2015-11-19, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schnyggsomfan
Löfven säger att det i dagens situation inte finns tid för partipolitiskt käbbel, alla partier måste samarbeta, i samma andetag bjuder han in de borgerliga partierna och vänsterpartiet för samtal. SD tycks fortfarande inte existera, utmobbningsstrategin fortsätter alltså vilket bör driva fler väljare till SD.

Samtidigt säger han att dessa partier varit naiva!

Bra jobbat Svetsar-Steffe.
2015-11-19, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Om man skall svara med ditt nick, hr Razor, så tror jag det enkla svaret skulle vara att "om invandring inte diskuterats hade SD varit en lösning utan ett problem".

Det är inte poppis att ha åsikten att SD är blaha-blaha i övriga frågor, men den bistra sanningen är förstås att de har endast litet att komma med, och ingen USP (Unique Selling Point, fräckt ord från 80-talet).

Men nu har man det i invandrings- och asylfrågan, men frågan är ju om man är på väg att få dela med sig även där.

Nu var det ju inte till dig frågan var ställd men.... .
GIILAB har i ett flertal inlägg hävdat att ett en ytterst liten minoritet med rasistiska åsikter delar SD:s syn på migrations- och invandringspolitiken. Om migrations- och invandrarpolitik är i fokus eller inte borde således inte ha någon som helst inverkan på SD:s opinionsiffror eller hur? För att SD skall gynnas av ett sådant fokus så krävs det ju förutom fokus även att folk faktiskt föredrar SD:s politik på området.
GIILAB är en rolig prick. Förslag från SD som han fullständigt dömt ut genomförs nu i parti och minut av 7K ändå är han glad och lycklig över att SD inte ökar mer än han egentligen befarade. Han börjar närma sig en punkt där hans parti står för allt det som han bara för några månader sedan i princip fördömde som rasbiologiskt och ändå är han lyckligare än någonsin. Vad skall man säga? Jag är avundsjuk på hans förmåga att hitta glädjepunkter i livet. Själv kan jag inte ens hitta glädjen i att det enda parti som inser allvaret i situationen ökat kraftigt i den senaste opinionsmätningen.
2015-11-19, 15:17
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Nu var det ju inte till dig frågan var ställd men.... .
GIILAB har i ett flertal inlägg hävdat att ett en ytterst liten minoritet med rasistiska åsikter delar SD:s syn på migrations- och invandringspolitiken. Om migrations- och invandrarpolitik är i fokus eller inte borde således inte ha någon som helst inverkan på SD:s opinionsiffror eller hur? För att SD skall gynnas av ett sådant fokus så krävs det ju förutom fokus även att folk faktiskt föredrar SD:s politik på området.
GIILAB är en rolig prick. Förslag från SD som han fullständigt dömt ut genomförs nu i parti och minut av 7K ändå är han glad och lycklig över att SD inte ökar mer än han egentligen befarade. Han börjar närma sig en punkt där hans parti står för allt det som han bara för några månader sedan i princip fördömde som rasbiologiskt och ändå är han lyckligare än någonsin. Vad skall man säga? Jag är avundsjuk på hans förmåga att hitta glädjepunkter i livet. Själv kan jag inte ens hitta glädjen i att det enda parti som inser allvaret i situationen ökat kraftigt i den senaste opinionsmätningen.

Jag brukar inte kasta runt "troll"-beskyllningar, men det finns ett par nick som man kanske kan tänka sig att de får rätta till svansen då de sätter sig tillrätta i stolen.

Skall man ta GILAB på allvar (det kan vara svårt) verkar det som att det är viktigast VEM som säger något än vad som sägs. Det är dock ingen unik ståndpunkt. Det kan jämföras med när dagens makthavare (eller Alliansen) gör något konstruktivt (om än helt litet), då räknas inte det, eftersom det är fel parti som genomför åtgärden.

Men jag tror att sansade bedömare (alltså, inte GILAB) sedan rätt länge identifierat att ca 60 procent (typ) haft en striktare asyl- och invandringspolitik på önskelistan. Är man det enda partiet med detta på programmet vinner man opinion, så enkelt är det.

Jag vill ju helst att SD inte blir ensamma om den synen...
2015-11-19, 16:00
Medlem
Jag vill komma med en enkel fråga bland dessa intressanta analytiska inlägg.
Är alla OU svarare röstberättigade? Det kunde ju tänkas att invandrade utan rösträtt tror att de röstar, om de blir tillfrågade vilket parti de vill rösta på. I detta scenario tror jag inte rösten skulle ligga på SD.

Frågan avslöjar min okunnighet, men a la bonne heure, så är det.
2015-11-19, 16:20
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Jag vill komma med en enkel fråga bland dessa intressanta analytiska inlägg.
Är alla OU svarare röstberättigade? Det kunde ju tänkas att invandrade utan rösträtt tror att de röstar, om de blir tillfrågade vilket parti de vill rösta på. I detta scenario tror jag inte rösten skulle ligga på SD.

Frågan avslöjar min okunnighet, men a la bonne heure, så är det.

Jag hittade inget i de andra OU-företagens nätsidor, men i Novus sajt står det:

Citat:
TV4/Novus Väljarbarometer ger svar på frågan hur man skulle rösta om det var val till riksdagen idag. Målgrupp för undersökningen är svenska väljare. Undersökningen genomförs med hjälp av telefonintervjuer med ett riksrepresentativt urval svenska medborgare 18 år och äldre utan övre åldersgräns.
2015-11-19, 16:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Sannolikt är SD i närheten av taket för sitt stöd. Dvs opinionsmässigt kommer man framöver att tappa en del till de seriösa partierna.
För en vecka sedan sa du att SD's stora ras hade börjat.
2015-11-19, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Jag hittade inget i de andra OU-företagens nätsidor, men i Novus sajt står det:

Tack för svar! Jag utgår då ifrån att det är röstberättigade som gäller. Hoppas detta även gäller för de andra O-instituten.
2015-11-19, 16:45
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
För en vecka sedan sa du att SD's stora ras hade börjat.

Det är ett exempel på idrottspsykologi. Det gäller för "Eddie The Eagle" att intala sig att han kan hoppa över 90 meter om och om igen.

Hur har han mage att benämna de övriga partierna för seriösa? De är ju inte bara den huvudsakliga orsaken till framgångarna för SD. De är också den huvudsakliga orsaken till hela flyktingvågen till Europa.
Seriösa partier hade inte förlorat en fjärdedel av rösterna på åtta år.
2015-11-19, 19:14
Medlem
kristofferGs avatar
Hur stor risk är det att gamla S-väljare nu går tillbaka till (S)? Kommer SD tappa nu när Löfvén inför denna nya politik?
2015-11-19, 20:16
Medlem
Vaftrudners avatar
Det är naturligtvis vansinnigt att SD inte har 35-40% i opinionen. Minst. Egentligen borde de ligga kring 90-95%. Endast militanta muslimer borde rösta på något av 7K. Är djupt besviken på det svenska folket. Så snällt. Men så dumt. Som en hund.

Men. Samtidigt är det ju fantastiskt med tillväxttakten om man tittar historiskt 5 år tillbaka. Och framför allt det senaste året.

Om man nu får gissa positivt, så är den tillfälliga stagnationen i september och oktober ett resultat av en enorm propagande, där en kombination av Alan-fotografier och en massiv negativ kampanjning mot SD fått människor som har varit på väg mot SD att stanna upp. Stanna upp och tro att det här med att ta emot alla dessa stackars flyktingar nog är en bra sak trots allt. Och tänka bort den där gnagande tanken i bakhuvudet om att "det här kan aldrig funka i längden och har politikerna verkligen koll på vad de sysslar med?".

Om det är så, så lär stagnationen nu ha upphört definitivt efter Parisdåden, terror-Mutar och "Sverige har varit naiva"-talet av Löfvén. Det visade sig att "den där gnagande känslan i bakhuvudet stämde". Och nu borde det vara tydligare än någonsin för alla tvivlare att SD har haft rätt hela tiden. Vilken journalist eller 7K-politiker skulle idag våga vifta med Jimmie Åkessons debattartikel från 2009 om att de från västvärlden kulturaparta delarna av "islam är det största utländska hotet mot Sverige sedan andra världskriget"? Ingen. För denna nu 6 år gamla artikel visade att SD har haft rätt hela tiden. Att SD inte har varit naiva. Att de som röstat på SD inte har varit naiva.

Om den ängslige svensken nu behagar att lägga ett litet, litet pussel med två bitar, så bör SD stå inför ett rejält hopp uppåt. Inte nog med att SD har haft rätt hela tiden, 7K och massmedia har inte bara varit naiva, de har förstört Sverige för årtionden framöver.
2015-11-19, 20:26
Medlem
Sverigedemokraternas rekord gällande medelvärdet hos de olika opinionsinstituten är på 21.4% från dels Juli månad samt i September. För närvarande nu i November månad så ligger medelvärdet på 23.3% med ett par mätningar kvar. Får vi se ytterligare ett nytt rekord?

http://www.status.st/
2015-11-19, 20:47
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Hur stor risk är det att gamla S-väljare nu går tillbaka till (S)? Kommer SD tappa nu när Löfvén inför denna nya politik?
Du menar när svensson upptäcker att barnens idrottshall är ockuperad av 30 åriga "barn" uppassade av ett hov av bleeding hearts och att gamla far och morföräldrar inte kan få behandling på vårdcentralen längre för att "asylsökanden" tar deras bokade tider?

Tror du att folk i allmänhet kommer tycka att 7 klövern har gjort det bästa för dem? Vi står inför ett lavinartat stöd för SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in