turkarna haft Nato i ryggen så skulle de aldrig vågat sig på detta. Deras agerande är dock en förolämpning mot Nato, ett oerhört utnyttjande och tyder på impulsivt beteende från Turkarnas sida. De som styr Turkiet verkar vara ett gäng ärthjärnor om jag ska vara ärlig.
Citera
2015-11-24, 19:47
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Är det verkligen någon här som anser att Turkarna agerade förnuftigt/logiskt? Lägg politiska åsikterna vid sidan om nu. Säga vad man vill om Ryssland och deras bombningar (som på intet sätt är mer brutala mot civila än USA & co bombningar), men att skjuta ner ett plan som man vet inte utgjorde något hot mot Turkiet och som man betraktade väldigt noggrant är enligt mig väldigt idiotiskt. Hade inte Turkarna haft Nato i ryggen så skulle de aldrig vågat sig på detta. Deras agerande är dock en förolämpning mot Nato, ett oerhört utnyttjande och tyder på impulsivt beteende från Turkarnas sida. De som styr Turkiet verkar vara ett gäng ärthjärnor om jag ska vara ärlig.

Ryssland har varnats flertal gånger efter att de trätt in i Turkisk territorium. Du kanske är van att gå ner på alla fyra så snabbt ryssen träder in i svensk luftfrum med det tänker inte Turkiet acceptera. Accepterar man sånt förnedring i mellanöstern så börjar alla sparka på en....
Citera
2015-11-24, 19:48
Medlem
BuzzMeekss avatar
Citat:

Jag håller med men vad är det som direkt säger att Turkiet inte agerat på order av de som styr NATO? NATO är på väg att förlora i Syrien och det i sig är unikt och de kommer att göra allt och lite till för att som vanligt få sin vilja igenom.
Senast redigerad av BuzzMeeks 2015-11-24 kl. 19:51.
Citera
2015-11-24, 19:49
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Är det verkligen någon här som anser att Turkarna agerade förnuftigt/logiskt?
...
De som styr Turkiet verkar vara ett gäng ärthjärnor om jag ska vara ärlig.

Tvärtom. De lyckades med att få stopp på fredssamarbetet Ryssland - NATO i Syrien.
Resultatet skulle nämligen inte gagna turkarnas position på sikt i regionen.
Genom att provocera ryssarna lyckades de stoppa de fredliga möjligheterna. I alla fall för en tid.
Citera
2015-11-24, 19:49
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

De som styr Turkiet är islamister och nationalister. En farlig blandning.

Att Erdogan sköt ned det ryska planet berodde inte på "kränkningen" som alltså på sin höjd varade några sekunder, utan på att ryssarna bombade de turkmener som slåss ihop med al-Nusra (al-Qaida) inom deras paraplyorganisation "Army of Conquest".
Citera
2015-11-24, 19:50
Medlem
Erdoğan says will soon put into practice humanitarian safe zone between Jarablus and Mediterranean cost with allies

https://twitter.com/CNNTURK_ENG/status/669211873221468160

Ja, vad ska man säga. Stämmer detta ser jag inte det sluta lyckligt iaf
Citera
2015-11-24, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9yrs
Är det inte bättre om du och de andra rysshatarna håller er i rysstrådarna där ni för länge sedan dödat all diskussion med ert infantila rysshat?

Assad står för stabilitet och rättigheter för alla folkgrupper och religioner medan eländet som USA och Turkiet backar upp endast står för sunnimuslimer och sharialagar. Turkarna kan inte ens dölja detta och i och med nedskjutningen så står det självklart för alla utom dig och dina vänner. Hoppas innerligt att ryssarna gör processen kort med turkmener och turkar nu. Speciellt om det skulle visa sig att turkmenerna skjutit på en rysk helikopter också.
Nu är ju ryssen bevisligen i Syrien och skapar oreda och spänning så att påpeka fakta är inte helt fel. Nu får ryssen betala priset för en katastrofal utrikespolitik i MÖ och det kan dom ha även om dom ryska piloterna bara gjorde vad dom blev tillsagda att göra. Att reta upp Turkiet är ju så urbota dumt att man häpnar. Och när Obama försöker gjuta olja på vågorna genom sina uttalanden om nedskjutningen så gläfser Putin som en gatubuse och retar upp och oroar Omvärlden än mer. Och politiker som gläfser för en stund i strålkastarljuset är ingen tillgång för världen. Syrienkriget gör troligen att Putin hamnar ännu längre ut i kylan om han fortsätter att reta upp alla tunga makthavare han kommer i kontakt med. trots allt är Ryssland en mindre spelare i världspolitiken.
Citera
2015-11-24, 20:02
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Nu är ju ryssen bevisligen i Syrien och skapar oreda och spänning så att påpeka fakta är inte helt fel. Nu får ryssen betala priset för en katastrofal utrikespolitik i MÖ och det kan dom ha även om dom ryska piloterna bara gjorde vad dom blev tillsagda att göra. Att reta upp Turkiet är ju så urbota dumt att man häpnar. Och när Obama försöker gjuta olja på vågorna genom sina uttalanden om nedskjutningen så gläfser Putin som en gatubuse och retar upp och oroar Omvärlden än mer. Och politiker som gläfser för en stund i strålkastarljuset är ingen tillgång för världen. Syrienkriget gör troligen att Putin hamnar ännu längre ut i kylan om han fortsätter att reta upp alla tunga makthavare han kommer i kontakt med. trots allt är Ryssland en mindre spelare i världspolitiken.

Alltid kul att höra rapporterna från det alternativa universum du lever i.

Byter man ut "ryssen" mot USA överallt i din text kommer man dock ett snäpp närmare den värld vi andra lever i. "Katastrofal Mellanösternpolitik" och "skapa oreda och spänning" är ju två av USA:s absolut starkaste grenar.
Citera
2015-11-24, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Erdoğan says will soon put into practice humanitarian safe zone between Jarablus and Mediterranean cost with allies

Blev lite förvånad att han säger medelhavskusten. Menar han medelhavskusten på turkiskt territorium? Har alltid trott att man pratat om området från jarablus och till rebellstyrda områden runt azaz. Om man bara fortsätter västerut så kommer man ju till YPG-områden och sen turkiskt territorium och sen medelhavet. Är det detta område som åsyftas eller området söderutom om Turkiet dvs Kessab? Om det senare så lär det väl innebära krig mot SAA?
Citera
2015-11-24, 20:05
Medlem
Tycker Turkiets agerande var helt omotiverat för att inte säga totalt galet. Det är inte som om Ryssland kommer att minska på bombningarna av de turkmenska terroristerna efter detta, snarare tvärtom så frågan är vad man vill uppnå.

Tyvärr så tror jag inte att Ryssland kommer att agera militärt på den här provokationen men man kan ju iaf hoppas att de börjar stödja kurdiska rebelgrupper med vapen mot den turkiska statsmakten samt att man tar framtida tillfällen i akt att skjuta ner turkiska plan.
Citera
2015-11-24, 20:06
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Ryssland har varnats flertal gånger efter att de trätt in i Turkisk territorium. Du kanske är van att gå ner på alla fyra så snabbt ryssen träder in i svensk luftfrum med det tänker inte Turkiet acceptera. Accepterar man sånt förnedring i mellanöstern så börjar alla sparka på en....

Det är i princip krigsförklaring att skjuta ner planet i så fall. Turkiet hade kunnat eskortera planet ur Turkisk lyftrum. Tittar man på flygrutten som Turkarna presenterat så flög inte det Ryska planet in mot Turkiet, utan tangerade ett litet hörn i den absolut mest södra delen av Turkiet. Ett område som är värdelöst ur alla perspektiv förutom att det utgör en gräns mot Syrien.
Citera
2015-11-24, 20:09
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus

Hoppas att dom gör det på sin sida gränsen, annars lever dom ju tyvärr i en parallell verklighet. Den politiska realiteten kommer nog att besinna dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in