Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-11-17, 18:05
Medlem
Har läst knappt hälften, framförallt styckena om judar. Den är trist läsning (varför jag aldrig läst färdigt den), mest en indignerad rant som lider stor brist på starka deduktiva argument. Däremot är det säkert nyttig läsning i dessa tider: en eller annan mer fundersam SDare kommer märka hur det lika gärna kunde varit skrivet av många av hans partikamrater utan att ses som extremt i den gruppen, bara man byter jude mot muslim.
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2015-11-17 kl. 18:39.
Citera
2015-11-18, 21:31
Medlem
Den är ett virrigt sammelsurium. Jag förstår inte riktigt varför den har varit förbjuden för blir man nazist av att ha läst den var man nog ett hopplöst fall redan från början.
Citera
2015-11-30, 09:14
Medlem
AnnaPetrovnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Den är ett virrigt sammelsurium. Jag förstår inte riktigt varför den har varit förbjuden för blir man nazist av att ha läst den var man nog ett hopplöst fall redan från början.

Helt OT igen, har som sagt inte läst Adolfs litterära alster och ser ingen anledning att göra det. Har dock ånyo snubblat över klumpfotens pubertala dagböcker och man nästan fascineras av bristen på ens tillstymmelse till själsligt djup. Ingen analys, inga reflektioner, bara sida upp och sida ner med "Jag var glad det var fantastiskt" alternativt "Jag var ledsen det var en svart dag." Jag föreställer mig att det är så en psykopat skriver dagbok.
Citera
2015-12-25, 07:30
Medlem
Vossevangens avatar
Mein Kampf utgis påny i Tyskland.
Inkludert er kritiske kommentarer fra universitetsfolk:

http://www.bbc.com/news/world-europe-34980701
Citera
2015-12-25, 09:49
Medlem
Sqeptisks avatar
Läsvärd? Ur ett historiskt perspektiv, ja!
Annars ett rätt förvirrat dokument med mycket upprepningar och ogrundade påståenden.
Sedan kan det kanske vara rätt kul att faktiskt ha läst något som så många tycks ha en åsikt om utan att därför veta vad de talar om (tyvärr en alltför vanlig åkomma bland en del)
Citera
2015-12-25, 10:24
Medlem
Ja, läs. Klart du ska ge det en chans.
Citera
2015-12-25, 14:21
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Anser att det hör till allmänbildningen att ha läst den. Nu är det kanske 15 år sedan jag gjorde det, men tycker allmänt Hitler är en underskattad stilist. Visst, mycket galenskaper så klart, men också en hel del spetsfundigheter i stil med - och nu citerar jag fritt ur minnet och 15 år är en lång tid! - "en framtida judisk statsbildning kommer inte fungera som en normal nationalstat utan bli en avstjälpningsplats för avslöjade bedragare"...
Citera
2015-12-26, 19:32
Medlem
KalleNixons avatar
Ur rent allmänbildningssyfte bör man läsa Mein Kampf (för övrigt var det en nära släkting till mig som översatte den första upplagan av Mein Kampf från tyska till svenska) Men förvänta dig ingen större läsupplevelse. Innehållet är träaktigt, tjatigt och trist till tusen, då är den ändå refuserad och omskriven då den tyska förläggaren konstaterade att orginalmanuset var otryckbart. Själv funderar jag på varifrån Hitler fick sin antisemitism ifrån som plötsligt blossade upp efter kriget. Han hade en judisk vän under sina år i Wien. Under kriget var det Hugo Gutmann, en judisk officer som låg bakom att Hitler fick sitt järnkors av första klassen.

Rent formellt hade Hitler den judiske officeren Hugo Gutmann att tacka för sitt järnkors, Sedan Hitler hade lämnat ett meddelande till ett frontförband vid ett särskilt farligt uppdrag tog Gutmann upp Hitlers ärende och förordade att han skulle tilldelas järnkorset av första klassen.

Hitlers järnkors hade möjliggjorts genom en order, troligen från kejsar Vilhelm II personligen, enligt vilken en högre andel järnkors skulle gå till vanliga soldater.

Adolf Hitler själv var under hela sin karriär märkligt lågmäld om detaljerna kring hur han förtjänat sitt järnkors...
Citera
2015-12-26, 19:41
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
- - - en eller annan mer fundersam SDare kommer märka hur det lika gärna kunde varit skrivet av många av hans partikamrater utan att ses som extremt i den gruppen, bara man byter jude mot muslim.

Vilken fullständigt platt, poänglös och rent av genomkorkad kommentar. Har du ens läst den? Läser du ens böcker? Kan du ens läsa? Du hör ju mången SD:are klaga på t ex muslimernas stora inflytande i den svenska mediavärlden - eller hur..?
Citera
2015-12-27, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaPetrovna
Helt OT igen, har som sagt inte läst Adolfs litterära alster och ser ingen anledning att göra det. Har dock ånyo snubblat över klumpfotens pubertala dagböcker och man nästan fascineras av bristen på ens tillstymmelse till själsligt djup. Ingen analys, inga reflektioner, bara sida upp och sida ner med "Jag var glad det var fantastiskt" alternativt "Jag var ledsen det var en svart dag." Jag föreställer mig att det är så en psykopat skriver dagbok.

Dr G skrev faktiskt inte sina dagböcker, utan dessa dikterades för en sekreterare som stenograferade och sen skrev ut. Alla dessa skrifter är alltså aldrig lästa, än mindre korrigerade av dr G.
Citera
2015-12-27, 14:30
Medlem
Siddhartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klownface
den finns på ljudbok på pirate bay, har bara lyssnat typ 3 kapitel, bra skit so far

Är väl knappast uppläst av någon professionell uppläsare (skådis o.d.), utan förmodligen av en fjunig, finnig skinnskalle.
Citera
2015-12-27, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siddharta
Är väl knappast uppläst av någon professionell uppläsare (skådis o.d.), utan förmodligen av en fjunig, finnig skinnskalle.
Spelar det någon roll egentligen, när man ändå lagt sig på nivån "ljudbok"

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Vilken fullständigt platt, poänglös och rent av genomkorkad kommentar. Har du ens läst den? Läser du ens böcker? Kan du ens läsa? Du hör ju mången SD:are klaga på t ex muslimernas stora inflytande i den svenska mediavärlden - eller hur..?
För att inte tala om hur muslimerna degenererat konsten och litteraturen! Glöm inte heller hur SD:are alltid är pigga på att vurma för det brittiska kolonialimperiet samt då givetvis, den solklara kopplingen mellan muslimer och marxister
Senast redigerad av Faludjah 2015-12-27 kl. 15:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in