Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Det har börjat bli som grus eller blästrat på glas efter att jag diskat i diskmaskinen. Vad är detta, varför blir det så? Löser inte diskmaskinen upp tabletterna, är det för mycket disk, sköljer den dåligt? Är det för gamla disktabletter? Det blir inte varje gång jag diskar? Jag kör en tom maskin med rengöring (Finish) varje månad. Kör alltid på högsta temperaturen, vilket är 65 grader. Tror att det är på glas som det varit juice i. Ibland har det även varit smuts kvar i kaffemuggar/koppar. Det är nog på övre halvan i diskmaskinen. Brukar diska ungefär var annan dag. Använder Finish och Yes diskmaskintabletter, gärna storpack, lite efter vad som har extrapris när jag handlar. Kör just nu med 3 tabletter, 2 i facket och 1 i bestickkorgen, som en extra rengöring i tom maskin.
Testa följande tips, ett i taget för att se när problemet avhjälps:
1) Häll salt i avhärdaren och sköljmedel i behållaren avsett för detta. Saltet tar bort kalken ur vattnet vilken kan ge beläggningar på glas och sköljmedlet får diskvattnet att rinna av disken lättare så att det inte torkar på disken med fläckar som följd.
Programmera därefter maskinen efter din lokala vattenhårdhet och efter hur mycket sköljmedel som behöver tillsättas efter varje disk. Det står i manualen hur man gör.
2) Kör med endast en halv diskmaskinstablett. Yes och Finish är svåra att dela, så jag rekommenderar att du testar Sun som är min favorit. Det kan vara bra att rotera mellan olika märken också som du gjort innan, för att "sprida riskerna" om något tablett på lång sikt skulle ge upphov till beläggningar eller något.
Lägg inte heller diskmaskinstabletter i facket för pulver om du gör detta, utan låt tabletten från början ligga i bestickkorgen för att den ska börja lösa upp sig tidigt.
3) Kör inte på diskmaskinens Eco-program eller VarioSpeed, utan testa högre temperaturer, längre program eller extra sköljning.
EDIT: Just det ja, om du inte gjort det så rensa filtret, hålet för pumpen och spolarmarna samt se till att ingen slang har vikt sig eller ligger i kläm.