2015-11-17, 00:04
Medlem
Citat:
=Sir.|55424126]Haha, du må vara en idiot men du är i alla fall ganska (omedvetet) rolig.

Idiot är ju bara ditt mellannamn.

Citat:
Förneka skaparen men erkänna skapelsen. Du vet, något som inte är skapat, är inte en skapelse.
Ja, detta är enligt mig. Fattar du ingenting? Ur min synvinkel förnekar du skaparen och erkänner du skapelsen.
Citera
2015-11-17, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Ja, detta är enligt mig. Fattar du ingenting? Ur min synvinkel förnekar du skaparen och erkänner du skapelsen.

Och ur min synvinkel är du en idiot som inte besitter grundläggande logisk förståelse.
Jag erkänner givetvis inte någon skapelse om jag inte tror att det är en skapelse. Jag förnekar både skaparen och skapelsen.
Citera
2015-11-17, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Och ur min synvinkel är du en idiot som inte besitter grundläggande logisk förståelse.
Jag erkänner givetvis inte någon skapelse om jag inte tror att det är en skapelse. Jag förnekar både skaparen och skapelsen.

Ur din egen synvinkel förnekar du både skaparen och skapelsen. Vad du tycker om mig ur din synvinkel saknar ju relevans för mig. Du har däremot gång på gång visat hur dum och oförmögen du är. Jag har upprepat samma sak för dig i en hel vecka och nu böjar du få ett hum m vad jag har sagt hela tiden.
Citera
2015-11-17, 00:21
Medlem
Citat:
Ur din egen synvinkel förnekar du både skaparen och skapelsen. Vad du tycker om mig ur din synvinkel saknar ju relevans för mig. Du har däremot gång på gång visat hur dum och oförmögen du är. Jag har upprepat samma sak för dig i en hel vecka och nu böjar du få ett hum m vad jag har sagt hela tiden.

Hahaha, du är verkligen hysteriskt rolig. Du har upprepat dig extremt många gånger - ja. Jag har förstått precis vad du har skrivit hela tiden. DU har däremot inte förstått att hela din argumentation är en falsk dikotomi. Det roliga med det hela är att även om dikotomin hade varit sann, så hade det lik förbannat inte varit ett bevis för Guds existens.
Du är blott en okunnig, vidskeplig foliehatt som inte vet vad du talar om. Stackars Gud som har dig som en av sina representanter. Pinsamt.
Citera
2015-11-17, 00:48
Medlem
Citat:
Hahaha, du är verkligen hysteriskt rolig. Du har upprepat dig extremt många gånger - ja. Jag har förstått precis vad du har skrivit hela tiden. DU har däremot inte förstått att hela din argumentation är en falsk dikotomi. Det roliga med det hela är att även om dikotomin hade varit sann, så hade det lik förbannat inte varit ett bevis för Guds existens.
Du är blott en okunnig, vidskeplig foliehatt som inte vet vad du talar om. Stackars Gud som har dig som en av sina representanter. Pinsamt.

Var ska jag börja? Nej, det är inte falsk dikotomi. Vet du ens vad dikotomi är? Har jag inte förklarat för dig varför endast ett alternativ kan vara sant och inte både? Du befinner dig i ett väldigt förvirrat tillstånd.

Hur kan du hävda att jag är Guds representant när du inte ens tror på honom? Innebär det att du erkänner honom om ens för ett ögonblick för att påstå nåt som stöd för din argumentation? Hela du är snedvriden. HAHA. Min förhoppning är att du skojar. Att ditt nästa liv är bortom all räddning är givet men ditt jordiska liv kommer bli lidande också med den logiken du besitter därför hoppas jag för din egen skull att du skojar.
Citera
2015-11-17, 02:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har förklarat för dig minst 100 gånger men du vägrar att få i det. Hoppas att du har förstått nu. Definitionen på Gud är Allsmäktighet, evighet, vilja.

Men nu är en ad hoc definition inte det samma som ett bevis-underlag.

Citat:
Om det är skapt måste det ha en skapare.

1/ Endast om kausalitet i den form vi känner konceptet från kosmos också är valitt "utanför" kosmos.

2/ Och även om det finns en extra-kosmisk kausalitet, är din ad hoc definition av 'gud' som "the primary cause" inte någott självklart svar.

*

Lär dig elementär logik.
Senast redigerad av Bogomil 2015-11-17 kl. 02:45.
Citera
2015-11-17, 02:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har inte sagt att du har hävdat det. Jag förklarade det i förebyggande syfte för att du inte skulle få för dig att en allsmäktig tomte och en allsmäktig skapare kan existera samtidigt.

Naturligvis insisterar du på att legitimera användandet av flaska dikotomier. Hela din argumentationsform byggar ju på denna pseudo-logik.

Citat:
HAHA, och om den superintelligenta tomtenissen har skapat universum innebär det att han har skapat alla partiklar, och atomer i universum´. Tycker du då inte att denna superintelligenta tomtenissen är mäktigt allt som existerar i universum? Vad är det i så fall som denna superintelligenta inte har makt över? Fattar du ens diskussionen? Varför döper du om Gud till ''superintelligenta tomtenisse''?

Citat:
Har du slut på fantasi?

Det är snarare du som har för mycket.

Citat:
Har jag inte förklarat varför det bara kan finnas en enda av denna sort? Om A är allsmäktig och B är allsmäktig, innebär ju att A inte har mkt över B och B inte har makt över A och således är ingen av de allsmäktiga.

Det är inte en "förklaring". Det är en ad hoc premiss.

Citat:
Skaparen måste vara evig.

Även om din pseudo-logik per se var korrekt, så är dina "konklusioner" ändå fel, eftersom en "primary cause" inte nödvändigvis "måste" vara din ad hoc-premissade 'guds'-definition.

Citat:
Men jo, Om skaparen inte har makt eller förmåga över sin egen skapelse, skulle han från första början inte skapa det. Allsmäktig innebär ha makt över. Som jag sa, om en enda partikel är utanför skaparens förmåga innebär det ju att denna partikel måste ha kommit till nån annan stans men vart?

Here we go again. Du byggar ditt argument på, att din ad hoc-definition är axiomatisk.

*

Lär dig elementär logik.
Citera
2015-11-17, 03:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Var ska jag börja? Nej, det är inte falsk dikotomi. Vet du ens vad dikotomi är? Har jag inte förklarat för dig varför endast ett alternativ kan vara sant och inte både?

Du har precis demonstrerat, att det (är*) falska dikotomier som är kärnan i dina "argument".
Senast redigerad av Bogomil 2015-11-17 kl. 03:59. Anledning: adderat ett "är" till ursprungstexten.
Citera
2015-11-17, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du har precis demonstrerat, att det falska dikotomier som är kärnan i dina "argument".

Det är lönlöst att påpeka detta. Det är denna falska dikotomi som demotrams har bestämt sig för att argumentera utifrån och inget kan få honom att förstå att det är just en falsk dikotomi. Tro mig, jag har verkligen gjort mitt yttersta för att för att få honom att fatta. Det går inte..
Egentligen är det rätt skrämmande hur en person kan vara så oerhört trångsynt, att hen inte ens kan tänka sig ett annat alternativ än en allsmäktig Gud.
Citera
2015-11-17, 03:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Var ska jag börja? Nej, det är inte falsk dikotomi. Vet du ens vad dikotomi är? Har jag inte förklarat för dig varför endast ett alternativ kan vara sant och inte både?

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du har precis demonstrerat, att det (är*) falska dikotomier som är kärnan i dina "argument".

Citat:
Det är lönlöst att påpeka detta. Det är denna falska dikotomi som demotrams har bestämt sig för att argumentera utifrån och inget kan få honom att förstå att det är just en falsk dikotomi. Tro mig, jag har verkligen gjort mitt yttersta för att för att få honom att fatta. Det går inte..
Egentligen är det rätt skrämmande hur en person kan vara så oerhört trångsynt, att hen inte ens kan tänka sig ett annat alternativ än en allsmäktig Gud.

Vad angår Tramse, är det säkert lönlöst att påpeka vad akademisk logik är. Men det finns förmodentligen många läsare av denna tråd, som är kapabla till att utveckla sin logik-kunskap.

* Inklusionen av "(är)" är en rättelse av ett semantisk miss i det ursprungliga inlägget.
Citera
2015-11-17, 09:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Är du dum i huvudet? Det handlar inte om att förstå eller inte förstå. Det handlar om att fenomen som kärlek, moral, skuldkänslor osv inte kan komma från evolution ÄVEN OM evolution existerade. Fatta rätt.

Varför inte det?
Citera
2015-11-17, 10:09
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det du tror är svar är bara önsketänkande. Jag har gång på gång påpekat hur du kan tycka nåt är intressant samtidigt tycka att det inte finns nåt av värde att hämta, eller ens tror på det du är intresserad av? Fattar du inte att ditt så kallade svar håller inte?
Klart det håller. Bara för att du inte förstår det är fortfarande inte ett argument. När ska du greppa det?

Citat:
Du drar in politiken nu och jag skulle kunna bilda dig även i politik men det skulle ta för mycket tid eftersom vad jag märker är du väldigt okunnig kring mycket. och det skulle dessutom vara offtopic. För att ge dig lite kunskap så är halshuggningar som du ser är psykologisk krigföring för att skrämma andra och på så sätt uppnå sitt mål.
Religiösa mål med religiös motivering eller för att straffa syndare eller folk som förolämpat någon profet, vilket också är en religiös motivation. Kalla det politik så mycket du vill men det gör det inte sant bara för att du säger det.
Citat:
Det är inte mer ont än att släppa bomber med en obemannad drönare.
Det beror på vem som är det avsedda målet.
Citat:
Nej ondska är inte subjektivt.
Jo.
Citat:
Alla människor i hela världen tycker att det är att begå ondska att mörda en helt oskyldig människa. Det spelar ingen roll hur grovt kriminell en människa är. Om han/hon inte kan motivera sitt agerande skulle ingen mörda en annan människa eftersom alla människor förstår att det är att begå ont att mörda.
Och vem bedömer vem som är oskyldig?
Citat:
Dock kan man lida av psykiska besvär som får en att tro att en människa vill göra en illa och begå mord. Mord på oskyldiga människor är ondska och det förstår alla människor. Ondska är inte subjektivt.
Det är alltid en bedömningsfråga, alltså är det subjektivt.

Citat:
Du är bara inte medveten om det. Svammel är vad du ägnat dig åt hittills.
Dina bedömningar betyder ingenting.

Citat:
HAHAH, Om du tror att du har krossat mina argument med detta ditt argument tycker jag verkligen synd om dig och gör mig bara mer övertygad om att dina hjärnceller fått fnatt. Gud är allsmäktig och gett dig en fri vilja. Du vet vad gott och ont år, du vet innerst inne att universum måste ha n skapare, du vet att livet måste ha en skapare, du kan ljuga för dig själv och säga att du inte vet det men det blir inte mer än lögner.
Sluta inbilla dig att du tror att du vet vad jag vet. Du är tvungen att ljuga för dig själv att jag "vet innerst inne" för annars rasar dina premisser. Du flyr verkligheten lille vän.
Citat:
Så du tillhör en art som kan reflektera över tillvaron, vilket verkar vara en omöjlighet för dina hjärnceller men andra människor kan det. Det är med andra ord ditt ansvar att erkänna honom och inte hans ansvar att ändra på dina tankar. Det du säger är så skrattretande. Om Gud ska ändra dina tankar för att du ska tro på honom så måste han ändra alla andras tankar som inte tror på honom för att tro på honom. Han kan inte var rättvis om han skulle göra nåt sånt.
Han behöver inte ändra min hjärna, det var du som skrev att han gjort så jag inte känner till honom, inte jag. Det enda han behöver göra är övertyga mig, det behöver man inte ändra på en hjärna för, bara en uppfattning. Än så länge har jag inte sett någonting som indikerar att det skulle finnas en skapare och än mindre en skapare av det slag du föreslår.
Citat:
Det finns tre grupper människor; troende, osäkra och icketroende. Gud behandlar alla människorna lika. Alla lever under samma sol och ser samma fysiska värld för att övertygad, Om Gud skulle hjälpa de osäkra och icketroende på traven skulle han vara orättvis mot de troende. Men du verkar inte fatta vad jag skriver förklara hur ditt argument har krossat mitt argument?
För att du inte ens gör något argument, du försöker bara bortförklara sanningen.

Citat:
Men det är det du inte förstår. Gud är allsmäktig och det innebär att Gud har makt över allt. Gud finns till men kan inte försvinna ur existens eftersom Gud har makt över döden och döden kan inte träda in i honom. Han kan däremot få plats i en atom samtidigt vara stor nog att inte få plats i hela universum eftersom han har makt över storlek och allt annat.
Haha, det var du som gav exemplen. Hur vet du allt det om honom? Var får du din information ifrån?

Citat:
Du är inte bara oärlig utan en lögnare utan dess like.
Ursäkter.

Citat:
Då är du inte helt ärlig med mig. Då måste du tycka att religion har nåt av värde att erbjuda
Nej, vaför det?
Citat:
och vidare måste du innerst inne vara osäker på din sak angående tron.
Jag sysslar inte med absoluter. Däremot har jag sagt att det är mycket osannolikt att någon gud finns då ingenting indikerar en sådan entitet.
Citat:
Då kan jag gå på med på att du gör det för personligt utvecklande.
Jag skiter i dina villkor.
Citat:
Men du kan inte säga att du inte tror och tycker att religion inte har nåt av värde att erbjuda, samtidigt göra det här för att det är intressant och utvecklande. Förstår du nu.
Det är klart jag kan. Det är debatten och diskussionen jag finner intressant och utvecklande. Man kan även vara objektivt intresserad av religion och troende som fenomen utan att för den skull tycka det finns värde i religion.

Citat:
Kan nåt vara av intresse som man inte tror på och tycker saknar värde?
Självklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in