Citat:
Ursprungligen postat av
prozacstar
Den uppfattningen jag fått av överklassen är ju just att personlig prestige räcker långt mycket mer, och att många i överklassen jobbar väldigt hårt för att skaffa sig en riktigt bra utbildning.
Inte för att de kanske behöver den men för att visa att de kan?
1) Så är det.
2)
Titta på det här exemplet,
Citat:
Frederick was a patron of music as well as a gifted musician who played the transverse flute.[126] He composed 100 sonatas for the flute as well as four symphonies. The Hohenfriedberger Marsch, a military march, was supposedly written by Frederick to commemorate his victory in the Battle of Hohenfriedberg during the Second Silesian War. His court musicians included C. P. E. Bach, Johann Joachim Quantz, Carl Heinrich Graun and Franz Benda. A meeting with Johann Sebastian Bach in 1747 in Potsdam led to Bach's writing The Musical Offering.[127]
Frederick also aspired to be a Platonic philosopher king like the Roman emperor Marcus Aurelius. The king joined the Freemasons in 1738 and stood close to the French Enlightenment, corresponding with some of its key figures, such as Voltaire. The personal friendship of Frederick and Voltaire came to an unpleasant end after Voltaire's visit to Berlin and Potsdam in 1750–1753, although they reconciled from afar in later years.
While using German as a working language in the army and with his administration, Frederick read and wrote his literary works in French and also generally used that language with his closest relatives or friends.
varför brydde sig Frederick the Great om att komponera symfonier, skriva brev till Voltaire, och skriva böcker på franska? Han kunde bara ha betalat någon annan för att göra det åt honom.
3) I överklassen är idealet att vara lite som "Frederick the Great" alltså man måste vara en
great achiever i några saker till exempel språk, musik, konst, litteratur, sport, karriär, crafts, frivillig arbete. Du bör vara bra på minst 1 av dessa och medioker på 1 annan.
4) Till exempel om Carl Philip hade varit en mycket bra designer så hade ingen brytt sig om hans dåliga rally körande.
5) Jag personligen har satsat på sex och konst. Om jag är bra på sex så är det ingen som bryr sig om jag är medioker på konst till exempel.
6) Inser ni hur dåligt det är att hyra in en kock istället för att laga sin egen mat? En överklass person kommer att lära sig att laga mat själv för att det är mer imponerande att klara av något själv än att betala någon annan för att göra det.
7) Tänk på det som att klättra upp på Mount Everest. Om man betalar någon för att flyga en till toppen av berget så missar man hela grejen.