Citat:
Ursprungligen postat av
nopomil
................................................
Edit: knas med citeringen, under mitt svar till depla:
Visst lever vi i ett kommersialiserat samhälle men att domstolar spelar för gallerian är väl att ta i?
Justieråd?
Tror nog du aningens överskattar talekonstens betydelse i rättssalen, Cicero är trots allt död och begraven sedan en tid. Men givetvis är inte den retoriska aspekten något som skall negligeras.
Mode i juridik/bevisvärdering?: håller med, men förhoppningsvis är den värsta flumeran där sk terapeuter kunde härja fritt nu passerad för gott.
Vet ej hur många ggr jag sett nämndemän nicka till under huf, illa men sant

Har sett domare nicka till.
Finns även i media att domar somnar under mordrättegång
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9801/03/telegram/inrikes9.html[/quote]
Mja något hårddraget kanske men att dom ändras i överinstans beror ju många ggr på att det inte blivit ordentligt utrett i underrätt fast att mål framförallt ska utredas just där.
Man brukar ju säga att det hjälper inte att ha rätt - man måste få rätt också.. vilket handlar väldigt mycket om processföring.
Vad jag menar med retorik (vilket är en svår konst men som givetvis kan tränas upp) är att den som kan övertyga istället för att övertala har mycket att vinna.
Har sett det på nära håll flera ggr.
Bara en sån liten sak som att man säger/svarar att man inte förstår frågan under ett förhör vållar frågeställaren svåra bekymmer.
Alla frågor i domstol är nämligen mycket noga genomgångna och formulerade på ett visst sätt för att få (tvinga) fram ett förväntat svar.
När frågan då måste omformuleras försvinner oftast udden av frågan.
Därtill hamnar frågeställaren i obalans eftersom frågan inte blev så som den var tänkt att ställas.
Kan rubba ganska mycket faktiskt.