2015-11-17, 00:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tror detta är omöjligt att få NB att berätta.

Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Hur får man NB att berätta ALLT? - Realistiskt går det?
Finns det någon som har en realistisk idé om vad som skulle få den urbota Nero att kunna lossa på tungan ordentligt och verkligen berätta vad som hände, all som hände och inget annat?

Jag tror detta är omöjligt. Han kommer aldrig att berätta något men jag precis som alla andra hoppas naturligtvis på att han gör det.

Frågan man måste ställa sig är: Tjänar han något på att göra detta? Svaret blir: Nej!

Som jag så många gånger förut har skrivit, så är detta ett skambrott av värsta slag och detta vet Nerijus mycket väl. Han vet också att han aldrig någonsin kommer att erhålla vare sig förlåtelse eller förståelse.

Utöver detta så har han vetskap om något som troligtvis ingen annan har. Enbart han vet exakt vad som hände. Alltså han har en viss "makt" kvar.

Han får leva med denna "makt" och med sina minnen från den 7 juni. Det enda han har kvar att "glädjas" åt under många långa år.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-11-17 kl. 00:28.
2015-11-17, 00:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Hypnos eller tortyr är nog det enda som kan få honom att berätta.
Han lär inte gå med på hypnos frivilligt då brottet är för skamfyllt.
Han kommer aldrig att berätta!

Dagen Polis och dom som håller förhör tycker jag är en samling fjantar som sitter och bugar och tackar om dom får något svar.
Vid förhör måste man ha Psykologiska kunskaper, och en effektiv förhörsmetod med pondus.
Man kan inte sitta och fjanta med galningar.
Ta i med hårdare tag i stället.
Då slipper vi sådant drägg.
Och mindre kostnader.
2015-11-17, 00:29
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SS-Panzer-Division
Balten döms till livstid i morgon, men får tidsbestämt eller än värre blir frikänd av hovrätten, det är sverige i ett nötskal.

Det finns absolut noll saker i utredningen som pekar på att hovrätten skulle frikänna honom. Bevisningen är förödande och åklagaren har lagt ett pussel som är så gott som vattentätt.

Däremot talar mycket för att vid en ev. hovrättsförhandling så kommer frugan att vittna, då hon just nu lever på sparade småpengar och hon behöver media som betalar ett scoop.
Sanningen att säga så var hennes vittnesmål och förvirring i rätten helt i enlighet med åklagarens linje. Var ju därför IR inte såg någon anledning heller att hon skulle förhöras när de hittat en annan tolk.

NB är så körd och han kommer dömas till livstid även i HR.
2015-11-17, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Den 8 juni anmäler joggaren att NB försökt få henne att sätta sig i hans bil, som gjorde att NB blev misstänkt som gärningsman.
Den 9 juni börjar man hitta saker som tillhört Lisa efter en grusväg som går från cafeet och förbi Martorp, man hittar 11 prylar på en sträcka av ca 1 km från cafeet mot Martorp. Man kan påstå en snitslad bana från cafeet till Martorp av Lisas prylar.
All logik säger att söket efter Lisa skulle koncentreras mot Martorp och lokaler som finns där.
Nu fanns det i Martorp också en lokal som NB använde och den lokalen borde omedelbart ha undersökts.
Självklart sökte polisen området med likspårhund och även lokaler som fanns där och om kroppen funnits i lokalen där den hittades den 12 juni skulle den ha hittats mycket tidigare, men sanningen är nog den att det fanns ingen kropp i lokalen, som överensstämmer med vittnets uppgifter som såg in i lokalen den 9 juni, utan kroppen den kom dit efter att söket gjordes.
Därför kan man dra slutsatsen att kroppen placerades på annat ställe när den togs från ladan vid cafeet, och mellan den 9 juni och 12 juni placerades den i lokalen där den hittades.
Det här medför att det kan inte vara NB som har placerat kroppen i lokalen där den hittades, därför efter anmälan av joggaren den 8 juni mot honom blev han sannolikt satt under spaning eller uppsikt.

Många tycks tro att det här är ett självklart fall att NB är skyldig till mordet på Lisa, men sanningen är den att det finns många frågetecken i fallet.
Att han kommer att dömas för mord i Tingsrätten kan tas för givet.

Det är därför jag skulle vilja veta om Lisas ansikte var täckt eller inte. Om ansiktet inte var täckt var detta inte mördarens första mord, det existerar inte en enda förstagångs mördare som inte täcker offrets ansikte, det är A och O i brottslings psykologi.

Jag tror på fler skyldiga, mordet är för komplicerat för att kunna utföras av en enda man på den tidsrymd som det gjorde.
Dessutom ett "sexmord" utan sexuella handlingar, bara där ringer en varningsklocka på att något i fallet är gravt fel.
Att liket hittas arrangerat som om en våldtäkt skulle ägt rum är mycket mycket märkligt.

Varför har polisen inte utrett NB utomlands, skickat DNA och kollat efter snarlika mord? det är tjänstefel att inte göra detta, det visar bara hur inkompetent polisen och Åklagare agerar.

Sedan anser jag det märkligt att brodern avförts, vem annan än brodern kan ha lagt ut Lisas ägodelar så Missing People hittar dem?, när de möter båda bröderna säger NB att de varit där och det inte finns något där, och förra gången de var där fanns inget, nu låg plötsligt Lisas ägodelar där när båda bröderna varit på promenad där.

Detta är bara en av de frågetecken som finns.

Hoppas någon gräver i slasken snarast. En Hannes Råstam skulle vara väldigt välkommen.
2015-11-17, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SS-Panzer-Division
Balten döms till livstid i morgon, men får tidsbestämt eller än värre blir frikänd av hovrätten, det är sverige i ett nötskal.

Ja, han blir med största sannolikhet dömd till livstid liksom i hovrätten.
2015-11-17, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingo22
Dagen Polis och dom som håller förhör tycker jag är en samling fjantar som sitter och bugar och tackar om dom får något svar.
Vid förhör måste man ha Psykologiska kunskaper, och en effektiv förhörsmetod med pondus.
Man kan inte sitta och fjanta med galningar.
Ta i med hårdare tag i stället.
Då slipper vi sådant drägg.
Och mindre kostnader.

Jag framförde tidigt att jag tycker att istället för att tjafsa om tolkar, så borde vår polis ha ett samarbete med litauisk polis. De har säkert en massa duktiga poliser och förhörsledare i Litauen som de borde ha lånat för att förhöra Litauern. Jag tror svaren på mycket hade sett annorlunda ut, och Litauern hade inte kommit så lätt undan med att undvika att svara.

Litauern har betett sig som om det är han som fortfarande har kontroll. Det kommer nog som en överraskning för honom att han blir dömd till livstid med den starka tro advokaten har på att han inte är skyldig.
2015-11-17, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag framförde tidigt att jag tycker att istället för att tjafsa om tolkar, så borde vår polis ha ett samarbete med litauisk polis. De har säkert en massa duktiga poliser och förhörsledare i Litauen som de borde ha lånat för att förhöra Litauern. Jag tror svaren på mycket hade sett annorlunda ut, och Litauern hade inte kommit så lätt undan med att undvika att svara.

Litauern har betett sig som om det är han som fortfarande har kontroll. Det kommer nog som en överraskning för honom att han blir dömd till livstid med den starka tro advokaten har på att han inte är skyldig.

I Litauen finns det säkert ganska tuffa förhörsledare som borde ha kallats in ifrån början.
Polis i Litauen och Sverige tror jag skulle kunna samarbeta ganska bra.
Jag ifrågasätter verkligen vad Svensk polis får lära sig på Polis-skolan.
Jag har en kompis som arbetar inom Polisen/Krim, och han är ganska velig och saknar pondus.
Han är bara en familje-far som har trygg anställning.
Men saknar GOO.
2015-11-17, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Det är därför jag skulle vilja veta om Lisas ansikte var täckt eller inte. Om ansiktet inte var täckt var detta inte mördarens första mord, det existerar inte en enda förstagångs mördare som inte täcker offrets ansikte, det är A och O i brottslings psykologi.

Jag tror på fler skyldiga, mordet är för komplicerat för att kunna utföras av en enda man på den tidsrymd som det gjorde.
Dessutom ett "sexmord" utan sexuella handlingar, bara där ringer en varningsklocka på att något i fallet är gravt fel.
Att liket hittas arrangerat som om en våldtäkt skulle ägt rum är mycket mycket märkligt.

Varför har polisen inte utrett NB utomlands, skickat DNA och kollat efter snarlika mord? det är tjänstefel att inte göra detta, det visar bara hur inkompetent polisen och Åklagare agerar.

Sedan anser jag det märkligt att brodern avförts, vem annan än brodern kan ha lagt ut Lisas ägodelar så Missing People hittar dem?, när de möter båda bröderna säger NB att de varit där och det inte finns något där, och förra gången de var där fanns inget, nu låg plötsligt Lisas ägodelar där när båda bröderna varit på promenad där.

Detta är bara en av de frågetecken som finns.

Hoppas någon gräver i slasken snarast. En Hannes Råstam skulle vara väldigt välkommen.

Hennes ansikte var täckt. Tejpat. För övrigt så pekar nästan allt, hur otroligt man än må tycka att det är, på att han var ensam i gärningen. Brodern har elektroniskt alibi samt alibi av NB's fru, plus att hans dna saknas helt på brottsoffer/ brottsplats.

Senn är det inte helt ovanligt med sex-mord utan våldtäkt. Kolla t.ex BTK/ Dennis Rader i USA. Hans första offer har för övrigt många likheter med Lisa's öde.

På det hela taget så tycker jag när man hör åklagar-sidans slutplädering att det finns väldigt få frågetecken.
2015-11-17, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Hur får man NB att berätta ALLT? - Realistiskt går det?
Finns det någon som har en realistisk idé om vad som skulle få den urbota Nero att kunna lossa på tungan ordentligt och verkligen berätta vad som hände, all som hände och inget annat?

En sak vi vet med säkerhet är att ingen tycks veta särskilt mycket om NB. Hittills, skall jag väl tillägga.

Jag har en känsla av en man som, kanske sedan barnsben, låst in sina känslor/handlingar i ett "kassaskrin", som sedan fyllts på under åren. Vad han blivit utsatt för och utsatt andra för.

I översta lådan av det skrinet ligger nu Lisa Holm.

Att få NB att öppna skrinet innebär att allt annat också kommer fram.

Jag tror det blir mycket svårt. Kanske omöjligt.
2015-11-17, 01:00
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Var har du fått det ifrån att IR har en stark tro på att han är oskyldig?
Jag tycker att i varje intervju så syns och hörs det mer och mer att hon absolut inte tror han är oskyldig. Jag tycker det tyder på att hon är övertygad om hans skuld men hon måste fortsätta att göra allt hon kan för sin klient. Och hennes enda möjlighet är att säga att det finns fler alternativ.....
Långsökt är bara förnamnet och IR vet så väl
2015-11-17, 01:05
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ingen vet väl vad som egentligen hände, utom GM. Någon exakt dödsorsak har inte presenterats och allt har uppenbarligen gått väldigt fort. Troligen var Lisa medvetslös när hon hängdes dessutom. Då finns det kanske inget särskilt förråande avseende lidande och dödsångest hos BO vilket ska till - antar jag - för en livstidsdom. Det borde bli mord av normalgraden vilket verkar ge 16 år. Om inte nu, så i hovrätt. Är NB skyldig på något sätt, kan han väl alltid börja prata. Hur som helst är jag väldigt intresserad av en eventuell RPU, men såna blir väl knappast offentliga?

För tillfället är livstid standardstraffet för mord om inga förmildrande omständigheter föreligger. Men tydligen ska något fall snart behandlas i HD som eventuellt kommer leda till ett nytt prejudikat.

Jag skulle bli väldigt förvånad om det kommer något annat än en livstidsdom från tingsrätten imorgon. NB:s försvarare borde ha riktat in sig mer på att så tvivel kring DNA-bevisningen, som är pudelns kärna i målet.

Om NB har gjort detta är det troligt att han börjar göra medgivanden i hovrätten och kommer med en historia som kan mildra påföljden. Om han fortsätter totalneka så kommer jag luta ännu mer åt att han är oskyldig. Det vore nämligen så extremt otaktiskt att det nästan bara kan förklaras med att han verkligen inte har något med mordet att göra.

Någon RPU ser det inte ut att bli av. Han har inte ens genomgått någon liten sinnesundersökning så det verkar inte finnas några misstankar om allvarlig psykisk störning.
2015-11-17, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
En sak vi vet med säkerhet är att ingen tycks veta särskilt mycket om NB. Hittills, skall jag väl tillägga.

Jag har en känsla av en man som, kanske sedan barnsben, låst in sina känslor/handlingar i ett "kassaskrin", som sedan fyllts på under åren. Vad han blivit utsatt för och utsatt andra för.

I översta lådan av det skrinet ligger nu Lisa Holm.

Att få NB att öppna skrinet innebär att allt annat också kommer fram.

Jag tror det blir mycket svårt. Kanske omöjligt.

Man vet aldrig vad framtiden har för överaskingar !!!!
Han kanske blir fritagen av några tuffa personer som man inte ska leka med.
Och dom kanske kommer att tvinga honom att prata klartext.
Och redogöra fakta.
Dessa personer kanske har mycket goda kunskaper om, när - var han fraktas.
Det är ingen omöjlighet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in