2015-11-16, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Sätt inte igång med en trådsanning nu. Knuten är inte dokumenterad. Snaran gick i två slingor runt Lisas hals, timmerstek har bara en slinga. Det kan lika gärna ha varit en pålstek på en vanlig löpsnara, en knop som vem som helst klarar utan yrkeskunnande.

Det kan ha varit flera olika typer.
Timmerstek kan du även göra dubbel och pålstek kan du också göra i flera utförande.
Vänd dig till scouterna så får du fakta rakt av.
2015-11-16, 23:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingo22
Det kan ha varit flera olika typer.
Timmerstek kan du även göra dubbel och pålstek kan du också göra i flera utförande.
Vänd dig till scouterna så får du fakta rakt av.
Kan scouterna förklara varför det var två slingor runt halsen? Höja hållfastheten? Bara en amatör tror att snöret går av där lasten sitter.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-11-16 kl. 23:07.
2015-11-16, 23:09
Bannlyst
Citat:
Kan scouterna förklara varför det var två slingor runt halsen? Höja hållfastheten? Bara en amatör tror att snöret går av där.

Det kan lika gärna ha varit samma typ av snara som du använder när du ska sätta på fiskelina
på en krok. Den gör man vanligast dubbel.
Och ju hårdare du drar åt, så späns kuten och snaran åt hårdare och hårdare, och det är sälla denna snara går upp. Då går linan av först och knuten och snaras sitter då hårt åtdragen.
Har du aldrig lärt dig att meta abborre eller gädda.????
2015-11-16, 23:10
Medlem
Citat:
Sätt inte igång med en trådsanning nu. Knuten är inte dokumenterad. Snaran gick i två slingor runt Lisas hals, timmerstek har bara en slinga. Det kan lika gärna ha varit en pålstek på en vanlig löpsnara, en knop som vem som helst klarar utan yrkeskunnande.

Väldigt många går på pumpen när de skall göra ett pålstek enligt min erfarenhet. Pålstek har för övrigt inget att göra med löpsnaror. Det är den klassiska knuten då man vill åstadkomma ett fast öga. (Det finns andra som i vissa tillämpningar är bättre.)
2015-11-16, 23:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Väldigt många går på pumpen när de skall göra ett pålstek enligt min erfarenhet. Pålstek har för övrigt inget att göra med löpsnaror. Det är den klassiska knuten då man vill åstadkomma ett fast öga. (Det finns andra som i vissa tillämpningar är bättre.)
En pålstek är fast men kan användas för att fästa lösa tampen i en löpsnara. Ett dubbelt halvslag runt fasta tampen duger också.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-11-16 kl. 23:18.
2015-11-16, 23:24
Medlem
Citat:
Även pojkar som går i scoutkårer får lära sig detta.
Sedan måste man naturligtvis ha erfarenhet hur man hanterar den på olika sätt.
Även soldater brukar lära sig det och som jag sa tidigare småpojkar.
Och andra personer som arbetar med händerna.
Man kan göra den enkel eller dubbel och även tredubbel.
Om du med dubbel menar att man (som jag föreslog beträffande det alternativ som senare ansågs vara ett lärkhuvud) liksom viker den part som inte är snodd, så kan man väl få en dubbel löpsnara. En sådan har ju den otäcka egenskapen att den är särskilt svår att lösgöra sig från. Jag tycker att den här frågan är viktig och borde engagera utredarna, för den kan kasta ljus över frågan om avsikten. Om än så ruskigt, så kan man ju urskilja motiven hänga upp, pina, döda. Flera successiva motiv kan för all del ha varit aktuella. Om den tilltalade fortsätter att tiga, antar jag att den här diskussionen är ovidkommande, men skulle han i hovrätten börja med "damage control" och söka strafflindring, så kan det bli betydelsefullt (tycker jag alltså).
2015-11-16, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torskrygg
Och jag hoppas att baltjäveln får så jävla mycket stryk i fängelset så att regnbågens
alla färger kommer att vara representerade på hans kropp efter omgången.
Det han har gjort mot Lisa och hennes familj är helt vidrigt och kan inte på något
sätt kompenseras med att han får sitta på kåken och kosta oss skattebetalare massa
pengar helt i onödan. Skicka hem helvetet till Litauen på direkten så kan han sitta
där och ruttna bort i en skitig cell full av stora råttor som knaprar på honom.
I fall som detta finns ingen anledning att visa någon som helst medmänsklighet
i hur man behandlar aset i fråga. Han ska lida lika mycket som stackars Lisa fick göra.

Han kommer få problem. Kom ihåg vad hans bror sa i förhör. Han söker bråk, kort stubin. Slår Irina, bryr sig tydligen inte om det är en man eller kvinna när han måttar sina slag, gärna mot knät. Sen parar vi ihop honom med likasinnade. En del med diagnoser och andra med avsaknad av impulskontroll. Han kommer hamna i bråk. Jag hoppas han får börja sina år här så han kommer långt bort från Irina. Önskar honom inga besök i fängelset. Han kan neka hur mycket han vill, men innanför murarna är det ingen som kommer tro honom när han sitter där dömd till livstid.

Jag tror inte han fattar att han blir dömd imorgon. Han har säkert redan skrivit till Irina och bett henne boka en A hytt med Tallink Silja.
2015-11-16, 23:27
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
ENKELT ska jag förklara en effektiv snara.
Om du har en meter rep - sedan viker ihop den så du får två 50 cm liggande.
Högst upp får du en ögla.
Trä in båda nedre ändorna in i öglan - och så drar du till.
Då har du en dubbel snara.
¨Så enkelt är det.
Prova får du se
Jag kan förklara det ännu enklare...
Slå snöret några varv runt ett rör och knyt EN KNUT!
Lyft sen upp ditt medvetslösa offer och slå snöret två varv runt halsen så behövs ingen fler knut.
Den enda knuten som finns hamnar under tejpen på framsidan av halsen så därför måste offret skäras ner från röret för det finns ingen knut att knyta upp!

X-pert såg du att du hade fått pm?
Edit: Sorry såg nu att jag hade max på mina pm. Får radera lite.
Senast redigerad av Timeout 2015-11-16 kl. 23:37.
2015-11-16, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Om du med dubbel menar att man (som jag föreslog beträffande det alternativ som senare ansågs vara ett lärkhuvud) liksom viker den part som inte är snodd, så kan man väl få en dubbel löpsnara. En sådan har ju den otäcka egenskapen att den är särskilt svår att lösgöra sig från. Jag tycker att den här frågan är viktig och borde engagera utredarna, för den kan kasta ljus över frågan om avsikten. Om än så ruskigt, så kan man ju urskilja motiven hänga upp, pina, döda. Flera successiva motiv kan för all del ha varit aktuella. Om den tilltalade fortsätter att tiga, antar jag att den här diskussionen är ovidkommande, men skulle han i hovrätten börja med "damage control" och söka strafflindring, så kan det bli betydelsefullt (tycker jag alltså).

Du har rätt. om lärkhuvud, den kan göras olika och får en knut som är svår att få upp.
Jag förstår hur du tänker.
Jag tror inte GM använde någon konstig snara. Arbetar man med tunna snören och gör någon form av knut är dom svåra att få upp.
GM kan också använt en enkel dubbel snara för att för att medvetet strypa offret, och sedan linda båda ändorna runt en gång till och göra någon knut ex: robansknop som är skit svår att få upp.
Och den är nästan omöjligt att den går upp frivilligt.
2015-11-16, 23:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Lyft sen upp ditt medvetslösa offer och slå snöret två varv runt halsen så behövs ingen fler knut.
Den enda knuten som finns hamnar under tejpen på framsidan av halsen så därför måste offret skäras ner från röret för det finns ingen knut att knyta upp!

#Moosky påstod att det fanns en knut vid halsen. Ljuger hen?
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-11-16, 23:42
Medlem
Citat:
Hur du får in politik i det brutala sexualsadistiska mordet på Lisa förstår jag inte.
Såna personer kan vi aldrig skyddas från, bara låsa in för tid och evighet när dom åker fast.

Förhoppningsvis kommer Nerijus inte ut för än han är så skröplig så han knappt kan döda en fluga... om ens då.
För min del får han gärna slå rekordet när det gäller den som har suttit längst. Just nu leder Leif Axmyr med ca 33 år och han fick tidsbestämt till 51 år. Nåt liknande vill jag gärna se här... men skippa tidsbestämningen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Livstids_f%C3%A4ngelse_i_Sverige

Du har missförstått mig. Jag är en varm anhängare av att låsa in brottslingar, och kasta bort nyckeln.

Anledningen till att det finns farhågor från folk om att Litauern inte får livstid, är gamla synder där rättsväsendet tidigare dömde brottslingar till allt för milda straff. Just nu kom Hagamannen ut alldeles för tidigt.

Det fanns en tid, för länge sedan när jag gick på Universitet där man lärde ut i Sverige, att alla kunde botas och ändras om man öste välvilja över dem. Det var i USA de värsta brottslingarna fanns, och vi läste om dessa i Chicago. Brottsligheten där borta berodde på enligt våra lärare, att de i USA diskriminerade negrer och minoriteter, och inte var lika snälla som oss. Nu har vi egna minoriteter och då är det inte så enkelt längre.

Det är politikerna som bestämmer, och det jag såg av fru Asks instas som justitieminister var prat om hårdare tag. Men det hjälper inte när det dräller in allt fler grövre brottslingar i en mängd ett civiliserat samhälle inte kan hantera.

Denna tråd är ett exempel på opinion påverkad av amerikanska TV serier, och naiva människor med vanföreställningar om allt. Från brottet till straffet, den rättsliga processen, advokatens roll, bevisvärdering och inte minst brottslingars natur. Alla dessa galenskaper om att Litauern är utsatt för en orätt, är faktiskt ett kvitto på tilltron till rättsväsendet. Det är faktiskt inget vi borde avfärda, utan fråga i stället varför. Jag undrar vad har dessa arma människor drabbats av.

Det är svårt att diskutera i en krimtråd för alla är antingen för eller emot. Det förhindrar nyanser i diskussionen oss emellan; vi som är för.
Senast redigerad av Vresrosen 2015-11-16 kl. 23:48.
2015-11-16, 23:47
Bannlyst
Citat:

Edit: Sorry såg nu att jag hade max på mina pm. Får radera lite.
Jag blir milt sagt frågande när ett antal "Vargungar" sitter här i tråden och diskuterar olika knopar. Är det relevant utifrån de faktiska omständigheterna i fallet?

Fokus nu i min värld är den dom som vi får tillhanda om ca. 10 timmar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in