2015-11-18, 21:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blåneka till allt.

Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Det finns två skäl att blåneka: att man är oskyldig eller att man är totalskyldig. I det senare fallet är det sämsta man kan göra att börja försöka förklara. Ingen chans att man kan ge trovärdiga förklaringar, det blir lögner som bara trasslar till sig. Jag tror han gjort helt rätt i att tiga och satsa allt på "utom rimligt tvivel"

Detta är det enda sätt som Nerijus kan göra. Blåneka till allt och inte veta något.

Han vet mycket väl att han inte kan ge några trovärdiga förklaringar till varför hans blod har hittats på BO:s kläder, t. o. m. på insidan. Förutom den enda riktiga förklaringen förstås men då skulle han erkänna mordet.
2015-11-18, 21:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta är det enda sätt som Nerijus kan göra. Blåneka till allt och inte veta något.

Han vet mycket väl att han inte kan ge några trovärdiga förklaringar till varför hans blod har hittats på BO:s kläder, t. o. m. på insidan. Förutom den enda riktiga förklaringen förstås men då skulle han erkänna mordet.

Varför kan han inte skylla på sin bror för att så ett rimligt tvivel? Bror och fru har trots allt varit misstänkta för delaktighet och skyddande av brottsling.

EDIT;Det är ju faktiskt rimligt att han har vägrat att prata i syfte att skydda sin bror och fru. Helt övertygad om att gå fri så har han nekat men inte berättat att det är brodern som mördare, tycker jag.
2015-11-18, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Intressant, källa?

of cos:

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2895095-misstankte-mordaren-en-gata

there u go.
2015-11-18, 21:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför kan han inte skylla på sin bror för att så ett rimligt tvivel? Bror och fru har trots allt varit misstänkta för delaktighet och skyddande av brottsling.

EDIT;Det är ju faktiskt rimligt att han har vägrat att prata i syfte att skydda sin bror och fru. Helt övertygad om att gå fri så har han nekat men inte berättat att det är brodern som mördare, tycker jag.
Det skulle kanske fungera, oavsett om det är sant eller inte. Det gäller bara att förklara hur han kom dit efter brorsans dåd och tog hand om kroppen. Om han frias krävs det resning för att åtala honom för mordet, och om brorsan blånekar blir det knepigt.
2015-11-18, 21:33
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Att om/när straffet förvandlats till tidsbegränsat och Nerijus friges efter avtjänade 2/3 av det nya straffet så ska han ut ur Sverige direkt.

Det säger ingenting om ev. överförande av verkställighet till Litauen - det är en fråga som prövas i särskild ordning. Aktuellt (tror jag) endast om Nerijus själv ansöker om det.

Utvisning
Den tilltalade utvisas ur riket enligt 8 a kap 5 § utlänningslagen (2005:716) och förbjuds att
återvända hit. Överträdelse av förbudet kan medföra fängelse i högst 1 år.

SFS nr: 2015:96
Samtycke enligt första stycket krävs inte om den dömde
1. är medborgare och bosatt i den andra medlemsstaten,
2. efter verkställigheten av påföljden kommer att utvisas till den andra medlemsstaten till följd av ett i domen meddelat beslut om utvisning enligt 8 a kap. utlänningslagen (2005:716), eller
3. har flytt eller på annat sätt återvänt till den andra medlemsstaten på grund av det straffrättsliga förfarandet mot honom eller henne i Sverige eller efter det att domen
meddelades. https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Svensk-forfattningssamling-201_sfs-2015-96/
http://www.kriminalvarden.se/om-kriminalvarden/kriminalvardens-uppdrag/internationell-overforing-av-straff/
Senast redigerad av Moosky 2015-11-18 kl. 21:36.
2015-11-18, 21:34
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, han måste komma med sanningen om han säger något. Säger han att han träffade Lisa vid kaféet och fick känna innanför jeansen blir han utskrattad.

Nu ja. Han skulle ju ha tänkt på det innan. Nu kan han ju inte komma med minsta sak till försvar.
Han har ju satt sig i det läget att det enda alternativ som finns är ju att fortsätta neka eller ett erkännande fullt ut.
Förut hade han ju chans att komma med en version om kunde ha varit möjlig.
2015-11-18, 21:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nu ja. Han skulle ju ha tänkt på det innan. Nu kan han ju inte komma med minsta sak till försvar.
Han har ju satt sig i det läget att det enda alternativ som finns är ju att fortsätta neka eller ett erkännande fullt ut.
Förut hade han ju chans att komma med en version om kunde ha varit möjlig.
Nej, läs vad #OY sa:
Citat:
Ursprungligen postat av OY

2015-11-18, 21:38
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Fortsätt gärna att undra! Vad hävdade åklagaren hade hänt? Och vad ansåg tingsrätten? Det kan inte vara lätt att locka en ung kvinna till en ladugård som den och det kan inte vara lätt att föra henne över vägen med våld utan att bli upptäckt. Usel planering, i så fall: Hej, kom och titta hur skitigt det är i ladan! Eller: om du inte smyger till ladan med mig så sticker jag dig med kniven...

Eller "kan du visa mig vägen till Medelplana? Jag har kartan i bilen rakt över vägen".
2015-11-18, 21:40
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Nej, läs vad #OY sa:

Nej jag anser att det är helt orimligt. Advokaten försökte ju till och med peka ut brodern som alternativ GM i rätten.
Rimmar ju illa med att NB vill skydda brodern.
2015-11-18, 21:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej jag anser att det är helt orimligt. Advokaten försökte ju till och med peka ut brodern som alternativ GM i rätten.
Rimmar ju illa med att NB vill skydda brodern.
Advokaten kan ha gjort det på eget bevåg. NB skyllde aldrig på brorsan.
2015-11-18, 21:46
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Advokaten kan ha gjort det på eget bevåg. NB skyllde aldrig på brorsan.

Nej det tror jag inte, en advokat ska ju föra sin klients talan, inte framföra åsikter som direkt strider med klientens åsikter.

Då tror jag faktiskt att att en advokat hellre hade avsagt sig uppdraget.
2015-11-18, 21:48
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallbrandt
Okej okej...
Så vi nöjer oss med att det var delvis täckt med åtminstone ett par varv tejp, men varför säger du att alla första-gångs mördare täcker över sina offers ansikte? Vad har du för belägg där? Det finns väl gott om lustmördare som inte täckt över ansiktet.

I övrigt svarar du inte på något av mina andra argument. Varför?
En del läser fup som fan läser bibeln... och svarar bara på vissa frågor.
Lisa ena öga var övertejpat och det där har jag funderat mycket på. Varför bara ett? Slarv när han hade för bråttom eller vad?

Från förhör med Nerijus fup sid 1662
Äh vi har ytterligare en otäck bild här. Här ser man den silvertejpen jag pratade om, det är änden på den silvertejpen som sitter kring hennes huvud, som har sammanpassats med den tejp som fanns i ladan, man kan också se att det här snöret eller repet går in under tejpen och det går ju uppåt det snöret, vilket tyder på att hon har först hängts och sen tejpats äh på Lisas … man kan också titta här på den bilden, där ser man Lisas ansikte framifrån och tejpning, här är vänster öga, höger öga är övertejpat och håret går in under tejpen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in