2015-11-17, 14:38
Medlem
showtimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umbertotozzi
Varför valde en av era största talanger att gå till AIK?
För att han inte fick A-lagskontrakt. Btw det var en seriös fråga din kretin.
2015-11-17, 15:14
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Min poäng är att våra fina ekonomiska resultat kommer att ge utslag sportsligt. Vi kommer att värva betydligt fler och bättre spelare i "rätt" ålder. Liksom att vi kommer värva bättre etablerade spelare som saknar tidigare bajenanknytning. Pengarna finns, nu är det bara för Jingblad/Nanne att leverera.

Precis, och då ökar också risken. Det är väl världens mest självklara sak att ni skulle göra ett bra ekonomiskt resultat i år, så det är ju ingenting att slå sig för bröstet. Precis som du avslutar paragrafen så är det först nu den riktiga utmaningen börjar. Att ta Bajen upp ur Sueprettan med fullständigt överlägsen budget imponerar på ingen. Att klara sig kvar i Superettan (och underprestera sett till spelarbudget/personalkostnader) imponerar på ingen. Det är nu det är dags att visa färg för Nanne.

Hur länge kan han hänvisa till att det är ett långsiktigt projekt, och hur länge köper supportrarna det?

Citat:
Just nu togs det ju upp därför att det snackats om att Erton skulle vara aktuell för oss och någon påstod att han är för dyr då ni inte har råd. Huruvida han är aktuell eller inte kan jag inte svara på men råd har vi nog.

Fast det handlar inte om att ha råd. Dif har råd med Erton, men väljer att använda pengarna annorstädes. Det handlar om att allokera ekonomiska medel på rätt sätt. Skulle ni krita på Erton så har fallet återigen börjat, för det var precis så ni höll på innan allt havererade för en handfull år sedan. För mig personligen så började man ana oråd när Khalili kritas på med 4.5 år och förmodad topplön. Vi får se hur utväxlingen blir där, men om vi ändå är inne på risk så har vi det där. Han kan knappast ha infriat förväntningarna i höst.

Allt är en balansgång mellan att maximera sporten och bedriva en sund verksamhet.
2015-11-17, 15:48
Medlem
Det ska bli oerhört intressant att se hur årets Silly utvecklar sig för 08-klubbarna. Don Björn har i mitt tycke gjort ett väldigt bra jobb i AIK men jag gillar inte alls hur truppbygget har utvecklats. De senaste årens uppsjö av mycket lovande ungtuppar är ett minne blott. Dagens troliga startelva kan inte beskrivas som annat än rena dinosauriekyrkogården och där man inför tidigare säsonger med lätthet kunnat peka ut vilka som kommer säljas för att stadga upp det alltid lika deprimerande driftresultatet så är det nu svårt att se någon kommande storförsäljning i befintlig trupp. Att tappa Goitom och dessutom utan att få en spänn för det är naturligtvis också väldigt trist. Björn har försiktigt uttryckt en del att jobba på närmaste tiden..

DIF kör väl vidare på sitt lågbudgetspår vilket de gjorde grymt bra inför förra säsongen. Fem plus till gamla fyllskallen Bosse som har en otrolig förmåga att sniffa upp unga lovande spelare redo att ta nästa kliv. För DIF så handlar det väl just nu kanske mer om att jobba med sin befintliga unga trupp spetsat med några få punktförstärkningar snarare än några större värvningsrockader. Jag tror att DIF hamnar på ungefär samma poäng 2016 som de gjorde 2015. För att kunna utmana topplagen på allvar så behöver de skaffa sig ekonomiska muskler att inte jämt behöva gå på chansvärvningar utan även kunna värva in en ny Erton så att säga..

Det ska bli oerhört intressant att se vad Bajen mönstrar för startelva i premiären 2016. Läste någonstans att det lär bli sex spelare som ska ersättas så det är bråda dagar för Jingblad. Oerhört förspänd situation då det rakt av är skåpmatslirare som försvinner samtidigt som ekonomin är stark och namnet är lockande. Samtidigt så är inte pengar allt utan det gäller att välja rätt spelare att värva och jag är inte imponerad av utfallet på de senaste värvningarna som Bajen gjort. Att avancera åtminstone ett par platser i tabellen känns väl som ett rimligt krav på firma Bergstrand/Jingblad..
2015-11-17, 16:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av svulle

Fast det handlar inte om att ha råd. Dif har råd med Erton, men väljer att använda pengarna annorstädes. Det handlar om att allokera ekonomiska medel på rätt sätt. Skulle ni krita på Erton så har fallet återigen börjat, för det var precis så ni höll på innan allt havererade för en handfull år sedan. För mig personligen så började man ana oråd när Khalili kritas på med 4.5 år och förmodad topplön. Vi får se hur utväxlingen blir där, men om vi ändå är inne på risk så har vi det där. Han kan knappast ha infriat förväntningarna i höst.

Nu blev det en lek med ord. Jag skulle säga att dif inte har råd. Lägger dom motsvarande pengar på en bättre forward än Erton så ger jag dig en poäng men tvivlar starkt på att dom klarar av att hitta sådan.
2015-11-17, 16:25
Medlem
mishimas avatar
Vänta här nu, skrev Hammarby 4,5 år med Khalili? Han har presterat en säsong i hela sin karriär och är 29 nästa år.

Det här börjar lukta när Jingblad var sportchef i Norrköping.

...
Jag kommer för övrigt ihåg när jag sågade Djurgårdens långa kontrakt med Jawo. Fick alla Djurgårdare på mig om att jag hade fel.
Senast redigerad av mishima 2015-11-17 kl. 16:27.
2015-11-17, 16:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Vänta här nu, skrev Hammarby 4,5 år med Khalili? Han har presterat en säsong i hela sin karriär och är 29 nästa år.
Japp.

http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/imad-khalili-nanne-en-av-de-man-har-storst-respekt-for/

Fast vi skrev 4-årskontrakt med en 26-årig Sana så vet inte om vi kan säga så mycket...
2015-11-17, 16:33
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Just nu togs det ju upp därför att det snackats om att Erton skulle vara aktuell för oss och någon påstod att han är för dyr då ni inte har råd. Huruvida han är aktuell eller inte kan jag inte svara på men råd har vi nog.

Fast i hans fall spelar det föga roll vad det handlar om eftersom han alltid jämför med DIF, oavsett.

Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Nu blev det en lek med ord. Jag skulle säga att dif inte har råd. Lägger dom motsvarande pengar på en bättre forward än Erton så ger jag dig en poäng men tvivlar starkt på att dom klarar av att hitta sådan.

Erton är definitivt inte värd det han begär. Svårare än så är det faktiskt inte. Men köp han ni, kanske ett 5 års kontrakt?
2015-11-17, 16:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Fast i hans fall spelar det föga roll vad det handlar om eftersom han alltid jämför med DIF, oavsett.

Erton är definitivt inte värd det han begär. Svårare än så är det faktiskt inte. Men köp han ni, kanske ett 5 års kontrakt?
Vad begärde han menar du?
2015-11-17, 16:36
Medlem
svulles avatar
Citat:

Det kommer man inte göra, eftersom man nu bedriver en mer sund verksamhet. Faktum kvarstår dock att Dif utan några som helst problem skulle kunna göra Erton till ligans bäst betalda spelare. Det är mer en fråga om hur sunt det är. Malmö har råd med Messi, men man har inte råd om man vill fortsätta bedriva en verksamhet som är någotsånär sund.

AIK skulle i praktiken kunna ge Goitom 500 000 i månaden också, men det är inte försvarbart ekonomiskt. Utifrån den utgångspunkten så har inte AIK råd med Goitom heller.
2015-11-17, 16:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Det kommer man inte göra, eftersom man nu bedriver en mer sund verksamhet. Faktum kvarstår dock att Dif utan några som helst problem skulle kunna göra Erton till ligans bäst betalda spelare. Det är mer en fråga om hur sunt det är. Malmö har råd med Messi, men man har inte råd om man vill fortsätta bedriva en verksamhet som är någotsånär sund.

AIK skulle i praktiken kunna ge Goitom 500 000 i månaden också, men det är inte försvarbart ekonomiskt. Utifrån den utgångspunkten så har inte AIK råd med Goitom heller.
Ok. Som sagt en lek med ord. Jag väljer dock att definiera "inte ha råd" annorlunda än du.
2015-11-17, 16:41
Medlem
showtimes avatar
Citat:
Vad begärde han menar du?
Mer än vad han hade i DIF senast & då var vi tvungna att skeppa honom under sommaren eftersom hans lön höll på att sänka oss. No brainer att inte ta tillbaka honom för dom pengarna.
2015-11-17, 16:49
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av showtime
Mer än vad han hade i DIF senast & då var vi tvungna att skeppa honom under sommaren eftersom hans lön höll på att sänka oss. No brainer att inte ta tillbaka honom för dom pengarna.

Och det är ju inte så att han rosat marknaden direkt i Kina så var han kommit på att han är värd mer än senast vettefan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in