2015-11-19, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Mycket bra att ha en advokat som är kunnig om Kinnekulle.

Det finns massor med folk som är mer kunniga om Kinnekulle. Sutte jag i rätten på de anklagades bänk så vore en person med lokalkännedom om brottsplatsen inte det viktigaste kriteriet vid val av ombud.
2015-11-19, 22:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Men ingen vill väl egentligen ifrågasätta vare sig dna eller annan bevisning.

Här handlar det om att åklagaren inte kan lämna några trovärdiga förklaringar vare sig vad det gäller motivet eller hur mordet har genomförts eller försökts döljas.

95 % av alla mord sker inom bekantskapskretsen...

Detta mord hör till de sista 5 %.

99.9 % av alla sexbrott innefattar väl sex i något slag.

Detta brott tillhör de andra 0,01%

Den dömde är ostraffad... Och saknar helt motiv.

Han är Utländsk - vilket äventyrar vad som faktiskt sagt både till honom och av honom eftersom språkbarriäer kan förekom.

Saker dyker upp på en sträcka av över 1 km. När hände det sist i ett mordbrott? De har dessutom endast Lisas dna.

Det är mycket som saknar logisk förklaring men som bör ges en förklaring innan man dömer ut livstidsstraff...

Därav ifrågasättande.

Märkligare att man inte ifrågasätter tycker jag.
Till den här statistiken kan man lägga att enligt rättsläkaren utgör bara ett av tusen hängningar mord, enligt domen en av 400. Oavsett vad som är riktigt, så är mord genom hängning ytterst sällsynt, även om man lägger till mörkertalet då mord genom hängning framgångsrikt har maskerats som olyckor.
2015-11-19, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Men ingen vill väl egentligen ifrågasätta vare sig dna eller annan bevisning.

Här handlar det om att åklagaren inte kan lämna några trovärdiga förklaringar vare sig vad det gäller motivet eller hur mordet har genomförts eller försökts döljas.

95 % av alla mord sker inom bekantskapskretsen...

Detta mord hör till de sista 5 %.

99.9 % av alla sexbrott innefattar väl sex i något slag.

Detta brott tillhör de andra 0,01%

Den dömde är ostraffad... Och saknar helt motiv.

Han är Utländsk - vilket äventyrar vad som faktiskt sagt både till honom och av honom eftersom språkbarriäer kan förekom.

Saker dyker upp på en sträcka av över 1 km. När hände det sist i ett mordbrott? De har dessutom endast Lisas dna.

Det är mycket som saknar logisk förklaring men som bör ges en förklaring innan man dömer ut livstidsstraff...

Därav ifrågasättande.

Märkligare att man inte ifrågasätter tycker jag.

Den här typen av brott ÄR ovanliga. Men det finns en Massiv bevisning mot NB som framgår med all tydlighet i FUP. Som de flesta tar till sig.

Resten, det som anses vara perifiert och utan betydelse, hamnar naturligen i en sk slask. Den har hans advokat lusläst utan att hitta något.

Som hans advokat borde hon haft en näsa som en blodhund.

Hon hittade inget till stöd för sin klient
.
Senast redigerad av Remark 2015-11-19 kl. 22:43.
2015-11-19, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Litauen har euro sedan en tid och prisbilden ligger som i Sverige. I centrala Vilnius är det Stockholmspriser på lägenheter. Men sagofint är det i centrala gamla stan. Man har ordning på varje sten som ligger där.

Det är billigt köpa mat och sprit. Resten kostar som i Sverige.

Fantisera inte. Självklart är priserna på importvaror liknande svenska priser, det är ju internationella varor och har ungefär samma priser i hela världen.

Litauen som land ligger däremot rejält under svensk nivå i löner och vad gäller inhemska varor. En litauisk snickare tjänar säkerligen minst 4ggr mer på att jobba i Sverige mot i Litauen.

Och nej, lägenhetspriserna i Vilnius ligger inte på svensk nivå, de ligger ljusår under (bortsett kanske från de 10 dyraste lägenheterna men det är ju irrelevant och gäller alla världens huvudstäder)
2015-11-19, 22:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Den här typen av brott ÄR ovanliga. Men det finns en Massiv bevisning mot NB som framgår med all tydlighet i FUP. Som de flesta tar till sig.

Resten, det som anses vara perifiert och utan betydelse, hamnar naturligen i en sk slask. Den har hans advokat lusläst utan att hitta något.

Som hans advokat borde hon haft en näsa som en blodhund.

Hon hittade inget till stöd för sin klient.
Jag trodde alla var överens om att advokaten är kass, så du kan inte lita på att det inte finns något matnyttigt i slasken.
2015-11-19, 22:45
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Han har redan förklarat vad han gjorde, han låg på sängen med datorn samt var ute och rökte med jämna mellanrum den aktuella tiden.

Utan DNA hade detta mord inte lösts tror jag. Tack och lov att vi har DNA!
Dålig prognos att han håller fast vid att han var hemma mellan 18:00 och 19:15. Har inte läst förhören med honom, men det börjar bli dags.

Utan DNA hade utredningen och bevisvärderingen varit en annan.
Senast redigerad av iesho 2015-11-19 kl. 22:47.
2015-11-19, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag trodde alla var överens om att advokaten är kass, så du kan inte lita på att det inte finns något matnyttigt i slasken.

Så istället för att det finns en massiv bevisning mot NB, beror det på att IR är värdelös?
Nu vill han behålla IR som sin advokat. Jaha.

EDIT. Varför har du inte satt dina egna tänder i denna slask?
2015-11-19, 22:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så istället för att det finns en massiv bevisning mot NB, beror det på att IR är värdelös?
Nu vill han behålla IR som sin advokat. Jaha.
Det säger advokaten. Det finns tid att tänka om.
2015-11-19, 22:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Ja

Lite märkligt att det inte står vart i Litauen de bor någonstans.
Det står bara att Nerijus växte upp i Panevezys.
En Bil registrerad i Litauen borde väl ändå ha en adress i Litauen.
CGF170 Står den registrerad någonstans i Litauen, skattar bilen där och så vidare?

https://en.wikipedia.org/wiki/Poci%C5%ABn%C4%97liai

Har de ingen adress eller? Tycker det är underligt tomt
http://urbotainskrankthet.spotlife.se/wp-content/blogs.dir/18402/files/2015/08/Bilevicius-Poci%C5%ABn%C4%97liai-%C5%A0iauliai-County.jpg
Eller ska man dra slutsatsen att Nerijus alltid bara bor hos mamma i Pociūnėliai ?

https://www.google.se/maps/@55.5695753,23.8609009,3a,53.6y,213.26h,81.69t/data=!3m6!1e1!3m4!1sfL1uEsO1SDyie1PSncWDPg!2e0!7i1 3312!8i6656
Någon som kan få ut vart bilen är registrerad och att den är skattad försäkrad osv? Den kan också ha betydelse för exakt vilket fängelse han ska placeras i etc.
Att döma av diverse artiklar i litauisk press vistas bröderna i P när de är hemma; hjälper till med de adopterade barnen, osv. - IB åker väl till sina föräldrar (och son).

Enligt AB har ett klistermärke från bilregistret ramlat av när bilen högtryckstvättats men att detta förvarades under bandspelaren. - Enligt FUP ska ägaren vara "okänd" (chassinr finns). - Man borde ha kunnat inhämta uppgifter om bilen:
http://kriminalteknik.nu/dna-utbyte-med-polen-och-litauen/

Gamla bilar och indragna kontokort kan också vara av intresse:
Citat:
Ursprungligen postat av Förhör 12/6, s. 1243ff
Vad gjorde du i söndags den 7 juni?[
Jag gick till fru AJ och hjälpte till att laga mat för de skulle ha middag på kvällen. Hon kom hem kl 14.00 och då sov maken och brodern. Jag la mig i soffan först. Sen sa jag till min man att fixa ett fönsterbleck. Blecket passade inte så han fixade det. Han åkte iväg kl 16 för att hämta ett vinkeljärn. Han kom tillbaka ungefär 17.30. [Låter som en utantilläxa.]
Jag satt vid dator först och skypade med min mamma.
/…/
Har ni tillgång till andra fordon än den silverfärgade Sharanen?
När vi kom till Sverige hade vi en gammal röd Audi, men den är tillbaka i Litauen. A har en VW Golf i Litauen.
/…/
Vem betalade?
Min man med sitt kort. Det är ett Litauiskt orange kort som det står mitt namn på. Det står Swed bank på det.
Har inte Nerijus eget kort?
Visst har han det men vi har kommit överens om att göra så, för att det är problem med hans kort.
2015-11-19, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nerijus Bilevicius byter inte ut advokaten
Inte minst från Leif GW Persson, som har velat se en ny advokat vid 35-åringen sida.
– Det har inte varit aktuellt, säger Inger Rönnbäck till GT.
http://www.expressen.se/gt/nerijus-bilevicius-byter-inte-ut-advokaten/

Han byter alltså inte advokat utan låter Rönnbäck företräda honom även i Hovrätten.
Det är upplagt för ännu en sanslöst oseriös prövning. Hur många tips får hon om hans oskuld den här gången?

Min uppfattning är att ingen vill ta över detta mål. Det ska noteras att det var Leif Silbersky som var ombud för Anders Eklund. Det blev inget överklagande till hovrätten. Ibland så måste man inse när det är kört.

Men visst ska det bli roligt att få se Rönnbäckskan i en ny cirkus.
2015-11-19, 23:03
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Min uppfattning är att ingen vill ta över detta mål. Det ska noteras att det var Leif Silbersky som var ombud för Anders Eklund. Det blev inget överklagande till hovrätten. Ibland så måste man inse när det är kört.

Aha, så i Engla-fallet överklagades det inte till hovrätt. Silbersky insåg att det var kört. Det borde väl NB:s advokat också göra kan man tycka.

Jag är nyfiken på vilken information hon ger sin klient. " Det har aldrig varit tal om att byta advokat" säger hon till media. Frågan är: har hon informerat NB att han har möjlighet att byta advokat?
2015-11-19, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Nej, ingen vill ta över staffettpinnen. Jag tror att NB bara vill förlänga sin vistelse i svenskt häkte så länge det bara går. Har IR verkligen något alternativ här? Kan hon avsäga sig fallet?

Det som sedan väntar NB, förr eller senare, är fängelse i Litauen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in