Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Du gör en bedömning av en nation som består utav 25 miljoner människor utifrån ett par syrier som du pratat med? Jag vet inte vad jag ska säga förutom att du är djupt okunnig.
De som lyckas fly från Syrien idag till Sverige är först och främst medelklassen, de som har det någorlunda bra. Dessutom, religion spelade ingen roll, men all politisk aktivitet förtrycktes med den största formen av statsmakt.
Kristna som flyr, anser att Syrien var bättre förr, varför skulle den när de flesta kristna i Syrien är omedvetna om att de arabiseras? De kristna som är medvetna och gör motstånd fängslas och torteras precis som alla andra grupper som gör politiskt motstånd.
Afghanistan föll till talibanerna under 90-talet, ska jag utgå ifrån att den sovjetiska regimen inte hade folkligt stöd? Assadregimen har överlevt tack vare iranskt, ryskt och irakiskt stöd i militärt stöd, ekonomiskt stöd och män till armén. Faktum är att kriget sker inte av Assadregimen, utan av Iran med afghanska, libanesiska, iranska och irakiska soldater. Allt detta bidrar till att Assadregimen inte har fallit. Din logik om att om en regim inte fallet betyder det den har folkligt stöd är fanimej det dummaste jag hört, och jag har hört mycket här.
Dessutom, IS fanns inte förrens Assadregimen slaktade folkt hursomhelst. Inte heller valde oppositionen att ta till vapen tills Assadregimen valde att använda militär mot demonstranter. Typ som att Belgien skulle sätta in militär med pansarvagnar mot förorter, men det gör dem inte eftersom man gör inte så mot demonstranter.
Åh så du hävdar att Assad har överlevt tack vare importen av utländska krigare med hjälp av Ryssland och Iran? Är det inte på samma sätt FSA, Ansar Al Sham, Al Nusra, ISIS, etc, etc lyckas hålla frontlinjerna levande med hjälp av en konstant import av sunni-islamister från olika delar av världen med stöd av Turkiet, Saudi Arabien, Qatar, Israel och muslimen i Vita huset. Matchen härmed inte ojämn?
Snälla människa Syrien som stat hade länge förbredd sig på en eventuellt konflikt med Israel (då Israel ockuperar Golanhöjderna, Syrisk mark) sedan Gamal Abdel Nassers tid med hjälp av Ryssarna.
Syriens nationella styrkor har slagits på flera fronter i landet sedan konflikten startade 2011. Och nu är landet sönderbombat. Vad spelar det för roll längre om vem som kommer vinna detta krig? Koranviftarna kommer slå ihjäl varandra i ruinhögarna som dem barbarer dem är när ingen "infidel" finns kvar längre i Syrien att förtrycka eller döda.
Försök inte jämföra Belgien och Syrien med varandra när det är två olika stater som inte i finns i samma geografiska område, eller ens har samma kultur,folkslag och historia.
ISIS hade tagit in sig till Syrien med eller utan Assad-regimen. De som stödjer Assas avgång vill ha samma kaos som i Irak och Libyen. När Saddam och Khadaffi försvann så fyllde ultra islamister från jordens olika hörn vakuumet. Samma sak ska ske i Syrien
maximalt så fort Assad avsätts av de som vill ha bort honom.
Man måste vara galen om man tror att samhällsstrukturer i dessa länder kommer övergå till fred och demokrati så fort den hårdhänta diktatorn har lämnat sin post med tvång.