Citat:
Ursprungligen postat av
Ockhamsrazor
Nu var det ju inte till dig frågan var ställd men.... .
GIILAB har i ett flertal inlägg hävdat att ett en ytterst liten minoritet med rasistiska åsikter delar SD:s syn på migrations- och invandringspolitiken. Om migrations- och invandrarpolitik är i fokus eller inte borde således inte ha någon som helst inverkan på SD:s opinionsiffror eller hur? För att SD skall gynnas av ett sådant fokus så krävs det ju förutom fokus även att folk faktiskt föredrar SD:s politik på området.
GIILAB är en rolig prick. Förslag från SD som han fullständigt dömt ut genomförs nu i parti och minut av 7K ändå är han glad och lycklig över att SD inte ökar mer än han egentligen befarade. Han börjar närma sig en punkt där hans parti står för allt det som han bara för några månader sedan i princip fördömde som rasbiologiskt och ändå är han lyckligare än någonsin. Vad skall man säga? Jag är avundsjuk på hans förmåga att hitta glädjepunkter i livet. Själv kan jag inte ens hitta glädjen i att det enda parti som inser allvaret i situationen ökat kraftigt i den senaste opinionsmätningen.
Jag brukar inte kasta runt "troll"-beskyllningar, men det finns ett par nick som man kanske kan tänka sig att de får rätta till svansen då de sätter sig tillrätta i stolen.
Skall man ta GILAB på allvar (det kan vara svårt) verkar det som att det är viktigast VEM som säger något än vad som sägs. Det är dock ingen unik ståndpunkt. Det kan jämföras med när dagens makthavare (eller Alliansen) gör något konstruktivt (om än helt litet), då räknas inte det, eftersom det är fel parti som genomför åtgärden.
Men jag tror att sansade bedömare (alltså, inte GILAB) sedan rätt länge identifierat att ca 60 procent (typ) haft en striktare asyl- och invandringspolitik på önskelistan. Är man det enda partiet med detta på programmet vinner man opinion, så enkelt är det.
Jag vill ju helst att SD inte blir ensamma om den synen...