2015-11-18, 11:30
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Och chaufförerna är inte tjänstefolk???

Nej chaufför räknas inte som tjänstefolk. Det är personal i hemmet som räknas som tjänstefolk.

Citat:
Ja, den här riksdagskvinnan t.ex. är ju ett typexempel på underklass. Man tycker riktigt synd om henne i hennes ringhet. Hon är dotter till Otto von Habsburg som var född kronprins och ärkehertig av Österrike-Ungern, och hennes farfar var Kejsare. Dessutom är hon gift med en greve och bor på ett stort gods...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Walburga_Habsburg_Douglas

Hon har sannolikt ingen annan hobby. Att sitta i ett parlament anses som riktigt underklassigt.

Citat:
Men sångerska är ett högklassyrke? Du sa ju emot mig förut, när jag skrev att överklassföräldrar aldrig skulle vilja se sin dotter sjunga offentligt, hur begåvad hon än var. Då sa du, att var hon duktig så skulle hon förstås göra det...

Att sjunga kräver talang medans teater är trams.

Citat:
Dessutom kan du inte ha förstått inlägget du svarade på. H*n skrev att det anses lite fint att NÅGONSTANS LÄNGRE TILLBAKA I SLÄKTEN ha någon stor konstnär, skådespelare eller dylikt. Precis som man kan skryta om, med en liten rysning, att ens farfarsfarfar var en sjörövarkapten. Det gör släkten lite spännande, lite pikant, antyder att det finns något mera där bakom de oklanderliga fasaderna. Men du har rätt i att ingen överklassperson skulle vilja se sin dotter åma halvnaken i en TV-film...

1) Nej det funkar inte så. Det anses fint att ha talang det spelar ingen roll vad för talang det är.

2) Det är ingen som anser sig vara del av en släkt eller har en "oklanderlig fasad" det låter helt bisarrt.
Citera
2015-11-18, 11:38
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Du tror hon gör det tecknet än idag eller?

PK existerar inte när man är överklass.

Citat:
Din chaufför som körde skolbussen räknas inte in i diskussionen.

Jag hade en privat chaufför. Alla i min skola hade det.

Citat:
Din familj har ingen förmögenhet, vad gör du uppe vid 05 varje morgon? Städar skolor? Ingen i överklassen går upp 05 om det inte är pga. ett väldigt viktiga uppdrag/resa osv.

Jag har barn så jag stiger upp väldigt tidigt, helst innan de är uppe.

Citat:
Kan du fota din tavlor du har i hemmet? Där hänger det väl egengjorda porträtt med kungligt utförande?

De flesta av mina tavlor har jag i förvaring. Men jag kan måla något nån gång i dagarna och lägga upp det.
Citera
2015-11-18, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Nej chaufför räknas inte som tjänstefolk. Det är personal i hemmet som räknas som tjänstefolk.

Hon har sannolikt ingen annan hobby. Att sitta i ett parlament anses som riktigt underklassigt.

Att sjunga kräver talang medans teater är trams.

1) Nej det funkar inte så. Det anses fint att ha talang det spelar ingen roll vad för talang det är.

2) Det är ingen som anser sig vara del av en släkt eller har en "oklanderlig fasad" det låter helt bisarrt.

Jo chaufför räknas som tjänstefolk:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hush%C3%A5llsarbetare
Citera
2015-11-18, 11:45
Medlem
Citat:
PK existerar inte när man är överklass.

Jag hade en privat chaufför. Alla i min skola hade det.

Jag har barn så jag stiger upp väldigt tidigt, helst innan de är uppe.

De flesta av mina tavlor har jag i förvaring. Men jag kan måla något nån gång i dagarna och lägga upp det.

Jaha, det förklarar saken, det är barnen som skrivit för att använda dina mått, 99.99% av dina torftiga inlägg va?

Ja men du har väl något uppsatt på väggen? Det var ju väldigt fint och överklass skrev du ju? Du har ju målat hela livet, det kan väl inte vara så att tant sitter och fantiserar? (Jo)
Citera
2015-11-18, 11:49
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Jo chaufför räknas som tjänstefolk:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hush%C3%A5llsarbetare

I överklassen ser man inte chauffören som tjänstefolk. Han är mer som en del av familjen men inte på ett family-member sätt. Det är ungefär som den moderna versionen av en butler. Man brukar ha sin chaufför i många år.

Citat:
Jaha, det förklarar saken, det är barnen som skrivit för att använda dina mått, 99.99% av dina torftiga inlägg va?

Ja men du har väl något uppsatt på väggen? Det var ju väldigt fint och överklass skrev du ju? Du har ju målat hela livet, det kan väl inte vara så att tant sitter och fantiserar? (Jo)

Jag har aldrig gillat att sätta upp mina saker på väggen. Jag kan rita nåt i eftermiddag och ladda upp det.
Senast redigerad av Babianen 2015-11-18 kl. 11:51.
Citera
2015-11-18, 11:49
Medlem
csts avatar
Undrar vad man går på för att fastna i den här typen av psykos.
Citera
2015-11-18, 11:52
Medlem
Citat:
I överklassen ser man inte chauffören som tjänstfolk. Han är mer som en del av familjen men inte på ett family-member sätt. Det är ungefär som den moderna versionen av en butler. Man brukar ha sin chaufför i många år.

Källa tack? Jag länkade till en källa där det framgick att chaufför räknas som tjänstefolk, din tur att motbevisa.

Så en chaufför blir mer familjemedlem än en husa som är i hemmet hela dagarna?
Citera
2015-11-18, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Undrar vad man går på för att fastna i den här typen av psykos.

Man undrar om det smittas via internet.
Citera
2015-11-18, 11:54
Medlem
Citat:

Jag har aldrig gillat att sätta upp mina saker på väggen. Jag kan rita nåt i eftermiddag och ladda upp det.

Men överklassen gillade ju att visa upp sina skills skrev du ju? Då är du inte överklass då?
Citera
2015-11-18, 11:58
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Källa tack? Jag länkade till en källa där det framgick att chaufför räknas som tjänstefolk, din tur att motbevisa.

Så en chaufför blir mer familjemedlem än en husa som är i hemmet hela dagarna?

1) Det är ingen som kommer skriva sånt här på Internet. Om du inte tror på mig så behöver du inte.

2) Ja för att han tar dig till olika ställen, han ser till att du kommer i tid. Och du kommer att spendera mycket tid i bilen. En husa är någon som kommer och städar typ varannan dag. Du kommer inte att prata speciellt mycket med henne.

3) Om jag ska ranka tjänstefolket så går det så här, chaufför, kokerska, husa, nanny, sen kommer allt annat som serverings personal, sömmerska, privat lärare för barnen, etc. Sen har man en vakt i sitt community men han gör inte så mycket.

Citat:
Men överklassen gillade ju att visa upp sina skills skrev du ju? Då är du inte överklass då?

Mina skills är sex. Konst är bara en sido-grej.
Citera
2015-11-18, 12:04
Medlem
Citat:
1) Det är ingen som kommer skriva sånt här på Internet. Om du inte tror på mig så behöver du inte.

2) Ja för att han tar dig till olika ställen, han ser till att du kommer i tid. Och du kommer att spendera mycket tid i bilen. En husa är någon som kommer och städar typ varannan dag. Du kommer inte att prata speciellt mycket med henne.

3) Om jag ska ranka tjänstefolket så går det så här, chaufför, kokerska, husa, nanny, sen kommer allt annat som serverings personal, sömmerska, privat lärare för barnen, etc. Sen har man en vakt i sitt community men han gör inte så mycket.

Chaufför är en yrkestitel, som ingår i gruppnamnet tjänstefolk, det är inget hemligt eller outforskat. Det är väl klart att ditt idiotiska svammel inte står någonstans, möjligtvis i dina sjukjournaler.

En husa gör allt i hemmet, städar, passar barn, lagar mat, tvättar osv, tror du man har en husa för städ, sen en kokerska för maten osv? Husan är i hemmet hela dagen.

Hur ofta blir du skjutsad? 10 timmar om dagen? Möjligtvis max 1 timme om dagen till och från mentalsjukhuset.
Citera
2015-11-18, 12:08
Medlem
Citat:
1)

Jo vi har fattat att konstbiten är enbart ett frågetecken i ditt fall.

Ok, så nu har dina tecken på att du är överklass komprimerats till en enda komponent, nämligen till att du är en slampa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in