2015-11-20, 11:04
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Sid 478:
Lisa hade inga andra yttre skador, förutom blånader på ett ben. Jag kan inte se varifrån blodet annars skulle ha kommit från. Lisa hade dessutom blod under nio fingernaglar. Det talar för att hon var vid medvetande vid hängningen och försökte greppa snöret runt halsen. Blodet på handlederna bör rimligtvis ha samma källa.

Var i FUP finns den informationen?
2015-11-20, 11:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du kan ha rätt i att blodet under naglarna kom från snörfårorna, men hon hade en inre blödning i halsen och det fanns blod på insidan av tejpen och på tejprullen.
Ja, det kan ha kommit från munnen. Men tejpen skyddade inte från blod från halsen.
2015-11-20, 11:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Var i FUP finns den informationen?
Blodet under naglarna och på handlederna finns nämnt i en av NFC:s rapporter, sök på nagel respektive handled. Resten är, som framgår, min slutsats.
2015-11-20, 11:10
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Sid 478:
Lisa hade inga andra yttre skador, förutom blånader på ett ben. Jag kan inte se varifrån blodet annars skulle ha kommit från. Lisa hade dessutom blod under nio fingernaglar. Det talar för att hon var vid medvetande vid hängningen och försökte greppa snöret runt halsen. Blodet på handlederna bör rimligtvis ha samma källa.
Var i FUP står det om blod på händerna?
2015-11-20, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klasAndersson198
Sista fyndet .... är inte det Busskortet ?
lade tidigare in en fråga

på sidan 433 så står det att "MP" hittade ett busskort strax innan man hittade hjälmen ,mm
Polisen tog hand om busskortet , men vad hände med det ? hittar det inte i några listor med fynd ?
som mycket annat så borde det väl kollats ? DNA på det och fynden längst vägen som INTE kollats skulle ju fått de mest inbitna tvivlarna att ge sig om det gett träff mot NB !

Jag har inget buss kort men utgår ifrån att de har namn ? MP killen som vittnar säger han inte vet ??
borde ju varit ett fynd som skulle kollats ? knappast ett ställe där någon av en slump tappar ett busskort ?

nån som sett nåt mera om busskortet ?

nån svarade att det var ett Metrokort (New York )som lisa haft ,MEN har nu hittat i FU sid 787-89 att det kortet hittades tidigare nära blomberg -"fyndvägen "

till slut hittat en bild på sid 443 som visar att Busskortet hittades på andra sidan Ladugårdarna på Martorp .!
alltså en bra bit från byssjan , kan rimligen inte ha blåst dit från byssjan .

Var det Lisas Busskort ? isåfall måste det rimligen "slängts" som dom andra fynden .
Polisen tog hand om det .men sen då ? verkar som det "kom bort" i och med att Lisa hittades Strax efteråt ?

i varje fall verkar det inte DNA testat ? men det är det ju många av fynden som inte är !

Är själv mest nyfiken på vem som var i ladan 20.20 ? alltså vem som då parkerat teleskoplastaren i porten på baksidan ,rimligen samma person som var ute och körde 14.30

Värt att komma ihåg här är att det var den i rätten vittnande militären (som deltog på fredagen "civilt" hos MP) som hittade kortet. Han som även starkt misstänkliggjorde NB utifrån sin uppfattning om dennes "utstrålning". Militären hade varit där kvällen innan.
Senast redigerad av nopomil 2015-11-20 kl. 11:16.
2015-11-20, 11:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ja, det kan ha kommit från munnen. Men tejpen skyddade inte från blod från halsen.
Men anges det någonstans att det kom synliga mängder blod från halsen? Små mängder under naglarna tror jag på, men kanske inget som direkt flödade.
2015-11-20, 11:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Den som missade TV4:s Brottsplats Sverige igår kan titta här: http://www.tv4play.se/program/brottsplats-sverige?video_id=3223933. Inslaget om Lisa börjar vid 10:50 och är 3:55 långt. Tre mystiska omständigheter nämns.
  1. Det gick inte att fastställa exakt hur, eller ens när, Lisa dog.
  2. Fynden utefter "Fyndvägen".
  3. Den korta tid NB hade på sig.
Det är dock, enligt Marko, inte avgörande. Det är sidoomständigheter som åklagaren inte behöver förklara, det räcker med att bevisa gärningsbeskrivningen.
2015-11-20, 11:18
Medlem
Citat:
Sid 65, pappan: "Resan hem skulle ta ungefär 50 minuter".

Är det någon som har provåkt? Och vilken väg i så fall?
2015-11-20, 11:20
Medlem
Citat:
Alltså, trots att många i tråden vill se en viss bild framför sig, hur offret hänger med tejpad mun och skräckfylld blick, så kan varje objektiv bedömare konstatera att tejpen satt utanpå snöret som hon dödades med.

Åklagaren menar att tejpen sattes på efter hängningen.

Troligen dödades hon mycket snabbt med snöret. Blod i munnen, blod på sina händer och blod på snöret ger en bild av ett mord av typen "döda vaktpost". Personligen tror jag att motivet var mordlystnad.

En del som skriver i tråden skulle kanske ha skrivit i sexforumet om de inte hade tyckt att det var mer spännande att fantisera om riktiga mord?

"Döda vaktpost" jaha, för att sedan hängas upp och förnedras i en lada där N utövat sitt sexmissbruk x antal gånger. Jo tjenare !! Innan FUP hade jag en del teorier, fick meddelanden i min inbox om att jag borde fatta vad det rörde sig om, nämligen ett mord med sexualsadistiskt inslag. Eftersom mina kunskaper om detta är starkt begränsade kunde jag inte se det. Många i den här tråden är väldigt skickliga, lyssna på dom ! Om det tar emot så kan du lyssna på en av de tunga expertvittnen åklagarsidan tog in. Professor Niklas Långström. Han är sakkunnig.

En person som styrs av tankar, fantasier och stark drift är en person utan självkontroll. Att sprida ut Lisas saker på det sätt som gjordes ter sig då ganska rationellt tycker jag.
2015-11-20, 11:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Men anges det någonstans att det kom synliga mängder blod från halsen? Små mängder under naglarna tror jag på, men kanske inget som direkt flödade.
Står det någonstans att blodet skulle ha flödat? På t-shirten iakttogs ett flertal blodlika besudlingar, men de kan ha kommit av droppar från halsen.
2015-11-20, 11:25
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
"Döda vaktpost" jaha, för att sedan hängas upp och förnedras i en lada där N utövat sitt sexmissbruk x antal gånger. Jo tjenare !! Innan FUP hade jag en del teorier, fick meddelanden i min inbox om att jag borde fatta vad det rörde sig om, nämligen ett mord med sexualsadistiskt inslag. Eftersom mina kunskaper om detta är starkt begränsade kunde jag inte se det. Många i den här tråden är väldigt skickliga, lyssna på dom ! Om det tar emot så kan du lyssna på en av de tunga expertvittnen åklagarsidan tog in. Professor Niklas Långström. Han är sakkunnig.

En person som styrs av tankar, fantasier och stark drift är en person utan självkontroll. Att sprida ut Lisas saker på det sätt som gjordes ter sig då ganska rationellt tycker jag.
Hur vet du att hon förnedrades? Källa.
2015-11-20, 11:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Syftet med tejpningen kan fortfarande varit att förhindra hår och dna-spår från Lisa. Vad var syftet annars?
Om det inte var för att hindra blod så var det inte heller för att förhindra hår och DNA. Din fråga får du nog ställa till den som tejpade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in