=Babianen|55428675]1) Om du jämför en Ferrari med en Skoda då är det svårare att bygga Ferrarin. Därför anses det som finare att åka runt i en Ferrari än i en Skoda right?
2) Sen finns det BMW. De är inte lika svåra att bygga som Ferraris men de är fortfarande svåra att bygga och mycket svårare att bygga än en Skoda. Därför är det finare att åka BMW än Skoda.
3) Överklass människor brukar köra bilar som BMW för att de gillar kvalitet och bilar som ser fina ut aka "snille och smak".
4) Konst funkar på exakt samma sätt. Överklassen köper "konstens BMW bilar" alltså genre medan underklassen köper "konstens Skoda" alltså landskap och stilleben.
- Fast det är inte så enkelt som att den tekniskt skickligaste tavlan är den som ger betraktaren mest, heller. Motivet är ju också viktigt. För att ta Hills stenbrott som vi redan har diskuterat, så tycker jag som sagt att den är fin och jag skulle kunna ha den i hallen, i den lite undanskymda delen mot toaletterna. MEN det finns många andra naturmotiv som jag älskar mera, p.g.a. att sten trots allt inte är så intressant eller vackert eller upplyftande. Ett motiv med vatten i är ofta vackrare. Eller träd!
1)
Vad är det som är oklart?
2) Om du tänker så här, Karl XII anses "finare" än ett träd. Därför är det logiskt att en
tavla på Karl XII anses finare än en tavla på ett träd.
- Alltså, det var ju jag som drog upp Cederströms målning, och jag älskar den verkligen. MEN det har mycket med motivet att göra, och motivet har en speciell laddning för mig som Sverigevänlig och nationalist. Det var där mitt intresse för Karl XII började, och för målningar av honom - långt innan jag hade något intresse för konst överhuvudtaget. Dock tycker jag för den skull inte att alla tavlor på Karl XII är fina - tvärtom faktiskt, många konstnärer redan i hans samtid fick inte till hans profil riktigt. (Vi har ju facit eftersom han är balsamerad och foton togs vid gravöppningen i början av 1900-talet någon gång.) "Karl XII vid Narva" kombinerar ett motiv som jag älskar: den unge Konungen, segerherren, stolt till häst - och de kuvade ryssarna som fick lägga ner sina fanor vid hans fötter. Med det tekniska utförandet i vackra färger, då det skedde i solnedgången efter dagens strid. I bakgrunden ser man även den ruvande gamla borgen.