Citat:
Ursprungligen postat av
livemannen
FORSKNING
d`Det allmänt känt man ska dricka graper fruitjuice ifall man vill uppnå starkar effekt. graper fruitjuice innerhåller mkt c vitmainer, och hörde en en annan knarka tråd att c vitaminerstarkeröka efekten hos droger effekten. Flr i såna fall kan man tar vanlig c vitaminer rus tabletter. Nån forskare här? nån som vill testa höva i sig c vitamin tabeltter och sga hur det var. För påverkadnu och ska inte testa förän 4 ddagar..... seey a
Tror inte du behöver någon förstärkt effekt nej

men ska väl reda upp begreppen iaf. Nu citerar jag från minnet bara så om något inte är absolut korrekt så får det vara så, men behöver nog inte gå in på "forskardetaljer" kanske...
Stämmer att grapefruktjuice potentierar effekten av en hel del droger, t.ex. Xanor, har ingenting med C-vitamin att göra och det funkar inte med annan slags juice, måste vara grapefrukt och då vit sådan, den hämmar ett visst enzym som bryter ner medicinen/drogen (CYP34A?) genom sitt innehåll av bergamottin och något annat krafs som ger fina "bieffekter".
Hur stor effekten är beror väl på en hel massa variabler, vet inte om det finns något tak för hur mycket man kan dricka heller men oavsett så tänker jag inte klunka i mig litervis med grapejuice, är ju nästan hälsovådligt.
För egen del är det absolut värt det, speciellt med oxy men xanor påverkas definitivt också, brukar svepa ett par glas innan intag och sedan skölja ner med ett. Påverkar starkast om man sväljer knarket men dricker man tillräckligt mycket så påverkar det levern och då spelar det ingen roll hur man administrerar.
Det handlar ju mer om att halveringstiden förlängs en hel del, om jag är någorlunda påverkad av oxy i fyra timmar så blir det sex-sju timmar på samma mängd om jag kombinerar med juice och dessutom nån tablett mot magsyra, zantac (ranitidin) funkar väl bäst då det inte finns cimetidin i Sverige tyvärr. Sväljer du så ta ett par novalucol/novaluzid/annan snabbverkande tablett mot sura uppstötningar för att motverka juicens surhet och höja ph i magen för snabbare/bättre absorbtion.
Brukar också hälla en skvätt bikarbonat i juicen, kanske mer placebo än effekt men blir lite trevligare att dricka, se upp så det inte blir vulkanutbrott bara ala mentos i cola, kan bli det om man häller i för mycket har jag fått erfara
Yes hur som helst, grapefruktjuice funkar för att få ut mer av dina xanor i detta fall... bara testa lite och se om du tycker det är värt det, vissa gör det och vissa tycker inte det är värt det, vetenskapen säger iaf att det fungerar, sen hur många % det spekuleras det inte i. I mitt fall kanske 20-40% om jag använder juice och syrahämmande medicin jämfört med att bara svälja piller "normalt".