2015-11-16, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Livstid är gjutet. Vad beträffar Nerijus psykologiska skyddsmekanismer som troligen är igång för fulla muggar nu: "det var inte meningen att hon skulle dö", "min svåra uppväxt", ni kan hitta på själva efter behag. Vi får hoppas att han snart drabbas av insikt, står där helt naken utan några ursäkter att skyla sig med inför sig själv. Att detta verkligen händer snart. Hans sanna jag får kräla som en mask inför den idealbild han har av sig själv. Händer detta snart blir det många års krälande. Välförtjänt och faktiskt det värsta straffet. Hans enda chans att slippa det straffet är att erkänna också utåt.

Med tanke på dådet så kan han nog inte erkänna vad han har gjort och varför han har gjort det. Det har jag ytterst svårt att tänka mig. Däremot kommer han nog ganska säkert förr eller senare att lansera någon riktigt mild version av det hela som bitvis lägger skulden på andra, gärna någon som dött nyss eller vad som helst, vilket i praktiken är en återvändsgränd.

Tycker med andra ord inte att ett eventuellt erkännande bör tas som ett stort hopp för den som vill veta vad som verkligen hände. Han kommer nog aldrig ha något att tjäna på att berätta sanningen. Men kommer att berätta något som han tror att andra kommer att tro på. Och då sitta med mycket mer proffsiga krokodiltårar än det vi hitintills sett. och än mer pinsamma kärlekskringlor ஐღஐ

Någon som är bekant med Café på Klostret och känner igen något av porslinet?
https://muhammedbilderna.files.wordpress.com/2015/11/skc3a5pmat.png
Just att stölderna var innan julhelgen och berörd personlighet även åkte hem just då saknar inte helt intresse. Tidigare så gömdes ju nyckeln på ett ställe på samma sida av vägen vilken någon som befann sig på andra sidan borde kunna ha sett.
2015-11-16, 23:52
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Han kommer få problem. Kom ihåg vad hans bror sa i förhör. Han söker bråk, kort stubin. Slår Irina, bryr sig tydligen inte om det är en man eller kvinna när han måttar sina slag, gärna mot knät. Sen parar vi ihop honom med likasinnade. En del med diagnoser och andra med avsaknad av impulskontroll. Han kommer hamna i bråk. Jag hoppas han får börja sina år här så han kommer långt bort från Irina. Önskar honom inga besök i fängelset. Han kan neka hur mycket han vill, men innanför murarna är det ingen som kommer tro honom när han sitter där dömd till livstid.

Jag tror inte han fattar att han blir dömd imorgon. Han har säkert redan skrivit till Irina och bett henne boka en A hytt med Tallink Silja.

NB´s karma (om man vill använda sig av det ordet) blir väl i första hand att leva med sin gärning livet ut. Han är också medveten om att den gärning han har utfört befinner sig allra längst ner på skalan. Gråten i rätten kan stå för fruktan inför vad som komma skall.

Det enda som är viktigt nu är att omvärlden skyddas för all framtid.
2015-11-16, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Dödstidpunkt/datum har inte heller kunnat fastställas.
och ändå så krystar/manipulerar åklagaren fram att Lisa dog den 7 Juni

Och trasmattorna i boden som plötsligt försvann, dom fanns där tisdag den 9 Juni och den 12 Juni då Lisa's kropp hittades då var dom borta !
Och samma vittne som tittade inn i boden den 9 Juni såg inte klädhögen (som Lisas kropp låg under)
så också det tyder ju på att Lisa's krop inte fanns i boden den 9 Juni.
Den 8 juni anmäler joggaren att NB försökt få henne att sätta sig i hans bil, som gjorde att NB blev misstänkt som gärningsman.
Den 9 juni börjar man hitta saker som tillhört Lisa efter en grusväg som går från cafeet och förbi Martorp, man hittar 11 prylar på en sträcka av ca 1 km från cafeet mot Martorp. Man kan påstå en snitslad bana från cafeet till Martorp av Lisas prylar.
All logik säger att söket efter Lisa skulle koncentreras mot Martorp och lokaler som finns där.
Nu fanns det i Martorp också en lokal som NB använde och den lokalen borde omedelbart ha undersökts.
Självklart sökte polisen området med likspårhund och även lokaler som fanns där och om kroppen funnits i lokalen där den hittades den 12 juni skulle den ha hittats mycket tidigare, men sanningen är nog den att det fanns ingen kropp i lokalen, som överensstämmer med vittnets uppgifter som såg in i lokalen den 9 juni, utan kroppen den kom dit efter att söket gjordes.
Därför kan man dra slutsatsen att kroppen placerades på annat ställe när den togs från ladan vid cafeet, och mellan den 9 juni och 12 juni placerades den i lokalen där den hittades.
Det här medför att det kan inte vara NB som har placerat kroppen i lokalen där den hittades, därför efter anmälan av joggaren den 8 juni mot honom blev han sannolikt satt under spaning eller uppsikt.

Många tycks tro att det här är ett självklart fall att NB är skyldig till mordet på Lisa, men sanningen är den att det finns många frågetecken i fallet.
Att han kommer att dömas för mord i Tingsrätten kan tas för givet.
Senast redigerad av Fagro 2015-11-17 kl. 00:06.
2015-11-16, 23:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
NB´s karma (om man vill använda sig av det ordet) blir väl i första hand att leva med sin gärning livet ut. Han är också medveten om att den gärning han har utfört befinner sig allra längst ner på skalan. Gråten i rätten kan stå för fruktan inför vad som komma skall.

Det enda som är viktigt nu är att omvärlden skyddas för all framtid.

Ja....jag undrar verkligen över om det var Första gången han gjort något liknande.
Själv misstänker jag att han har viss erfarenhet sedan tidigare, kanske 1-2-3-4-5 gånger tidigare.
Ingen som ännu vet.
Men det är som du säger, omvärlden måste skyddas för alltid mot sådan ondska och dårskap.
2015-11-17, 00:02
Medlem
Timeouts avatar
Ser bara knut i ental och i resten av materialet också bara en knut i ental!
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Kriminalteknisk platsundersökning
Undersökningen har ägt rum 2015-06-13 mellan klockan 04:40 och 06:40.
Rättsläkare Lena Ström har kommit till platsen klockan 04:40.
På bild nr 5 och 6 ses (LH) liggande på rygg. Man kan på bilderna se att silvertejp har applicerats på ansiktet, över näsa och mun, upp till ögonen.
På bild nr 7 och 8 ser man att håret ligger mellan huden på halsen och snaran.

Obduktionsprotokoll
Det högra benet och foten beskrivs huden som fläckformat avskrapad och med "något" brunröd yta. Vidare beskrivs strimformade hudavskrapningar på baksidan av det högra
underbenet. Dessa skador anges ha uppkommit då kroppen har förflyttats från fyndplatsen.
Vidare beskrivs blåmärken/underhudsblödningar på utsidan av det högra knäet och högt upp på den
högra vaden.Under rubriken Det vänstra benet och foten beskrivs punktformade och fläckformade blodbesudlingar på den vänstra fotsulan.
Under rubriken Halsorganen, punkt 54 beskrivs ett tvärbrott på tungbenets vänstra stora horn, cirka
0,6 cm från dess spets. Inga blödningar har påvisats.
I utlåtandet under rubriken Påvisade skador nämns bland annat snörfåror i halsens hud och brott på
tungbenet.

I utredningsunderlaget redovisade/påvisade skador/fynd
Snörfåror/ intryckningar i huden i halsens hela omfång motsvarande två varv med knut av det
snöre/rep som påträffades vid undersökningen på fyndplatsen

• Fläckformade brunröda hudavskrapningar på halsen utan närmare beskrivning
• Tvärbrott på tungbenets vänstra stora horn utan blödning
• Liten blödning i anslutning till sköldbrosket
• Blåmärken/underhudsblödningar på det högra underbenet
• Hudavskrapningar på det högra benet( enligt rättsläkaren som var på fyndplatsen uppkomna i
samband med att kroppen har flyttats ur skåpet)
• Framskriden förruttnelse av kroppen
• Flugägg och fluglarver i den högra hörselgången, munnen och på halsen i anslutning till
snaran
2015-11-17, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du har missförstått mig. Jag är en varm anhängare av att låsa in brottslingar, och kasta bort nyckeln.

.
Det finns åtminstone fyra motiv för fängelsestraff: rehabilitering, avskräckning, hämnd, samhällsskydd.

I sådana här fall tycker jag att samhällsskyddet väger tungt, samtidigt som jag tror att det är svårt att i grunden ändra en sådan läggning (eller vad termen bör vara) och framförallt det är svårt till omöjligt att bedöma graden av tillfrisknande. Könsdriften avtar successivt men upphör i princip aldrig, så jag tycker att samhällsskyddet ska väga mycket tungt gentemot "människokärleken". Även i Sverige hade vi för inte så länge sedan dödsstraff. Sedan ansågs detta vara ociviliserat. Livstidsstraff kan ju ses som ett civiliserat "dödsstraff", men då borde det också vara liktydigt med förlust av det egentliga livet annat än i särskilda fall av nåd.
2015-11-17, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingo22
Ja....jag undrar verkligen över om det var Första gången han gjort något liknande.
Själv misstänker jag att han har viss erfarenhet sedan tidigare, kanske 1-2-3-4-5 gånger tidigare.
Ingen som ännu vet.
Men det är som du säger, omvärlden måste skyddas för alltid mot sådan ondska och dårskap.

Jag håller det för sannolikt att mycket ny information om NB kommer att dyka upp med tiden. Jag tror inte detta är första brotten av det här slaget han varit inblandad i.
2015-11-17, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag håller det för sannolikt att mycket ny information om NB kommer att dyka upp med tiden. Jag tror inte detta är första brotten av det här slaget han varit inblandad i.

Jag har också fått den känslan, att det kanske inte är första gången.
Han verka ha erfarenhet sedan tidigare.
Något mysko är det.
Det är bara att hoppas att Interpol blir informerad och gör en data-sökning på honom, samt likartade brott där flickor försvunnit.
Det kanske är flera offer han har tagit livet av.
2015-11-17, 00:15
Bannlyst
Hur får man NB att berätta ALLT? - Realistiskt går det?
Finns det någon som har en realistisk idé om vad som skulle få den urbota Nero att kunna lossa på tungan ordentligt och verkligen berätta vad som hände, all som hände och inget annat?
2015-11-17, 00:20
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Balten döms till livstid i morgon, men får tidsbestämt eller än värre blir frikänd av hovrätten, det är sverige i ett nötskal.
2015-11-17, 00:21
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Hur får man NB att berätta ALLT? - Realistiskt går det?
Finns det någon som har en realistisk idé om vad som skulle få den urbota Nero att kunna lossa på tungan ordentligt och verkligen berätta vad som hände, all som hände och inget annat?
Hypnos eller tortyr är nog det enda som kan få honom att berätta.
Han lär inte gå med på hypnos frivilligt då brottet är för skamfyllt.
Han kommer aldrig att berätta!
2015-11-17, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingo22
Jag har också fått den känslan, att det kanske inte är första gången.
Han verka ha erfarenhet sedan tidigare.
Något mysko är det.
Det är bara att hoppas att Interpol blir informerad och gör en data-sökning på honom, samt likartade brott där flickor försvunnit.
Det kanske är flera offer han har tagit livet av.
Det finns en kriminologiprofessor i Birmingham, David Wilson, som driver/drivit ett projekt om seriemördares tidiga, oupptäckta mord, som kanske skulle bli intresserad om något fall av intresse dyker upp:

https://en.wikipedia.org/wiki/David_Wilson_(criminologist)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in