2015-11-09, 22:17
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Flytt till Krim? Är väl ingen som frivilligt flyr till Krim. Varför utsätta sig för mer vedermödor än nödvändigt. Krim är ju inte någon semesterort som det gör reklam för precis. Är väl mest semestrande ryska statstjänstemän ditkommenderade
av Kreml och rika korrupta ryska oligarker knutna till Putin och som bannlysts i väst som far dit. Den stora och mest betydelsefulla inkomstgruppen, ukrainska semesterfirare, lyser ju numera med sin frånvaro på Krim. Så flykten från Krim av ukrainska medborgare och Krimtatarer var en realitet när det ryska mörkret började härska på halvön. Självbevarelsedrift brukar det kallas.

Tja, hittills har jag lika mycket belägg för att folk flytt TILL Krim som du har för att folk flytt därifrån. Eftersom du inte har producerat någon trovärdig källa för ditt påstående. Då Krim tydligen förvandlats till Mordor enligt dig så borde vi ha sett en massiv flyktingvåg därifrån. I så fall har jag missat den.
Citera
2015-11-09, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Hej Clodius. Jag vet inte säkert hur många folkomröstningar, som har hållits på Krim efter Sovjets fall, men du kanske vet. Omröstningen från början av 1990-talet är känd, men någon på nätet säger att andra omröstningar också ägde rum under det årtiondet.

Man har också sagt mig, som inte är internationell lagexpert, att Krim har en sådan autonomi att Kiev inte behöver tillfrågas och Sevastopol är ju mycket speciellt. Inte för att det spelar någon roll. Krim-borna måste få bestämma själva. De fick inte rösta när Krusse skänkte bort dem och det såret svider fortfarande. De gjorde rätt när de sökte sig tillbaka till moderlandet efter västs kupp i Kiev och det följande eländet.

Enligt information, som jag inte har lagt på flashback, så fick Sovjet väst-lån som var knutna till Krims framtid och det före kriget. När Krim anslöts till Ukraina, så snuvades några stora västerländska långivare på konfekten. Jag vet inte om informationen stämmer och lägger in en brasklapp.

Om Krim-borna inte hade reagerat, så skulle Nato ha tagit över hela härligheten. Någon vassal-georgier eller någon annan "stjärna" skulle ha satts att styra den strategiskt viktiga halvön. Nato står med lång näsa och satsar istället på hamnen i Odessa. Slipsätaren installerades och nu tar han dit flera georgier.

Jag påminner för övrigt om Krim-dokumentären. Den finns på nätet. Jag har tidigare postat länken, men har den inte till hands nu. Där förklaras hur några Krim-bor dödades eller torterades i Korsun när de kom tillbaka från Maidan. Reaktionen på Krim var enorm. Kuppen och Korsun var för mycket för folket där.

Hela dokumentären finns någonstans på nätet med engelsk text, men den hittar jag inte nu.
Här kommer andra delen av Vox Populi Evos snabba översättning. Där dokumenteras Korsun-massakern. Den är mycket underrapporterad i väst och vet man inte vad som hände där, så förstår man inte folkets reaktion. Inte undra på det fantastiska omröstningsresultatet. Folket reste sig som en man. Det var inte Ryssland som snodde Krim, det var Krim-borna som röstade med fötterna.

http://www.liveleak.com/view?i=8d6_1426726286
Ja nu tillfrågades ju inte Krimborna den här gången heller så Ryssland verkar följa gamla traditioner ockupera först och ev. fråga sedan. För det är ju så att Krims status var och är inom Ukrainas statsbildning så även om du som du säger inte vet något om Ukraina så är det faktiskt så, tro mig. Rysslands egen lille Chaplin gjorde ju fullständigt bort sig inför omvärlden och lär betraktas som icke särskilt önskvärd vid dom tunga makthavarnas bord framledes. Men i politikens värd så får man tyvärr ofta dras med personer lik Putin, han är ju dessvärre inte ensam i det något solkiga gänget, allt givetvis för politikens skull.
Citera
2015-11-11, 07:56
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Den ena parten, Putin, måtte anse att om han inte får igenom sin federativa lösning med ett självständigt Donbas inom Ukraina, tjänar han mer på en fryst konflikt än att fullfölja Minsk avtalet fullt ut. För att inte tala om en oförutsägbar omröstning enligt västerländsk val-standard, sådant finns inte i i Putins repertoar.
Men fortsätt du hoppas på att Putin ska ändra inställning.
Tja för närvarande är det ju två parter som måste övertygas om att en fredlig lösning av konflikten baserad på folkviljan är en bra id'e, så sett på det sättet ser det ju inte så bra ut, nej... Å andra sidan kan inte en långdragen konflikt typ Transnistrien framstå som särskilt attraktiv för någon, så jag har väl visst hopp om att förnuftet skall vinna inför realiteterna. Se exemplevis vad som sker idag i Sverige angående flyktingkrisen. Nu kan ledande politiker debatera och framföra reformförslag på ett sätt som var omöjligt för ett år sedan, och det har inte bara med att göra att vi bytt regering.
Senast redigerad av Clodius 2015-11-11 kl. 08:02.
Citera
2015-11-13, 10:23
Medlem
fitz-humes avatar
http://www.kyivpost.com/content/ukraine/russia-artificially-changing-demographics-of-crimea-401921.html :

Förändringen av Krims demografiska sammansättning sker enligt sann sovjetisk ockupationsanda. Bort med de som ifrågasätter ockupationen och det illegala ryska styret, och in med lojala ryssar. Känns igen från förr.

"Russia pursues a policy of artificial settlement in Crimea. It will displace the population which it considers disloyal, firstly, the Crimean Tatars, who remain loyal to Ukraine, as well as those who do not accept the occupation," said Chubarov on Nov.11 after the parliament session, the faction's press service reported. "On the other hand, under various pretexts it will increase the population coming from the mainland [Russia]. This is already happening in law enforcement and punitive agencies, the Investigative Committee, the Federal Security Service, the Prosecutor's Office, the courts. Law enforcement agencies have brought in thousands of employees of these structures and their families, Chubarov said.
Citera
2015-11-13, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
http://www.kyivpost.com/content/ukraine/russia-artificially-changing-demographics-of-crimea-401921.html :

Förändringen av Krims demografiska sammansättning sker enligt sann sovjetisk ockupationsanda. Bort med de som ifrågasätter ockupationen och det illegala ryska styret, och in med lojala ryssar. Känns igen från förr.

"Russia pursues a policy of artificial settlement in Crimea. It will displace the population which it considers disloyal, firstly, the Crimean Tatars, who remain loyal to Ukraine, as well as those who do not accept the occupation," said Chubarov on Nov.11 after the parliament session, the faction's press service reported. "On the other hand, under various pretexts it will increase the population coming from the mainland [Russia]. This is already happening in law enforcement and punitive agencies, the Investigative Committee, the Federal Security Service, the Prosecutor's Office, the courts. Law enforcement agencies have brought in thousands of employees of these structures and their families, Chubarov said.

Krim fick börja nästan från noll. Klart att experter kallas in från fasta Ryssland. De behövs på många områden och flera av dem kommer också från Kiev. Se på chefsåklagaren. Hon flydde från Kiev till Krim när politiska order tog över hennes arbete där.

Snacket om Krim-tatarerna i Kievpost är bara propaganda. Nu har de landrättigheter och deras språk är skyddat. De har väntat i långan tid. Kiev försummade dem och Yats kritiserade dem på youtube. De minns. Så länge de har väntat på förbättringar i ett Ukraina, som struntade i infrastrukturen och bara plockade in pengar. Majoriteten av dem röstade JA i folkomröstningen, som jag förstår det, så ser rapporterna ut, och de litar inte alls på de två tatarledare i Rada, som stödjer matblockaden.

Jag läste just en rapport från Krim. Nu finns många skyltar på krimtatariska. Folket älskar sitt land. Folket chockades när undervisningen i ryska förvisades till främmande språk. De minns när de inte i Ukraina kunde värma sina bostäder. När de gick till jobbet utan att få lön.

Vad som dock händer är att ryska turister ersätter ukrainska, men turister stannar inte länge.
Citera
2015-11-13, 22:42
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Krim fick börja nästan från noll. Klart att experter kallas in från fasta Ryssland. De behövs på många områden och flera av dem kommer också från Kiev. Se på chefsåklagaren. Hon flydde från Kiev till Krim när politiska order tog över hennes arbete där.

Snacket om Krim-tatarerna i Kievpost är bara propaganda. Nu har de landrättigheter och deras språk är skyddat. De har väntat i långan tid. Kiev försummade dem och Yats kritiserade dem på youtube. De minns. Så länge de har väntat på förbättringar i ett Ukraina, som struntade i infrastrukturen och bara plockade in pengar. Majoriteten av dem röstade JA i folkomröstningen, som jag förstår det, så ser rapporterna ut, och de litar inte alls på de två tatarledare i Rada, som stödjer matblockaden.

Jag läste just en rapport från Krim. Nu finns många skyltar på krimtatariska. Folket älskar sitt land. Folket chockades när undervisningen i ryska förvisades till främmande språk. De minns när de inte i Ukraina kunde värma sina bostäder. När de gick till jobbet utan att få lön.

Vad som dock händer är att ryska turister ersätter ukrainska, men turister stannar inte länge.

Ange gärna källor till dina falska påståenden, och helst inte till lögnaktiga ryska propagandakanaler som du alltid brukar göra, tack.

Ja, att "Krim fick börja från noll" säger väl säg självt, det är så det går till när en främmande stat ockuperar ett annat lands territorium.
Citera
2015-11-14, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ange gärna källor till dina falska påståenden, och helst inte till lögnaktiga ryska propagandakanaler som du alltid brukar göra, tack.

Ja, att "Krim fick börja från noll" säger väl säg självt, det är så det går till när en främmande stat ockuperar ett annat lands territorium.

Be mig inte om källor från våren 2014 Då var jag inte på flashback och jag sparade dem nte. Om du nu vill veta vad folket på Krim tycker, så rekommenderar jag två artiklar på fortruss.se.
Läs och gråt. Där ser du intellektuella västerlänningar översätta ryska artiklar.
Citera
2015-11-14, 21:14
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Be mig inte om källor från våren 2014 Då var jag inte på flashback och jag sparade dem nte. Om du nu vill veta vad folket på Krim tycker, så rekommenderar jag två artiklar på fortruss.se.
Läs och gråt. Där ser du intellektuella västerlänningar översätta ryska artiklar.
MER INTRESSANT ÄN OM ATT TJAFSA VAD FOLKET PÅ KRIM TYCKER ÄR JU FAKTISKT ATT FRÅGA DEM SJÄLVA! Attackerna på Västerlandet från islam borde kunna föra med sig frågan om väst och Ryssland inte skulle kunna göra upp dessa meningsskiljaktigheter på samma sätt som Frankrike och Tyskland löste sina gränsproblem - nämligen att fråga befolkningen! Det letts till att Alsace gick till Frankrike och Saat till Tyskland - och följden blev att de forna dödsfienderna förvandlades till partners. Konflikten i Ukraina skulle kunna lösas på ett liknande sätt om bara viljan fanns där. Gör den det inför hotet från Islam?
Citera
2015-11-15, 11:54
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
MER INTRESSANT ÄN OM ATT TJAFSA VAD FOLKET PÅ KRIM TYCKER ÄR JU FAKTISKT ATT FRÅGA DEM SJÄLVA! Attackerna på Västerlandet från islam borde kunna föra med sig frågan om väst och Ryssland inte skulle kunna göra upp dessa meningsskiljaktigheter på samma sätt som Frankrike och Tyskland löste sina gränsproblem - nämligen att fråga befolkningen! Det letts till att Alsace gick till Frankrike och Saat till Tyskland - och följden blev att de forna dödsfienderna förvandlades till partners. Konflikten i Ukraina skulle kunna lösas på ett liknande sätt om bara viljan fanns där. Gör den det inför hotet från Islam?

Den typen av diskussioner kan ske efter att Krim har återbördats till Ukraina och Ryssland dragit tillbaka samtliga trupper (inkl flottbasen i Sevastopol). Därefter är det upp till parlamentet i Kiev att göra upp en plan för hur framtiden ska se ut för Krimhalvön. Utifrån denna kan självklart internationella valobservatörer bjudas in. Men ordningen måste först återställas, människor flytta tillbaka och ryska inkräktare lämna landet.
Citera
2015-11-15, 18:06
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Tämligen meningslöst är det att envist förorda löningar som är uteslutna med häsnyn till "fakta på marken", dvs vilken typ av regim o ledare som utgör den ena parten. I teorin kan alla konflikter lätt lösas.
Citera
2015-11-15, 21:50
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Tämligen meningslöst är det att envist förorda löningar som är uteslutna med häsnyn till "fakta på marken", dvs vilken typ av regim o ledare som utgör den ena parten. I teorin kan alla konflikter lätt lösas.
Alla konflikter kan lösas inte bara i teorin, utan även i praktiken, men det kräver att verkliga statsmän av De Gaulles kaliber är involverade, och de lyser med sin frånvaro - inte bara hos de berörda parterna utan även internationellt. Men tanken att lösa frågor om nationell tillhörighet genom att hänskjuta frågan till folkviljan är långtifrån någon naiv utopisk tanke, utan det har skett många gånger under historien. Storbrittanien var väl de senaste som tog till detta - i Spanien tornar en hotfull konflikt upp sig, då Madrid inte verkar acceptera katalogernas vilja till självständighet, som uttrycktes i fria val.
Senast redigerad av Clodius 2015-11-15 kl. 21:58.
Citera
2015-11-15, 22:39
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Alla konflikter kan lösas inte bara i teorin, utan även i praktiken, men det kräver att verkliga statsmän av De Gaulles kaliber är involverade, och de lyser med sin frånvaro - inte bara hos de berörda parterna utan även internationellt. Men tanken att lösa frågor om nationell tillhörighet genom att hänskjuta frågan till folkviljan är långtifrån någon naiv utopisk tanke, utan det har skett många gånger under historien. Storbrittanien var väl de senaste som tog till detta - i Spanien tornar en hotfull konflikt upp sig, då Madrid inte verkar acceptera katalogernas vilja till självständighet, som uttrycktes i fria val.
Men när ska du ta med i dina resonemang att det är Ryssland o Putin vi har att göra med och inte några vanliga demokratier som tycker korrekta demokratiska val/omröstningar är ett nyckerverktyg?? För Putin är frusna konflikter, i brist på bättre, ett fullt tänkvärt o godtagbart resultat.
Inte ens en de Gaullle skulle kunnat övertyga Putin om att plötsligt tänka om o tänka västerländskt demokratiskt. Sluta dröm nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in