2015-11-21, 22:33
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Speciellt när SD ökar dubbelt så mycket som de rödgröna. Jävla pajasinstitut.

Fast det är ju SVD som sätter rubriken och inte (pajas)institutet.

För att plocka fram de små glädjeämnena så minskar de största galningarna C och MP mest.
Men det är verkligen att greppa efter halmstrån. Sverige är illa ute, mycket illa.
2015-11-21, 22:33
Medlem
hagsatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Det är naturligt då både S och M uttryckt sig invandringskritiskt och flyttst politiken närmare sd.

De här resultaten är egentligen katastrof för S och M. Trots att de ropat på strängare invandringspolitik (även om de inte åstakommit något i realiteten) så minskar inte SD. De hade nog förväntat sig att ta tillbaka en stor del av de väljare de tappat men de lyckas inte. Förtroendet är kört i botten av de som redan tagit sig till SD och lär vara så under en över en lång tidsperiod oavsett vad S och M gör. Detta kommer fortgå tills innan nya företrädare kommer in i för partierna som kan visa att de står för vad de säger under en lång period.
2015-11-21, 22:34
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
att-ans bra prognos! Alltså mht SIFOs SD siffror.
Vad tror du att "dom riktiga" siffrorna är? Personligen skulle jag gissa 22% (baserat på OU:s och den allmänna skiftningen i SD-stigmatiseringen, kryddat med gissningar och observationer i den relativt välutbildade bekantskapskretsen).

Strax över 20% om det var val idag är min magkänsla. Tyvärr är det ju 30% för lite.

Kan dock tänka mig att SD blir största parti efter valet 2018 och får bilda regering. Men då är det bara för att varken S eller M vill göra det, utan hellre vill låta SD stå som ansvariga för det kommande sammanbrottet.

Lämpligt soundtrack: https://www.youtube.com/watch?v=zUQiUFZ5RDw
2015-11-21, 22:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Fast det är ju SVD som sätter rubriken och inte (pajas)institutet.

För att plocka fram de små glädjeämnena så minskar de största galningarna C och MP mest.
Men det är verkligen att greppa efter halmstrån. Sverige är illa ute, mycket illa.
Du har rätt om rubriken ( och även det övriga ).
2015-11-21, 22:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan.fr.123
Jag har typ seriöst riktig ångest nu. Kan ni berätta varför S och M helt plötsligt ökar i tider som dessa medan alla andra i princip backar. V, MP, C medan FP, KD, SD står stilla.

Sannolikt beror det på att väljarna anser att S och M tog ett ansvar genom den första flyktinguppgörelsen. Plus att man anar att ett fördjupat samarbete mellan S och M kommer att bli nödvändigt innan krisen är över.
2015-11-21, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Det nämn i slutet av SvDs artikel att SD nu är klart största parti inom LO också. Intressant med tanke på allt kampanjande LO därmed för MOT en klar majoritet av sina medlemmar, samt alla pengar de ger till ett parti som inte erhåller sympatier med sina medlemmar. Kommer LO fortsätta på samma väg eller kommer de bli tvingade att lugna ner sin retorik och partistöd med tanke på sitt medlemsunderlag?
Jo och det sinnessjuka, som jag inte tror att någon sosse kan ta in, är att om SD fortsätter öka
inom LO och går ifrån att som nu vara största parti till att få egen majoritet (långt ifrån omöjligt)
finns i förlängningen ingen egentlig möjlighet för S att hindra SD ifrån att helt ta över LO eller åtminstone stora delar av LO.
2015-11-21, 22:44
Medlem
Jag tror rätt och slätt att MSM-kampanjens effekt sitter i fortfarande. Man borde snarare vara lycklig över att den åtminstone inte tryckt ned SD mer och att det börjat vända uppåt så smått igen.

Det baserar jag bara helt ovetenskapligt på "fikarumssnacket": Inställningen till Sveriges höga invandring och invasionen av "ensamkommande" var mer negativ i våras innan den gigantisks tsunamin kom. Folk är inte och vill inte vara insatta i vad tsunamin innebär. Många tror att varenda flykting försöker undkomma IS.
2015-11-21, 22:47
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epikantus
Jo och det sinnessjuka, som jag inte tror att någon sosse kan ta in, är att om SD fortsätter öka
inom LO och går ifrån att som nu vara största parti till att få egen majoritet (långt ifrån omöjligt)
finns i förlängningen ingen egentlig möjlighet för S att hindra SD ifrån att helt ta över LO eller åtminstone stora delar av LO.

Vi kan alltså få en slags facklig demonstration mot S om S fittar sig alltför mkt mot SD. Fan vad coolt.
2015-11-21, 22:49
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
LO-representanter får inte öppet stödja SD, då petas de av LO. Det är underförstått att man ska visa stöd för sossarna annars kan man inte ta sig uppåt i organisationen. Även om det bland medlemmarna kan bli en majoritet som röstar på SD behöver inte det betyda att facknissarna byts ut i närtid.

Jag förstår dock att du menar på långt sikt. Det beror helt och hållet på om ledningen vill prioritera att inte blöda medlemmar eller om de ska prioritera det uråldriga sossestödet. Oavsett vilket är det en vinst för SD och Sverige hur de än gör.
2015-11-21, 22:50
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Sannolikt beror det på att väljarna anser att S och M tog ett ansvar genom den första flyktinguppgörelsen. Plus att man anar att ett fördjupat samarbete mellan S och M kommer att bli nödvändigt innan krisen är över.

Ansvar? Du menar med gränskontroller och när svetsarn pratade om "vi har varit naiva"? Kan någon människa vara så korkad? Osannolikt. Mer troligt att SIFO manipulerat och redovisat lögner.
2015-11-21, 22:52
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Hur är LO organiserat? Jag antar att medlemmarna röstar fram ledningen och i slutänden därmed bestämmer vilket parti LO ska ge partistöd till. Jag undrar vid vilka opinionssiffror för S respektive Sd LO kommer att få panik och ändra i stadgarna, om det nu skulle vara som jag gissar LO fungerar.
2015-11-21, 22:52
Medlem
Menveds avatar
I Sifo där MP alltid har en abnorm överskattning blir partiet näst minsta parti. Andra opinionsinstitut har visat att MP balanserar på riksdagsspärren och det här styrker det. Ge det ett år till och MP kan vara minsta parti och ständigt under fyra procent.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in