2015-11-10, 15:39
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vi har inte sett honom ta ett livstidsstraff ännu, och huruvida det anses vara en efterhandskonstruktion är inte samma sak som att det är en efterhandskonstruktion.

1. Han har tagit en risk att få ett livstidstraff
2. Han tar en risk att det ska ses som en efterhandskonstruktion, vilket kan leda till ett livstidsstraff

Det är högst orimligt att ta en risk såsom 1 eller 2 för att slippa skämmas.
2015-11-10, 15:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
1. Han har tagit en risk att få ett livstidstraff
2. Han tar en risk att det ska ses som en efterhandskonstruktion, vilket kan leda till ett livstidsstraff

Det är högst orimligt att ta en risk såsom 1 eller 2 för att slippa skämmas.
Det här kan vi diskutera hur länge som helst. Han kanske inte känner till risken, eller underskattar den.
2015-11-10, 15:46
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Det här kan vi diskutera hur länge som helst. Han kanske inte känner till risken, eller underskattar den.

Inte känna till att han kan få livstid eller inte veta vad livstid betyder? Nåväl, vi kommer inte mycket längre här.
2015-11-10, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Jag tror inte heller på hissa. Snarare på midjelyft hämta hem slack eller Lisa samarbetar hämta hem slack. Om vi tänker bort prepareran snara redan upphängd så går det åt mindre snöre än du räknar fram. 2x60 cm är inte så generöst. Jag har hattstorlek 58 och jag är inte extrem tror jag. Men det viktiga är att när snöret ligger på plats runt halsen dras det åt så det blir snöre över.
Det var jag som stod för uträkningen. Ingen exakthet. Jag tänkte att Lisa nog var mindre tjockskallig än jag. Slangen uppskattade jag till 3 cm i diameter, borde vara 4 cm. Men det fanns nog tillräckligt med snöre.

Du för en annan sak på tal, ögla contra (löp-)snara. Om man utgår från en stor, fast ögla, vrider den del ett halvt varv och viker denna undre del tillbaka mot resten av öglan så får man en dubbel löpsnara ! Vi behöver inte välja mellan det ena och det andra alltså.

Nu börjar jag se ett ytterligare argument för att i utredningen försöka rekonstruera arrangemanget. Det tycks finnas en "mördandets teknologi". Om GM visar prov på sådan finess, kan man se detta som tecken på vana eller åtminstone noggrann förberedelse.
2015-11-10, 15:47
Medlem
Mooskys avatar
Kriminalteknisk platsundersökning
Undersökningen har ägt rum 2015-06-13 mellan klockan 04:40 och 06:40.
Rättsläkare Lena Ström har kommit till platsen klockan 04:40.
På bild nr 5 och 6 ses (LH) liggande på rygg. Man kan på bilderna se att silvertejp har applicerats på ansiktet, över näsa och mun, upp till ögonen.
På bild nr 7 och 8 ser man att håret ligger mellan huden på halsen och snaran.

Obduktionsprotokoll
Det högra benet och foten beskrivs huden som fläckformat avskrapad och med "något" brunröd yta. Vidare beskrivs strimformade hudavskrapningar på baksidan av det högra
underbenet. Dessa skador anges ha uppkommit då kroppen har förflyttats från fyndplatsen.
Vidare beskrivs blåmärken/underhudsblödningar på utsidan av det högra knäet och högt upp på den
högra vaden.Under rubriken Det vänstra benet och foten beskrivs punktformade och fläckformade blodbesudlingar på den vänstra fotsulan.
Under rubriken Halsorganen, punkt 54 beskrivs ett tvärbrott på tungbenets vänstra stora horn, cirka
0,6 cm från dess spets. Inga blödningar har påvisats.
I utlåtandet under rubriken Påvisade skador nämns bland annat snörfåror i halsens hud och brott på
tungbenet.

I utredningsunderlaget redovisade/påvisade skador/fynd
Snörfåror/ intryckningar i huden i halsens hela omfång motsvarande två varv med knut av det
snöre/rep som påträffades vid undersökningen på fyndplatsen
• Fläckformade brunröda hudavskrapningar på halsen utan närmare beskrivning
• Tvärbrott på tungbenets vänstra stora horn utan blödning
• Liten blödning i anslutning till sköldbrosket
• Blåmärken/underhudsblödningar på det högra underbenet
• Hudavskrapningar på det högra benet( enligt rättsläkaren som var på fyndplatsen uppkomna i
samband med att kroppen har flyttats ur skåpet)
• Framskriden förruttnelse av kroppen
• Flugägg och fluglarver i den högra hörselgången, munnen och på halsen i anslutning till
snaran
2015-11-10, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
En del av ladan är ju fortfarande avspärrad

What? Varför är den det? Låter ju jättemärkligt? Finns väl inget mer där att hämta? Eller de vill vänta tills domen först?
2015-11-10, 16:01
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
What? Varför är den det? Låter ju jättemärkligt? Finns väl inget mer där att hämta? Eller de vill vänta tills domen först?

Domen ska antagligen vinna laga kraft först.
2015-11-10, 16:02
Medlem
Citat:
a) förutsätter att offret bringades i medvetslöshet före hängning. Det är svårt utan att åstadkomma skador på offret.

b) I tilläggsprotokoll sid 25 S280 består av tre snören, ett långt överst på bilden, två kortare under. Det finns hår på ett av de kortare, 62 eller 65 cm. Det talar för att det snöret satt mellan röret och snaran, i höjd med huvudet, vilket åstadkom ett avstånd mellan rör och huvud.
Jag besvarade din invändning i natt mot upphängande utan hissning, där du bl a anförde att detta förutsatte medvetslöshet som resultat och att detta i sin tur var oförenligt med snörfynd. Jag vidhåller mitt argument.

Nu tycks du lägga till att medvetslöshet i upphängt tillstånd förutsätter medvetslöshet före upphängning. Något sådant samband kan jag inte se, framförallt pekade jag på olika möjliga utgångslägen.

Din nya invändning b) håller jag inte alls med om. Huvudet (säg hjässan) kan ha varit var som helst från ca 165 cm över golvet till 230 cm över golvet. Håret kan väl ha varit i kontakt lite varstans. Ett hårstrå i kanten av hålet i väggen är ju rätt ”oroväckande”, som de brukar säga.
2015-11-10, 16:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Du har skrivit om flak, mycket möjligt. har du tänkt inutu boxen och lite högre typ takbox?
Visst hade han kunnat köra fram sin släpkärra (nycklarna till ”hangaren” såg han på ett tidigt stadium till att stoppa på sig), men snarare letade han då efter en skarp kniv (som han sedan tog från köket). – Med vetskap om hur oförsiktig han varit inne i slaktrummet borde man kunnat räkna med lite spår också i hans bil, men han kan ha emballerat kroppen med hjälp av ett par gamla blå plastsäckar och sedan virat ytterligare plast kring dessa; det bör ha klarat DNA- och fiberbiten. – Släpspåren inne i boden kan hörröra från ett emballage som först lyfts upp och sedan lagts ned t.v. om ingången/klädskåpet så att GM fått plats att förbereda klädskåpet (s. 845), innan han släpat fram kroppen. - Det tydliga intrycket av en GM som agerar hastigt och lustigt (och hafsigt) talar egentligen emot sådant som släp, takbox, hjullastare... Det enda som då återstår är att han tjuvkopplat en bil, men mot detta talar flera vittnesiakttagelser.
Citat:
Har svårt att förstå de grå påsarna på passagerarsätet i bilen och undrar vad brodern säger om dem. varför bara på ena sidan etc.
Den grå plastpåsen på passagerarsidan var ursprungligen något som IB sagt till om. Enligt AB var påsarna tänka att skydda sätena från smuts och damm, och när de var lediga brukade påsarna dras av. – Eftersom bara förarpåsen dragits av har NB förmodligen irriterats mer än vanligt av plasten – på samma sätt som han under veckan kedjerökt och i övrigt betett sig annorlunda.
Citat:
Blodspår på jackan synpunkter?
kan jackan ha åkt av och satts på igen med armarna på något sätt innanför, vilket lett nero till att nero omhuldade och höll sitt byte under tiden det virades in på andra vis? hans avsättningar runt omkring jackan kommer nog från småsår som inte är på händerna men avsätts på jackan. Bitvis bär han nog plasthandskar som går sönder under hanteringen. Det är nog viktigt att tänka på att det egentligen är en person som kämpar för sitt liv och en annan som antagligen är i extas vilket inte bådar för någon större precision oavsett vilka knopar och tekniker som används. Men röret är väldigt nära väggen och detta kräver nästan inbundna händer ganska tight packeterade då nero antagligen inte uppskattar störningar i processen.
Betr. jackan ser det ut som att en låsning av armarna varit hans första mål, innan hon släpats in i slaktrummet.

Att döma av vad den allt mer skärrade AB sagt i förhör, verkar NB ha varit helt okunnig om DNA:
Citat:
Ursprungligen postat av s. 1184
Sen har vart en, även en dag han pratade med mig, eller rättare sagt alla tre pratade vi, eh han ställde sån fråga på väldigt konstigt sätt, och då säger han om jag till exempel tar och rör vid dina kläder, din klädsplagg, vems dna hamnar där, och jag och I vi hörde detta, men vi svarade inget, och då så att säga, dom där byxorna när de tvättades, det sas att det var klockan 8, jag alltid trodde att det var klockan 5, för att om hon säger att det är klockan 8, då tror jag på henne för att det är hon som tvättade inte jag, och sen mer jag vet inte.
Det skulle t.o.m. kunna vara så att AB:s uppgifter betr. tvättid stämmer (han har också haft flera hållpunkter till stöd för sin uppfattning, medan IB:s tidsuppgift mer haft att göra med tiden NB kom hem). Detta skulle kunna innebära att NB inför brottet sysslat med något som medfört damm/jord, alt. blivit så uppjagad att han tvingats använda ladan som nödtoalett.

NB kan ha trott att om han bytte kläder inför brottet han då inte skulle kunna överföra något DNA... – Personlighetsstörningar kan yttra sig på många sätt, och är de kombinerade med okunskap och lågt IQ så kan man i princip förvänta sig det mesta.

För vad skulle annars kunna förklara att han underlåtit att undanröja allt som kan sägas höra till brottet: sperman, alla DNA-besudlade snören mm? Blodet (om han sett det) har han förmodligen inte trott innehöll något DNA. - Plasthandskar? - Glöm det!

En annan intressant ”omständighet” är NB:s senkomna förklaring till vittnesiakttagelserna betr. att han under söndagen setts i sin bil såväl 10.00 – 10.30 som 19.30 – 19.45. Hans förklaring här, är att han då åkt till Martorp för att tanka diesel (s. 1654f). – Detta har han dessförinnan förmodligen hållit inne med pga sin vetskap om joggerskans färdväg.
2015-11-10, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2

Du för en annan sak på tal, ögla contra (löp-)snara. Om man utgår från en stor, fast ögla, vrider den del ett halvt varv och viker denna undre del tillbaka mot resten av öglan så får man en dubbel löpsnara ! Vi behöver inte välja mellan det ena och det andra

Det du beskriver är det som kallas lärkhuvud. Den mest anonyma av knutar. Man behöver inte lusläsa Ashley Book of Knots för att få till en sådan knut.
2015-11-10, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
En del av ladan är ju fortfarande avspärrad

Är det mejeridelen? Åklagarens avser kanske att genomföra en rekonstruktion av hur hängningen kan ha gått till?
2015-11-10, 16:13
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Kriminalteknisk platsundersökning
Undersökningen har ägt rum 2015-06-13 mellan klockan 04:40 och 06:40.
Rättsläkare Lena Ström har kommit till platsen klockan 04:40.
På bild nr 5 och 6 ses (LH) liggande på rygg. Man kan på bilderna se att silvertejp har applicerats på ansiktet, över näsa och mun, upp till ögonen.
På bild nr 7 och 8 ser man att håret ligger mellan huden på halsen och snaran.

Obduktionsprotokoll
Det högra benet och foten beskrivs huden som fläckformat avskrapad och med "något" brunröd yta. Vidare beskrivs strimformade hudavskrapningar på baksidan av det högra
underbenet. Dessa skador anges ha uppkommit då kroppen har förflyttats från fyndplatsen.
Vidare beskrivs blåmärken/underhudsblödningar på utsidan av det högra knäet och högt upp på den
högra vaden.Under rubriken Det vänstra benet och foten beskrivs punktformade och fläckformade blodbesudlingar på den vänstra fotsulan.
Under rubriken Halsorganen, punkt 54 beskrivs ett tvärbrott på tungbenets vänstra stora horn, cirka
0,6 cm från dess spets. Inga blödningar har påvisats.
I utlåtandet under rubriken Påvisade skador nämns bland annat snörfåror i halsens hud och brott på
tungbenet.

I utredningsunderlaget redovisade/påvisade skador/fynd
Snörfåror/ intryckningar i huden i halsens hela omfång motsvarande två varv med knut av det
snöre/rep som påträffades vid undersökningen på fyndplatsen
• Fläckformade brunröda hudavskrapningar på halsen utan närmare beskrivning
• Tvärbrott på tungbenets vänstra stora horn utan blödning
• Liten blödning i anslutning till sköldbrosket
• Blåmärken/underhudsblödningar på det högra underbenet
• Hudavskrapningar på det högra benet( enligt rättsläkaren som var på fyndplatsen uppkomna i
samband med att kroppen har flyttats ur skåpet)
• Framskriden förruttnelse av kroppen
• Flugägg och fluglarver i den högra hörselgången, munnen och på halsen i anslutning till
snaran

TACK Moosky !

Finns det någon mer info angående Flugägg och fluglarver ?
Här menar jag specielt någon info hur många millimeter larverna var ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in