2015-11-17, 21:37
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Men om man är väldigt rik, glad, ödmjuk, steker brända köttbullar, gör porrfilmer osv som du ser som viktiga detaljer, men har bara tavlor på träd, är man underklass då?

Nej man är inte underklass men man har udda smak i konst.
Citera
2015-11-17, 22:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1)

4) Det är ett mycket bättre alternativ att ha en kopia av "Karl XII vid Narva" än att ha ett original av Hills träd även om Hills original är värt mycket mer pengar.

1

Fast om du är så världsvan, borde du veta att ingen som har en samhällsposition skulle våga ha Karl XII på väggen - i äkta eller oäkta skick - eftersom PK-koden säger att alla som hyllar honom är nazister...
Citera
2015-11-17, 22:40
Medlem
Citat:
Nej man är inte underklass men man har udda smak i konst.

Ah, då förstår jag hur du kommit fram till att du är överklass, du är en överklass-människa utan: gods, utan väl förvaltad stor förmögenhet, utan ädla släktklenoder, utan passande intressen, utan fin bil, utan väluppfostrat leverne, utan tjänstefolk osv osv... vi tar bort "över" för du är väldigt underlägsen i denna diskussion. "Klass" har du inte heller med tanke på vad du roar dig med, kvar återstår människa, det är du inte heller för du är en babian.
Citera
2015-11-17, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast om du är så världsvan, borde du veta att ingen som har en samhällsposition skulle våga ha Karl XII på väggen - i äkta eller oäkta skick - eftersom PK-koden säger att alla som hyllar honom är nazister...

Vad är oddset att hon skriver: "Ja du har rätt"?
Citera
2015-11-17, 23:02
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Nope. Det är tvärtom alla i överklassen förväntas ha nån sorts skills.

1) Det var bara ett exempel.

2) Som jag har förklarat har inte överklassen "konst i allmänhet" man har (generellt) vissa typer av konst som är annorlunda från den konst som underklassen (medelklassen) har.
Så vilka skills har drottning Silvia och dyslektikern (medveten felstafvning) knug Carl Gustaf?
Citera
2015-11-18, 00:00
Medlem
jonnizs avatar
Åh herregud...

Kan mods vakna och rensa upp tråden. Oavsett hur intressant konsthistoria är så är det inte relevant för tråden. Snälla ta bort.

Och till Babianen, du är så fruktansvärt fel ute. Det enda som det ligger någon sanning i är att det är ganska väl ansett att ha någon typ av konstnärlig ådra i släkten. Inte precis så att matsalen är fylld med dotterns slarviga stilleben, men om det finns något i arvet eller någon gammal släkting som målat några tavlor är det bara bra. Det ger en rikare dimension. Precis som sonen som skulle bli riksdagsman istället blev skådespelare oftast hyllas mer i släkten än de som ej stack ut, men inte förrän ~tre generationer senare.
Citera
2015-11-18, 06:48
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

I överklassen finns inte PK. Om någon vill gilla Karl XII eller vara nazist är det ingen som bryr sig. Till exempel, https://www.youtube.com/watch?v=CRha4wcPh1Q

Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Ah, då förstår jag hur du kommit fram till att du är överklass, du är en överklass-människa utan: gods, utan väl förvaltad stor förmögenhet, utan ädla släktklenoder, utan passande intressen, utan fin bil, utan väluppfostrat leverne, utan tjänstefolk osv osv... vi tar bort "över" för du är väldigt underlägsen i denna diskussion. "Klass" har du inte heller med tanke på vad du roar dig med, kvar återstår människa, det är du inte heller för du är en babian.

1) Gods är överklassens version av att ha ett sommar-torp. Ingen tycker att det är fancy.

2) Jag kommer att ärva min familjs förmögenhet.

3) Vad är "ädla släktklenoder"?

4) Sex och konst är passande och vanliga överklass-intressen.

5) Ingen i min generation har fina bilar. Vi har vuxit upp med chaufförer. Att köra bil själv är en hobby bland den äldre generationen.

6) Väluppfostrat leverne?

7) Tjänstefolk har också försvunnit i min generation. Det är bara en del äldre människor som har det.

8) Jag är ledsen att det inte är som på TV.

Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Så vilka skills har drottning Silvia och dyslektikern (medveten felstafvning) knug Carl Gustaf?

Jag har ingen koll på vad folk i kungahuset sysslar med men jag är säker på att det finns något som de har försökt att vara bra på.

Citat:
Ursprungligen postat av jonniz
Åh herregud...

Kan mods vakna och rensa upp tråden. Oavsett hur intressant konsthistoria är så är det inte relevant för tråden. Snälla ta bort.

Och till Babianen, du är så fruktansvärt fel ute. Det enda som det ligger någon sanning i är att det är ganska väl ansett att ha någon typ av konstnärlig ådra i släkten. Inte precis så att matsalen är fylld med dotterns slarviga stilleben, men om det finns något i arvet eller någon gammal släkting som målat några tavlor är det bara bra. Det ger en rikare dimension. Precis som sonen som skulle bli riksdagsman istället blev skådespelare oftast hyllas mer i släkten än de som ej stack ut, men inte förrän ~tre generationer senare.

1) Man sätter inte upp stilleben. Men om man är bra är det klart att man sätter upp sina egna målningar. Titta på den här målningen där Frederick the Great spelar musik själv, https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/64/Adolph_Menzel_-_Fl%C3%B6tenkonzert_Friedrichs_des_Gro%C3%9Fen_in_ Sanssouci_-_Google_Art_Project.jpg eller det här klippet https://www.youtube.com/watch?v=mMuTDdWXbNo see how that works?

2) Lol @ riksdagsman. Det anses som extremt underklassigt, tänk på den brittiska indelningen i House of Lords och House of Commons, att sitta i riksdagen är som att sitta i House of Commons. Skådespelare är också ett riktigt underklass-yrke.
Senast redigerad av Babianen 2015-11-18 kl. 07:21.
Citera
2015-11-18, 08:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Åh herregud...

Bestämmer DU vad som är relevant för tråden? Jag har aldrig förstått varför vissa vill förstöra, när vissa andra har fått igång en intressant diskussion. Vad STÖR det dig, du kan väl själv slänga in ett annat delämne som du tycker är mer relevant, så får du se om någon nappar!
Citera
2015-11-18, 09:20
Medlem
Merwinnas avatar
Babianen|55437306]

5) Ingen i min generation har fina bilar. Vi har vuxit upp med chaufförer. Att köra bil själv är en hobby bland den äldre generationen.

7) Tjänstefolk har också försvunnit i min generation. Det är bara en del äldre människor som har det.

Och chaufförerna är inte tjänstefolk???

2) Lol @ riksdagsman. Det anses som extremt underklassigt, tänk på den brittiska indelningen i House of Lords och House of Commons, att sitta i riksdagen är som att sitta i House of Commons.

Ja, den här riksdagskvinnan t.ex. är ju ett typexempel på underklass. Man tycker riktigt synd om henne i hennes ringhet. Hon är dotter till Otto von Habsburg som var född kronprins och ärkehertig av Österrike-Ungern, och hennes farfar var Kejsare. Dessutom är hon gift med en greve och bor på ett stort gods...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Walburga_Habsburg_Douglas

Skådespelare är också ett riktigt underklass-yrke.

Men sångerska är ett högklassyrke? Du sa ju emot mig förut, när jag skrev att överklassföräldrar aldrig skulle vilja se sin dotter sjunga offentligt, hur begåvad hon än var. Då sa du, att var hon duktig så skulle hon förstås göra det...

Dessutom kan du inte ha förstått inlägget du svarade på. H*n skrev att det anses lite fint att NÅGONSTANS LÄNGRE TILLBAKA I SLÄKTEN ha någon stor konstnär, skådespelare eller dylikt. Precis som man kan skryta om, med en liten rysning, att ens farfarsfarfar var en sjörövarkapten. Det gör släkten lite spännande, lite pikant, antyder att det finns något mera där bakom de oklanderliga fasaderna. Men du har rätt i att ingen överklassperson skulle vilja se sin dotter åma halvnaken i en TV-film...
Senast redigerad av Merwinna 2015-11-18 kl. 09:23.
Citera
2015-11-18, 10:33
Medlem
Merwinnas avatar
Det har blivit lite fel i ovanstående inlägg av mig, det var meningen att allt JAG skrev skulle vara fetmarkerat men jag missade några rader.
Citera
2015-11-18, 11:12
Medlem
Citat:
Åh herregud...

Nu var det ju så att alla iblandade i överklass-diskussionen talade om konst, som i allra högsta grad relateras till överklassen och vad det innebär. Vad som är överklass och inte överklass i ytliga begrepp känns väl redan behandlat efter 120 sidor, det som blir intressant nu är att fördjupa sig i vissa delar, om det inte intresserar dig så kan du väl hålla dig till de första sidorna och låta oss andra som har fördjupat intresse diskutera det.
Citera
2015-11-18, 11:19
Medlem
Citat:
I överklassen finns inte PK. Om någon vill gilla Karl XII eller vara nazist är det ingen som bryr sig. Till exempel, https://www.youtube.com/watch?v=CRha4wcPh1Q

1) Gods är överklassens version av att ha ett sommar-torp. Ingen tycker att det är fancy.

2) Jag kommer att ärva min familjs förmögenhet.

3) Vad är "ädla släktklenoder"?

4) Sex och konst är passande och vanliga överklass-intressen.

6) Väluppfostrat leverne?

8) Jag är ledsen att det inte är som på TV.

Jag har ingen koll på vad folk i kungahuset sysslar med men jag är säker på att det finns något som de har försökt att vara bra på.

1) Man sätter inte upp stilleben. Men om man är bra är det klart att man sätter upp sina egna målningar. Titta på den här målningen där Frederick the Great spelar musik själv, https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/64/Adolph_Menzel_-_Fl%C3%B6tenkonzert_Friedrichs_des_Gro%C3%9Fen_in_ Sanssouci_-_Google_Art_Project.jpg eller det här klippet https://www.youtube.com/watch?v=mMuTDdWXbNo see how that works?

2) Lol @ riksdagsman. Det anses som extremt underklassigt, tänk på den brittiska indelningen i House of Lords och House of Commons, att sitta i riksdagen är som att sitta i House of Commons. Skådespelare är också ett riktigt underklass-yrke.

Du tror hon gör det tecknet än idag eller?

Din chaufför som körde skolbussen räknas inte in i diskussionen.

Din familj har ingen förmögenhet, vad gör du uppe vid 05 varje morgon? Städar skolor? Ingen i överklassen går upp 05 om det inte är pga. ett väldigt viktiga uppdrag/resa osv.

Kan du fota din tavlor du har i hemmet? Där hänger det väl egengjorda porträtt med kungligt utförande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in