2015-11-18, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
en annan fundering. vem betalar skadeståndet till lisas familj?

nb har väl inte såna stålar? eller tömmer man hans konto först? indirekt kanske aj får betala eftersom han väl var skyldig lön till litauerna?

och kommer ab och ib få pengar för tiden i häktet?

Det finns väl en Brottsoffermyndighet dit alla betalar om de döms för ett brott. Man tar från den kassan och utbetalar skadeståndet om NB inte har pengar. Jag vet inte turordningen men har han banktillgångar kan man begära kvarstad, skicka faktura som ej betalas och då kan Kronofogden mäta ut pengarna.

Eller Om BOMyndigheten utbetalar 3xBO, kräver NB på pengarna, han har inga och det blir Kronofogden i slutändan ändå.

Skadestånd skrivs heller aldrig av. Oavsett om NB går i personlig konkurs så blir han inte av med dom skulderna.
2015-11-18, 23:13
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ärligt så vet jag inte. Om det är möjligt att göra. Men personer under stark press, där sanningen är än värre att möta från omgivningens reaktioner så kan det vara en sista skyddsbäriär. Att dra täcket över huvudet och låtsas som det aldrig har hänt.

Om så, tror jag han lyckats med det förut.

Intressant
Det finns förträngning och förträngning. Fenomenet är omtvistat och ett problem vid rättspsykiatriska undersökningar. Ett tips om ett bra psykologiskt lexikon:
http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=234&Psykologilexikon

Låt mig ta ett positivt exempel på förträngning. NN har diagnosen obotlig cancer men låter inte det helt styra sitt liv just nu. NN har bra bromsmediciner och morfin att ta vid behov. NN låter inte sjukdomen styra livet helt utan förtränger sjukdomen så gott det går. NN läser, går på museer, träffar vänner, tar en bira på puben osv. För det mesta tänker NN inte på att denne bär på en dödlig sjukdom. Vi ska ju alla dö som det heter för övrigt när frågan kommer på tal.

NB i sin cell blir dygnet om påmind om sin situation. En inte alltför avancerad gissning är att han kanonrunkar så ofta det funkar i väntan på advokat eller att sömnmedicinen får effekt. Höll på att glömma samtalen hem som en viktig bit för att hålla ihop sin story fylld av förnekelse.
2015-11-18, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Det finns väl en Brottsoffermyndighet dit alla betalar om de döms för ett brott. Man tar från den kassan och utbetalar skadeståndet om NB inte har pengar. Jag vet inte turordningen men har han banktillgångar kan man begära kvarstad, skicka faktura som ej betalas och då kan Kronofogden mäta ut pengarna.

Eller Om BOMyndigheten utbetalar 3xBO, kräver NB på pengarna, han har inga och det blir Kronofogden i slutändan ändå.

Skadestånd skrivs heller aldrig av. Oavsett om NB går i personlig konkurs så blir han inte av med dom skulderna.

Vad beträffar de övriga, frun och brodern så kastar man väl ingen ersättning för felaktigt frihetsberövande utan de får ansöka om det. Då är det väl förlorad arbetsinkomst och ett litet plåster på såren, men dessa har inte arbetat, inte frun i alla fall.

Sen ska de känna till de svenska möjligheterna om detta, vem ska berätta det för dem?

Frågan är om de är hungriga på den ersättningen och de ansökningsprocesserna eller om de är helt knäckta och vill bara gå vidare. Ibland är människan sargad till max och då försvinner rationaliteten helt. Vi får väl se.
2015-11-18, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disponent
Vem krattade södra cafe parkeringsplatsen, kan vara en mycket viktig pusselbit.
Att Polisen missat det är anmärkningsvärt.

Det är en av alla saker som är anmärkningsvärda
2015-11-18, 23:19
Medlem
Är det någon annan som reagerat på det löjligt låga beloppet som pappan, mamman och systern kräver av GM?

Femtio tusen?! Hur har man kommit fram till den löjligt låga summan? Varför inte 500,000 var?

Hade 500 varit oskäligt? Jag tycker inte det.
2015-11-18, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej det tror jag inte, en advokat ska ju föra sin klients talan, inte framföra åsikter som direkt strider med klientens åsikter.

Då tror jag faktiskt att att en advokat hellre hade avsagt sig uppdraget.
Nja, jag utesluter inte att hon var ute och cyklade på egen hand där. Hon förstod, i motsats till klienten, vad som behövdes, men hade inte förmått övertyga honom om detta. Hon uttryckte sig väldigt skruvat, liksom fick det sagt utan att direkt ha påstått det. Jag häpnade över att en advokat kan tillåtas göra så.
2015-11-18, 23:22
Medlem
katws avatar
Citat:
Är det någon annan som reagerat på det löjligt låga beloppet som pappan, mamman och systern kräver av GM?

Femtio tusen?! Hur har man kommit fram till den löjligt låga summan? Varför inte 500,000 var?

Hade 500 varit oskäligt? Jag tycker inte det.

50000 är praxis. Löjligt låg summa ja, men frågan är om en halv miljon gör nog större skillnad egentligen. De får ändå aldrig tillbaka Lisa.
2015-11-18, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Hon vill bara vinna målet, han fick århundradets sämsta advokat, jag hade hållet en bättre slutplädering själv fast jag vet att han är skyldig, hon verkar drogad och pratar osammanhängande och verkar helt väck i roten

OM NB säger att det kan ha varit AB, så framför hon det i enlighet med vad hennes klient sagt. Att han sedan inför rätten tar tillbaka det. Så får det advokaten att framstå som idiot.

Men det säger också att man inte kan lita på NB, över huvud taget.

Vindflöjel ...
2015-11-18, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
50000 är praxis. Löjligt låg summa ja, men frågan är om en halv miljon gör nog större skillnad egentligen. De får ändå aldrig tillbaka Lisa.

Du menar att familjen tvingas ta praxis om lägsta belopp? Och vill inte sko sig på detta och kräver inte mer fast de rimligen har möjligheten?

Kanske. Jag kan förstå att pappa och mamma inte vill ha "betalt" men 1,5 mkr hade varit en fin start för lillasystern. vem vet vilka psykiska men hon lidit av detta. Hon kanske inte kommer kunna arbeta när hon blir vuxen. Då är 1,5m på banken en bra förutsättning att klara ett drägligt liv.

Familjen behöver en bättre advokat. Nu går det ju till HR och då har man väl möjligheten att ompröva skadeståndsbiten också? Inte minst att det nu går ett varv till av psykiskt lidande förö familjen.
2015-11-18, 23:36
Medlem
katws avatar
Citat:
Du menar att familjen tvingas ta praxis om lägsta belopp? Och vill inte sko sig på detta och kräver inte mer fast de rimligen har möjligheten?

Kanske. Jag kan förstå att pappa och mamma inte vill ha "betalt" men 1,5 mkr hade varit en fin start för lillasystern. vem vet vilka psykiska men hon lidit av detta. Hon kanske inte kommer kunna arbeta när hon blir vuxen. Då är 1,5m på banken en bra förutsättning att klara ett drägligt liv.

Familjen behöver en bättre advokat. Nu går det ju till HR och då har man väl möjligheten att ompröva skadeståndsbiten också? Inte minst att det nu går ett varv till av psykiskt lidande förö familjen.

Systern är 20 år och är i allra högsta grad arbetande.
2015-11-18, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Eftersom det finns en annan tråd om diverse alternativa skådespel så har jag liksom flera undrat och gärna diskuterar seriöst, hur hamnade offret i ladan och sedemera förrummet.

Hur kunde GM finta offret eller anfölls offret vid mopeden, snabb strypsnara "och följ med".. luft knappat att få så skrik ger ingen ton eller hjälp.
Eller lurades hon över vägen av någon anledning ?

Jag tror på det första, hon övermannades snabbt och med effekt och hade inget val genom hotet, strypsnara eller stickvapen. Har svårt att tro offret bara går över på anrop från okänd om hjälp av något slag.

Väl inne i ladan så stärks snaran och en mindre kamp uppstår, dock kort då GM har i princip total kontroll över offret. Har han planerat att döda offret, tveksamt, men situationen blev så inom bara någon minut eller minuter att han blev tvungen, hans situation krävde så. Spridandet av tillhörigheter har han gjort i en sådant adrenalinpåslag där han har ett mål, göra sig av med allt så fort som möjligt.

Jag flaggade redan vecka ett innan fyndet av kropp att det var en lokal individ vilket visade sig vara väl underbyggt, diverse fynd som hittades indikerade stark för detta och området talade även det starkt för lokal GM.

Edit: Skall kanske tillägga att underhudblödningar bak på knäveck och på ena benet kan indikera spark, slag eller annat som satt offret temporärt ur försvar eller tramp att få kontroll på offret. Blödningen har med överfallet att göra och inte tillkommit före eller efter.

Mitt bidrag till den seriösa diskussionen. Tag det för vad det är. Titta på sidan 656 bild 4 t.ex. I hörnet står en bit avkapad PEM-slang. Jag har sagt det förut och säger det igen. Kapa till en hanterlig bit av den så har du ett bra och lätthanterligt vapen. 80 till 90 cm blir bra. (Har man förbisett den? Finns den?) NB iförd rödvita DoIt handskar lappar till LH i knävecket med den. Hon går ner på knä. Han kastar sig över henne med balsnöret och stryper henne till foglighet. Detta sker i ladan alldeles vid ingången. Av med hjälm och jacka. Led/bär in henne till mjölkrummet. Omdisponera snöret. Dubbel timmerstek runt halsen. Snöret ett par varv runt röret. Midjelyft med ena armen. Ta hem slack och fäst. LH står på tå. Tejpa. Upp och ner med LH:s kläder. Onanera i lampkupan. Ut i ladan och in med lampkupan på toaletten. Ut i ladan igen för att hämta hjälmen och jackan. Akut skitnödig. Skiter i ladan. Skär ner LH och packar henne i plast. Glömmer snörena. Lasta i bilen och iväg till Martorp. In med LH i byssjan. Hjälm och jacka i rishögen. Hem och tvätta kläder inklusive handskar. Typ...
2015-11-18, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Klienten och advokaten sa inte samma sak. NB skyllde inte på brorsan, det gjorde advokaten, så advokaten förde inte sin klients talan.

Intressant påstående. Hur kan du känna till detta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in