2015-11-17, 18:17
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, man testade vissa punkter av trosan och hittade bara IB:s DNA. Det hindrar inte att NB rörde dem, och inte heller att hans DNA finns på trosan på en plats som inte testades.

Vad svamlar du om?

Trosa sid 529
I ytterligare sex undersökta områden påvisades sekret/DNA som överensstämmer med Lisa själv.
2015-11-17, 18:23
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, man testade vissa punkter av trosan och hittade bara IB:s DNA. Det hindrar inte att NB rörde dem, och inte heller att hans DNA finns på trosan på en plats som inte testades.

OK, vad är din slutsats då, Xenia?

1) Kontaminering av slidsekret genom penisberöring på trosa.
2) Kontaminering genom beröring med handskar som vidrört diverse kroppdelar på frugan innan trosberöring.
3)NB tar av sig handskar innan trosberöring, undviker fingeravtryck men har frugans sekret/annat DNA på fingrarna innan han vidrör trosan. Sätter därefter helt sonika på sig handskarna igen.
2015-11-17, 18:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Vad svamlar du om?

Trosa sid 529
I ytterligare sex undersökta områden påvisades sekret/DNA som överensstämmer med Lisa själv.
Jag svamlar aldrig, och det du skrev motsäger inte vad jag sa. Det kan fortfarande finnas NB:s DNA på platser som inte testades. Åklagaren själv säger att det troligen är kontaminering, och domstolen skriver "Att någon annan än Nerijus Belivicius kunnat överföra sin hustrus dna förefaller osannolikt".
2015-11-17, 18:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
OK, vad är din slutsats då, Xenia?

1) Kontaminering av slidsekret genom penisberöring på trosa.
2) Kontaminering genom beröring med handskar som vidrört diverse kroppdelar på frugan innan trosberöring.
3)NB tar av sig handskar innan trosberöring, undviker fingeravtryck men har frugans sekret/annat DNA på fingrarna innan han vidrör trosan. Sätter därefter helt sonika på sig handskarna igen.
Jag drar ingen annan slutsats än att NB har överfört sin frus DNA oavsiktligt.
2015-11-17, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I det här fallet kan det till och med vara någorlunda rimligt att försöka föra upp fallet i Högsta Domstolen, inte för att bevisningen skulle vara svag eller det skulle finnas förmildrande omständigheter, utan för att den nya lagen om straff för mord inte är ordentligt praxisfäst. Men det bör nog isåfall en helt annan advokat än Inger Rönnbäck ge sig på. Hur det blir när hon ska överklaga till HD vet vi redan.

Jag är för övrigt, precis som PhDSalander, nyfiken på vad rätten säger om Rönnbäcks ersättningsanspråk, där hon räknar in prat i media i den tid som åtgått till försvaret. Det har jag aldrig sett förr, för att uttrycka det så.
Om nu inte HD anser sig tillräckligt ha utrett begreppet "försvårande omständigheter" i det mordåtal man nu meddelat PT i. Nämligen det här Sala-mordet på nyårsafton som gav 17½ år i HovR.
Rönnbäck förefaller väl fått igenom sitt yrkande på ersättning för prat i media? Finns den specificerade kostnadsräkningen tillgänglig?
2015-11-17, 18:32
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Om nu inte HD anser sig tillräckligt ha utrett begreppet "försvårande omständigheter" i det mordåtal man nu meddelat PT i. Nämligen det här Sala-mordet på nyårsafton som gav 17½ år i HovR.
Rönnbäck förefaller väl fått igenom sitt yrkande på ersättning för prat i media? Finns den specificerade kostnadsräkningen tillgänglig?

Det är en allmän handling och bara att begära ut.
2015-11-17, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Efter en tids avtjänat straff skickar vi dom gärna inom EU så han lär få avtjäna resten i Litauen då det är dags. Se tidigare fall med EU medborgare livstidsdömda i Sverige. Det blir billigast så och betydligt otrevligare eftersom andra länder har sämre fängelser. Dom kanske inte ens skiljer på fångarna i Litauen som vi gör här. Typ sexbunkern så som barnmördare/våldtäktsmän pedofiler och annat avskum.

Sökte på nätet och hamnade i ett reportage om en kriminell som suttit både i Litauiskt och ryskt fängelse. Vidrigt tydligen där mord, våldtäkt och misshandel skulle ha skett inne på anstalten förutom den dåliga maten och smutsiga miljön. Så visst har du rätt, betydligt otrevligare.
2015-11-17, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Vem var inne i det avlåsta ødehuset Bäckatorpet i perioden 5-12 Juni ?

Någon som vet om det hittades några fingeravtryck och/eller DNA på mjölpaketet som hittades vid husrannsakan på Bäckatorpet som ligger ca 50 meter nordost om boden där Lisa hittades.
Finns inga svar i FUP på dessa tests som tagits.

Förpackningen topsades
för DNA (S194). På förpackningen säkrades även fingeravtryck (S195).

Fastigheten ägs av Arne Jönsson.
Utgångsdatum på mjölkpaket var den 12 Juni, samma dag som Lisa hittades.
Då har förpakningsdatum varit den 5 Juni.
Så någon har varit inne i huset i perioden 5-12 Juni.

VEM?

FUP sidan 1861
"I fastigheten anträffas ett mjölkpaket med utgångsdatum 150612"
Det finns klara indikationer på en person i FUP 395 på person som inköper mjölk. Personen dyker upp på flera ställen i utredningen. Antagligen ett ställe där någon söker lugn och ro för planering nen inte lyckats hitta just det på grund av en omfattande verksamhet i luften och jorden omkring.
2015-11-17, 18:34
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Som du har noterat är det problem med de där tre scenarierna. Men det finns ett mindre problematiskt:

Scenario 4: Han öppnar gylfen, men tar inte fram penis, utan gnider penis genom sina kalsonger mot offrets trosor. Fruns DNA finns ju på utsidan av hans kallingar, säkert fläckvis i betydligt större mängd än hans eget.

Mjae... Du menar att allstå att han gnidit penis mot frugans slida så mkt med kalsonger på, innan han stoppat in den i frugan - så att hans eget kiss/sekret/ev. sperma kommer i underläge mot frugans sekret? Vilket sedan avsätts på offret. Mjä...
2015-11-17, 18:40
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jo, jag. Han har pressats att berätta sånt som han omöjligt kan känna till om han inte var inblandad. Det krävs ett man talar sanning för att inte försäga sig. Ljuger man, måste man minnas vad man har sagt. Det är bara konstaterade mytomaner som klarar av.

Planteringsteorin ligger inte långt borta. Jag återkommer när jag har sammanställt faktorer som pekar mot sannolik plantering.

En teori som du då enligt reglerna här tar i det andra alternativa forumet förstås.
2015-11-17, 18:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Herregud, dessa förhör är helt sjuka att läsa i skrift! Precis överallt är det tydligt ledande frågor, och dessutom är tolkens återgivelse av svaren det mest förvirrade jag sett på länge (Eller bara sjukt dålig svenska). Måste inte förhör vara proffsigare än så här?? Hoppas man aldrig blir misstänkt för ngt man inte gjort, man kan vara helt rökt då. (Menar inte att NB inte gjort detta)
Tänk jag reagerade precis tvärtom.
Förhöret med IB är mycket väl genomfört och efter ett antal dagar har man ju fått henne att erkänna att hon inte bara lämnat falskt alibi, utan att NB bett henne göra det på måndagen! Super-proffsigt, säger jag.

F.ö. reagerade jag också på språket; är det tolken som talar så där dålig svenska?
2015-11-17, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Mjae... Du menar att allstå att han gnidit penis mot frugans slida så mkt med kalsonger på, innan han stoppat in den i frugan - så att hans eget kiss/sekret/ev. sperma kommer i underläge mot frugans sekret? Vilket sedan avsätts på offret. Mjä...

Diskuterar ni fortfarande detta? Det mest sannolika är väl ändå att han vidrört lisa med penisskaftet, alltså med förhuden typ. Ollonet har knappat vidrört henne för då hade han avsatt sin egen DNA. Att frugans sekret kommit dit via utsidan av hans kalsonger är mindre troligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in