2015-11-22, 04:58
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det vet jag inte. Jag undrar hur en hund vet om personen ( i detta fall Lisa) gått från eller till moppen. Erkänner min okunskap i detta, informera mig gärna.

En vanlig jakthund har man ju för att spåra upp var älgen finns nu och inte var älgen varit förut. Spåret blir hetare och hetare ju närmare älgen man kommer.
2015-11-22, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
En vanlig jakthund har man ju för att spåra upp var älgen finns nu och inte var älgen varit förut. Spåret blir hetare och hetare ju närmare älgen man kommer.
Detta fungerar väl inte på en sträcka på 30-40 meter som har avverkats i normal promenadtakt eller snabbare...?
2015-11-22, 08:02
Medlem
ieshos avatar
Med tanke på NBs tidigare beteende i ladan och på att Lisas tillhörigheter låg utspridda mellan mopeden, nära ladan, förbi Grums, där NB bytte fönsterbleck denna söndagseftermiddag, i riktning mot Martorp någon kilometer bort där jackan, hjälmen och kroppen hittades - så är det lätt att tankarna leds in på misstanken om ett set up.

Sedan, om NBs mamma vet att dom skypade 19:30 medan åklagare och domaren menar att han sågs köra hemåt i riktning från Martorp 19:45, så kommer hon resten av sitt liv att tro att hennes son är utsatt för en komplott.

NB själv menar att händelsen när han körde förbi grannarna och iklädd solglasögon vinkade till dem genom ett öppet bilfönster skedde på lördagen. Och Irina menar att han kom hem 19:15 på söndagskvällen, ungefär samtidigt som ett annat par sett en bil som liknade NBs bil komma i hög fart från Martorp.

När han kom hem skulle han ha satt sig på trappan och rökt och Irina hade också kommit ut för att röka. När hon såg att hans byxor var smutsiga, som från något ljust pulver (inte nedsmutsade med jord som AB sagt i förhör att Irina sagt) så erbjöd hon sig att tvätta byxorna och samtidigt duschade NB innan han pratade med sin mamma via Skype.

Både AB i förhör och åklagaren gör en stor affär av att de tvättade kläder och duschade denna kväll. De brukade tvätta på någon annan veckodag och NB brukade inte duscha särskilt ofta.

Efter det påstådda skypandet åkte NB och köpte frysta pizzor i Källtorp, där han och Irina, som för en gångs skull var med hos Handlar'n, där expediten väl kände igen NB och AB men inte visste vem Irina var, filmades av butikens övervakningskamera. Han tycks ha varit på bra humör och köpte även pizza till brodern som dock hade ätit sig mätt på pannkakor innan och aldrig rörde sin pizza.

Där man hittade Lisas handske i en grop i ladan tio meter från den plats där man hittade silvertejp med Lisas DNA, där såg en hästägare och hans fru att hjullastaren stod med fronten mot den bakre ladugårdsdörren 20:15. Ungefär vid den tid som NB och Irina var på väg hem från Handlar'n. Tidigare på dagen hade AJ lagt märke till att lastaren var ute på småvägarna och körde och när AJ sedan i veckan hade frågat om det var NB som lånat lastaren så hade NB blivit ovanligt besvärad.

Det finns många oklarheter i mordutredningen och jag kommer aldrig komma ifrån att hon mot sin vana skulle ha lämnat mopeden med startnyckeln i och med hjälmen på huvudet (eller under armen?), att Lisas blod fanns på insidan av hjälmen och att ett vått hårstrå från Lisa hade fastnat på kakelväggen i ladugårdens slaktdel.

Men NB ljuger om, eller vägrar att berätta, vad han gjorde från 18:30, när Lisa försvann, till 19:15 när han kom hem med dammiga mjukisbyxor.
Senast redigerad av iesho 2015-11-22 kl. 08:20.
2015-11-22, 08:30
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Men varför omnämns han då som MP i media om han var kollega till SH? Skiftar titlar på annanstas i utredningen?
Han heter Bj*rn S*hl och var med när fem sex militärregistrerade bilar kom till Martorp på torsdagen. Jag förmodar att det var kollegor till Lisas pappa och enligt Bj*rn letade de i skogsdungen mellan byssjan och "ödetorpet" utan att hitta något. Dagen efter deltog han som privatperson (gruppledare) i MPS sök. Han hade en stor betydelse för att litauerna greps och hans tidiga vittnesmål visar på ett stort adrenalinpåslag.
2015-11-22, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Eftersom toleransen mot personliga vendettor nu är mycket låg kan jag inte gå in i någon närmare polemik med dig i den delen. Jag "drog in dig" eftersom den andra skribenten jag diskuterade med hänvisade till inlägg från dig. Det verkade då rimligt att påpeka att det du skrivit och påstått till stor del står i strid med vad den bästa sakkunskap vi har att tillgå i tråden har hävdat.

Jag har en fråga till dig: Med tanke på vilken bevisning som finns i ett genomsnittligt mordfall där den åtalade inte erkänner och inte är nära anhörig: Hur många procent av dem tror du att du skulle kunna vara bekväm med en fällande dom om du ställde samma krav som du gör i detta fall? När finns det inte en möjlighet till kontamination av ev. DNA-bevis? När kan inte vittnen ha misstagit sig eller rentav ljugit? När kan inte annan bevisning vara ett resultat av slump eller feltolkning?

Du får förlåta mig men grejen är att kontaminationteorin är vansinnig. Det vore väl en sak om det var en enda yta, trots det som har invänts om att det inte kan ha varit intorkat blod från ev. tidigare "olyckor" i ladan som avsatt spår. Men det är inte en yta. DNA finns på flera ställen och föremål

- blandat med Lisas DNA på snöre som hittades i diskho i ladan (s. 676)
- tre olika ställen på offrets jeans (varav ett på insidan av knäppningen), två av dem blandade med Lisas DNA
- två olika ställen på offrets träningsbyxor, blandade med Lisas DNA
- två ställen på jackan, på vardera armen. Dessutom ett ställe på bakstycket där analys i viss mån talar för att det är Nerijus DNA

Jag vet inte hur du tänker dig att kontaminationen har gått till? Har det legat blodpölar från hantverkaren nånstans i ladan som teknikerna missat och så har den verklige mördaren på något vis rullat runt kroppen där så att det kommit både på jacka, jeans och träningsbyxor på flera olika ställen? Samtidigt som det blandat sig med offrets egen DNA? Och så har det på något vis även spritt sig till ett stycke rep som låg på en diskbänk.

För mig handlar det här uppenbart om att det är minst 5 separata kontaminationer som måste ha ägt rum, oberoende av varandra. Även bortsett från det osannolika och oförklarliga i varifrån denna kontaminationskälla härstammar så måste man rimligen kräva någon slags sannolikhetsanalys av ett sånt scenario. Och det är här du går bort dig fullständigt. Själv skulle jag säga att sannolikheten för en enskild kontamination på det här sättet (särskilt i frånvaron av fynd som tyder på att blodpölar från Nerijus funnits nånstans i ladan) måste röra sig om promillar. Men okej - jag kan vara jättesnäll och säga att det ändå finns en sannolikhet för 5% för en enskild kontamination. Men här har vi fem stycken som omöjligt kan ha uppstått vid samma tillfälle. Vad är sannolikheten för att alla fem uppstått genom kontamination?

Svar: 0,05x0,05x0,05x0,05x0,05 = 0,00003% En på 3 miljoner.

Vi kan vara snälla och säga att det rör sig om tre oberoende kontaminationer. Då får vi ner sannolikheten till fantastiska 0,0125% Lite mer än en på tiotusen

Förstår du nu varför dina kontaminationsteorier är helt orimliga och inte kan tas på allvar?

Enkelt svar på frågan. Legat ett par arbetshandskar som han råkat blodat ner någon gång sen är dem använda i mordet då inga fingeravtryck eller liknande finns på t.ex snaran.
2015-11-22, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Iofs så behöver det väl inte vara en snar framtid, som litau hade han nog noll koll på svenska sökinsatser o enorm aktivitet som drog igång dvs som kollade åkern nästintill med kam. Han kanske tyckte de låg tryggt igräset tills det skulle kapas.
På Martorp hade han fullt sjå att bära/släpa henne till boden, säkert överstressad att bli påkommen. Väl vid bilen igen ser han hjälm o jacka och fattar hastigt beslut om närliggande 2 m höga risberg. Syns inte ett skit från framsidan, han fick nog vada bland brännässlorna dit bak. Kvar i bilen hittar han nycklar o körkort nån dag senare men innan fynd på tisdag kväll av militär (skal). Tror nämligen inte han vräkt ut dem om han insett vidden av eftersök (polis, militär o sen MPS kl 16 på ons) De kan lika väl ha hamnat mellan sätena i all röra de två sista sakerna. Tippar måndag, tisdag blev bilstädardag o de upptäcks. Kanske däckbytardagen när nu den var.

Var är fingeravtrycken? Om han nu var så stressat och slarvig hur kan det vara Lisa DNA fritt i hans bil?
2015-11-22, 10:38
Medlem
Här är ytterligare ett exempel på en slarvig utredning. "Sofia Skapade svensk rättshistoria":

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/kerstinweigl/article21793155.ab

Tänk att man som privatperson skall behöva utföra eget detektivarbete samt anlita egen före detta åklagare för att få rätt i domstolen.
Frågan är vilka möjligheter NB har till detta?
Varifrån skulle han få pengar till att anlita experter för att ifrågasätta åklagaren och polisens utredning?

Intressant också att se att det nu uppenbarligen går att ta ett "bevismål" till HD.

Intressant också att se att även i denna utredning har man slarvat med testerna, man hade inte testat blodet på hennes tröja som visade sig vara exmannens blod!

Varför är man så snåla med testerna, om det beror på att polisen har så dåligt med resurser tycker jag att detta måste lyftas som en politisk fråga, vi måste se till att polisen har så bra resurser så att den kan agera rättssäkert.

Jag skulle tex vilja se några fler tester på åtminstone några lämpligt utvalda saker av alla de kläder och fynd som inte testats i LH-utredningen (framgår tydligt av FUP). Jag tror att vi kan förvänta oss en och annan spännande överraskning om vi gör det.
2015-11-22, 10:39
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonsexy
Enkelt svar på frågan. Legat ett par arbetshandskar som han råkat blodat ner någon gång sen är dem använda i mordet då inga fingeravtryck eller liknande finns på t.ex snaran.

Har det inte förklarats att blodbesudlingarna är av sådan karaktär (typ färskt blod etc) att just det där är uteslutet?
2015-11-22, 10:45
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Här är ytterligare ett exempel på en slarvig utredning. "Sofia Skapade svensk rättshistoria":

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/kerstinweigl/article21793155.ab

Tänk att man som privatperson skall behöva utföra eget detektivarbete samt anlita egen före detta åklagare för att få rätt i domstolen.
Frågan är vilka möjligheter NB har till detta?
Varifrån skulle han få pengar till att anlita experter för att ifrågasätta åklagaren och polisens utredning?

Intressant också att se att det nu uppenbarligen går att ta ett "bevismål" till HD.

Intressant också att se att även i denna utredning har man slarvat med testerna, man hade inte testat blodet på hennes tröja som visade sig vara exmannens blod!

Varför är man så snåla med testerna, om det beror på att polisen har så dåligt med resurser tycker jag att detta måste lyftas som en politisk fråga, vi måste se till att polisen har så bra resurser så att den kan agera rättssäkert.

Jag skulle tex vilja se några fler tester på åtminstone några lämpligt utvalda saker av alla de kläder och fynd som inte testats i LH-utredningen (framgår tydligt av FUP). Jag tror att vi kan förvänta oss en och annan spännande överraskning om vi gör det.

Men denna utredning är inte slarvig, tvärtom. Så det är en dålig jämförelse. Sedan att man inte testar allt man ser är att man bedömer att vissa objekt inte är intressanta, tex pga avsaknad av intressanta besudlingar.
2015-11-22, 10:55
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallas
Detta fungerar väl inte på en sträcka på 30-40 meter som har avverkats i normal promenadtakt eller snabbare...?

När fungerar det då?
2015-11-22, 11:29
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Sedan, om NBs mamma vet att dom skypade 19:30 medan åklagare och domaren menar att han sågs köra hemåt i riktning från Martorp 19:45, så kommer hon resten av sitt liv att tro att hennes son är utsatt för en komplott.

Läs på ordentligt så du inte desinformerar tråden!! Åklagaren har absolut inte sagt att GM åkte i bilen kl 19:45 och att han Skypade med sin mor kl 19:30!!

I domen på sid 30 står att läsa vad vittnet Annika Hedvall sagt:
Hon kände igen bilen som tillhörande de litauiska bröderna. Hon vinkade och hälsade. Det var en av bröderna som körde. Hon skulle säga att det var den äldre av bröderna som körde. Han bar solglasögon. Klockan kan ha varit mellan 19.30 till 19.45.

Uppenbarligen var det inte senare än kl 19:30, iom att han skypade med sin mor kl 19:35-19:51, vilket står i domen på sid 27.
2015-11-22, 11:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonsexy
Var är fingeravtrycken? Om han nu var så stressat och slarvig hur kan det vara Lisa DNA fritt i hans bil?
Handskar har jag redan sagt i en tidigare beskrivet händelseförlopp. Sök och I skolen finna..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in