• 1
  • 2
2015-11-21, 17:07
Medlem
Det har börjat bli som grus eller blästrat på glas efter att jag diskat i diskmaskinen. Vad är detta, varför blir det så? Löser inte diskmaskinen upp tabletterna, är det för mycket disk, sköljer den dåligt? Är det för gamla disktabletter? Det blir inte varje gång jag diskar? Jag kör en tom maskin med rengöring (Finish) varje månad. Kör alltid på högsta temperaturen, vilket är 65 grader. Tror att det är på glas som det varit juice i. Ibland har det även varit smuts kvar i kaffemuggar/koppar. Det är nog på övre halvan i diskmaskinen. Brukar diska ungefär var annan dag. Använder Finish och Yes diskmaskintabletter, gärna storpack, lite efter vad som har extrapris när jag handlar. Kör just nu med 3 tabletter, 2 i facket och 1 i bestickkorgen, som en extra rengöring i tom maskin.
Citera
2015-11-21, 17:21
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det har börjat bli som grus eller blästrat på glas efter att jag diskat i diskmaskinen. Vad är detta, varför blir det så? Löser inte diskmaskinen upp tabletterna, är det för mycket disk, sköljer den dåligt? Är det för gamla disktabletter? Det blir inte varje gång jag diskar? Jag kör en tom maskin med rengöring (Finish) varje månad. Kör alltid på högsta temperaturen, vilket är 65 grader. Tror att det är på glas som det varit juice i. Ibland har det även varit smuts kvar i kaffemuggar/koppar. Det är nog på övre halvan i diskmaskinen. Brukar diska ungefär var annan dag. Använder Finish och Yes diskmaskintabletter, gärna storpack, lite efter vad som har extrapris när jag handlar. Kör just nu med 3 tabletter, 2 i facket och 1 i bestickkorgen, som en extra rengöring i tom maskin.

Testa följande tips, ett i taget för att se när problemet avhjälps:

1) Häll salt i avhärdaren och sköljmedel i behållaren avsett för detta. Saltet tar bort kalken ur vattnet vilken kan ge beläggningar på glas och sköljmedlet får diskvattnet att rinna av disken lättare så att det inte torkar på disken med fläckar som följd.
Programmera därefter maskinen efter din lokala vattenhårdhet och efter hur mycket sköljmedel som behöver tillsättas efter varje disk. Det står i manualen hur man gör.

2) Kör med endast en halv diskmaskinstablett. Yes och Finish är svåra att dela, så jag rekommenderar att du testar Sun som är min favorit. Det kan vara bra att rotera mellan olika märken också som du gjort innan, för att "sprida riskerna" om något tablett på lång sikt skulle ge upphov till beläggningar eller något.
Lägg inte heller diskmaskinstabletter i facket för pulver om du gör detta, utan låt tabletten från början ligga i bestickkorgen för att den ska börja lösa upp sig tidigt.

3) Kör inte på diskmaskinens Eco-program eller VarioSpeed, utan testa högre temperaturer, längre program eller extra sköljning.

EDIT: Just det ja, om du inte gjort det så rensa filtret, hålet för pumpen och spolarmarna samt se till att ingen slang har vikt sig eller ligger i kläm.
Senast redigerad av Paddan1000 2015-11-21 kl. 17:33.
Citera
2015-11-21, 17:49
Medlem
Sereenas avatar
Kör du "3in1" eller vanliga tabletter och avhärdare&spolglans i maskinen?

3in1 tabletterna kan vara rejjält kassa beroende på hur det lokala vattnet är sammansatt.

Kolla öven att spolarmarna kan röra sig fritt och att det inte är stopp i nåt av hålen.
Citera
2015-11-21, 21:06
Medlem
Alltid salt i avhärdaren. Det är ju salt i tabletterna också, kan det bli för mycket salt? Men då borde det uppstått tidigare.

Brukar lägga tabletten i facket, har alltid gjort. Kan prova att lägga direkt i maskinen nästa gång. Det står på Finish förpackning att man ska lägga tabletten på botten men på deras hemsida att man ska lägga den i avsett fack. Något oklar uppgift?

Hösta temp alltid, 65 grader. Rensar filter emellanåt. Det var slemmigt på filtret senast jag kolla, men var lätt att spola bort. Inget skit i armarna och kollar alltid så att övre kan snurra runt innan jag startar.

Det blir väl även dubbel sköljning då jag häller i tanken och de flesta tabletter innehåller.

Det blir oftast de som säljs i storpack, likt All in 1.
Citera
2015-11-22, 11:25
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Alltid salt i avhärdaren. Det är ju salt i tabletterna också, kan det bli för mycket salt? Men då borde det uppstått tidigare.

Brukar lägga tabletten i facket, har alltid gjort. Kan prova att lägga direkt i maskinen nästa gång. Det står på Finish förpackning att man ska lägga tabletten på botten men på deras hemsida att man ska lägga den i avsett fack. Något oklar uppgift?

Hösta temp alltid, 65 grader. Rensar filter emellanåt. Det var slemmigt på filtret senast jag kolla, men var lätt att spola bort. Inget skit i armarna och kollar alltid så att övre kan snurra runt innan jag startar.

Det blir väl även dubbel sköljning då jag häller i tanken och de flesta tabletter innehåller.

Det blir oftast de som säljs i storpack, likt All in 1.

Om det skulle vara något som sitter i vägen i avloppsslangen och helt eller delvis hindrar smutsvatten från att pumpas ut kan du spola vatten i den bakvägen för att rensa den. Bara koppla loss den från avloppsrören, sätt den mot en vattenkran, ta bort filtret i maskinen och sätt på varmvatten med högt tryck. Se sedan om något kommer upp ur avloppshålet, men var försiktig så det inte svämmar över.

En del diskmaskiner har genomskinlig baksida, så du kan dra ut den och se på baksidan hur den arbetar och följa vattnets väg. Man brukar kunna se om det blir en vattenvirvel av snusk någonstans om det sitter ett stopp.

Avsett fack för maskindisktabletter betyder nog att vissa maskiner har en särskild hylla för tabletter. Det vanliga facket är till för pulver.

Jag litar inte på saltet och spolglansen i 3-in-one tabletter, så det är bäst att tillsätta egen spolglans i behållaren. Är disken fortfarande fuktig efter avslutad disk ska man ställa in så att mer spolglans tillsätts vid sista sköljningen. Får man ränder av spolglans på disken ska man ställa in så att mindre spolglans tillsätts.
Citera
2015-11-22, 13:18
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Om det skulle vara något som sitter i vägen i avloppsslangen och helt eller delvis hindrar smutsvatten från att pumpas ut kan du spola vatten i den bakvägen för att rensa den. Bara koppla loss den från avloppsrören, sätt den mot en vattenkran, ta bort filtret i maskinen och sätt på varmvatten med högt tryck. Se sedan om något kommer upp ur avloppshålet, men var försiktig så det inte svämmar över.

En del diskmaskiner har genomskinlig baksida, så du kan dra ut den och se på baksidan hur den arbetar och följa vattnets väg. Man brukar kunna se om det blir en vattenvirvel av snusk någonstans om det sitter ett stopp.

Avsett fack för maskindisktabletter betyder nog att vissa maskiner har en särskild hylla för tabletter. Det vanliga facket är till för pulver.

Jag litar inte på saltet och spolglansen i 3-in-one tabletter, så det är bäst att tillsätta egen spolglans i behållaren. Är disken fortfarande fuktig efter avslutad disk ska man ställa in så att mer spolglans tillsätts vid sista sköljningen. Får man ränder av spolglans på disken ska man ställa in så att mindre spolglans tillsätts.

Min så ska man lägg tabletten i facket, den släpper sedan ner den på hyllan efter att man startat maskinen.
Citera
2015-11-22, 19:20
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Min så ska man lägg tabletten i facket, den släpper sedan ner den på hyllan efter att man startat maskinen.

Öppnas inte luckan först efter att den gjort en första sköljning? Det beror förstås på om man kör program med eller utan fördisk. De flesta tabletter löser upp sig ändå även om de ligger i luckan, men just Finish är svårlösliga har jag märkt. Yes blir till pulver nästan direkt. Jag testade en gång att lösa olika märken i vatten när jag behövde maskindiskmedel för att rena tvättmaskinen.
Citera
2015-11-22, 19:25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Öppnas inte luckan först efter att den gjort en första sköljning? Det beror förstås på om man kör program med eller utan fördisk. De flesta tabletter löser upp sig ändå även om de ligger i luckan, men just Finish är svårlösliga har jag märkt. Yes blir till pulver nästan direkt. Jag testade en gång att lösa olika märken i vatten när jag behövde maskindiskmedel för att rena tvättmaskinen.

Vet inte exakt när den öppnar luckan men man ska iaf lägga tabletten i luckan.

Jag är snål så jag kör med Lidls snorbilliga tabletter (inte 3in1 utan "vanliga") och dom funkar helt okej, använder även en tablett ibland för att göra rent hon i grovköket och dom tycks då lösa sig snabbt.
Citera
2015-11-22, 19:26
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Använder du 3 tabletter?

Har du hårt vatten kör salt och spolglans alltid, använd även vanliga tabletter. Sen som andra skriver kolla så den spolar bra.
Citera
2015-11-24, 18:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Samma här, min diskmaskin börjar med att skölja av disken en gång och när maskinen fyllts för andra gången kan jag höra hur luckan flyger upp.
Citera
2015-11-24, 18:46
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Samma här, min diskmaskin börjar med att skölja av disken en gång och när maskinen fyllts för andra gången kan jag höra hur luckan flyger upp.

Gissar att min gör nåt liknande.
Citera
2015-11-24, 19:52
Medlem
Perpetovs avatar
Citat:
Ibland har det även varit smuts kvar i kaffemuggar/koppar. Det är nog på övre halvan i diskmaskinen.

Om det blir smuts kvar i botten på koppar så är det troliga att den övre spolarmen inte fungerar. Förutom att någon stoppat något långt i bestickkorgen som blockerar rotationen är det ganska vanligt att smuts och kalk bildar proppar, jag har sett bitar som ser ut som små stenar som ligger inne i spolarmen och trycks mot utsprutshålen då maskinen jobbar (de kan vara svåra att se eftersom de "ramlar ner" inne i spolarmen då den inte jobbar). Om du misstänker detta fel kan du försöka ta loss spolarmen och få ur klumparna. Oavsett bör du undersöka hålen i spolarmen.

(För övrigt föredrar jag diskmaskinspulver, har man mjukt vatten är det mycket billigare och bättre för miljön eftersom tabletterna är doserade för att klara även hårt vatten. Tabletterna är populära för att de är lätta att hantera, men pulver är minst lika lätt OM MAN HAR DET I EN PETFLASKA. Alla pulver borde säljas på flaska.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in