2015-11-19, 20:21
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Den som vittnade under ed kunde inte säga att han var berusad. Finns inget stöd för det.

Man behöver inte vara berusad så att det syns påtagligt. Det kan dessutom vara tabletter eller annat inblandat också.
2015-11-19, 20:23
Medlem
Hur kommer det funka i HR nu ni som vet?

Säg att inga nya uppgifter framkommer. NB och hans advokat går på samma linje som i TR, men NB lägger till följande;

Ni måste hitta en annan hypotes i materialet som finns, det finns nämligen inget annat material och jag har nämligen inte gjort det!

Vad gör HR då?

Jag läste att någon skrev att HR tar på sig den tid de behöver. Vad exakt betyder det?
Senast redigerad av Kris00tian 2015-11-19 kl. 20:25.
2015-11-19, 20:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Hur kommer det funka i HR nu ni som vet?

Säg att inga nya uppgifter framkommer. NB och hans advokat går på samma linje som i TR, men NB lägger till följande;

Ni måste hitta en annan hypotes i materialet som finns, det finns nämligen inget annat material och jag har nämligen inte gjort det!

Vad gör HR då?
Dömer till livstid för mord.
2015-11-19, 20:25
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Vilka bevis tyder på att det fattades dåliga "beslut"? Eller är han både planerande och impulsiv menar du? Lite huller om buller- precis som DNA-spåren?
Det kan väl inte vara så svårt att förstå.
Människor tänker (oftast) innan handling. Och tidsrymden däremellan varierar från person till person.

Sen leddes nog Nerijus av ett önsketänkande om att prylarna inte skulle hittas när han slängde ut dem ute på landsbygden.
2015-11-19, 20:27
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Hypotesen behöver inte vara bra för att den inte motsäger fakta i FUP.
En dålig hypotes motsäger fakta, en hyffsad hypotes motsäger inte fakta. En bra hypotes är en hypotes som är till hjälp i sökandet efter sanningen.
2015-11-19, 20:27
Medlem
LeeVans avatar
Någon som har koll?

Har läst det mesta i FUP men nog även missat en del: Kvällen då lisa försvann har det ryktats om att hon skulle stått och pratat vid en bil i anslutning till Caféet. Har den händelsen avfärdats / bekräftats / utretts i FUP?

Orsaken till att jag tar upp det är att den händelsen kom upp vid rättegången och bekräftades men avfärdades på ett högst egendomligt sätt. Förutsatt att jag inte missat något avgörande därvidlag i FUP som skingrat dimmorna.
2015-11-19, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Tror jag inte. De vill nog förklara fynden, bilen, frånvaro av förhör innan NB greps, missad undersökning av moppen, mobilspår, besudlingar i ladan, frånvaro av dödsorsak o dödstidpunkt, alla vittnen om bilar av olika färg och form. För att ta de största frågetecknen.
2015-11-19, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Det kan väl inte vara så svårt att förstå.
Människor tänker (oftast) innan handling. Och tidsrymden däremellan varierar från person till person.

Sen leddes nog Nerijus av ett önsketänkande om att prylarna inte skulle hittas när han slängde ut dem ute på landsbygden.

Du valde ut en mening ur förhören som enligt dig skulle visa på att NB var impulsiv. Vet du inte vad du själv gör?
2015-11-19, 20:31
Medlem
Citat:

Jo, det förstås, men ponera att NB är halvt efterbliven. Hans IQ är inte ens medel om han sitter där och nekar i sten som få. Ska han dömas för det här för att han är introvert och efterbliven och har inte har talets gåva?

Har det ens undersökts vad han är för en person? Vore intressant att få en helhetsbild. Gamla klasskamrater, grannar, vad säger mamman till han dotter? Är han efterbliven kanske man ska ta hänsyn till det.

Nöjer man sig med det i HR? Kanske. Det gör att en mördare går fri, nöjer sig HR med det? Knappast.
2015-11-19, 20:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Tror jag inte. De vill nog förklara fynden, bilen, frånvaro av förhör innan NB greps, missad undersökning av moppen, mobilspår, besudlingar i ladan, frånvaro av dödsorsak o dödstidpunkt, alla vittnen om bilar av olika färg och form. För att ta de största frågetecknen.
Domstolen vill ingenting. Den lyssnar på parterna och dömer. Har parterna inget nytt fastställer den tingsrättens dom.
2015-11-19, 20:34
Medlem
Citat:
Domstolen vill ingenting. Den lyssnar på parterna och dömer. Har parterna inget nytt fastställer den tingsrättens dom.

Det är ofta HR gör en helt annan bedömning på exakt samma uppgifter.
2015-11-19, 20:35
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Du valde ut en mening ur förhören som enligt dig skulle visa på att NB var impulsiv.
Broderns omdöme är intressant i sammanhanget, ja.
Och det finns beskrivet mer utförligt i FUP.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in