2015-11-24, 11:50
Medlem
Yaskos avatar
Ryska planens färd enligt turkiska försvaret....

http://imgs.stargazete.com/imgsdisk/2015/11/24/241120151323057846556_3.jpg
Citera
2015-11-24, 11:57
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko

Obegriplig karta. Den lilla landtungan som sticker ut, är det den riktiga gränsen eller Turkiets egna påhitt? Översättning?
Citera
2015-11-24, 11:57
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det borde finnas både radar- och satellitdata som med stor noggrannhet kan tala om exakt vad som gäller i detta läge.
Käbbel har man ingenting för. Låt teknologin tala istället.

Jo, Ryssland har ju dessutom även gjort en mediaPR-grej av det där med att Ryssland är där legalt medan koalitionen inte är det, så för att upprätthålla den bilden så tror jag att det nedskjutna planet kommer tystas ned ganska fort.

Fast Ryssland krigar ju inte heller i Ukraina, trots överväldigande bevis. Skulle inte första gången en stormakt ansett sig blivit angripen på falska grunder.
Frågan är väl då om man har något konkret att vinna på att framställa Turkiet som en oprovocerad angripare?

För hemnaopinionen är det ju också lite dumt att erkänna att man fått ett plan nedskjutet pga "klantighet", eller hur man nu ska beskriva det. ättre då att utmåla Turkiet som angrpare?
Citera
2015-11-24, 12:03
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah
Obegriplig karta. Den lilla landtungan som sticker ut, är det den riktiga gränsen eller Turkiets egna påhitt? Översättning?

Det är riktiga gränsen, men dessa 10 varningar inom 5 minuter som Turkiet har nämnt, känns mycket mycket märkliga. Det tar ett stridsflygplan några sekunder att köra över den där landtungan.

Plats: Sök efter Yamadi, Younso eller arabiska: زيتونة
Citera
2015-11-24, 12:11
Medlem
Oformads avatar
Citat:

"Landtungan" ("Turktungan"?) som det ryska planet enligt den bilden var på väg över är knappt 2 km bred om man kollar på google maps. Tar väl en 10 sekunder att passera?

Kanske lite väl skjutglad officer som tog beslutet? En territoriell kränkning är förvisso en kränkning, men den kanske ändå var i mildaste laget?

Kan tänka mig att Putin inte är så glad, men han kan ju knappast ge sig på NATO. Lite extra bombning av Syriska oppositionen i hopp om att några turkar stryker med?
Senast redigerad av Oformad 2015-11-24 kl. 12:15.
Citera
2015-11-24, 12:18
Medlem
Sanningen ligger nog mitt i mellan. De flög över gränsen men inte till den grad eller tidsaspekt turkarna får det till.
Jobbigt läge för Putin. Han vill självklart inte bråka med NATO. Speciellt när de nu har blivit ökat samarbete. Samtidigt vill han inte börja visa sig mjuk.

Personligen tror jag det hela kommer rinna ut i sanden, blir "vänta på utredning" och inte mycket mer.
Citera
2015-11-24, 12:19
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Det är riktiga gränsen, men dessa 10 varningar inom 5 minuter som Turkiet har nämnt, känns mycket mycket märkliga. Det tar ett stridsflygplan några sekunder att köra över den där landtungan.

Plats: Sök efter Yamadi, Younso eller arabiska: زيتونة

Det är cirkel om du ser det, ser ut som två omgångar då ryska flyget trätt in i turkisk territorium.
Citera
2015-11-24, 12:20
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
"Landtungan" ("Turktungan"?) som det ryska planet enligt den bilden var på väg över är knappt 2 km bred om man kollar på google maps. Tar väl en 10 sekunder att passera?

Kanske lite väl skjutglad officer som tog beslutet? En territoriell kränkning är förvisso en kränkning, men den kanske ändå var i mildaste laget?

Kan tänka mig att Putin inte är så glad, men han kan ju knappast ge sig på NATO. Lite extra bombning av Syriska oppositionen i hopp om att några turkar stryker med?

Det är 5:e gången Ryssland har trätt in i turkisk territorium och blivit varnad att man kommer att skjuta ner nästa gång.
Citera
2015-11-24, 12:26
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah

Ta fram en karta och kolla själv vet ja.
https://www.google.se/maps/place/Turkiet/@36.1820506,35.6015244,9z/data=!4m2!3m1!1s0x14b0155c964f2671:0x40d9dbd42a625 f2a

Citat:
Fast Ryssland krigar ju inte heller i Ukraina, trots överväldigande bevis. Skulle inte första gången en stormakt ansett sig blivit angripen på falska grunder.
Frågan är väl då om man har något konkret att vinna på att framställa Turkiet som en oprovocerad angripare?

Med lite foliehattsvarning så kan jag konstatera att dagsläget ligger helt i linje med hur gamla professior säger att WW3 skall börja, men jag tror inte "Rusko" är speciellt villig att spela med i den spådomen. Därför tror jag att händelsen kommer att slätas över.

Citat:
För hemnaopinionen är det ju också lite dumt att erkänna att man fått ett plan nedskjutet pga "klantighet", eller hur man nu ska beskriva det.

Med tanke på hur kartan ser ut vid det aktuella delområdet så ser jag det som försvarbart att se det hela som ett misstag, från båda sidor. Landplätten det handlar om ligger liksom "inklämd" mellan två mål i Syrien.

Dock kan det vara läge att se var man bor och vilka chanser man har i händelse av att ett kärnvapen en dag demolerar ens stad.
Personligen bor jag precis utanför "tredje gradens brännskada"-området om min egen stad skulle attackeras med en Minuteman-missil.

http://nuclearsecrecy.com/nukemap/
Citera
2015-11-24, 12:28
Medlem
gnomepowers avatar
OM kartan stämmer och visar vart planet åkt i verkligheten så handlar det ju om max 1-2 kilometer igenom Turkiet Lär väl gå snabbare än "10 varningar på 5 minuter" eller va dom snacka om.
Citera
2015-11-24, 12:29
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Det är 5:e gången Ryssland har trätt in i turkisk territorium och blivit varnad att man kommer att skjuta ner nästa gång.
Ryssarna är långt bort från ryskt territorium De kommer pudla och tysta ned det hela samt sluta flyga över Turkiets gräns. De har inte en chans att göra något ifall den turkiska armén rullar över gränsen med support från fransk, amerikansk, brittiskt, saudiarabiskt, Israeliskt stridsflyg
Ryssland och Assad leker med elden.

Som vi ser har inte SAA ens med rysk hjälp lyckats ta tillbaka vare sig Palmyra eller Latakia efter månader av försök. Patetiskt.
Senast redigerad av Xelious 2015-11-24 kl. 12:33.
Citera
2015-11-24, 12:36
Moderator
vfs avatar
Skärpning nu, tråden heter "Konflikten i Syrien" vill ni diskutera hur t.e.x IS finansieras får ni göra det i Terrorism, att bara posta länkar är inte heller ok.

Kamma er nu/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in