2015-11-18, 21:50
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag får en känsla av att NB tar till total förnekelse var en "ryggmärgsreflex". Möjligen har det fungerat tidigare i hans liv som gjort att han undgått bestraffning.

Ytterst svårt, för att inte säga omöjligt, att ta sig ur. Han är så inmålad i hörnet som man bara kan bli.

Jag tror som du att ryggmärgsreflexen "att förneka" har räddat honom till och från genom livet. Om familjebakgrunden handlat mycket om bestraffning fyller förnekelsen otvivelaktigt en överlevnadsfunktion.
Han är med andra ord van att agera mussla.

LH utstrålar oskulden själv (på fotot i alla fall) och det riskerar att kicka igång en viss perversion med brist på impulskontroll.

Jag tror (håller för sant) att NB sugit på karamellen LH en tid. Varför inte från sin utsikt från taket mitt emot kaféet bl a. Kanske mötet med joggerskan gav NB en impuls att svälja karamellen (agera ut) i förtid. Strategin med kartan och orienteringsproblem är inte så dum, men då bör man inte bli igenkänd om det skiter sig.

NB ruvade på rätt tillfälle att tvångsmässigt agera ut sitt inneboende behov. Så en kväll tog impulsen över oavsett konsekvenser. Resten är historia.
2015-11-18, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Så din teori är att Inger Rönnbäck gått i väggen?

Ja. Det tror jag.

EDIT. Vilket inte påverkar NBs skuld alls. Han är fortfarande bevisad skyldig.
Senast redigerad av Remark 2015-11-18 kl. 22:00.
2015-11-18, 21:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför kan han inte skylla på sin bror för att så ett rimligt tvivel? Bror och fru har trots allt varit misstänkta för delaktighet och skyddande av brottsling.

EDIT;Det är ju faktiskt rimligt att han har vägrat att prata i syfte att skydda sin bror och fru. Helt övertygad om att gå fri så har han nekat men inte berättat att det är brodern som mördare, tycker jag.

Och hur mycket DNA har hittats efter AB på LH,s kläder?

Det finns DNA från NB och IB där inget från AB, det är helt orimligt att försöka skylla på lillebror nu.
2015-11-18, 21:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej det tror jag inte, en advokat ska ju föra sin klients talan, inte framföra åsikter som direkt strider med klientens åsikter.

Då tror jag faktiskt att att en advokat hellre hade avsagt sig uppdraget.
Hur förklarar du då att NB aldrig skyllde på brorsan? Advokaten och NB var inte överens om brorsans roll.
2015-11-18, 21:53
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Dessutom är det är mycket politiskt korrekt att nedlägga en gästarbetare som misstänks ha begått ett synnerligen rått mord på en ung kvinna med anknytning till försvaret eller någon annan del av det svenska totalförsvaret.

Den enda möjligheten för NB att vara oskyldig är att bevis har planterats. Och den enda möjligheten att försvara honom inför rätta måste då vara att försöka påvisa möjligheten av detta. Vilket knappast skulle gynna advokaten som egentligen bara har att ta ordentligt betalt för att leverera honom till den punkt när domen vunnit laga kraft.

Du sätter fingret på det absolut viktigaste. Uppenbarligen är killen halvt efterbliven och hans advokat har ingen lust att sätta fokus på just eventuellt planterade bevis av den enkla anledning att det blir enklare såhär. Märkligt att hon kapitulerar så som hon gör.

Jag säger inte säkert att bevis planterats men det finns en möjlighet att det ligger till på det viset.

Mvh
2015-11-18, 21:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
NB:s förtroende = noll trovärdighet!

Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nu ja. Han skulle ju ha tänkt på det innan. Nu kan han ju inte komma med minsta sak till försvar.
Han har ju satt sig i det läget att det enda alternativ som finns är ju att fortsätta neka eller ett erkännande fullt ut.
Förut hade han ju chans att komma med en version om kunde ha varit möjlig.

Han skulle ha tänkt på det innan ja. Under 14 förhör och under rättegången har han inte vetat någon ting och bara skakat på huvudet.

Nu är hans kapital av förtroende noll. Vad än Nerijus kommer att säga är det ingen som kommer att tro honom.

Förutom om han skulle berätta sanningen förstås.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-11-18 kl. 21:59.
2015-11-18, 21:59
Medlem
Måste fråga er som är insatta i detta.

Vem tror ni att det är som spridit ut sakerna? Jag är helt övertygad NB är GM.

Men tror ni att han spridit ut de också? För som jag tolkat det är det ändå en bit ut på fält osv. Skulle han gått ut och spridit ut allting som dessutom ledde till hans hus? Hennes Pappa borde ju vara där då och dessutom uppmärksammat det.

Att NB är inavlad och dum i huvudet är ju klart sedan början, men det jag menar är borde han inte lämnat alla sakerna som va kvar på 1 och samma ställe? Eller rentav bara lagt det bredvid kroppen?
2015-11-18, 22:00
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Han skulle ha tänkt på det innan ja. Under 14 förhör och under rättegången har han inte vetat någon ting.

Nu är hans kapital av förtroende noll. Vad än Nerijus kommer att säga är det ingen tror honom.

Förutom om han skulle berätta sanningen förstås.

Jag tycker att om man inte på minsta sätt försöker motbestrida sådana anklagelser är det som att acceptera åklagarens talan.

NBs beteende är mycket märkligt rakt igenom hela fallet.
2015-11-18, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det skulle kanske fungera, oavsett om det är sant eller inte. Det gäller bara att förklara hur han kom dit efter brorsans dåd och tog hand om kroppen. Om han frias krävs det resning för att åtala honom för mordet, och om brorsan blånekar blir det knepigt.
Han skulle kunna hitta på följande:
I HR skulle NB kunna svagt antyda brodern som alternativ GM. I slutpläderingen skulle advokaten gå all in och rakt ut peka brodern som alternativ gärningsman. Tejprullen innehåller broderns DNA, AB kan ha pillat på IB trosor i tvätten och på det sättet kunnat överföra IBs DNA till Lisas trosor, NB har råkat skada sig i ladan och har lämnat de blodiga handskarna i ladan (det hade NB glömt tidigare men berättat för advokaten), AB känner till markerna och byssjan, bröderna är lika till utseendet och kan förväxlas, AB har tillgång till bilen, AB visste var tejprullen förvarades, AB har porr med bundna tjejer, att AB hade datorn på ger inte alibi eftersom han kan ha lämnat datorn på, NB skulle kunna få IB att ge alibi åt honom men inte för brodern, broderns DNA finns på solglasögonen osv.
Senast redigerad av Vierstein 2015-11-18 kl. 22:05.
2015-11-18, 22:03
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur förklarar du då att NB aldrig skyllde på brorsan? Advokaten och NB var inte överens om brorsans roll.

Vad vet du om vad advokat och klient har pratat om i taktikväg?
2015-11-18, 22:04
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
I HR skulle NB kunna svagt antyda brodern som alternativ GM. I slutpläderingen skulle advokaten gå all in och rakt ut peka brodern som alternativ gärningsman. Tejprullen innehåller broderns DNA, AB kan ha pillat på IB trosor i tvätten och på det sättet kunnat överföra IBs DNA till Lisas trosor, NB har råkat skada sig i ladan och har lämnat de blodiga handskarna i ladan (det hade NB glömt tidigare men berättat för advokaten), AB känner till markerna och byssjan, bröderna är lika till utseendet och kan förväxlas, AB har tillgång till bilen, AB visste var tejprullen förvarades, AB har porr med bundna tjejer, att AB hade datorn på ger inte alibi eftersom han kan ha lämnat datorn på, NB skulle kunna få IB att ge alibi åt honom men inte för brodern osv.

Inte en chans att det skulle funka i det läge NB sitter, han kommer inte att kunna förklara bort sitt drällande av blod och DNA på LH,s kläder, han åker på ett livstidsstraff även i HR.
2015-11-18, 22:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
I HR skulle NB kunna svagt antyda brodern som alternativ GM. I slutpläderingen skulle advokaten gå all in och rakt ut peka brodern som alternativ gärningsman. Tejprullen innehåller broderns DNA, AB kan ha pillat på IB trosor i tvätten och på det sättet kunnat överföra IBs DNA till Lisas trosor, NB har råkat skada sig i ladan och har lämnat de blodiga handskarna i ladan (det hade NB glömt tidigare men berättat för advokaten), AB känner till markerna och byssjan, bröderna är lika till utseendet och kan förväxlas, AB har tillgång till bilen, AB visste var tejprullen förvarades, AB har porr med bundna tjejer, att AB hade datorn på ger inte alibi eftersom han kan ha lämnat datorn på, NB skulle kunna få IB att ge alibi åt honom men inte för brodern osv.
Blodet har inte överförts. Då är det mer trovärdigt att NB städade efter brorsan. Brorsan hade handskar, inte NB.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in