2015-11-20, 11:27
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om det inte var för att hindra blod så var det inte heller för att förhindra hår och DNA. Din fråga får du nog ställa till den som tejpade.
Citat:
Står det någonstans att blodet skulle ha flödat? På t-shirten iakttogs ett flertal blodlika besudlingar, men de kan ha kommit av droppar från halsen.
Men det är det jag menar: finns det uppgifter om blod från halsens utsida eller är det en slutsats?
Senast redigerad av iesho 2015-11-20 kl. 11:29.
2015-11-20, 11:28
Medlem
[quote=Surfan|55458181]
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Visst är det en traktorväg som få känner till, men den fortsätter raka vägen till Martorp.QUOTE]
FUP sid.80

Lisas mamma Helena verkade angelägen om att informera polisen om att AJ lovat Lisa att köra sin moped över en genväg på hans marker (åkrar?). Detta anmälde Helena efter att hon fått vetskap om vart Lisas mobiltelefonskal påträffats och det var ju på denna traktorväg som leder mot Gum/Martorp. Ändrades hemfärdsvägen efter detta möte? Visste mamman att Lisa skulle ta den vägen eftersom hon ville att polisen skulle få veta detta? Färden till jobbet gick väl förbi säteriet? Lisa blev presenterad för AJ av Lena S för första gången på söndagen den 7/6. Påbörjades hemfärden över åkrarna? Hennes mobil hade ju rört sig något söderut och vittnet ”Anders” hade sett Lisa köra fort åt samma håll. Inga utåtgående spår kunde dessutom påvisas vid hundsök på den plats där mopeden parkerats. Det var pappan som insisterade på att Lisa skulle åka moped denna dag.

Men hur kunde i så fall kartan (som egentligen tycks vara en lista men det finns ingen närbild) vara bestämd innan?
2015-11-20, 11:31
Medlem
Citat:
Hur vet du att hon förnedrades? Källa.

Som så många i tråden tidigare svaret dig och vad som framkommit i rättegången så var Lisas kläder ned/uppdragna. Kön och bröst blottade. Är det inte förnedrande menar du ? Eller det kanske också ingår i " döda vaktpost "
2015-11-20, 11:33
Medlem
Citat:
Jag trodde alla var överens om att advokaten är kass, så du kan inte lita på att det inte finns något matnyttigt i slasken.

Vilka är "alla"?
2015-11-20, 11:38
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Som så många i tråden tidigare svaret dig och vad som framkommit i rättegången så var Lisas kläder ned/uppdragna. Kön och bröst blottade. Är det inte förnedrande menar du ? Eller det kanske också ingår i " döda vaktpost "
Då var hon död. Det där är sexuella fantasier som har etsat sig fast i era sinnen.

- Åklagaren menar att tejpen kom på EFTER hängning/strypning
- Hennes blod fanns i hjälmens mundel och på tejp: hon dog med hjälmen på huvudet
- Inga besudlingar eller annan smuts finns på huden: hud och kön blottades i byssjan
2015-11-20, 11:39
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Röda streckade linjen på sidan 12 visar vägar där fynden gjordes, inte fynden själva. Fynden visas på sidan 765.
Röda streckade linjen på sidan 12
är ju inte samma väg som på sidan 765. Den röda streckade linjen är lång ifrån både Blomberg och Martorp. Går mellan ett skogsparti och en byggnad som inte är beskriven. Jag hittar ingen verbal beskrivning heller av detta.
2015-11-20, 11:44
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Då var hon död. Det där är sexuella fantasier som har etsat sig fast i era sinnen.

- Åklagaren menar att tejpen kom på EFTER hängning/strypning
- Hennes blod fanns i hjälmens mundel och på tejp: hon dog med hjälmen på huvudet
- Inga besudlingar eller annan smuts finns på huden: hud och kön blottades i byssjan

Du förstår ju inte sambandet mellan det sexuella och begäret att döda i det här fallet. Det hänget ihop. Men du utesluter ju det ena framför det andra. Du har fel.
2015-11-20, 11:48
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Du förstår ju inte sambandet mellan det sexuella och begäret att döda i det här fallet. Det hänget ihop. Men du utesluter ju det ena framför det andra. Du har fel.
Jag försöker rekonstruera mordet med hjälp av fynden, inte med hjälp av psykologiska teorier eller sexuella fantasier. Och jag utesluter inte sexuella motiv. Döda kroppar och mord är sexuellt attraktivt för vissa med abnorma drifter.
2015-11-20, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
"Döda vaktpost" jaha, för att sedan hängas upp och förnedras i en lada där N utövat sitt sexmissbruk x antal gånger. Jo tjenare !! Innan FUP hade jag en del teorier, fick meddelanden i min inbox om att jag borde fatta vad det rörde sig om, nämligen ett mord med sexualsadistiskt inslag. Eftersom mina kunskaper om detta är starkt begränsade kunde jag inte se det. Många i den här tråden är väldigt skickliga, lyssna på dom ! Om det tar emot så kan du lyssna på en av de tunga expertvittnen åklagarsidan tog in. Professor Niklas Långström. Han är sakkunnig.

En person som styrs av tankar, fantasier och stark drift är en person utan självkontroll. Att sprida ut Lisas saker på det sätt som gjordes ter sig då ganska rationellt tycker jag
.

Håller med om dina reflektioner. Självklart är "döda vaktpost"-varianten bara ännu en galen teori.

Är bättre att folk lyssnar på experter i ämnet och sen använder logiskt tänkande och förnuft än att de sprider sina egna, konstiga hypoteser utan verklighetsförankring.
Professor Niklas Långström är mycket skicklig i ämnet sexualbrottslingar/beteende, läs på lite av honom.

Är inte "bara" ett mord, Lisas blev skändad och förnedrad - kön och bröst var blottade - byxor nerdragna, tröja uppdragen.
Mordet var av sexualsadistisk karaktär.

Det handlar om en mördare som styrs av sina drifter och tvångstankar, vilket han förmodligen inte är medveten om själv, saknar därför "spärren", impulskontrollen.
2015-11-20, 11:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Men anges det någonstans att det kom synliga mängder blod från halsen? Små mängder under naglarna tror jag på, men kanske inget som direkt flödade.
Blödningen är inte extern, det är mjukdelar vid brosk. Det ger inte en blödning öht som du tjatar om vilket även ses på tejp. Fatta! Detta har du tjatat om gång efter annan och det är besvarat. Det som kan ske är tungbett vid kramp. Det är minimalt med blod, knappt nåt på tejpen. Sluta tjata.
2015-11-20, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Alla förhandlingar i domstol är väl ett spel för gallerian mer eller mindre.

Den med bäst retorik vinner.

T.o.m. justieråd säger det offentligt.

Det gäller framför allt att finna juridisk hållbara argument och förpacka dessa i god retorik.

Man behöver inte ha rätt för att vinna ett mål man behöver punktera den andres argument snyggt.

Sen går det mode i hur juridik ska tolkas. Liksom bevis. Typ Quick-målet.

Har varit med om rättegång i Hovrätten där en av nämndemännen sov under huvudförhandlingen.
................................................
Edit: knas med citeringen, under mitt svar till depla:

Visst lever vi i ett kommersialiserat samhälle men att domstolar spelar för gallerian är väl att ta i?
Justieråd?
Tror nog du aningens överskattar talekonstens betydelse i rättssalen, Cicero är trots allt död och begraven sedan en tid. Men givetvis är inte den retoriska aspekten något som skall negligeras.
Mode i juridik/bevisvärdering?: håller med, men förhoppningsvis är den värsta flumeran där sk terapeuter kunde härja fritt nu passerad för gott.
Vet ej hur många ggr jag sett nämndemän nicka till under huf, illa men sant[/quote]

Har sett domare nicka till.
Finns även i media att domar somnar under mordrättegång
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9801/03/telegram/inrikes9.html
2015-11-20, 11:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Syftet med tejpningen kan fortfarande varit att förhindra hår och dna-spår från Lisa. Vad var syftet annars?
Bullshit. Då hade det inte varit DNA på andra ställen, värdelös reflektion o det är skitsnack att hon blöder mer än minimalt från mun.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in